Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور با تاکید بر حرکت صحیح کشور در مسیر پیشرفت و رشد علمی گفت: باید از دو قطبی و جناحی کردن تمام موقعیت‌ها و فضا‌های کشور پرهیز کنیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسن روحانی، رئیس جمهور در اختتامیه سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی که صبح امروز در سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی برگزار شد، گفت: امروز شاهد برگزاری جشنواره مهم علمی هستیم که هم برای ما و هم برای جامعه بشری امروز باعث افتخار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
همه ارزش انسان این است که با تلاش و حرکت جدی بتواند در هر نقطه‌ای که قرار گرفته شرایط فناورانه و نوآورانه زمان خود را به نسل بعد واگذار کند. در حقیقت آنچه گذشتگان انجام دادند حاصل تلاش قرن‌ها یا حتی هزاران سال در طول تاریخ بشر بوده است که امروزه شاهد آن هستیم لذا آنچه که امروز به عنوان علم، دانش، علوم پایه و علوم مختلف بخش‌های گوناگون شاهد آن هستیم حاصل تلاش سالیان متمادی دانشمندان است.

روحانی بیان کرد: در واقع هر نسلی باید چند آجری را در این بنای رفیع گذارد و نسل‌های بعدی اقدامات تکمیلی آن را انجام دهند این افتخار بزرگی است که دانشمندان امروز ایران و جامعه بشری در تلاش هستند و توانسته اند در مقابل علم و دانش گام‌های موثری را بردارند.

رئیس جمهور اظهار داشت: برای اینکه در مسیر رشد علمی قرار بگیریم باید بتوانیم تغییر کنیم و همچنین اخلاق، معنویت را در داخل علم و دانش گذاریم؛ چرا که همه چیز از علم و دانش سرچشمه می‌گیرد و همین علم و دانش است که با تغییر زندگی رفاه می‌آفریند.

وی افزود: اگر همه چیز را داخل علم و دانش گذاریم، بزرگترین افتخار انسان آن است که می‌فهمد، عالم می‌شود و می‌تواند عالمی را تربیت کند این تعلیم و تعلم اساس پیشرفت بشر و حرکت انسان به سوی کمال است بنابراین باید اکوسیستم و زمینه‌های لازم را بیش از پیش فراهم کنیم.

روحانی با بیان اینکه اسلام برای علم و دانش هیچ مرزی نشناخته است، گفت: یکی از افتخارات ما در جمهوری اسلامی ایران آمار علم و دانش کشور است که در مقایسه با ۴۱ سال قبل نشان می‌دهد جامعه ما از لحاظ تعداد دانش آموز، دانشجو، مراکز علمی، پژوهشی و فناوری، پردیس‌ها و پارک‌های علم و فناوری توسعه یافته و به صورت مداوم در حال سرعت گرفتن است. در طول این مدت مشاهده می‌کنیم که ایران در مسیر رشد علم و دانش حرکت قابل قبولی را پیدا کرده است.

رئیس جمهور با اشاره به آمار‌های دریافتی از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: آخرین گزارش ارائه شده از سوی وزیر علوم نشان می‌دهد که شاخص جهانی کشور در نوآوری از آغاز دولت یازدهم (سال ۹۲) از ۱۲۰ به رتبه ۶۵ در پایان سال ۹۷ رسیده است و این روند همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که در سال ۹۸ جایگاه ۶۱ را کسب کرده ایم؛ بنابراین آمار به خوبی نشان می‌دهد که ایران از آغاز دولت یازدهم تاکنون ارتقای ۵۹ پله‌ای در شاخص جهانی نوآوری داشته است.

وی ادامه داد: رشد ۵۹ پله‌ای در طی ۶ سال یعنی اینکه مسیر انقلاب مسیر دانش پژوهان مسیر صحیح و درستی بوده است. تعداد پارک‌های علم و فناوری در این مدت از ۳۶ مورد در سال ۹۳ به ۴۳ مورد در سال ۹۸ رسیده است. همچنین در سال ۹۲ در حالی که تعداد واحد‌های فناوری مستقر در مراکز رشد ۳۰۰۰ مورد بوده اند این واحد‌ها تعدادشان در سال ۹۷ به ۷۸۶۴ مورد رسیده و بیش از ۱۶۲۵ واحد فناور به کسب رتبه دانش بنیانی نائل شده اند.

رئیس جمهور حرکت کشور در مسیر رشد علمی را سریع دانست و تاکید کرد: ایران در رشد علمی جزو اولین‌ها است که این نشان از تحرک مراکز علمی و دانشگاه‌های ما است.

وی عنوان کرد: گزارش اخیر وزیر صنعت نیز نشان می‌دهد که در سال ۹۷ و ۹۸ مجموعا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از قطعاتی که قبلا به کشور وارد می‌کردیم را در بخش صنعت در داخل کشور تولید می‌کنیم یعنی طی دو سال بیش از یک میلیارد یورو از آنچه که به خارج نیازمند بودیم را امروز با توان داخلی خود در کشور تولید می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به گزارش وزیر بهداشت نیز عنوان کرد: در یک سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون دلار واردات دارو و تجهیزات پزشکی ما کمتر شده است و این‌ها را در داخل تولید می‌کنیم؛ بنابراین پتانسیل و توانمندی لازم در کشور وجود دارد و باید برای ارتقای آن تلاش کرد، اما مهمترین مسئله امید ما به آینده است که باید با فضاسازی مناسب در دانشگاه‌ها و پرهیز از دو قطبی علم و موقعیت‌ها به آن بپردازیم.

روحانی با تاکید بر اینکه نباید موقعیت و فضا‌های مختلف کشور را دو قطبی و جناحی کرد، گفت: نباید هر چیزی را در جامعه دو قطبی کرد درست است که قطب، حزب و جناح در کشور وجود دارند، اما این موارد باید در موقعیت خاص خود استفاده و دنبال شوند. دانشگاه‌های ما باید حتما باید در موقعیت‌های مختلف سیاسی شرکت کنند و کار‌های متنوعی را انجام دهند، اما آن‌ها نباید اصل و اساس خود یعنی تعلیم و تعلم را فراموش کنند. همیشه دانشگاه‌های ما در ایام انتخابات از فعال‌ترین گروه‌ها بودند، اما این دلیلی نیست که یادمان برود دانشگاه باید دنبال علم و دانش باشد.

وی بیان کرد: برگزاری جشنواره‌های مختلف همچون جشنواره خوارزمی می‌تواند دانشجویان را به فعالیت در حوزه علم و فناوری تشویق کند؛ اینکه در سال ۹۲ تنها ۱۱ شرکت دانش بنیان داشتیم و هم اکنون دارای ۱۶۲۵ واحد فناور هستیم یعنی در مسیر تحول قرار داریم پس نباید افتخارات کشور را دو قطبی کنیم.

به گفته وی افتخارات و حتی شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را نباید جناحی تفسیر کرد ؛چرا که این سردار شهید هرگز جناح راست و چپ نمی‌شناخت و تفکرش هرگز جناحی نبود.

رئیس جمهور تاکید کرد: مردم به دنبال پیشرفت کشور هستند زندگی راحت، رفاه، معنویت، آزادی در جامعه، استقلال به معنای واقعی کلمه و تعامل با جهان را می‌خواهند بنابراین باید به دنبال پل باشیم و نه دیوار چرا که به اندازه کافی برخی کشور‌ها به دور ایران دیوار کشیده اند ما باید تعامل خود را با دنیا گسترش داده و ضمن معرفی علم و دانش خود به دیگر کشور‌ها از علم و دانش آن‌ها نیز استفاده کنیم.

وی ادامه داد: طبق آمار وزیر علوم داشتن پروژه‌های مشترک دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌ها و محققان خارجی بسیار ارزشمند است که نشان می‌دهد ما توانسته ایم با محققان دیگر کشور‌ها ارتباط موثر داشته باشیم و از کار‌های خود نتیجه بگیریم.

روحانی اظهار داشت: تمام ویژگی‌های آماری ما نشان می‌دهد که در پایان سال رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت خواهد بود در اقتصاد بدون نفت توانسته ایم به رشد مثبت برسیم و شاخص‌ها را در مسیر درست قرار دهیم.

وی ادامه داد: علی رغم آنکه در سال ۹۰ بالاترین فروش نفت و حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، اما اشتغال خالص ما در اوایل سال ۹۲ کمتر از ۱۰ هزار نفر بود. این در حالی است که طی ۶ سال اخیر ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار اشتغال خالص داریم.

روحانی تصریح کرد: می‌پذیریم که مردم در فشار هستند و نمی‌خواهیم دولت فعلی را با دولت‌های گذشته مقایسه کنیم، اما باید بدانیم و افتخار کنیم که اشتغال فعلی را مردم، کشاورزان، صنایع، خدماتی‌ها و ... ساخته اند.

به گفته وی طی ۶ سال اخیر تنها در شرکت‌های دانش بنیان ۳۰۰ هزار شغل ایجاد شده است که ضمن جذب ۱۵۰۰ متخصص از خارج از کشور بیش از ۴۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی ما به این شرکت‌ها وارد شده اند.

روحانی در پایان تاکید کرد: ما می‌توانیم در شرایط سخت فعلی با وحدت به خوبی به نقاط بسیار ارزشمندی دست یابیم و برای مردم رفاه و افتخارات علمی بیافرینیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: روحانی جشنواره خوارزمی رشد علمی مسیر رشد علم دانشگاه های ما نشان می دهد تولید می کنیم علم و فناوری شاخص جهانی رئیس جمهور دانشگاه ها علم و دانش موقعیت ها وزیر علوم ۵۹ پله ای رشد علمی طی ۶ سال دو قطبی کشور ها سال ۹۲ سال ۹۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۷۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

EXEED در راس هرم نوآوری چری

طبق آخرین تاریخ انجمن خودروسازان ژاپن، حجم صادرات سالانه خودرو ژاپن در سال 2023 تقریباً 4.3 میلیون دستگاه است. بر همین اساس در سال 2023، حجم صادرات خودرو چین از ژاپن پیشی گرفت و به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد.

در این میان، صادرات چری نیمی از حجم صادرات خودرو در چین را به خود اختصاص داده و برای 21 سال متوالی رتبه اول را در صادرات خودروهای سواری کسب کرده است. محصولات برند چری به بیش از 20 کشور در آسیای مرکزی، آمریکای جنوبی و اروپای شرقی صادر شده و دارای بیش از 150 فروشگاه در خارج از کشور است.

برند EXEED نیز به منظور تولید محصولات با کیفیت جهانی به منابع استراتژیک خود تکیه کرده است. این برند خودروساز با بیش از 27 سال سابقه تحقیق و توسعه فناوری‌های پیشرو در گروه چری و تاسیس هشت مرکز جهانی تحقیق و توسعه، توسعه صادرات‌محور محصولات را دنبال می‌کند. ورود EXEED به بازار ایران نیز در راستای سیاست‌های گسترش سهم بازار این شرکت در منطقه و اهمیت روزافزون اقتصادی و فرهنگی ایران، بوده است. تولید این خودرو همچنین گزینه های حمل و نقل با کیفیت و تنوع عرضه اتومبیل های لوکس در کشور را افزایش خواهد داد.

بر اساس این گزارش، EXEED آخرین برند لوکس تمام الکتریکی خود EXLANTiX را در نمایشگاه خودروی پکن، رونمایی می‌کند. این برند همچنین آخرین مدل‌های ES و ET خود را عرضه می‌کند و در مورد دیدگاه زیست‌محیطی EXEED بحث می‌کند. به گفته «یین تونگیو»، رئیس هیئت مدیره چری « EXEED» می‌خواهد با توسعه انرژی‌های جدید در رأس هرم برند چری باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899279

دیگر خبرها

  • هموارسازی مسیر تعامل و آشنایی اجتماع نخبگان با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور
  • EXEED در راس هرم نوآوری چری
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • نگاه ویژه به ارتقای شاخص‌های آموزشی در سفر رئیس‌جمهور به سمنان
  • ورزشکاران از افتخارات کشور هستند
  • برنامه «راهیان پیشرفت» با هدف ترویج دستاوردهای دانش‌بنیان‌های کشور برگزار می‌شود
  • نقش‌آفرینی مراکز نوآوری در حفظ قانون جهش دانش‌بنیان
  • مراکز نوآوری برای هم‌افزایی در ایجاد «مراکز هم‌آفرینی» حمایت می‌شوند
  • خانم ترانه علیدوستی، یک ایران نگران حال شماست!