Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران جزییات جدیدی از ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات را تشریح کرد.

 مهرداد ارونقی با اشاره به وضعیت خودروهای بلاتکلیف در گمرک گفت: پیرو مصوبات قبلی هیات وزیران برای ترخیص خودروهای موجود در گمرک و با توجه به درخواست مراجع ذیربط و ذیصلاح درخصوص پیشنهاد تشکیل کمیته ای درباره پیگیری وضعیت خودروهای بلاتکلیف در گمرکات کشور، همچنین پیشنهادات گمرک و وزارت امور اقتصادی در خصوص مورد، موضوع خودروهای دپو شده در کمیته مربوطه با حضور تمامی دستگاه های مرتبط، مورد رسیدگی واقع گردیده که نهایتاً پس از طی کامل مراحل قانونی، منتج به تصویب موضوع توسط هیأت وزیران گردیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: باید توجه داشت ابلاغ مصوبات توسط مرجع مربوطه مانند ابلاغ هر مصوبه دیگری، مستلزم طی تشریفات لازم بوده و تاریخ تصویب هر مصوبه و تاریخ ابلاغ آن ، گویای فاصله زمانی موجود در این خصوص می باشد. بدیهی است به محض ابلاغ مصوبه مربوطه، دستگاه های مجری اقدامات لازم را با رعایت مقررات مربوط معمول خواهند داشت.

ارونقی ادامه داد: مصوبه ۱۶ دیماه ۱۳۹۷ هیأت وزیران ، به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی ، دادگستری ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، شرایطی را برای ثبت سفارش‌ خودروهای سواری مصوب و ابلاغ کرده است.

به گفته ارونقی، بند ۱ مصوبه، تصریح به ثبت سفارش خودروهای سواری به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران -  که مرجع تأیید منشأ ارز تمامی کالاها می باشد - داشته و خودروهایی که تا تاریخ ابلاغ تصویب نامه اشاره شده ، دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تأمین ارز شده اند، با رعایت شرایط ذکر شده در تبصره ذیل بند ۱ تصویب نامه، با ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص می باشند. بدیهی است هر نوع تخصیص ارز جدید برای ثبت سفارش های اعلامی ممنوع بوده که این مورد هم همواره ملحوظ نظر قرار گرفته و تا کدرهگیری بانک برای خودروهای موصوف اخذ و ارائه نشود، خودروی مربوطه ، قابل ترخیص نبوده و نیست.

معاون فنی گمرک در ادامه گفت: باید توجه داشت با در نظر گرفتن اصلاحیه های بعدی برای مصوبه مذکور، صرفا مهلت ترخیص مندرج در بند ۳ مصوبه مورخ ۱۶ دیماه ۱۳۹۷ ، در تاریخ ۱۶ تیرماه سالجاری به اتمام رسیده و سایر شرایط مندرج در مصوبه به قوت خود باقی است که این امر در پیش نویس مصوبه اخیر نیز مدنظر قرار گرفته است. بنابراین زمانی که خودروهایی مشمول تصویب نامه ۱۶ دیماه ۱۳۹۷ بوده و به هر دلیلی نتوانسته اند به گمرک اظهار و یا ترخیص شوند با تمدید مهلت مقرر در بند ۳ مصوبه مارالذکر و اصلاحیه های بعدی آن از نظر تمدید مدت زمان ، امکان اظهار به گمرک با شرایط همان مصوبه را خواهند داشت و چنانچه فاقد ثبت سفارش باشند درصورت دارا بودن سایر شرایط مندرج در مصوبه و اصلاحیه های بعدی، وزارت صمت بایستی نسبت به صدور مجوز ثبت سفارش برای این خودروها اقدام نماید که در این صورت، تعدادی از خودروهای مشمول و حائز شرایط ، اجازه ترخیص خواهند یافت و این مورد، موضوع جدیدی نیست که طرح شده باشد بلکه ابقا شرایط قبلی مصوبه هیأت وزیران است که با تمدید مهلت ترخیص خودروها، طبق همان مصوبه، محقق می شود. حال اینکه چرا خودروهای موصوف موفق به اخذ ثبت سفارش وزارت صمت در زمان اجرای مصوبه قبلی نشده اند موضوعی است که در صورت بررسی های لازم مشخص خواهد شد.

وی افزود: تمدید مهلت ترخیص مندرج در مصوبه قبلی در مصوبه جدید و رعایت شرایط مندرج در مصوبات اشاره شده، با توجه به تاریخ ورود و دپوی این خودروها، تأثیری بر افزایش نرخ ارز نداشته و ترخیص این خودروها نیز ‌ ضمن بررسی و تایید منشأ ارز آنها توسط مرجع ذیصلاح مربوطه صورت خواهد پذیرفت؛ حال اینکه این خودروها در زمان حمل و ورود به بنادر، مناطق آزاد و ویژه ، از چه وسیله حملی استفاده نموده اند، با کشتی حمل شده اند و یا در کانتینر، موضوعی است که ارتباط با سلیقه صاحبان خودروها و شرایط حمل و نقل بین المللی پیدا می کند و ارتباط به موضوع ندارد. گرچه حتی اگر این تعداد خودرو در داخل کانتینر نیز حمل شده باشند که چنین چیزی بعید بوده و در حد یک ادعاست، گمرک، مراجع تحویل گیرنده و سایر سازمان های مسئول مناطق، با سامانه های الکترونیکی در اختیار از لیست و تعداد دقیق این خودروها مطلع بوده و با وجود کالایی در داخل کانتینر، نمی توان ادعا نمود کالا از دید متصدیان ذیربط به دور مانده است.

 ایبِنا

برچسب ها: گمرک ، خودرو ، ترخیص خودرو

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: گمرک خودرو ترخیص خودرو جمهوری اسلامی ایران خودروهای دپو شده ترخیص خودروهای شرایط مندرج ترخیص خودروها هیأت وزیران ترخیص خودرو تصویب نامه مهلت ترخیص تمدید مهلت ثبت سفارش منشأ ارز شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۵۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری میز خدمت گمرک برای شرکت های دانش بنیان

تین نیوز

میز خدمت گمرک جمهوری اسلامی ایران رویدادی را برای شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه صادرات و واردات برگزار می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با همکاری گمرگ جمهوری اسلامی ایران رویداد میز خدمت گمرک ویژه شرکت های دانش بنیان صادراتی را برگزار می کند.

این رویداد برای شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه صادرات و واردات در روز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت جاری برگزار خواهد شد.

این خدمت در راستای تسهیل امور تجاری بین المللی شرکت های دانش بنیان و رفع مشکلات احتمالی ایشان و نیز پاسخگویی به درخواست های این شرکت ها توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران ارائه می شود. در این رویداد چهره به چهره شرکت های دانش بنیان با توجه به موضوع خدمت مورد نیاز و در طبقه بندی های مختلف به صورت اختصاصی از بالاترین مقام مسئول گمرک، معاونین ایشان و مدیران ستادی راهکارهای عملیاتی دریافت خواهند کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • برگزاری میز خدمت گمرک برای شرکت های دانش بنیان
  • جزییات مصوبه «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»‌ مجلس
  • برنامه ریزی برای تسریع در تعیین تکلیف خودرو‌های رسوبی
  • دپوی ۱۳ هزار خودرو در گمرکات
  • دپوی ۱۳ هزار خودرو در گمرکات/ ۵۵۰۰ خودروی برقی وارد شد
  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه
  • ترخیص کالا از گمرک؛ مراحل ترخیص + هزینه ها
  • جزییات تازه درباره مجوز واردات خودروهای کارکرده
  • ترخیص پنج مصدوم حادثه برخورد اتوبوس با تریلر در محور مهریز
  • ترخیص ۵ مصدوم حادثه برخورد اتوبوس با تریلر در یزد