Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@00:58:06 GMT

خطر ابتلا به زوال عقل در پسران قدبلند کمتر است

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۸۲۲۳

خطر ابتلا به زوال عقل در پسران قدبلند کمتر است

به گزارش پایگاه اینترنتی «سایک سنترال»، تحقیقات پیشین نشان داده است که قد می‌تواند عاملی تعیین کننده در ابتلای افراد به زوال عقل باشد، اما در اکثر این مطالعات عوامل ژنتیکی، محیطی یا دیگر فاکتورهای مربوط به سال‌های اولیه زندگی که ممکن است هم با قد و هم با زوال عقل در ارتباط باشند، نادیده گرفته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان در یک مطالعه جدید ضمن در نظر گرفتن این فاکتورها، داده‌های مربوط به ۶۶۶.۳۳۳ مرد دانمارکی متولد شده بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۵۹، از جمله ۷۰.۶۰۸ برادر و ۷۳۸۸ دوقلو را مورد بررسی قرار دادند. در مجموع ۱۰.۵۹۹ نفر از این مردان در سنین بالاتر دچار زوال عقل شده بودند.

تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده نشان داد که خطر ابتلا به زوال عقل در مردانی که از نظر میانگین قدی بلندتر هستند، به ازای هر ۶ سانتی متر ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

وقتی محققان نقش بالقوه هوش یا تحصیلات را در نظر گرفتند، تغییری که در ارتباط میان قد و خطر ابتلا به زوال عقل در افراد ایجاد شد جزئی بود.

پژوهشگران دریافتند که این تناسب بین برادرانی که تفاوت قدی دارند نیز برقرار است. نکته‌ای که نشان می‌دهد نمی‌توان تنها با استفاده از ژنتیک و شاخص‌های خانوادگی این موضوع که چرا خطر ابتلا به زوال عقل در مردان قدکوتاه‌تر بیشتر است را توضیح داد. 

«مرت اُسلر» مولف ارشد این پژوهش و از اساتید دانشگاه کپنهاگ در این باره می‌گوید: «تجزیه و تحلیل‌های انجام شده بر روی داده‌های موجود درباره برادران نشان می‌دهد که ارتباط میان قد و خطر ابتلا به زوال عقل، احتمالا در مواجهه محیطی در سال‌های اولیه زندگی ریشه دارد که به فاکتورهای خانوادگی که بین برادرها مشترک است، ارتباطی ندارد.»

یک محدودیت مهم این مطالعه عدم قطعیت در مورد امکان تعمیم نتایج این مطالعه به زنان است.

گزارش کامل این پژوهش در مجله eLife منتشر شده است. 

برچسب‌ها زوال عقل دانشگاه کپنهاگ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زوال عقل دانشگاه کپنهاگ زوال عقل دانشگاه کپنهاگ خطر ابتلا به زوال عقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۸۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد

فاتحی نیا مدیر کل دامپزشکی استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه مهریز گفت: در سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مواجه بودیم که ناشی از اقدامات پیشگیرانه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بود.

وی افزود: سال گذشته برای پیشگیری از بیماری هاری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان بیش از هشت هزار قلاده سگ صاحب دار واکسینه شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان بیماری تب کریمه کنگو را یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک دانست و بر مصرف گوشت لیبل دار و خرید از فروشگاه‌ها و قصابی‌های مجاز تاکید کرد.

فاتحی نیا همچنین از افتتاح و بهره برداری ساختمان جدید شبکه دامپزشکی مهریز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ساختمان دامپزشکی مهریز با تلاش دو ساله به مراحل پایانی ساخت رسیده و با زیربنای ۲۸۰ متر تا هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • نایب قهرمانی تیم پسران ایران در شطرنج شهر‌های آسیا
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • برنامه دیت دختران و پسران حزب اللهی
  • برگزاری مسابقات ورزشی مدارس سمپاد همدان با حضور ۱۵۰ دانش آموز
  • برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن و عترت و نماز به میزبانی شهر کهک
  • خوشحالم کلوپ رفت: قدبلند با دندانهای خیلی سفید!‏
  • عقب‌نشینی پسران از مبارزه با غول کنکور/ آسیب‌های کاهش مردان تحصیلکرده
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد