واکنش عباس عبدی به درخواست اصلاح «متون فلسفه غرب»
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۲۸۸۲۱
عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت:
نزدیک به بیست نفر از آقایان در نامهای به رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، از او خواستهاند پاسخهای «علمی و فلسفی» را در منابع درسی رشته فلسفه غرب قرار دهند، آنها معتقدند محتوای این کتابها حاوی شبهاتی است که در کلاسها و متون به آنها پاسخ داده نمیشود، آنها مثالهایی از فلسفه کانت، سارتر و تاریخ فلسفه کاپلستون را ذکر کردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آقایان محترم نوشتهاند که: «اینک بعد از گذشت سالها، (از فرمایشات رهبری و چهلسالگی انقلاب اسلامی)، هیچ تحول مهم و سازندهای، در متون «علوم انسانی» رخ نداده و همچنان تهاجم «بخشی از متون فلسفه غرب» به «وحی» و «خدا»، ادامه دارد و بعضی نظریههای به اصطلاح فلسفی براساس «پیشفرضهای در درون متناقض» یا «پیشفرضهایی پوزیتیویسمی و مادهگرایی غیرقابل اثبات»، بلکه قطعا باطل، همچنان برای دانشجو، علمی فرض میشود و استاد و دانشجو را در یک سردرگمی قرار میدهد و بدون هیچگونه پاسخی، تدریس میشود.»
جالب است نمونههای مورد نظر آقایان علیه وجود خدا از کتاب مشهور یک کشیش مسیحی یعنی کاپلستون ذکر شده است.
در اینجا بد نیست به چند نکته مهم اشاره شود.
اول اینکه در کجای دنیا تا به حال دیدهایم که اعتقاد یا بیاعتقادی عمومی به خدا براساس این آموزههای فلسفی رخ دهد؟ بر فرض هم که در موارد بسیار معدودی چنین باشد؛ آنهم زمینههای دیگری غیر از آموزههای فلسفی دارد. اصولا چند درصد مردم با چنین افکار و استدلالهایی آشنایی دارند؟
از نکته فوق میگذریم. از کی تا به حال باید هر کتابی که منتشر میشود حتما ردّیه آن هم در کنارش باشد؟ اگر چنین باشد انتشار کتاب تعلیق به محال میشود. چون ردّیه بر ردّیه هم باید نوشته شود. به علاوه با نویسندگان فوتشده که نمیتوانند پاسخ ردّیهها را دهند، چه کار باید کرد؟ مثلا کتاب ارسطو و ابنسینا را که بعضا حرفهای نادرستی در آن است چگونه باید منتشر کرد؟
از این گذشته مگر مردم و دانشجویان فقط یک کتاب میخوانند؟ خیلی راحت شما در اثبات آنچه فکر میکنید درست است بنویسید و در ردّ آنها منتشر کنید همه میخوانند. مردم یا دانشجو دنبال سخن صحیح هستند.
آیا اگر کسی بخواهد انتشار کتاب آقایان را منوط به درج ردّیه کند میپذیرند؟ در کجای دنیا چنین کارهایی انجام میشود؟ فرض کنید بخواهید کتابی را در غرب چاپ و منتشر کنید. اگر بگویند شرطش اضافه کردن ردّیه است آن را زشت نخواهید دانست؟ از همه مهمتر اینکه اتفاقا این کار اثر معکوس دارد.
آقایان خیال میکنند پاسخهایی قاطع و روشن دارند تا بگویند همه متوجه بطلان نظر مقابل میشوند. این نوعی اعتماد به نفس کاذب است. چرا؟ اگر کسی چنین اعتمادی به افکارش دارد قطعا به خود اجازه نمیدهد که انتشار مطلب دیگران را منوط به درج پاسخ او کنند. اصولا افراد صاحب فکر در مقام ردّیهنویس ظاهر نمیشوند. سخن خودشان را میزنند و سخن حق مثل آب در دل کوه راه خود را برای تبدیلشدن به چشمهسار، باز و پیدا میکند.
از سوی دیگر مگر کتاب کاپلستون را چند نفر میخوانند؟ آیا جز دانشحویان و اهل فلسفه کسی میخواند؟ خب آنان کتابهای شما را هم میخوانند. فرض کنیم در کتاب کاپلستون ردّیه هم نوشتید، اینترنت را که میلیونها نفر میبینند و میخوانند چه میکنید؟ این فرق نگاه آقایان با دیگران است.
اگر این کتابها موجب بیدینی میشد که غربیها باید سراسر بیدین باشند در حالی که همه میدانند در چند دهه اخیر در مقاطعی رشد دینداری در غرب برجسته و آشکار بوده است. اینها همه ناشی از ترس و فقدان اعتماد به نفس است. اینکه تحول در علوم انسانی به درج ردّیه در کتابهای معتبر تقلیل داده شود مصداق روشن ادعای بالا است.
به جای اینکه وقت خود را صرف ردّیهنویسی کنند بهتر است ایجابی بنویسند و بدانند مشکل جوانان و اهل فکر گزارههای کاپلستون و سارتر و راسل نیست. مشکل جای دیگری است که به آن کمتر توجه میشود شاید هم اصلا توجه نمیشود.
با این شعر باید یادداشت را به پایان رساند:
گر نه تهی باشدی بیشترین جویها
خواجه چرا میدود، تشنه در این کویها؟
منبع: فرارو
کلیدواژه: عباس عبدی فلسفه غرب کتاب ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۲۸۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
همایش ملّی زبانها و گویشهای ایران فراخوان داد
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم فناوری آنا، مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی) با همکاری انجمن ایرانشناسی هفتمین همایش ملی زبانها و گویشهای ایران (گذشته و حال) را در بهمن ماه ۱۴۰۳ برگزار میکند.
از کلیۀ علاقهمندان به ارائۀ مقاله در این همایش دعوت میشود چکیده و اصل مقالۀ خود را طبق تاریخهای مذکور در پایین، به آدرس ایمیل icild@cgie.org.ir ارسال کنند.
همچنین ضروری است متقاضیان در تارنمای همایش به نشانی www.icild.cgie.org.ir نامنویسی کرده و مبلغ ۵۰۰ هزار تومان از طریق درگاه پرداخت اینترنتی موجود در تارنما جهت هزینههای داوری مقالات واریز کنند.
بدیهی است در صورت تأیید نهایی مقاله، هزینه چاپ آن از نویسندگان مقالات مطالبه خواهد شد.
مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی همه فرهیختگان، استادان و دانشجویان ارجمند را برای ارائه دستاوردهای علمی خود در شناسایی زبانها و گویشهای ایران فرامیخواند.
مقالات پذیرفته شده در این همایش تأییدیه (isc پایگاه استنادی جهان اسلام) دریافت میکند و در مجموعه مقالات هفتمین همایش بین المللی زبانها و گویشهای ایران چاپ و منتشر خواهد شد.
اهداف همایش
- آشنایی با آخرین دستاوردهای پژوهشی در زمینه زبانها و متون ایرانی باستان، میانه و نو
- بررسی گستره زبانهای ایرانی به عنوان یکی از عوامل پیوند میان ملتهای منطقه
- ایجاد انگیزه در پژوهشگران جوان برای پژوهشهای ژرف در عرصه زبانشناسی ایرانی
محورهای همایش
- پژوهشهای تازه در زمینه زبانها و متون ایرانی باستان (فارسی باستان، اوستایی)
- پژوهشهای تازه در زمینه زبانها و متون ایرانی میانه غربی (پارتی و فارسی میانه)
- پژوهشهای تازه در زمینه زبانها و متون ایرانی میانه شرقی (سغدی، ختنی، خوارزمی و بلخی)
- پژوهشهای تازه در زمینه متون کهن فارسی از دیدگاه زبانشناسی
- جغرافیای زبان فارسی
- رابطه زبانهای ایرانی با دیگر زبانها درگذر تاریخ
- پژوهشهای تازه در زمینه گویشهای ایرانی
ضوابط ارسال
چکیده مقاله: زبان اصلی همایش فارسی است، اما چکیده مقالات به زبان انگلیسی نیز پذیرفته خواهد شد.
تمامی مقالات پذیرفته شده باید حاوی مطالب زیر باشند:
- چکیده مقاله ها باید بین ٣٠٠ تا ٤٠٠ واژه به همراه واژگان کلیدی در محیط word تنظیم شده باشد.
همچنین هدف از نگارش مقاله مشخص شده باشد.
علاقهمندان تا اول تیر ۱۴۰۳ مهلت دارند تا چکیده مقاله خود را ارسال کنند، همچنین تا ۳۰ شهریور باید اصل مقاله را به دبیرخانه ارسال کنند و نتایج مقالات نیز تا ۳۰ دی ماه اعلام خواهد شد.
راه های تماس با دبیرخانه همایش: - نشانی محل دبیرخانه: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، خیابان شهید پورابتهاج، پلاک ۲۱۰، مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی.
انتهای پیام/