Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-27@02:25:17 GMT

جوان لهستانی در بورس تهران پول پارو می‌کند!

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۳۸۴۹

صراط:

«ماجیج وجتال» جوان ۳۶ ساله لهستانی در کمتر از ۳ سال گذشته با سرمایه‌گذاری در بورس تهران سرمایه خود را بیش از ۵ برابر کرده است.

عصرایران به نقل از وب سایت «بیزنس تایمز» نوشت: او که هم‌اینک ۱۳.۵ میلیون دلار سهام شرکت‌های مختلف ایرانی را خریداری کرده کارگزار سرمایه‌گذار ۲۰ فرد ثروتمند با ۶ ملیت انگلیسی، آلمانی، سوئدی، سوئیسی، بلژیکی و لهستانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته نیویورک تایمز، «وجتال» مدتی به عنوان محقق در شعبه شرکت مشاوره  «سیتی گروپ» در ورشو فعالیت می‌کرد و مدتی نیز به عنوان معامله‌گر سهام در شرکت «جی پی مورگان» در لندن فعالیت می‌کرد. او سپس برای مدیریت یک صندوق سرمایه‌گذاری به لهستان بازگشت و هم‌اینک در لندن اقامت دارد.

وجتال پس از امضای توافق برجام بین ایران و ۶ قدرت جهانی مشتاق شد برای ارزیابی سرمایه‌گذاری در بازار ایران به این کشور برود.

او در جریان سفر به ایران بورس تهران را بررسی کرد و سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران را جذاب و پرسود دید. او سپس از سال ۲۰۱۷ کار سرمایه‌گذاری خود را با خرید سبدی متنوع از سهام شرکت‌های مختلف ایرانی آغاز کرده و هر ماه به ایران سفر می‌کند.

او برای فرار از تحریم‌های آمریکا سرمایه‌گذاری خود را به وسیله یورو انجام می‌دهد.

او در این‌باره گفته است: وقتی برای اولین بار به ایران رفتم در بررسی‌هایم متوجه شدم بسیاری از شرکت‌های ایرانی رشد معمول ۳۰ تا ۴۰ درصدی در سال را ثبت می‌کردند اما قیمت سهام آنها نشان‌دهنده این موضوع نبود. بازار پر از معامله‌گر بود ولی ارزش سهام به نسبت سودی که به سهامداران می‌داد بسیار پایین بود؛ شاید پایین‌ترین ارزش سهام دنیا.

وجتال پس از بررسی‌های اولیه تصمیم به خرید سهام می‌گیرد و صندوق خود را که مخفف نام پایتخت‌های ۳ کشور هلند، بریتانیا و ایران است به نام AmtelonCapital در ژوئیه (تابستان) ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) با دایرکردن یک دفتر در تهران، تاسیس می‌کند. او برای سرمایه‌گذاری اولیه سرمایه‌هایی را از دوستان و نزدیکان خود جمع‌آوری کرد.

وجتال سهام شرکت‌های مختلف ایرانی را خریداری کرده است؛ از شرکت های پتروشیمی گرفته تا مواد غذایی و شوینده و بهداشتی و ... .

در بین خریدهای او سهام یک کارخانه تولیدکننده شیشه برای صنعت داروسازی که تولیدات خود را به اروپا صادر می‌کند تا سهام شرکت تولید نرم‌افزار سیستم مدیریت و ... دیده می‌شود.

با خروج یکجانبه آمریکای ترامپ از برجام در ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷) و بازگشت تحریم‌های همه‌جانبه آمریکا علیه ایران بسیاری از ایرانی‌ها که سرمایه‌های خرد و کلانی داشتند به بازارهایی چون بازار ارز هجوم بردند و ریال خود را به دلار و دیگر ارزهای خارجی تبدیل کردند و تنها در عرض ۱ سال (۲۰۱۸) ارزش پول ملی ایران بیش از ۷۰ درصد در برابر ارزهای خارجی کاهش پیدا کرد.

اما این وضعیت (کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی) برای صادرکنندگان ایرانی خبر بدی نبود چون بسیاری از آنها حقوق کارگران و قیمت مواد اولیه خود را به ریال می‌پرداختند اما در ازای محصولات صادراتی، دلار و یورو دریافت می‌کردند. این وضعیت باعث شد هم سود این صادرکنندگان و هم ارزش سهام شرکت‌هایشان به شدت افزایش یابد.

وجتال از شرکت‌های پتروشیمی ایرانی سهام خریداری کرد. او همچنین مقداری سهام از شرکت‌هایی را که سنگ آهن استخراج می‌کردند نیز خریداری کرد؛ آنها کالاهای خود را به دلار به تولیدکنندگان داخلی فولاد می‌فروشند و سود سرشاری دارند.

وجتال در سال ۲۰۱۸ ضرر مختصر ۲۰ درصدی متحمل شد اما در سال ۲۰۱۹ موفق شد بیش از ۱۷۰ درصد سود کند.

او هم اینک صندوقی به ارزش کلی ۹ میلیون یورو ( ۱۳.۵ میلیون دلار) را مدیریت می‌کند. او در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته است همچنان امیدوار به کسب سود در بازار بورس تهران و ۱۰ برابر کردن سرمایه اولیه خود در سریع‌ترین زمان ممکن است.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: جوان لهستانی بورس تهران بازار بورس صراط ارزهای خارجی ارزش سهام هم اینک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۳۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس تغییر جهت داد

شاخص کل بازار سرمایه که روز گذشته ۱۳ هزار واحد کاهش داشت امروز تغییر جهت داد و افزایشی شد.

به گزارش ایسنا، شاخص کل بازار سرمایه امروز (چهارشنبه) ۱۰۶۹ واحد رشد کرد و در کانال دو میلیون ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم وزن نیز ۰.۶۱ درصد رشد کرد و در کانال ۷۶۳ هزار واحدی ایستاد.

در این بازار ۳۵۳ هزار معامله به ارزش ۷۹ هزار میلیارد ریال انجام شد و اغلب نمادهای بازار در دامنه مثبت معامله شدند.

نمادهای فملی، شبندر، فایرا و جم بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند و باعث رشد بازار سرمایه شدند. در مقابل نمادهای پارسان و فولاد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار سهام برجای گذاشتند.

شاخص کل فرابورس هم امروزرشد کرد و در کانال ۲۵ هزار و ۶۰۵ واحدی ایستاد.

در معاملات امروز بازار سهام، گروه خودرو بیشترین حجم معاملات را داشت و گروه فلزات اساسی نیز پس از خودرویی ها بیشترین حجم معاملات را از آن خود کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار
  • خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!
  • بورس تغییر جهت داد
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل