Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، زنده یاد رضا ژیان، بازیگر خاطره ساز دهه چهل و پنجاهی‌هاست. به خصوص در سال‌های اولیه بعد از انقلاب که ساختار و محتوای تئاتر، سینما و تلویزیون کاملا تغییر کرده بود. برای تلویزیون که رسانه‌ای عمومی‌تر بود و مخاطبان زیادی داشت و بعد از پیروزی انقلاب مخاطبانش روز به روز بیشتر می‌شدند، باید برنامه‌هایی تولید می‌شد که انبوه مخاطبان قدیمی و تازه‌وارد‌ها را جذب و به مخاطب تبدیل می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌هایی که کشور هم درگیر اتفاقات بعد از پیروزی انقلاب بود و هم درگیر جنگ. این که در چنین شرایطی تلویزیون برنامه‌های نمایشی تولید کند که جنبه سرگرمی هم داشته باشد، از آن کار‌های سخت است که الان می‌توان به جسارت و البته خلاقیت مدیران آن زمان و سازنده آثار آفرین گفت.

محمد برادر رضا

محمد ژیان، برادر زنده‌یاد رضا ژیان دو سال از برادرش رضا کوچک‌تر است. اما دیروز که به او تلفن کردم تا درباره برادرش با او صحبت کنم، چنان عاشقانه از برادرش صحبت کرد که انگار نه انگار ۱۷ سال از درگذشت رضا ژیان می‌گذرد. انگار همین دیروز بوده که برادر را به خاک سپرده، برادری که بسیار دوستش داشته و هنوز هم با احترام از او یاد می‌کند و هنوز هم دوست دارد به مناسبت‌های مختلف و با برنامه‌ریزی‌های مختلف یاد او را زنده نگه‌دارد. شاید برای همین است که با تاکید می‌پرسد، یعنی فردا روزنامه جام جم را بگیرم، مطلب درباره رضا حتما چاپ می‌شود؟

محمد ژیان درباره برادرش و آغاز فعالیت‌های هنری او می‌گوید: هفت ساله بود که به پیشنهاد یکی از دوستانمان که در حوزه دوبله فعال بود، وارد این‌حرفه شد و به جای بچه‌ها در فیلم‌های سینمایی صحبت می‌کرد. همین فعالیت باعث شد به کار‌های هنری و به خصوص بازیگری علاقه‌مند شود. در دوره مدرسه بود که به کانون پرورشی رفتیم و عضو کانون شدیم و در مدرسه هم نمایش اجرا می‌کردیم. بعد‌ها رضا به کارگاه نمایش رفت و در آنجا بازیگری را ادامه داد.

آتیلا پسیانی هم عضو همین کارگاه بود، اما حمید جبلی در کانون فعالیت می‌کرد. کارگاه نمایش برای بازیگرانش محدودیت داشت و اجازه نمی‌داد آن‌ها در سینما و تلویزیون فعالیت بازیگری داشته باشند. بعد از انقلاب کارگاه تعطیل شد و بازیگرانی مانند رضا بنا به سابقه درخشان و خوبی که داشتند جذب تلویزیون شدند. مثل آباد اولین کار رضا در تلویزیون بود که موفق هم شد.

توقیفی بعد از موفقیت
محمد ژیان می‌گوید: فیلمنامه را خانم زاکاریان براساس کتاب مثل‌های آقای انجوی نوشته بود. سریال در حال تولید بود که پخش آن شروع شد و خوب هم پیش رفت تا قسمت هفتم که عجب‌روزگاری داشتی کَل علی پخش شد. فردایش سریال توقیف شد و گفتند دیگر ادامه ندهید. داستان این قسمت درباره مردی کچل به نام علی بود که مردم به او می‌گفتند کَل علی و او این صفت را دوست نداشت.

تا این که کل علی تصمیم گرفت به مکه برود تا زمانی که برمی‌گردد مردم به او بگوید حاج علی. اما وقتی از مکه برگشت باز هم مردم به او گفتند کَل علی... این قسمت بر اساس یک ضرب‌المثل قدیمی ساخته شد، اما بنا به شرایط آن روز جامعه، سریال توقیف شد و رضا که نه می‌توانست در تئاتر فعالیتی داشته باشد و نه در زمینه ترانه‌سرایی، همراه همسر و پسرش از ایران رفت. حدود ۱۲ سال در آمریکا بود، اما من و دوستانش از جمله آقای جبلی همه تلاشمان را کردیم تا رضا برگردد که برگشت و آنقدر همه چیز ردیف بود که بلافاصله مشغول کار شد. تا این که سال ۸۱ وقتی در سریال زیر آسمان شهر بازی می‌کرد و برای گرفتن سکانس‌هایی به شمال رفته بودند، بیمار شد و ریه‌هایش آب آورد و ۲۷ بهمن در ۵۳ سالگی درگذشت و همه ما را داغدار کرد.

محمد ژیان درباره طنازی برادرش می‌گوید: رضا از زمانی که وارد بازیگری شد، دو متد را برای خودش تعریف و اجرا کرد، یکی طنزی پنهان که در همه آثار و نقش‌هایش دیده می‌شود و دیگری نقش پیرمرد. او حتی وقتی ۲۲ ساله هم بود در مجموعه حرف تو حرف نقش پیرمرد را بازی کرد. کلا پیرمرد درونش از همان جوانی فعال بود.

رضا کاشانچی تهیه کننده: رضا در خاطره‌ها ماند مثل «مثل‌آباد»
​​​​​​​یکی از کار‌هایی که سال ۶۰ تولید و پخش شد و هنوز هم برای نسل اولی‌های انقلاب با همه چالش‌هایی که داشتند خاطره ساز است و خوشایند، مجموعه تلویزیونی «مثل آباد» است که زنده‌یاد رضا ژیان کارگردان هنری و بازیگر اصلی آن بود. مجموعه‌ای که در آن سال مخاطبان زیادی داشت و علاوه بر رضا ژیان بازیگرانی مانند اکبر عبدی، آتیلا پسیانی، حمید جبلی، اسماعیل داورفر و ... را هم به مخاطبان تلویزیون معرفی کرد. گروهی از بازیگرانی خلاق و عمدتا طناز که بعد‌ها کار‌هایی مانند محله برو بیا و محله بهداشت را تولید و پخش کردند. مثل آباد یکی از آن مجموعه‌های ساده بود که بیشتر محتوای قصه‌ای که روایت می‌کرد، جذاب بود و البته بازی خوب رضا ژیان و دیگر بازیگرانش به این روایت کمک می‌کرد.

احمد کاشانچی، تهیه کننده قدیمی تلویزیون که مثل آباد را تهیه کرده است، درباره این مجموعه می‌گوید: آن سال فقط دو کار نمایشی در تلویزیون تولید می‌شد، یکی سربداران بود که تولیدش از قبل شروع شده بود و دیگری مثل آباد که هر دو در کاشان مقابل دوربین رفته بود.

البته سربداران به شیوه سینمایی و با دوربین ۱۶ میلی‌متری فیلمبرداری می‌شد و مثل آباد با دوربین‌های ویدئوی آن زمان. آقای مسعود فروتن هم کارگردان تلویزیونی بود. زنده‌یاد ژیان هم بازیگر نقش اصلی بود و هم از بازیگران دیگر بازی می‌گرفت. آن زمان آقای سید محمد بهشتی، مدیر گروه سریال شبکه یک بود.

خانم زویا زاکاریان، همسر آقای ژیان فیلمنامه را نوشته بود و ما فیلمنامه را به آقای بهشتی دادیم و خیلی زود تصویب شد و کار را شروع کردیم که اتفاقا کاری بسیار پر مخاطب هم شد. آقای ژیان فقط در یکی از قسمت‌ها به نام نه شیر شتر می‌خواهم و نه دیدار عرب، بازی نداشت و در بقیه اپیزود‌ها نقش اصلی را بازی کرد که قسمت «اوستا علم علم...» خیلی معروف شد و هنوز هم در خاطره‌ها مانده است.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار هنرمندان مردم به او هنوز هم مثل آباد آن زمان ک ل علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۳۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

متن پیام سید محمد خاتمی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آیت الله حاج سید حسین خمینی

با درود به روان تابناک آیت حق حضرت شیخ مرتضی حائری و حضرت سید مصطفی خمینی، درگذشت بانوی با فضلیت سرکار معصومه خانم حائری مادر گرانقدرتان را که واسطه العقد مبارک میان مرجعیت شریف حائری و خمینی بود صمیمانه به جنابعالی، خانواده بزرگوارتان و همه بستگان داغدار تسلیت می گویم و از پیشگاه حضرت حق جل و علا برای این فقیده سعیده آمرزش و رحمت الهی و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسالت می کنم.

با احترام
سید محمد خاتمی،‌۱۴۰۳/۲/۶

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تسلیت سیدمحمد خاتمی به محسن مهرعلیزاده پیام تسلیت سیدمحمد خاتمی به علیرضا قربانی

دیگر خبرها

  • تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی
  • پیام تسلیت مخبر برای درگذشت مادر شهید غلامحسین دستوری رزاز
  • محمد صادقی بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت
  • امام جمعه سابق جوانرود درگذشت
  • فرار بازیگر درجه چندم از کشور + جزئیات | بازیگر جنجالی کجا به سر می برد؟
  • تصاویر عجیب محمد صادقی بعد فرار از ایران: جنسیت خودم را نمی‌دانم!
  • بازیگر جنجالی تلویزیون ایران بطور قانونی مهاجرت کرد
  • پنجم اردیبهشت‌ماه، سالروز شهادت نخستین فرمانده سپاه یزد
  • هنرمندان مازندرانی به عیادت مش فتاح رفتند
  • بازیگر سینما و تلویزیون: دولت به اقتصاد خانواده‌ها توجه بیشتری کند