Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مناظره انتخاباتی با عنوان «دانشجوی پرسشگر، مجلس پاسخگو» با حضور حجت الاسلام نصرالله پژمانفر و مرتضی کامل نواب، ۲ نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی برای حوزه انتخابیه مشهد و کلات، در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی برگزار شد.

در ابتدای این نشست پژمانفر با اشاره به عملکرد مجلس دهم اظهار کرد: مجلس دهم در بعد نظارتی ضعیف عمل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته ابزارهای نظارتی نیز باید چابک تر شود.

وی گفت: مجلس باید ریل گذاری کشور را به درستی انجام دهد. اینکه آحاد مردم به صورت مویرگی در مشخص شدن یک نماینده نقش دارند، برای این است که تمام مسائل اجتماعی توسط افراد شاخص دیده می‌شود؛ بنابراین مجلس محل اجتماعی است که مسائل را به صورت ریز و جزئی ببینیم و با نگاه ملی برای آن‌ راه‌سازی کنیم.

پژمانفر اضافه کرد: مشکل حال حاضر ما این است که بین مردم و نمایندگان مجلس ارتباط انتخاباتی برقرار است اما رابطه وکالتی شکل نمی‌گیرد. به همین دلیل برای برون رفت از مشکلات راهی پیدا نمی‌شود.

وی گفت: اگر امروز ناامیدی در سطح جامعه وجود دارد و مردم این احساس را ندارند که تریبون مجلس پیگیر مسائل آنان است، به علت نبود همین رابطه وکالتی بین نمایندگان با مردم است.

نماینده مردم مشهد در  مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آنچه در مجلس کار نهایی را انجام می‌دهد، رای نماینده هاست و آنجا تمام حرف‌ها کنار می‌رود. فقط رای نماینده کار را مشخص می‌کند. گاهی در همین موضع رای دادن مواردی خلاف منافع مردم و خلاف قانون مشاهده می‌شود.

نمایندگان ما شفاف نبودند

وی اظهار کرد: نمایندگان ما شفاف نبودند و در تاریکی حرکت کردند. طرح شفاف سازی پس از شکست در قانون شدن، با دخالت رئیس مجلس، به صورت داوطلبانه نیز اجرا شد و کار پر کردن فرم های شفاف سازی داوطلبانه نمایندگان پیگیری نشد؛ کسی که به مجلس می‌رود باید در صحنه باشد و پاسخ دهد و فکر نکند با رفتن به مجلس کار تمام شده است.

پژمانفر ادامه داد: گاهی اینقدر فضا شفاف نیست که ذهنیت هایی ایجاد می‌کند؛ شورای نگهبان بر اساس استعلام‌ها تایید یا عدم تایید صلاحیت‌ها را اعلام می‌کند و این تایید شدن و یا رد شدن به معنای انحراف همه افراد نیست. پرونده‌هایی مفتوح وجود دارد که باعث عدم تایید صلاحیت می‌شود.

وی با رد این نظر که مجلس آینده تک‌صدایی خواهد بود، گفت: این تعداد نماینده رد یا تایید شده مجلس شورای اسلامی از هر ۲ جریان بودند و در رابطه با مجلس آینده مردم انتخاب می‌کنند. اینکه بگوییم مجلس تک‌صدایی خواهد بود، چنین نیست. مجلس آینده بر اساس قضاوت و آرای مردم اتفاق خواهد افتاد.

پژمانفر با بیان اینکه اصولگرایی یک پیشانی‌بند نیست که مشخص کننده افراد باشد، ادامه داد: برخی‌ها پایبندی های لازم به جریان را ندارند؛ کمتر یا بیشتر شدن جمعیت یک جریان در مجلس به تصمیم مردم بستگی دارد؛ عملکرد اصلاح طلبان در دوره گذشته اجازه نمی‌دهد که مردم به آنان رای بدهند.

نماینده مردم مشهد در  مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما در مجلس باید رفتار فردی را تبدیل به یک کار جمعی کنیم. اگر در حوزه نظارت نتیجه می‌خواهیم کار باید به صورت گسترده باشد؛ تذکرات ما در صحن مجلس حاصل جمع‌بندی کارشناسان است که به نظر ما می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

فقط با ائتلاف نیروهای انقلاب مذاکره کردیم

وی در رابطه با  درج نام خویش در لیست های مختلف انتخاباتی افزود: ائتلاف نیروهای انقلاب تنها مجموعه‌ای بود که با آنان نشستیم و گفت و گو کردیم. البته هر مسیری ممکن است کاستی و نقص داشته باشد اما کسی مسیر جایگزینی ارائه نکرد. در واقع این حرکت نوعی انتخاب بوده که توسط افرادی صورت گرفته و در نهایت آنان به ۵ نفر در حوزه انتخابی مشهد رسیده‌اند اما ائتلافی وجود نداشته است.

نماینده مردم مشهد و کلات در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقادی در رابطه با دخالت در امور مختلف و غیرتخصصی گفت: ما مجلس هستیم و بخشی از وظایف تولید محتوا با کمیسیون فرهنگی مجلس است و نمی‌شود در رابطه با فضای مجازی و اینترنت و سینما اظهار نظر نکنیم. من تمام فیلم های جشنواره فجر را تماشا کرده ام و معتقدم سینما و جشنواره فجر یک تریبون است و اپوزیسیون تنها نمی‌تواند در آن حرف بزند.

پژمان فر اظهار کرد: بسیاری از مسائل اجتماعی وجود دارد که سینما باید در آن رابطه حرف بزند امادر  سینمای امروز ما لودگی وجود دارد. ما با پاس گل هایی که به دشمن خارجی می‌دهند، مخالفت داریم؛ سینما وضعیت بسیار بدی از ایران در خارج از کشور مطرح می‌کند.

نقد داریم، پس می‌آییم

مرتضی کامل نواب، کاندیدای جبهه آرمان‌خواهان‌واقع‌بین در انتخابات مجلس شورای اسلامی، نیز در این نشست ضمن معرفی سوابق علمی و اجرایی خود بیان کرد: به جهات مختلف حضور ما در انتخابات ضرورت دارد. یکی از این ضرورت ها تخصص ما و همچنین نقدهایی است که ما و دانشجویان به برخی مسائل داریم.

وی ادامه داد: باید آستین‌ها را بالا زد و به میدان آمد؛ یک ضرورت دیگر حضور در انتخابات پرداختن به بیانیه گام دوم انقلاب ارتباط دارد که عاملی برای حضور در صحنه است. برای حضور در انتخابات نامزد مستقل بودن از این جهت که همه می‌توانند در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند، خوب است اما سوال اینجاست که چه کسی پاسخگوی عملکرد افراد مستقل و نمایندگان آینده مردم در سطوح مختلف خواهد بود و مردم چگونه می‌توانند با آن تعامل برقرار کنند؟

جریان‌ها، ناظر رفتار نامزدها

وی افزود: خاصیت جریان‌ها و تشکل‌های حامی نامزدها آن است که بالای سر نامزد می‌ایستند و رفتار آنان را کنترل می‌کنند. این نخستین گام نظارتی است که توسط حزب یا تشکیلات پشتیبان صورت می پذیرد.

این فعال سیاسی با ارائه تحلیلی از نقش شورای نگهبان در انتخابات اظهار کرد: شورای نگهبان در قانون اساسی ما جایگاه دارد. اینکه بگوییم رویکرد شورا از بدو تاسیس مبتنی بر رد صلاحیت‌ یک جریان خاص بوده، درست نیست. باید توجه داشت در دوره‌های مختلف ذائقه‌های متنوعی در شورا حضور داشتند.

کامل نواب افزود: البته شورای نگهبان قابل نقد است اما تصمیم این نهاد را به عنوان ساز و کار نظام باید پذیرفت. نهایتا لازم است به حاکمیت قانون احترام بگذاریم؛ رد صلاحیت حدود یک سوم از نمایندگان مجلس قابل بررسی و ریشه یابی است که چه اتفاقی می‌افتد که این افراد که از همین شورای نگهبان تایید گرفته‌اند، حالا تایید صلاحیت نمی‌شوند.

وی با اشاره به وظایف مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جایگاه مجلس در قانون ما بسیار پررنگ است. در نگاه امام و رهبری نیز جایگاه مجلس بسیار مهم بوده و این نقش تشریفاتی نیست. باید توجه داشت در کشور ما حتی دولت بدون مجلس نمی‌تواند کار را به پیش ببرد.

نظارت در مجلس ما یک مفهوم اصیل ندارد بلکه یک کلیشه است

کامل نواب ادامه داد: ما در مجلس مشکل کنشگر داریم. ساز و کار ساختار درست است، تصویب قوانین سوال و استیضاح و از این دست موارد وجود دارد اما مشکل این است که چرا این ساختار ها شکل نمی‌گیرد؛ در مجلس افراد عامل دچار تعارض منافع هستند. در واقع مساله ما نمایندگان هستند که باید نظارت کنند و لازم است مجلس فسادستیز باشد.

وی بیان کرد: مجلسی می‌تواند ناظر باشد که پیش از آن نظارت شده باشد. اگر مجلس تحت کنترل رسانه‌ها و جریان‌ها و همچنین مردم باشد، ابزارهای نظارتی فعلی کافی است. نظارت در مجلس ما یک مفهوم اصیل ندارد بلکه یک کلیشه است.

انگیزه‌ مردم با فشارهای موجود کاهش می‌یابد

کامل نواب با اشاره به نقدهای موجود در خصوص حضور کمرنگ دانشجویان در عرصه انتخابات فعلی گفت: وضعیت کشور و فشارهایی که روی مردم آمده، انگیزه‌ها را کم می‌کند و دانشجو هم جزئی از همین جامعه است اما هرکس دغدغه‌مند است باید کاری کند تا مشارکت مردمی بالا برود.

وی ادامه داد: جامعه ما یک رنگ و یک صدا نیست اما اکثر مردم به شرایط فعلی نقد دارند؛ نماینده در مجلس با مسائل جدی رو به رو است و مهم است که عقبه کارشناسی داشته باشد اما همه بااهمیت‌تر مصلحت مردم است که مدنظر قرار گیرد؛ یکی از مسائل اولویت داری که در مجلس آینده باید مد نظر باشد، مساله مالیات‌ و فرار مالیاتی در کشور است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی انتخابات مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی نماینده مردم مشهد شورای نگهبان تایید صلاحیت مجلس آینده کامل نواب جریان ها مجلس دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۵۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر این نکته که شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند گفت: من می‌توانم به ضرس قاطع بگویم در شرایط حاضر، شورای نگهبان نمی‌تواند جلسه مهمی در بررسی لوایح و طرح‌ها داشته باشد مگر اینکه حتماً کار پژوهشکده آنجا ارائه شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان با حضور در پژوهشکده شورای نگهبان، از آخرین دستاورد‌های پژوهشکده شورای نگهبان بازدید کرد و ضمن تشکر از دکتر کدخدایی، رییس پژوهشکده شورای نگهبان و مدیران و کارکنان این پژوهشکده بابت تلاش‌های صورت گرفته در زمینه‌های مختلف، افزود: امیدوارم خداوند متعال، زحمات شما را به خوبی بپذیرد، رشد دهد و هم ذخیره برای دنیای خودتان و آخرت خودتان و هم ذخیره برای جمهوری اسلامی باشد.

این عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر اینکه قانونگذاری، اساس حرکت یک ملت و کشور است، گفت: قانون‌گذاری معمولا نیاز به پایش دارد. قانون اساسی هم که انصافاً راهنمای بزرگی است برای اینکه نظام یک کشور منحرف نشود، پیش‌بینی کرده است که شورای نگهبان با معیار‌های شرع و قانون اساسی که معیار‌هایی جامع هستند قوانین را بررسی کند و شورای نگهبان نیز از روز‌های ابتدای تاسیس کار خودش را بر بنیانی قوی و متین بنانهاده است و فقها و حقوقدانان ادوار مختلف این شورا بنای مستحکم و روش دقیقی را برای بررسی مصوبات پایه‌گذاری کرده‌اند.

آیت‌الله مدرسی یزدی در ادامه ضمن ارزشمند برشمردن پژوهش‌ها و نظرات کارشناسی پژوهشکده شورای نگهبان، گفت: مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان نیز که در شهر قم تشکیل می‌شود از صاحب‌نظران برجسته‌ای تشکیل شده است که نظرات‌شان برای اعضای شورای نگهبان کارآمد است و البته گسترش ارتباط پژوهشکده شورای نگهبان و مجمع مشورتی فقهی بر غنای نظرات این دو مجموعه خواهد افزود.

دیگر خبرها

  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است
  • میرزا زاده: انتخاب مردم قابل احترام است
  • شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • کارگران «مدافعان صف مقدم» در جنگ اقتصادی هستند
  • مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی
  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود