Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، بابی فیشر شطرنج باز آمریکایی است که در سال ۱۹۴۳ متولد شد و در سال ۲۰۰۸ درگذشت.

بابی فیشر از جمله بازیکنانی است که در دنیای شطرنج به عقیده بسیاری، یکی از بهترین شطرنج بازان تاریخ بوده و نکته جالبی که درباره این شطرنج باز مطرح، بسیار عنوان شده، این است که بابی فیشر یک دشمن بزرگ داشت و آن هم خود بابی فیشر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیشر زمانی که ۸ ساله بود، در مسابقات سال‌های ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴ موفق شد ۸ مسابقه از سری مسابقات قهرمانی شطرنج آمریکا را با امتیاز ۱۱ بر صفربه سود خود تمام کند.  این اتفاق بی نظیر، تنها امتیاز کامل در طول تاریخ این مسابقات شمرده می‌شود.

فیشر در ۱۵ سالگی جوان‌ترین استاد بزرگ شطرنج عنوان گرفت. در همین سن به عنوان جوان‌ترین نامزد کسب عنوان قهرمانی جهان، کاندید شد.
در آغاز دهه ۱۹۷۰ فیشر جوان موفق شد، ۲۰ مسابقه متوالی را در سری مسابقات اینترزونال پیروز شود و تمامی شطرنج بازان هم سن و سال خود را مغلوب کند. مسابقات اینترزونال همان مسابقات قهرمانی جهان است. در سال ۱۹۷۲ فیشر، بوریس اسپاسکی که اهل شوروی بود و به نوعی اصلی‌ترین و سخت‌ترین رقیبش محسوب می‌شد را در مسابقات قهرمانی جهان مغلوب کرد. بسیاری این مسابقه را نوعی جنگ سرد تلقی کرده بودند.

فیشر سه سال بعد با عدم موافقت با شرایط و قوانین فیده، عنوان خود را از دست داد و از دفاع بازماند. به این ترتیب فیشر به شکلی زودهنگام از شرکت در مسابقات بین المللی شطرنج بازنشسته شد.

البته بازنشستگی بابی فیشر آمریکایی یک استثنا دارد. فیشر در سال ۱۹۹۲ با اسپاسکی در قماری ۵ میلیون دلاری بازی کرد.
مسابقه مذکور در یوگسلاوی سابق برگزار شد و با توجه به تحریم یوگسلاوی توسط آمریکا در آن زمان، قمار ۵ میلیون دلاری به محکومیت بابی فیشر منجر شد.

به طور ناباورانه‌ای برای شطرنج باز نام آور، قرار جلب صادر شد و همین اتفاق باعث شد، فیشر هیچگاه به آمریکا بازنگردد. اما این نقطه پایان ماجرا نبود و فیشر در سال‌های بعد هم اصطکاک بیشتری با کشور زادگاهش پیدا کرد، حتی در رسانه‌ها بیانیه‌هایی ضدآمریکایی و حتی ضد یهودی خواند.

در ادامه و در نهایت این کشمکش‌ها پاسپورت فیشر را ابطال کرد. از آن جا که ژاپن با آمریکا قراردادی مبنی بر استرداد مجرمان امضا کرده بود، ۹ ماه فیشر را در ژاپن نگه داشتند. سرانجام دولت ایسلند او را به عنوان تبعه خود پذیرفت و شهروند ایسلند شد. فیشر تا سه سال بعد و پایان عمرش در ایسلند زندگی کرد.

گفته شده چه در زمان قبل از بابی فیشر و چه بعد از او، هیچ شطرنج بازی این چنین برتری مقتدرانه‌ای بر رقیب‌های خود نداشته است. درخواست‌های متعدد بابی فیشر درباره شرایط بازی و میزان جوایز مسابقات جهانی، مدت زمان فعالیت حرفه‌ای او را در شطرنج بسیار کوتاه کرد و همین موضوع کافی بود از نامزدی رده اول بهترین شطرنج باز تاریخ فاصله بگیرد.

بیشتر بخوانید : بی بدیل ترین شطرنج بازان تاریخ این رشته را بشناسید

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فدراسیون شطرنج اخبار ورزشی شطرنج بازان ترین شطرنج بازان تاریخ مسابقات قهرمانی قهرمانی جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۷۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ برگزاری مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی فوتبال

مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال ایران برگزار شد و تیم‌های صعود کننده به مرحله بعدی مسابقات مشخص شدند.

قرعه‌کشی مرحله یک چهارم نهایی مسابقات جام حذفی، دوشنبه برگزار می‌شود تا تیم‌ها حریفان خود را بشناسند.

سپاهان اصفهان، چادرملوی اردکان، مس رفسنجان، تراکتور تبریز، گل‌گهر سیرجان، هوادار تهران، آلومینیوم اراک و ملوان انزلی هشت تیم راه یافته به این مرحله هستند.

مرحله یک چهارم نهایی مسابقات جام حذفی روز‌های ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • تاریخ برگزاری مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی
  • تاریخ برگزاری مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی فوتبال
  • برتری تیم ملی شطرنج مردان مقابل نمایندگان روسیه
  • برتری تیم ملی شطرنج مردان و تساوی تیم ملی زنان مقابل نمایندگان روسیه
  • ۲ مدال با ارزش نقره و برنز، رهاورد اسکواش‌بازان کشورمان از مسابقات قطر جونیور
  • شانس اسکواش بازان ایران برای تصاحب یک طلا و ۳ برنز
  • المپیک شگفتی‌ها
  • استقبال ازنخستین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌غربی
  • شاهکار اسکواش‌ بازان ایران در قطر
  • قهرمانی نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان کشور