Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@22:25:41 GMT

برای کاربری تالار تیموری نباید پیش داوری کرد

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۵۹۶۶

برای کاربری تالار تیموری نباید پیش داوری کرد

اصفهان شهری تاریخی با آثاری نفیس و باارزش است که از جمله آن‌ها می‌توان به تالار تیموری اشاره کرد. این تالار که با نام چهار حوض نیز شناخته می‌شود، در زمان تیموریان ساخته شده است و در مجموعه دولت‌خانه صفوی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این تالار در سال‌های پایانی دهه شصت به دکتر محمد علی جعفریان برای تبدیل شدن به موزه تاریخ طبیعی تحویل داده شد وی در آنجا مجموعه با ارزشی از تاریخ طبیعی فراهم آورد پس از درگذشت این استاد زمین شناسی زمزمه‌هایی در خصوص تعطیلی این محیط مطرح شد چراکه این تالار به صورت اجاره‌ای در اختیار وی قرار گرفته بود و علت تعطیلی آن نیز مرمت بنا عنوان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امر منجر به واکنش‌هایی از سوی برخی فعالان این حوزه شد.

پس از چندی سخنانی توسط برخی از فعالان میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان در خصوص تغییر کاربری این تالار مطرح شد چراکه معتقد بودند اولاً حضور مجسمه‌های سیمانی بزرگ زیبایی تالار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و از طرفی محیط این تالار سنخیتی با محتوای آن ندارد. محمد عیدی در این خصوص به خبرنگار ایمنا گفته بود: ما معتقدیم که محتوا باید با قالب همخوانی داشته باشد و یکی از اقداماتی که شهرداری در این خصوص باید انجام دهد این است که محتوایی مناسب با این محیط را فراهم کند.

پس از تصمیم به تغییر کاربری تالار تیموری دو مسئله مطرح شد، ابتدا اینکه چه استفاده دیگری قرار است از این تالار صورت بگیرد و دیگر اینکه سرنوشت موزه طبیعی چه می‌شود. در خصوص استفاده از تالار تیموری این بحث مطرح شد که این بنا قرار است به موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی تبدیل شود که نسبت به آن اعتراضاتی از سوی افرادی چون مدیرگروه موزه دانشگاه هنر اصفهان صورت گرفت وی معتقد بود: باید توضیح داده شود که موزه هنرهای سنتی با موزه هنرهای تزئینی که آن هم مجاور تالار تیموری قرار دارد، چه تفاوتی وجود دارد وی تصریح کرد: باید توجه داشت که یک کاسه سفالی را هم در موزه "صنایع دستی"، "هنرهای سنتی" و"هنرهای تزئینی" می‌توان قرار داد و مفهوم هنرهای سنتی بیش از حد عام است؛ به همین دلیل به آن خوش بین نیستم.

تالار تیموری فضای مناسبی برای موزه تاریخ طبیعی نیست

از طرفی نگرانی‌ها در خصوص موزه تاریخ طبیعی نیز بسیار شد، این موزه با تلاش دکتر جعفریان تأسیس و ۳۰ سال فعالیت کرده بود و محیطی مناسب برای آموزش و بازدید کودکان و نوجوانان محسوب می‌شد در نتیجه نمی‌شد ساده از کنار آن گذشت. این موزه مربوط به بخش خصوصی است اما تلاش میراث فرهنگی و شهرداری برای یافتن محیطی مناسب برای این موزه همچنان ادامه دارد.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: آثار موزه تاریخ طبیعی سنخیتی با باغ تیموری نداشت به همین دلیل موافق اینکه این آثار در این بنا باشند نبودم؛ این بنا همانطور که می‌دانید یکی از آثار ملی و تنها یادگار از دوره تیموری است.

ساغر حمیدی می‌افزاید: تا حدودی در دوره‌های مختلف در ساخت معماری‌ای که از این اثر باقی مانده است دخل و تصرفاتی شده است اما اصل این بنا مربوط به دوره تیموری است و تنها بنای منحصر به فرد ما در این زمینه است و منکر موزه تاریخ طبیعی از نظر آثاری که دارد، نیستیم و نمی‌توان گفت آثار بی ارزشی هستند.

وی ادامه می‌دهد: آثاری که مرحوم دکتر جعفریان با دید ویژه خودشان جمع آوری کرد بسیار تخصصی بوده است و گونه‌های منحصر به فردی است اما تالار تیموری گنجایشی برای نمایش این آثار نداشت و فضای آن نمی‌توانست برای معرفی آن آثار کاری انجام دهد و به‌جاست که این موزه به محیط مناسب و استاندارد این کار منتقل شود.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی اصفهان اضافه می‌کند: با توجه به اینکه تنها کاربری فرهنگی مفیدی که می‌توان برای این بنا در نظر گرفت همان موزه است من بسیار با موزه بودن تالار تیموری موافق هستم، اما اینکه چه نوع موزه‌ای باشد نیاز به مطالعه، فکر، تحقیق و طراحی مناسب در این خصوص دارد تا این محیط تبدیل به موزه‌ای نشود که مجدداً محیط با آثار سنخیت نداشته باشد.

تالار تیموری نیز نیاز به مرمت دارد

حمیدی تصریح می‌کند: بنابراین فکر می‌کنم اگر در این زمینه پیش داوری نشود بهتر است یعنی اجازه دهیم تحقیقات انجام شود چراکه تالار تیموری نیز نیاز به مرمت دارد و دغدغه اول و مهم مرمت آنجا است.

وی می‌افزاید: تالار تیموری معماری نفیس و تزئیناتی دارد که تا به حال دیده نشده است پس به نظر من اگر موزه‌ای در آنجا قرار گیرد باید موزه‌ای باشد که اختصاصات ویژه و معماری آن جا را نیز محترم شمارد و به نمایش درآورد.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در خصوص یافتن محیطی مناسب برای انتقال موزه تاریخ طبیعی می‌گوید: موزه تاریخ طبیعی متعلق به بخش خصوصی بوده و دولتی نیست که ما بخواهیم برای آن میان ارگان‌های مختلف تعامل داشته باشیم اما باید کمک کنیم تا فضای مناسبی برای آن در نظر گرفته شود.

حمیدی ادامه می‌دهد: از آن جایی که محتوای این موزه کم نظیر و متعلق به کل شهر است باید تمامی دست اندر کاران اعم از میراث فرهنگی و حتی دانشگاه‌ها از این نظر که نمونه‌های منحصر به فرد زمین شناسی و زیست شناسی در آن وجود دارد دست به دست هم دهند تا بتوانند فضای مناسبی برای این موزه فراهم کنند و متولیان بخش خصوصی باید بیایند تا پای یک میز بنشینیم و یک هم اندیشی در این زمینه داشته باشیم.

کد خبر 410798

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تالار تیموری موزه تاریخ طبیعی اصفهان محمد عیدی ميراث فرهنگي آثار تاریخی اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق موزه تاریخ طبیعی محیطی مناسب فضای مناسبی میراث فرهنگی خبرنگار ایمنا تالار تیموری هنرهای سنتی موزه هنرهای بخش خصوصی موزه ای مطرح شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۵۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیر جهاد کشاورزی آمل از قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.


مهرداد فولاد گفت: به دنبال صدور دستور قضایی، اکیپ اجرای احکام‌قضایی شامل واحد حقوقی و گشت ۱۳۱ مدیریت جهاد کشاورزی آمل با همراهی نیروی انتظامی اقدام به قلع و قمع تغییرکاربری غیرمجاز خارج از طرح هادی مصوب در روستاهای قادی‌محله و بختیارکتی این شهرستان کردند.


وی افزود: پنج بنا و هفت فقره تفکیک و دیوارکشی در قالب ماده ۳ و تبصره ۲ ماده ۱۰، قلع و قمع و ۱۲ هزار و ۳۰۰ متر‌مربع زمین کشاورزی به چرخه تولید بازگشت.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل با بیان اینکه جهاد کشاورزی با تمام قدرت در راه حفظ بستر تولید محصولات کشاورزی ایستاده است، گفت: به مالکین اراضی کشاورزی توصیه می‌شود بدون اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح اقدام به تغییر کاربری اراضی خود نکنند.

دیگر خبرها

  • واکنش هیات فوتبال استان به تهران به ماجرای عدم حضور آمبولانس اورژانس در دیدار پرسپولیس و سپاهان
  • هنگام وقوع سیل چه کنیم ؟ | توصیه‌های کاربری برای مواقع پیش از سیل ، هنگام سیل و پس از سیل
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی
  • آغاز بکار بنیاد خیریه برنا در استان سمنان
  • مکمل‌های ورزشی فقط باید در داروخانه‌ها عرضه شود
  • عرضه مکمل‌های ورزشی تنها از طریق داروخانه‌ها مجاز است