Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-07@08:32:18 GMT

رقابت انتخاباتی که رنگ و بوی زعفرانی گرفت!

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۵۵۵۴

رقابت انتخاباتی که رنگ و بوی زعفرانی گرفت!

هرچه به دوم اسفند، زمان برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک‌تر می‌شویم تب و تاب سخنرانی‌ها و حضور آن‌ها در بین مردم بیشتر و بیشتر می‌شود. در این حضورها بعضی مواقع مواردی مطرح می‌شود که یک یا چند نامزد انتخاباتی را به واکنش وامی‌دارد. داستان خرید حمایتی و تضمینی زعفران از زعفران‌کاران یکی از این دست موارد است که گویا به بحثی داغ در فضای انتخاباتی در یکی از حوزه‌های انتخابیه استان خراسان رضوی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاشم رسائی‌فر/

هرچه به دوم اسفند، زمان برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک‌تر می‌شویم تب و تاب سخنرانی‌ها و حضور آن‌ها در بین مردم بیشتر و بیشتر می‌شود. در این حضورها بعضی مواقع مواردی مطرح می‌شود که یک یا چند نامزد انتخاباتی را به واکنش وامی‌دارد. داستان خرید حمایتی و تضمینی زعفران از زعفران‌کاران یکی از این دست موارد است که گویا به بحثی داغ در فضای انتخاباتی در یکی از حوزه‌های انتخابیه استان خراسان رضوی تبدیل شده است.

داستان از جایی شروع شد که در این حوزه انتخابیه که به تنهایی سهم عمده‌ای از تولید زعفران استان و کشور را در اختیار دارد از آبان ماه گذشته با موافقت دولت و با محوریت شرکت تعاون روستایی اقدام به خرید زعفران از زعفران‌کاران گردید. با این هدف که این اقدام سبب شود تا زعفران‌کاران مجبور نباشند محصولشان را به هر قیمتی که دلالان دوست دارند به آن‌ها بفروشند و بازار طلای سرخس رقابتی شود. بودجه‌ای یک هزار میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه برای خرید حمایتی و رقابتی در نظر گرفته شد و تعاونی‌های روستایی شروع به خرید زعفران از زعفران‌کاران کردند. قیمت‌هایی که برای خرید حمایتی در نظر گرفته شد با آنچه در بازار وجود داشت متفاوت بود و سود بیشتری نصیب کشاورز می‌کرد اما شرط خرید توسط تعاونی‌ها پرداخت حدود نیمی از پول زعفران به زعفران‌کاران در ابتدا بود بقیه طلب زعفران‌کاران نیز مقرر شد در مدت دو ماه به آن‌ها پرداخت شود. این اتفاق در ابتدا موجب شد تا بازار دلالان رو به کسادی رود و مقدار قابل توجهی از زعفران آن‌ها در خرید حمایتی به تعاونی‌های روستایی تحویل داده شود که در نهایت بیش از ۶۰ تن زعفران در این طرح از سوی دولت خریداری شد.

مشکل زمانی به وجود آمد که پرداختی‌ها می‌بایست به زعفران‌کاران انجام می‌شد؛ آنچه مورد تعهد از سوی دولت بود محقق نشد و خیلی از زعفران‌کاران اعلام کردند نه تنها نیمی از پول زعفرانشان را نگرفته‌اند بلکه درصد خیلی کمی حدود ۱۴ درصد از آن را تاکنون دریافت نکرده‌اند! این داستان و نارضایتی زعفران‌کاران از این موضوع سبب شده تا دوئل بین یکی دو نفر از نامزدهای فعلی این حوزه انتخابیه برای رسیدن به مجلس رنگ و بوی زعفرانی به خود بگیرد! طبیعتاً یکی از طرفین این دوئل نماینده دوره دهم این حوزه انتخابیه است که در سخنرانی رقیب انتخاباتی‌اش پرسش‌هایی در موضوع خرید حمایتی زعفران مطرح کرده است که واکنش‌هایی از طرف این نماینده در پی داشته است. نماینده‌ای که خودش یکی از مهره‌های اصلی راه‌اندازی طرح خرید حمایتی زعفران در فراکسیون زعفران مجلس بوده است.

موضوعاتی از جمله اینکه زعفران‌های خریداری شده از طرف تعاونی روستایی از انبارهای این تعاونی خارج شده و در یکی از کشورهای همسایه فروخته شده است از سوی رقیب انتخاباتی نماینده مورد نظر مطرح شده که این نماینده نسبت به این داستان موضع‌گیری کرده و حتی گفته شده به واسطه این بحث از انتخابات کناره‌گیری خواهد کرد.

در همین راستا اتحادیه تعاونی‌های روستایی خراسان رضوی به موضوع مطرح شده واکنش نشان داده و این ادعا را کذب دانسته است. با وجود این نامزد مطرح‌کننده این موضوع در بیانیه‌ای برای نماینده فعلی این چنین نوشته است:

شما مستحضرید که شفافیت، یکی از شعارهای اینجانب می‌باشد و آن را تنها راه مبارزه با فساد و پیشگیری از رانت‌خواری می‌دانم.

بنده در خصوص خرید تضمینی زعفران توسط شرکت‌های تعاونی روستایی،   از دولت تقاضا کردم تا شفاف‌سازی کرده، در این خصوص سؤالی مطرح نمودم و آن اینکه زعفران خریداری شده که بالغ بر ده‌ها تن می‌گردد در حال حاضر کجاست؟

اگر از انبارها خارج شده، به کجا رفته است و اگر در انبارهاست، قرار است چگونه و توسط چه شرکت‌هایی توزیع و فروخته شود!؟ در حالی که قیمت این محصول الان در بازارهای دبی ۲هزار تا ۲هزار و ۵۰۰ دلار است، قرار است به چه قیمتی و در کجا فروخته شود؟ و اگر زعفران خریداری شده هنوز در انبارهای شرکت تعاونی است، این امر نیز باید به نحو مقتضی شفاف‌سازی گردد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد موضوع خرید حمایتی و حاشیه‌های آن رقابت‌های انتخاباتی در حوزه انتخابیه مورد نظر را وارد مرحله جدیدی کرده که باید دید در این روزها و حتی پس از برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس تکلیف این خرید چه خواهد شد؟

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: زعفران انتخابات ۷ اسفند زعفران از زعفران کاران تعاونی های روستایی حوزه انتخابیه یازدهمین دوره تضمینی زعفران خرید حمایتی خریداری شده خراسان رضوی خریداری شد تعاونی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۵۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران و فائو در زمینه تولید زعفران پروژه جدید امضا کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) در جمهوری اسلامی ایران و وزارت جهاد کشاورزی پروژه‌ای را با هدف اطمینان از اصالت غذا و مدیریت زنجیره تأمین مواد غذایی امضا کردند.

این پروژه با عنوان «کنترل اصالت غذایی و مدیریت زنجیره تأمین غذا برای دستیابی موفقیت‌آمیز به اهداف توسعه پایدار» مطابق با چارچوب همکاری توسعه پایدار سازمان ملل متحد، اهداف توسعه پایدار و چارچوب برنامه کشوری فائو است.

این طرح دو ساله بخشی از برنامه همکاری فنی فائو است که در دسامبر ۲۰۲۵ میلادی به پایان می‌رسد.

این پروژه تحت نظارت معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، تقویت زنجیره تأمین شفاف و قابل اعتماد زعفران، تضمین امنیت و ایمنی مواد غذایی و تغذیه برای مصرف کنندگان را هدف قرار داده است و به دنبال پاسخگویی به چالش‌های ناشی از جهانی‌شدن عرضه مواد غذایی و پیچیدگی‌های تجارت مدرن، به‌ویژه در صنعت زعفران است؛ حوزه‌ای که ایران با تولید تقریباً ۹۰ درصد محصول جهانی جایگاه برتری دارد.

همچنین از تأثیرات این طرح می‌توان به تضمین دسترسی مصرف کنندگان به محصولات زعفران ایمن و اصیل از طریق افزایش ظرفیت برای مکانیسم‌های اجرایی مؤثر برای آزمایش کیفیت مواد غذایی اشاره کرد. این پروژه گامی مهم در جهت افزایش شفافیت و قابلیت ردیابی در صنعت زعفران است که در نهایت به امنیت غذایی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک می‌کند.

این پروژه نمونه‌ای از تعهد فائو برای تقویت سیستم‌های کشاورزی و غذایی پایدار است که با دستور کار جهانی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار همسو می‌شود. فائو با همکاری با همتایان ملی و بهره‌گیری از تخصص، قصد دارد توانمندی کشورهایی مانند ایران را در تاب‌آوری و پایداری بخش‌های کشاورزی ارتقا بدهد.

کد خبر 6099002

دیگر خبرها

  • ایران و فائو در زمینه تولید زعفران پروژه جدید امضا کردند
  • قیمت گندم مشخص شد
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • تنور داغ رقابت انتخاباتی ۴ کاندیدای مجلس در کرمانشاه زیر بارش‌ها
  • خبر جدید برای گندمکاران/ قیمت گندم مشخص شد
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • پرداخت یک هزار میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • گندم‌کاران نسبت‌به آفات غافل نباشند/هرکیلو گندم دوروم ۱۸هزارتومان
  • آنچه باید درباره انتخابات 21 اردیبهشت‌ بدانید | معرفی 6 فهرست انتخاباتی در دور دوم
  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل