Web Analytics Made Easy - Statcounter

سه اتحادیه بزرگ دانشجویی و ۱۹۱ تشکل دانشجویی در نامه‌ای از کاندیدا‌های یازدهمین دوره انتخابات مجلس خواستند به صورت داوطلبانه تعهد خود به شفافیت را در سامانه مجلس نما نشان دهند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ۱۹۱ تشکل دانشجویی و سه اتحادیه‌ دانشجویی شامل بسیج دانشجویی، جنبش عدالتخواه دانشجویی و اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با انتشار نامه‌ای به ابتکار انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف، از نامزد‌های انتخابات خواستند با مراجعه به سامانه‌ی "مجلس‌نما" به صورت داوطلبانه تعهد خود را به شفافیت نشان دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متن کامل این نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

"سرچشمه‌ی دستور شفافیت از اسلام است. کسانی که ادعا می‌کنند ما هرچه حرف خوب است از غربی‌ها یاد گرفته‌ایم، این‌ها قـرآن و معـارف اسـلامی را مطالعه نکرده‌اند. " مقام معظم رهبری

مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی، تبلور مردم‌سالاری دینی و رکن قانون‌گذار در نظام جمهوری اسلامی ایران است. مردم از طریق شرکت در انتخابات آزاد و در چارچوب قوانین کشور، نمایندگانی را انتخاب و روانه مجلس می‌کنند.

با توجه به قدرت و اختیارات فراوانی که بر اساس قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن تفویض شده است، اعمال نظارت بر عملکرد نمایندگان توسط نهاد‌های ناظر و مردم امری ضروری به نظر می‌رسد، چرا که تجمیع قدرت و اختیارات، اگر در کنار پاسخگویی و اعمال نظارت نباشد، به انحراف و فساد کشیده می‌شود. علاوه بر این، اطلاع از عملکرد نمایندگان، از حقوق مسلم مردم بر اساس رابطه وکالت است، چرا که نمایندگان مجلس وکلای مردم در ساختار حکمرانی کشور هستند.

شفافیت عملکرد نمایندگان مجلس به معنای انتشار اطلاعات عملکردی در زمان و قالب مناسب، به شکلی که قابل دسترس برای عموم مردم باشد، از مواردی است که امکان نظارت مردمی بر نمایندگان مجلس را فراهم می‌کند و بدون تردید منجر به بهبود عملکرد نمایندگان و کاهش انحرافات و فساد در مجلس شورای اسلامی خواهد شد. در کنار این مسائل، شفافیت منجر به افزایش سرمایه اجتماعی این نهاد می‌شود که نیاز بی‌بدیل قوه مقننه در پیشبرد وظایف خود است. هم‌چنین با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات عملکردی نمایندگان در شاخص‌های مناسب، امکان انتخاب آگاهانه در دوران انتخابات مجلس، به جای تصمیم‌گیری بر اساس فضاسازی‌های تبلیغاتی، فراهم خواهد شد و مردم ضمن مشارکت بیشتر، افراد شایسته‌تری را برای حضور در مجلس برخواهند گزید.

با توجه به مطالب بیان شده و توجه به این موضوع که در حال‌حاضر هیچ الزام قانونی در حوزه انتشار اطلاعات مذکور برای عموم مردم وجود ندارد، ضروری است نامزد‌های انتخابات مجلس شورای‌اسلامی در آغاز این حرکت، از طریق انجام اقداماتی داوطلبانه از سوی خود، فرآیند‌های شفافیت را ارتقا بخشیده و اطلاعات را به صورت مستمر و با رعایت موازین شفافیت در معرض دید و ارزیابی عموم مردم قرار دهند.

در همین راستا جمعی از دغدغه‌مندان این حوزه اقدام به راه‌اندازی پویشی با عنوان پویش شفافیت داوطلبانه کرده اند که در آن با نگارش تعهد‌نامه‌ای بین مردم و داوطلبان نمایندگی مجلس در انتخابات دوره یازدهم، حرکت مجلس شورای اسلامی را به سمت مجلسی مطلوب‌تر و کار‌آمدتر سرعت بخشد.

مطالبه‌ی جدی امضاکنندگان این نامه از نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی این است که با مراجعه به سامانه pooyesh.majlesnama.ir در این پویش شرکت کرده و تعهد خود را به مفهوم شفافیت اثبات کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شفافیت کاندیداهای مجلس تشکل های دانشجویی بسیج دانشجویی انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد های انتخابات مجلس شورای اسلامی عملکرد نمایندگان نمایندگان مجلس تشکل دانشجویی انتخابات مجلس عموم مردم تعهد خود مجلس نما نامه ای بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۲۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ شعبه آماده ‌اخذ آرای مردم رامشیر در دور دوم انتخابات

ایسنا/خوزستان فرماندار رامشیر از در نظر گرفتن ۵۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی این شهرستان خبر داد.

عبدالرضا احسانی نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای برگزاری انتخابات ایمن، اظهار کرد: در کل ۵۰ صندوق برای شهرستان در نظر گرفته شده‌ است که از این تعداد ۲۰ صندوق در شهر رامشیر، ۱۴ صندوق در بخش مشراگه و ۱۶ صندوق در بخش مرکزی مستقر می‌شوند.

وی ادامه‌داد: بیش از هزار ۵۰۰ نفر نیز عوامل اجرایی، کار نظارت، بازرسی و حفاظت انتخابات را انجام می‌دهند.

احسانی نیا ادامه داد: تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات در سلامت و امنیت کامل و رقابت سالم میان دو کاندیدا انجام شده است و ان‌شاءالله ۲۱ اردیبهشت شاهد حضور پررنگ مردم در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهیم بود.

فرماندار رامشیر با بیان اینکه رامشیر حوزه فرعی شهرستان رامهرمز است، بیان کرد: شهرستان رامشیر خوشبختانه جزو شهرهای با تعداد مشارکت بالا بود و بیش از ۶۰ درصد مردم در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت داشتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ملایر چشم انتظار دور دوم انتخابات مجلس/ مشارکت چشمگیری در راه است
  • ۵۰ شعبه آماده ‌اخذ آرای مردم رامشیر در دور دوم انتخابات
  • نمایندگان استان فارس طرح‌های استانی را جدی‌تر پیگیری کنند
  • جابه‌جایی منطقه حاشیه‌نشین تبریز در اولویت کاری است
  • مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است
  • تعهد و تقوای سیاسی از شاخصه های نماینده در تراز انقلاب است
  • فردا؛ آخرین زمان ثبت‌نام نمایندگان نامزدها در سامانه «داوطلب»/ این مهلت تمدید نخواهد شد
  • فردا؛ آخرین زمان ثبت‌نام نمایندگان نامزدها در سامانه داوطلب
  • درخواست محمد هاشمی از نمایندگان مجلس آینده
  • حضور تشکل‌ها با عقاید مختلف در دانشگاه نشان از دموکراسی دارد