Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ تصور اینکه یک سرمایه‌گذار جوان خارجی در زمانی که ایران تحت شدیدترین تحریم‌هاست در فاصله کوتاهی میلیون‌ها دلار با سرمایه‌گذاری در بازار بورس تهران سود کند، کمی مشکل است، اما این اتفاقی واقعی است که به مدد رشد اعجاب‌آور شاخص بازار بورس تهران در ۲-۳ سال گذشته، تحقق یافته است.

به گزارش وب سایت بیزنس تایمز، «ماجیج وجتال» جوان ۳۶ ساله لهستانی در کمتر از ۳ سال گذشته با سرمایه‌گذاری در بورس تهران سرمایه خود را بیش از ۵ برابر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او که هم اینک ۱۳٫۵ میلیون دلار سهام شرکت‌های مختلف ایرانی را خریداری کرده و کارگزار سرمایه‌گذار ۲۰ فرد ثروتمند با ۶ ملیت انگلیسی، آلمانی، سوئدی، سوئیسی، بلژیکی و لهستانی است.بیشتر بخوانید: رشد ۱۳۱۸۵ واحدی شاخص بورس در هفته سوم بهمن
به نوشته نیویورک تایمز، وجتال مدتی به عنوان محقق در شعبه شرکت مشاوره سیتی گروپ در ورشو فعالیت می‌کرد و مدتی نیز به عنوان معامله‌گر سهام در شرکت جی پی مورگان در لندن فعالیت می‌کرد. او سپس برای مدیریت یک صندوق سرمایه‌گذاری به لهستان بازگشت و هم‌اینک در لندن اقامت دارد.

وجتال پس از امضای توافق برجام بین ایران و ۶ قدرت جهانی مشتاق شد برای ارزیابی سرمایه‌گذاری در بازار ایران به این کشور برود.

او در جریان سفر به ایران بورس تهران را بررسی کرد و سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران را جذاب و پرسود دید. او سپس از سال ۲۰۱۷ کار سرمایه‌گذاری خود را با خرید سبدی متنوع از سهام شرکت‌های مختلف ایرانی آغاز کرده و هر ماه به ایران سفر می‌کند.

او برای فرار از تحریم‌های آمریکا سرمایه‌گذاری خود را به وسیله یورو انجام می‌دهد.

او در این باره گفته است: وقتی برای اولین بار به ایران رفتم در بررسی‌هایم متوجه شدم بسیاری از شرکت‌های ایرانی رشد معمول ۳۰ تا ۴۰ درصدی در سال را ثبت می‌کردند، اما قیمت سهام آن‌ها نشان دهنده این موضوع نبود. بازار پر از معامله‌گر بود، ولی ارزش سهام به نسبت سودی که به سهامداران می‌داد بسیار پایین بود؛ شاید پایین‌ترین ارزش سهام دنیا. ”

وجتال پس از بررسی‌های اولیه تصمیم به خرید سهام می‌گیرد و صندوق خود را که مخفف نام پایتخت‌های ۳ کشور هلند، بریتانیا و ایران است به نام “AmtelonCapital” در ژوئیه (تابستان) ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) با دایر کردن یک دفتر در تهران، تاسیس می‌کند. او برای سرمایه‌گذاری اولیه سرمایه‌هایی را از دوستان و نزدیکان خود جمع‌آوری کرد.

وجتال سهام شرکت‌های مختلف ایرانی را خریداری کرده است از شرکت‌های پتروشیمی گرفته تا مواد غذایی و شوینده و بهداشتی و..

در بین خرید‌های او سهام یک کارخانه تولیدکننده شیشه برای صنعت داروسازی که تولیدات خود را به اروپا صادر می‌کند تا سهام شرکت تولید نرم افزار سیستم مدیریت و.. دیده می‌شود.

با خروج یکجانبه آمریکای ترامپ از برجام در ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷) و بازگشت تحریم‌های همه جانبه آمریکا علیه ایران بسیاری از ایرانی‌ها که سرمایه‌های خرد و کلانی داشتند به بازارهایی، چون بازار ارز هجوم بردند و ریال خود را به دلار و دیگر ارز‌های خارجی تبدیل کردند و تنها در عرض ۱ سال (۲۰۱۸) ارزش پول ملی ایران بیش از ۷۰ درصد در برابر ارز‌های خارجی کاهش پیدا کرد.

اما این وضعیت (کاهش ارزش ریال در برابر ارز‌های خارجی) برای صادرکنندگان ایرانی خبر بدی نبود، چون بسیاری از آن‌ها حقوق کارگران و قیمت مواد اولیه خود را به ریال می‌پرداختند، اما در ازای محصولات صادراتی، دلار و یورو دریافت می‌کردند. این وضعیت باعث شد هم سود این صادرکنندگان و هم ارزش سهام شرکت‌هایشان به شدت افزایش یابد.

وجتال از شرکت‌های پتروشیمی ایرانی سهام خریداری کرد. او همچنین مقداری سهام از شرکت‌هایی را که سنگ آهن استخراج می‌کردند نیز خریداری کرد؛ آن‌ها کالا‌های خود را به دلار به تولید کنندگان داخلی فولاد می‌فروشند و سود سرشاری دارند.

وجتال در سال ۲۰۱۸ ضرر مختصر ۲۰ درصدی متحمل شد، اما در سال ۲۰۱۹ موفق شد بیش از ۱۷۰ درصد سود کند.

او هم اینک صندوقی به ارزش کلی ۹ میلیون یورو (۱۳٫۵ میلیون دلار) را مدیریت می‌کند. او در مصاحبه به نیویورک تایمز گفته است، همچنان امیدوار به کسب سود در بازار بورس تهران و ۱۰ برابر کردن سرمایه اولیه خود در سریع‌ترین زمان ممکن است. لینک کوتاه: www.rouydad24.ir/000rD6 خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 بورس تهران پتروشیمی سرمایه گذاری در بازار بازار بورس تهران بازار بورس ارز های خارجی ارزش سهام هم اینک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۳۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزبانی فرابورس ایران از چهارمین صندوق املاک و مستغلات کشور ​

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرا بورس ایران از آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات کشور با نماد «مالک آتیه» از امروز (۴ اردیبهشت‌) خبر داد و گفت: این نوع صندوق‌ها امکان بهره‌مندی از بازدهی بخش املاک را برای سرمایه‌گذاران با منابع خرد در بستری شفاف فراهم می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه هدف فرا بورس مجهز کردن بازار به ابزارهای مالی متنوع است، افزود: همبستگی نسبتاً پایین کلاس املاک و مستغلات با سایر دارایی‌ها منجر به تنوع‌بخشی در سبد سرمایه‌گذاری و کاهش ریسک خواهد شد.

مدیرعامل فرا بورس شفافیت، نقد شوندگی و معافیت‌های مالیاتی را از ویژگی‌های مثبت صندوق‌های املاک و مستغلات دانست.

کد خبر 6086494

دیگر خبرها

  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • کسب نشان طلای بازارهای سهام FEAS  توسط کارگزاری مفید
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • میزبانی فرابورس ایران از چهارمین صندوق املاک و مستغلات کشور ​
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!