لقب پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران به کدام اثر رسید؟/پوست بازیگران «خروج» از شدت گرما سوخت
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۴۵۸۹
خبرگزاری میزان- بیست و هشتمین روز از بهمن ماه ۹۸ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران اشاره کرد. تاریخ انتشار: 17:10 - 28 بهمن 1398 - کد خبر: ۵۹۷۳۵۴
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، بیست و هشتمین روز از بهمن ماه ۹۸ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، فیلم سینمایی «مطرب» به کارگردانی مصطفی کیایی توانست در پانزدهمین هفته اکرانش رکورد پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران که تاکنون در اختیار فیلم سینمایی «هزارپا» بود را از آن خود کند.
رکوردشکنی فیلم سینمایی مطرب در حالی رخ می دهد که این فیلم نزدیک به دو هفته خود را در زمان برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر پشت سرگذاشت، زمان نسبتاً بد اکران مطرب کمترین شانس را برای رکوردشکنی این فیلم به وجود می آورد اما فیلم کیایی فراتر از انتظار پیش رفت.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنیدالبته فیلم سینمایی «مطرب» از لحاظ آمار فروش به عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران محسوب می شود، این فیلم براساس آمار اعلام شده تاکنون بیش از ۳،۲۰۰،۰۰۰ هزار نفر بوده است که با تعداد مخاطبان ۴ میلیونی هزارپا فاصله قابل توجهی دارد.
فیلم سینمایی مطرب هفتمین تجربه کارگردانی مصطفی کیایی در عرصه سینما محسوب می شود، خط ویژه، عصر یخبندان، بارکد، چهارراه استانبول، بعد از ظهر سگی سگی و ضد گلوله آثاری هستند که کیایی تاکنون کارگردانی کرده است.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
«من میترسم» مرا از یک انسان درونگرا به یک هیولا تبدیل کرد/سینما سکوی پرش من نبوده و نیستپوریا رحیمی سام بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، پیرامون ایفای نقش در فیلم سینمایی «من میترسم» گفت: این فیلم اولین تجربه جدی من در سینما بوده و به شخصه این فیلم برایم مسیری آموزنده بود، من هم شاید دوست داشتم زودتر به بدنه اصلی سینما متصل شوم، من مثل خیلی از بازیگران دوست دارم که مردم همیشه برایم اولویت باشند که تاکنون اینگونه بوده است.
وی در همین راستا ادامه داد: همواره فکر می کنم که نباید برخی چیزها را برای این اتفاق از دست بدهم، همواره دوست دارم در آثاری شکوهمند بازی کنم که هم قابل دفاع باشد و هم مردم آن را دوست داشته باشند.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید
بازیگر فیلم سینمایی «من میترسم» پیرامون نقش خود در فیلم اذعان کرد: این نق جذابیت فراوانی برای من داشت، اینکه یک فرد شاعر مسلک و درونگرا چه اتفاقی برایش میافتد که در انتها به یک هیولا تبدیل میشود؟. به نظر من ترس موجود در فیلم ترسی نهادینه شده در هر انسان است که در کاراکتر من در فیلم هم موجود بود.
وی در همین رابطه ادامه داد: هر فرد با به دست آوردن قدرت تغییر میکند، حال باید دید این قدرت چه تغییراتی در وی به وجود میآورد، من در فیلم «من می ترسم» کار سختی نداشتم زیرا همه چیز در فیلمنامه آمده بود و من تمام گذارههای نقش را در فیلمنامه پیدا کردم.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
«آن مرد با باران میآید» روایتی از انتظار مردم برای بازگشت «امام خمینی(ره)» به وطن
وجیهه سامانی نویسنده کتاب «خواب باران» در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون مضمون رمان «آن مرد با باران میآید» گفت: رمان «آن مرد با باران میآید» داستان پسری نوجوان است که در چهار ماه پایانی حکومت پهلوی شاهد رخدادهای عجیب و تاثیر گذاری است، حوادثی که به وقایع ۱۷ شهریور تا ۲۶ دی ماه ۵۷ در کشور بر میگردد.
وی در مورد کتاب «آن مرد با باران میآید» ابراز کرد: این پسر نوجوان در خانوادهای با طبقه متوسط زندگی میکند پدر تمایلی به همراهی فرزندش با تحولات جامعه ندارد و از حضور پسرش در روند انقلاب اسلامی ایران جلوگیری میکند، البته پسر داستان ما نیز فردی منفعل و تا حدودی ترسو و بیاطلاع است، اما تحولات انقلاب اسلامی تاثیر شگرفی در افکار و عقاید او برجای گذاشته و وی را به بلوغی فکری میرساند.
سامانی به شیوه نگارش رمان «آن مرد با باران میآید» اشاره و ابراز کرد: چون این رمان برای رده سنی نوجوان بود لذا تلاش کردم تا با زبان کتاب بسیار نرم، روان و دارای نثر ساده باشد اما در عین حال خود داستان رمان نیز به علت فراز و فرودهای وقایع انقلاب اسلامی دارای جذابیتهای فراوانی است.
وی به بازخوردها کتاب «آن مرد با باران میآید» اشاره و بیان کرد: از آنجا که هم جوانان و هم نوجوانان به مطالعه کتاب «آن مرد با باران میآید» پرداختهاند همه از نثر ساده و روان کتاب سخن به میان آوردهاند که این برای من به عنوان مولف کتاب بسیار مهم و ارزشمند است. کتاب تا پیش از تقریظ مقام معظم رهبری به چاپ هشتم رسیده بود که این امر بیانگر دیده شدن کتاب است، اما با تقریظی که از سوی مقام معظم رهبری شکل گرفت کتاب با استقبال بیشتری مواجه شد.
سامانی شرایط نامطلوب امروز عرصه نشر برای چاپ کتاب را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: متاسفانه شرایط بد اقتصادی تاثیر فراوانی را بر حوزه نشر گذاشته، افزایش قیمت کاغذ و مواد اولیه، استقبال از کتاب را تا حدود زیادی در رکود قرار داده و این امر باعث نگرانی بسیاری از نویسندگان از جمله من برای چاپ کتاب شده، اما با این همه کتاب «آن مرد با باران میآید» در طول سه سال به چاپ هشتم رسید و این برایم جذاب است.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
روایتی متفاوت از سیره اخلاقی و شخصیتی «حضرت فاطمه زهرا(س)» در کشتی پهلو گرفته
سیدمهدی شجاعی نویسنده کتاب «چشم انتظاری» در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون مضمون کتاب «کشتی پهلو گرفته» گفت: کشتی پهلو گرفته درباره زندگی پررنج حضرت «فاطمه زهرا (س)» است که با زبانی ساده و داستان گونه به روایت زندگی ایشان پرداخته و وقایع مختلفی را از جمله واقعه سقیفه را توصیف کرده است.
وی علل نگارش کتاب «کشتی پهلو گرفته» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: برای نگارش کتاب «کشتی پهلو گرفته» تحقیق، بررسی و پژوهش فراوانی انجام دادم، وقتی با حقیقت زندگی «حضرت «زهرا (س)» مواجه شدم این بانوی بزرگوار را بسیار ارزشمند یافتم و هرچه بیشتر مطالعه میکردم شخصیت «صدیقه کبری(س)» برایم حیرتانگیزتر میشد لذا بیشتر دوست داشتم بدانم و ابعاد سیره شخصیتی ایشان را بشناسم، وقتی به اقیانوس بیکران وجودی حضرت «فاطمه زهرا(س)» رسیدم علاقمند شدم تا طی کتابی بخشی از ابعاد سیره حضرت «صدیقه کبری (س)» را بیان کنم.
وی با اشاره به فصلها و عناوین کتاب «کشتی پهلو گرفته» ابراز کرد: کتاب «کشتی پهلو گرفته» در قالب ۱۴ فصل زندگی پر بار حضرت «فاطمه زهرا(س)» را از زبان اطرافیانش توصیف کرده، فصل اول این کتاب از زبان «حضرت رسول اکرم(ص)»، فصل دوم از زیان حضرت «خدیجه (س)»، فصل سوم «سیره حضرت زهرا (س)»، فصل چهارم از زبان «امیرالمؤمنین (ع)»، فصل پنجم از زبان «امام حسن (ع)»، فصل ششم «امام حسین (ع)»، فصل هفتم مجددا به سیره اخلاقی «حضرت زهرا (س)»، فصل هشتم از زبان «حضرت زینب (س)»، فصل نهم از زبان «فضه» از خادمههای «حضرت زهرا(س)»، فصل دهم از زبان «حضرت ام کلثوم (س)»، فصل یازدهم از زبان «اسماء» یکی دیگر از خادمههای ایشان، فصل دوازدهم برای بار سوم در مورد سیره اخلاقی حضرت «فاطمه (س)»، فصل سیزدهم مجددا از زبان «حضرت امیرالمومنین(ع)» و فصل چهاردهم به توصیف «حضرت زهرا(س)» از سوی خداوند متعال پرداخته شده است.
وی پیرامون کنجکاوی زیاد خود برای شناخت ابعاد شخصیتی حضرت «فاطمه زهرا (ع)» افزود: وقتی عطش وجود داشته باشد برای کشف شخصیت و معرفت این بانوی بزرگوار اسلام، حرکت آغاز میشود، بحث جایگاه ایشان در جهان اتفاقا یکی از رموزی است که ما در ابتدا باید به آن توجه کنیم. نگاه ما نسبت به «حضرت زهرا (س)» با جایگاه واقعی ایشان خیلی متفاوت است، خود خداوند در مورد حضرت «زهرا (س)» توصیفاتی دارد، برای حضرت «صدیقه کبری (س)» جلال و عظمت و شکوهی وجود دارد که بالاتر از آن نیست.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
روایت بازیگر فیلم سینمایی «خروج» از سختی کار با تراکتور/در گرمای بیش از حد گچساران پوستمان سوخت
مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، پیرامون حضورش در فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمیکیا گفت: بازی در فیلم خروج موهبتی بود که در این سن به من اهدا شد، به شخصه از حضور در فیلم حاتمیکیا و همبازی شدن با فرامرز قریبیان بسیار لذت بردم.
وی درباره سختی پروژه سینمایی «خروج» اضافه کرد: واقعیت امر من اکثریت کارنامه کاریام به آثار دفاع مقدس ختم میشود، تجربه بازی در بسیاری از فیلم های جنگی را داشته ام و میدانم که سختی در سینما چه هست و چه نیست.
بازیگر فیلم سینمایی «خروج» در همین راستا ادامه داد: روزی که پیشنهاد بازی در فیلم خروج را از سوی ابراهیم حاتمیکیا دریافت کردم همه گفتند که کار بسیار سختی است اما به واسطه علاقه به ابراهیم حاتمی کیا این فیلم را پذیرفتم.
وی با اشاره به حضور خود در آثار دفاع مقدسی سینما تاکید کرد: من در دهه شصت و هفتاد در تعداد بسیار زیادی فیلم بازی کردم اما واقعا انتظار نداشتم که ساخت فیلم خروج با توجه به اینکه فضای جنگی هم نداشت اینقدر سخت باشد، من در فیلمهای قدیمم تجربه کار با مواد منفجره واقعی را هم داشته ام اما باور کنید کار با تراکتور از فیلم جنگی هم سختتر بود.
بازیگر فیلم «لیلی با من است» در همین رابطه افزود: ما در گچساران گرمای بیش از حدی را تجربه کردیم و اکثرا بازیگران پوستشان سوخت اما در ادامه فیلمبرداری در شهر قم از سرما یخ می زدیم، این درحالی بود که روی تراکتور هم نمی توانستیم گرم شویم.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اینجا اینجا اینجا اخبار سینما اخبار تئاتر اخبار موسیقی گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران آن مرد با باران می آید بازیگر فیلم سینمایی ابراهیم حاتمی کیا کشتی پهلو بیشتر بخوانید انقلاب اسلامی فاطمه زهرا س مصطفی کیایی سیره اخلاقی صدیقه کبری من می ترسم من در فیلم حضرت زهرا فیلم خروج
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۴۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازیگران سریال تورم
یک پژوهش جدید درباره ریشهها و ویژگیهای تورم در ایران، بازیگران اصلی این پدیده مزمن را معرفی کرد. این مطالعه نشان میدهد که از میان تکانههای تحریمی و تکانههای پولی، تحریمها اثر ماندگارتری بر افزایش تورم در اقتصاد ایران دارند.
به گزارش دنیای اقتصاد، علت این امر به این نکته بازمیگردد که تکانه خارجی از سه کانال انتظارات، تقاضا و عرضه بر تورم و تولید اثر میگذارد؛ در حالیکه اثر تکانه پولی فقط محدود به کانال تقاضا است. در همین ارتباط، احمدرضا جلالینائینی، اقتصاددان، در ارائه آخرین مطالعه خود بر این نکته تاکید کرد که با وجود غالب بودن اثر تحریم و نرخ ارز در کوتاهمدت، در بلندمدت عامل پولی تعیینکننده اصلی نرخ تورم است و نباید از آن غافل شد.
به عقیده این استاد دانشگاه، با توجه به اثرگذاری تکانه خارجی بر کاهش ارزش ریال و نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش، سیاستگذار پولی با بده-بستان میان رکود و تورم مواجه میشود و با پاسخ به این نیاز، متغیرهای پولی نظیر پایه پولی را افزایش میدهد.
در ماههای پایانی سال گذشته، همایش «دنیای اقتصاد» با حضور صاحب نظران و کارشناسان برجسته برگزار شد و آینده اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار گرفت. احمدرضا جلالی نائینی، استاد گروه اقتصاد موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، در ارائه خود از روند فعلی تورم در اقتصاد ایران، به تشریح علل و ریشههای تورم در اقتصاد ایران پرداخت و ضمن بررسی عوامل موثر بر افزایش یا کاهش سطح تورم در ایران، به روند آتی آن در ماههای پیشرو اشاره کرد. متن زیر شرح سخنان این اقتصاددان در همایش چشم انداز سال ۱۴۰۳ است.
همایش چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳، در ماههای پایانی سال ۱۴۰۲ و از سوی «دنیای اقتصاد» برگزار شد و صاحب نظران حوزههای مختلف به ارائه تحلیلهای خود از وضعیت فعلی و آتی اقتصاد ایران پرداختند. احمدرضا جلالی نائینی، استاد گروه اقتصاد موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی یکی از کارشناسان حاضر در این برنامه بود و به بررسی و تحلیل تورم در اقتصاد ایران پرداخت.
ویژگیهای تورم در اقتصاد ایرانجلالی نائینی صحبتهای خود را با این نکته آغاز کرد که در اقتصاد ایران، جهشهای تورمی غالبا پادچرخهای عمل میکند و در دوران رکود رخ میدهد و همزمان با اصابت تکانههای ارزی، به واسطه محدودیت تراز پرداختها و تحریمها، اتفاق میافتد. نائینی در ادامه برای تورم اقتصاد ایران چهار ویژگی مهم بیان کرد.
بر این اساس، طبق شکل یک و با بررسی رفتار تاریخی نرخ تورم، رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت و نرخ ارز بازار آزاد میتوان دریافت که افزایش نرخ تورم که به موجب انبساط تقاضا ناشی از سیاستهای پولی و مالی ایجاد شده را میتوان با سیاستهای انقباضی پولی و بهنگام کنترل کرد، اما کنترل تورمهایی که از تکانههای عرضه و فشار هزینه ناشی میشود به سهولت میسر نیست.
دومین ویژگی قابل توجه تورم ایران که در شکل ۲ کاملا قابل مشاهده است، آن است که نرخ تورم طی سالهای ۱۴۰۲-۱۳۹۷ لختی (پایداری) بیشتری در نرخهای بالاتر داشته و که نه تنها با رفتار نرخ تورم در دورههای قبلی خیلی متفاوت بوده بلکه ماهیت آن از تورم مزمن به تورم لجام گسیخته تغییر کرده است.
سومین ویژگی تورم در اقتصاد ایران این است که شاخص قیمت تولیدکننده و مصرفکننده در بخش کالا همبستگی بالایی داشته و در مقابل تکانههای ارزی جهش شدیدتری نسبت به بخش خدمات دارند، اما شاخص قیمت تولیدکننده و مصرفکننده در بخش خدمات با یک وقفه و با شدت بیشتری به این تکانهها واکنش نشان میدهند. معمولا در پی اصابت تکانههای ارزی قیمت کالاهای واسطهای و سرمایهای در قیاس با نرخ دستمزد افزایش مییابد، بنابراین هزینه تولید در بخش کالا سریعتر از بخش خدمات بالا میرود. این افزایش هزینه در تولید متعاقبا به سبد مصرف منتقل میشود.
جلالینائینی در تشریح آخرین ویژگی تورم در ایران بیان کرد که طبق آمارهای سه دهه اخیر، نرخ رشد ارز در مقایسه با سایر متغیرهای کلان بیشترین همبستگی با نرخ تورم را داشته است.
او در ادامه بر این نکته تاکید کرد که تبعات جهشهای نرخ ارز در اقتصاد ایران محدود به تغییر در قیمتهای نسبی نیست و آثار دیگری بر جا میگذارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
فشار تورمی از کدام کانالها وارد میشود؟جلالی نائینی در ادامه به ارائه شمای کلی نحوه ایجاد و انتشار فشارهای تورمی در اقتصاد ایران پرداخت. اقتصاد ایران طی نیم قرن اخیر ویژگیهای یک اقتصاد باز و کوچک و صادرکننده کالاهای خام، با تمرکز تولید بر فرآوری نهایی را داشته است. هر چند طی ۱۰ سال گذشته جانشینی واردات در سطح گستردهای اتفاق افتاده، اما هنوز تولید در شماری از بخشها نیاز به واردات کالاهای واسطهای و سرمایهای دارد و در شماری از اقلام تولید داخلی کفایت تقاضای داخلی را نمیدهد. بهطور کلی و همانطور که شکل ۵ نشان میدهد، دو نوع غالب تکانه بر تورم اقتصاد ایران اثر میگذارد؛ تکانههای اسمی حاصل شده از سیاستهای مالی و پولی و تکانههای خارجی شامل تکانههای رابطه مبادله و تحریمها دو عامل اصلی اثرگذار بر اقتصاد ایران به شمار میرود و مبادی ورودی و مکانیسم تسری این دو تکانه، کانال عرضه و تقاضا است.
تکانههای خارجی سه اثر متفاوت بر جا میگذارند. تبعات فوری اصابت تکانه خارجی عبارتند از کاهش تقاضای دارایی ریالی، افرایش نرخ ارز و تحریک انتظارات تورمی. در دومین گام، اثر تکانه خارجی از کانال عرضه تسری مییابد و با ایجاد محدودیت در تراز پرداختها و جریان تجارت خارجی و افزایش نرخ ارز، هزینه واردات نهادههای تولید افزایش یافته و این امر هزینه تولید را افزایش و موجب انقباض عرضه میشود. در نتیجه اصابت این نوع تکانه نیاز به سرمایه در گردش افراد حقیقی و حقوقی افزایش یافته و سبب افزایش تقاضای درون زا برای اعتبارات بانکی میشود. بانکها هم برای گرفتن خطوط اعتباری از بانک مرکزی صف میبندند. در نهایت آثار افزایش تقاضای درون زا به ترازنامه سیستم بانکی و بانک مرکزی منتقل میگردد. آخرین اثر تکانههای خارجی به این صورت است که بر اثر منفی شدن رابطه مبادله یا وضع تحریمها درآمد حاصل از فروش نفت کاهش مییابد، در نتیجه درآمد دولت کاهش یافته و با تشدید کسری بودجه، در نهایت آثار آن نیز روی ترازنامه بانک مرکزی تخلیه میشود.
به این ترتیب، تکانههای خارجی از مجرای عرضه و تقاضا وارد شده و از درگاه بودجه دولت، ترازنامه بانک مرکزی و ترازنامه شبکه بانکی به کل اقتصاد تسری پیدا میکند. باید در نظر داشت که تکانههای اسمی و خارجی هر دو آثار خود را از طریق ترازنامه بانک مرکزی و شبکه بانکی به کل اقتصاد منتقل میکنند. باید توجه داشت که در صورتی که اقتصاد تنها یک تکانه اسمی انبساطی صرف را تجربه کند (تکانه خارجی صفر باشد)، بانک مرکزی میتواند مطابق با رویکرد کلاسیک پولی و با کاهش پایه پولی یا افزایش نرخ بهره اقدام به رفع این آثار کند.
تکانههای خارجی تحریم از طریق افزایش تقاضای درون زا برای تامین مالی کسری بودجه و سرمایه در گردش بنگاهها بر ترکیب و نرخ رشد کلهای پولی اثر میگذارد؛ بنابراین لازم است که تفاوت برون زایی و درون زایی تغییرات در ترازنامه بانک مرکزی و شبکه بانکی را بتوانیم درنظر داشته باشیم و تفکیک کنیم. تکانههای خارجی که موجب بروز تکانه از نوع فشار هزینه میشوند دو اثر هم زمان دارند، هم نرخ تورم را افزایش میدهند و هم تولید بالقوه را کاهش میدهد و در صورت تداوم، انتظارات تورمی را پابرجاتر میکنند. برخی از صاحبنظران اشاره میکنند که سیاست بهینه پولی فقط محدود به مقابله با تورم نیست و در صورت وقوع تکانه سمت عرضه، مقام پولی نمیتواند نسبت به افت تولید و گسترش وضعیت رکودی بی تفاوت باشد و با بده-بستان تولید و تورم مواجه است.
چالش نرخ بهرهبراساس این پژوهش، پیشتر درباره مجرای انتظارات و اثر تکانههای خارجی منفی و افزایش نرخ ارز بر تضعیف تقاضای داراییهای ریالی اشاره شد. در این میان، نرخهای سود بانکی پایینتر از نرخ تورم انتظاری و مالیات تورمی مزید بر علت میشود. بر اساس نظریههای متعارف، تقاضای پول را میتوان به دو بخش تقاضای دارایی و تقاضای معاملاتی و احتیاطی تقسیم کرد. وقتی نااطمینانی افزایش مییابد و انتظارات تورمی تقویت میشود تقاضای معاملاتی و احتیاطی که سیالیت بیشتری دارند افزایش مییابد و، چون در این شرایط وظیفه ذخیره ارزش پول تضعیف میشود، تقاضای داراییهای ریالی کاهش مییابد. نسبت پول به نقدینگی تقریبی برای تغییر در این دو بخش از تقاضا است. شکل ۶ سهم از رشد نقدینگی برحسب مصارف را نشان میدهد. بر همین اساس رشد پول بالاتر از رشد نقدینگی بوده و نسبت پول به نقدینگی افزایش یافته است. زمانی که به علت تکانههای منفی خارجی نرخ ارز افزایش مییابد، تقاضای دارایی برای ریال کاهش، اما تقاضای معاملاتی بالا میرود.
تکانه اسمی مهمتر است یا تکانه خارجی؟نتایج پژوهش این استاد دانشگاه در شکل ۷ نشان میدهد در صورتی که مقام پولی واکنشی از خود نشان ندهد، اثر فوری یک تکانه خارجی بر تورم بیشتر و طولانیتر از تکانه پایه پولی در اقتصاد است. علت این امر به این نکته باز میگردد که تکانه خارجی از سه مجرای انتظارات، تقاضا و عرضه بر تورم و تولید اثر میگذارد درحالی که اثر تکانه پولی فقط محدود به مجرای تقاضا است.
با نرخ ارز چه باید کردبر اساس شکل ۸، شاخص قیمت کالاهای مبادلهای طی سالهای اخیر بالاتر از شاخص قیمت مصرفکننده قرار داشته و این موضوع نشان میدهد کالاهای مبادلهای گرانتر شده اند. اگر سازوکار تخصیص منابع در کشور کارآتر، هزینه مبادله کمتر، سیاست خارجی همراهتر و ابعاد رانتجویی محدودتر بود، طی پنج سال گذشته علائم قیمتی موجب افزایش تولید کالاهای مبادلهای و جایگزینی وسیعتر واردات میشد و با رشد خالص صادرات، ضربهپذیری اقتصاد از کالاهای خارجی را محدود میکرد. مراد از ذکر این مشاهده سیاست میخکوب کردن ارز تحت شرایط نامساعد توسط بانک مرکزی نیست.
در زمان اصابت تکانههای منفی خارجی، سازوکارهای اقتصادی و تغییر در عرضه و تقاضای نسبی ارز باعث تغییر نرخ ارز میشود. در این حالت بانک مرکزی و اقتصاد کشور تحت تاثیر تکانه برونزای ارزی هستند و امکان دخالت گسترده در بازار به علت عدم دسترسی به منابع ارزی و بازارهای مالی بینالمللی وجود ندارد و مقام پولی در مقابل عمل انجام شده قرار میگیرد. این وضعیت با افزایش سیاستی نرخ ارز توسط مقام مسوول متفاوت است. در متون علمی واکنش درخور سیاستگذار به تکانههای منفی خارجی افزایش نرخ حقیقی ارز است. اما مقامات پولی و مالی با تدوین و اجرای بسته سیاستی مناسب و کنترل انتظارات تورمی، مانع افزایش ابعاد افزایش نرخ ارز حقیقی میشوند.
ثابت نگه داشتن نرخ ارز در تورمهای بالا سیاستی قابل تداوم نیست. کنترل نرخ ارز از طریق سیاستگذاری چند بعدی معتبر و باورپذیر که باعث کاهش نااطمینانیهای اقتصادی و سیاسی شده و انتظارات تورمی را لنگر میکند، میسر میشود. نتایج به دست آمده از چند الگوی منتخب نقش تعیینکننده نوسانات نرخ ارز بر نوسانات تورم در کوتاه و میانمدت در اقتصاد ایران را تایید میکند.
نوسانات کوتاهمدت نرخ تورم بیشترین تاثیر را به ترتیب، از نوسانات نرخ ارز، انتظارات تورمی و رشد پول میگیرد. بر اساس آمارهای اعلام شده، کاهش رشد نقدینگی در چرخههای کوتاهمدت لزوما با کاهش تورم همبستگی زیادی ندارد، اما در افق بلندمدت کنترل نقدینگی اثربخشی بالاتری دارد. علاوه بر نرخ ارز، در کوتاه و میانمدت نوسانات نرخ تورم تحت تاثیر نوسانات انتظارات تورمی است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که هر چند متغیرهای انتظارات تورمی و نرخ ارز در رفتار نرخ تورم بسیار اثرگذار هستند، اما شکاف تولید (فشار تقاضای حقیقی) در کوتاهمدت اثر معناداری بر تورم ندارد.