Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-05@20:45:58 GMT

هشدار به فوتبالیست‌ها: با سر «ضربه» نزنید

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۴۷۲۰

هشدار به فوتبالیست‌ها: با سر «ضربه» نزنید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نتایج یک بررسی جدید به شواهد قبلی اضافه می‌کند که با سر ضربه زدن در فوتبال آسیب‌های جبران ناپذیری روی مغز دارد؛ آسیب‌های شناختی که ساختار عصبی مغز را به شدت مختل می‌کند.

دانشمندان دانشگاه ایندیانا پس از مطالعه ۷۸ فوتبالیست دریافتند، ضربه زدن در برخی از ورزش‌ها مانند فوتبال می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به مغز وارد کند و آنها را در سال‌های بعدی زندگی دچار مشکل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یافته‌ها به شواهد قبلی که نشان داده بود ضربه سر به مغز آسیب می‌زند اضافه می‌شود و  تأکید می‌کند عوارض ناشی از ضربات توپ به سر نقش مهمی در سلامت مغز دارد به ویژه اگر این ضربه زدن با سر همچون شرایط فوتبال، بارها اتفاق بیافتد.

محققان دانشگاه ایندیا هشدار داده‌اند: هد زدن ماده خاکستری مغز را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد و به سلامت فرد آسیب می‌زند.

این مطالعه که در JAMA Ophthalmology منتشر شد نشان داد که عملکردهای چشم و شناختی با هم پیوند دارند و تبعات هد زدن با سر ممکن است سلامت چشم را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد.

کیسوکه کاواتا، محقق ارشد این مطالعه گفت: یافته‌ها برای نخستین بار نشان می‌دهد تأثیرات هد زدن با سر در مغز ممکن است حداقل در کوتاه مدت در عملکرد عصبی چشم تأثیر بگذارد.

در اکتبر گذشته، یک مطالعه برجسته نشان داد که فوتبالیست‌های حرفه‌ای خطر مرگ و میر ناشی از زوال عقل و سایر بیماری‌های عصبی جدی را بیش از سایر افراد دارند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: فوتبال مغز فوتبالیست زوال عقل زدن با سر ضربه زدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۴۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) مجری صداوسیما خطاب به رئیس جمهور آمریکا: دانشجو‌ها را نزنید آقای بایدن!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آغاز هفته بیست و ششم لیگ برتر فوتبال با تساوی گل گهر و شمس آذر
  • سنگین‌ترین تنبیه مالی لیگ برتر؛ عبدالله ویسی ۲ میلیارد تومان جریمه شد
  • دعوت ۵ فوتبالیست قمی به اردوی آماده سازی تیم ملی
  • انفجار مهیب در بابل؛ ماجرا چه بود؟
  • لحظه پرش دیدنی هالند به سمت آقای گلی لیگ جزیره + فیلم
  • خداحافظی بهترین فوتبالیست ۲۰ سال گذشته امارات
  • دعوت بانوی فوتبالیست خوزستان به اردوی تیم ملی
  • (ویدیو) مجری صداوسیما خطاب به رئیس جمهور آمریکا: دانشجو‌ها را نزنید آقای بایدن!
  • هشدار درباره افت درسی و ترک تحصیل دانش‌آموزان
  • انسان‌تباران دنیسووا چه کسانی بودند؟ (+عکس)