Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@15:20:37 GMT

قصه های قرآن زمان مند و مکان مند نیست

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۶۰۴۵

قصه های قرآن زمان مند و مکان مند نیست

حجت الاسلام نواب گفت: اگر قصه های قرآن زمان مند و مکان مند بود، قرآن یک کتاب قصه بود نه کتاب هدایت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «حجت الاسلام دکتر سید محمد حسین نواب» عصر دیروز (یکشنبه 27 بهمن) در نشست «تأثیر زبان قرآن بر هنرهای تجسمی» از سلسله نشست های نمایشگاه آسمان نگاره ها که در فرهنگستان هنر برگزار شد، گفت: وقتی آیات قرآن کریم را مرور می کنیم به قصه های زیادی بر می خوریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قصه حضرت موسی 150 بار در قرآن تکرار شده است. خداوند یک کلیتی را در قالب موسی برای ما بیان کرده است. قصه های قرآن مکان مند و زمان مند نیستند، اگر این طور بود قرآن کتاب قصه می شد نه کتاب هدایت.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قصه های قرآن کریم قابل تفسیر و تشریح است، عنوان کرد: به همین دلیل قرآن کتاب هدایت است. آیاتی که در مورد حضرت موسی (ع) وجود دارد، در حقیقت می خواهد موسی وار بودن را به ما یاد دهد. قرآن کریم می خواهد از طریق قصه راه و رسم زندگی را به ما آموزش دهد. در مورد ضرب المثل هایی که داریم باید گفت که دو دسته ضرب المثل داریم، یک سری زمان مند و مکان مند هستند و دسته ای دیگر این طور نیستند؛ به عنوان مثال قصه هایی که در مورد ملا نصرالدین وجود دارد، زمان مند و مکان مند نیست.

 

وی اظهار داشت: در آثار نگارگری آنچه می بینیم، رئال نیست. نگارگر دنبال این است که صحنه ای نشان دهد که قابل تأویل باشد. نگارگری خیال ما را به رسمیت شناخته است. وقتی در نگارگری می بینیم برقعی روی صورت پیامبر است یا نوری دور سر ایشان است، به این دلیل است که ما چهره ایشان را به زیباترین شکل تصور کنیم. به رسمیت شناختن قوه خیال در هنرهای اسلامی نکته مطرح و مهمی است. اینکه در نگارگری برقعی برای پیامبر می کشند به این دلیل است که هنرمند فکر کرده اگر زیباترین چهره را بکشد، 100 سال دیگر ممکن است آن چهره از نظر مردم زیبا نباشد. در قرآن کریم می بینیم که کلیات بیان شده است. به عنوان مثال قرآن چهره حضرت یوسف را توصیف نمی کند، در نتیجه هر فرد یک یوسف فوق العاده زیبا در ذهن خود بازسازی می کند. همچنین هیچ شمایلی از پیامبر در قرآن کریم نداریم. این بازی دادن خیال ما در قرآن کریم و هنرهای اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

 

حجت الاسلام نواب که دکترای فلسفه هنر دارد، خاطرنشان کرد: نحوه قصه گویی قرآن کریم قابل تأویل است. در جایی که حضرت ابراهیم بت بزرگ را نمی شکند و تبر را بر روی دوش او می گذارد در واقع یک صحنه تئاتر بزرگ خلق می کند و یا در جایی که حضرت ابراهیم می گوید من ماه و خورشید را می پرستم یا باید بگوییم او دروغ می گفته و یا اینکه نمایش بازی می کرده تا درس توحید و زندگی به مردم بدهد. مسلم است که مورد دوم صحیح است.

 

گفتنی است، نمایشگاه نگارگری «آسمان نگاره‌ها» تا ۴ اسفندماه در گالری ابوالفضل عالی و گالری شماره ۲ خانه عکاسان حوزه هنری میزبان علاقه‌مندان به هنر نگارگری است.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: قرآن کریم قصه های قرآن حجت الاسلام کتاب هدایت مند نیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۶۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۱۷ قمی در آزمون تخصصی حافظان قرآن کریم شرکت کردند

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی شعبان زاده در حاشیه برگزاری نوزدهمین دوره از آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در قم در گفت‌وگویی خبری اظهار کرد: خوشبختانه امسال در استان قم با حضور ۷۱۷ حافظ نسبت به جمعیت استان، رتبه نخست را در آزمون تخصصی حافظان قرآن کریم کشور کسب کرده‌ایم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: در استان قم از ۷۱۷ نفر شرکت کننده در آزمون تخصصی اعطای مدرک به حفاظ قرآن کریم، ۴۷۶ نفر خانم و ۲۴۱ شرکت کننده آقا بوده‌اند که از این آمار ۱۸۳ نفر در رشته حفظ ۱۰ جزء، ۹۶ نفر در رشته ۲۰ جز و ۴۳۸ نفر در رشته حفظ کل شرکت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: سنین شرکت کنندگان در آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم در قم بین ۸ تا ۵۸ سال بوده است که کوچک‌ترین فرد شرکت کننده در بین بانوان، دختری ۸ ساله در رشته حفظ ۱۰ جز، و در بین مردان پسری ۱۲ ساله در رشته حفظ کل قرآن کریم است؛ همچنین بزرگ‌ترین فرد شرکت کننده در این دوره از آزمون تخصصی حافظان قرآن کریم، مردی ۵۸ ساله در رشته حفظ کل قرآن کریم بوده است.

شعبان زاده در پایان ابراز کرد: نتایج آزمون کتبی در تیرماه اعلام می‌شود و بعد از آن در مردادماه آزمون شفاهی برگزار خواهد شد؛ همچنین افرادی که در آزمون شفاهی موفق به کسب امتیاز مورد قبول نشوند، مجدد در آبان‌ماه امسال مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

کد خبر 6096041

دیگر خبرها

  • مکان و زمان قرعه کشی جام جهانی 2024 مشخص شد
  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • معجزه‌ای که روشنایی بخش چشم دل است
  • رویکرد فرهنگی دروازه قرآن باید تغییر یابد
  • رشد ۲۵ درصدی شرکت‌کنندگان در آزمون حفظ قرآن کریم
  • نوزدهمین دوره آزمون حفاظ قرآن کریم در گلستان
  • اهانت دوباره به قرآن در سوئد این بار از سوی یک زن
  • اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد
  • ۷۱۷ قمی در آزمون تخصصی حافظان قرآن کریم شرکت کردند
  • برگزاری آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم در خواف