Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@09:32:32 GMT

مدیریت متفاوت بازار ارز در دستور کار قرار گرفت

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۰۱۸۹

مدیریت متفاوت بازار ارز در دستور کار قرار گرفت

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالناصر همتی صبح امروز در ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران دچار دشواری‌های مزمن است که خود را در تورم بالا و رشد اقتصادی پایین نمایان می‌کند، گفت: از ابتدای دهه ۷۰ متوسط نرخ تورم حدود ۲۰ درصد و متوسط نرخ رشد اقتصادی ۳.۵ تا ۴ درصد بوده است.

وی افزود: سه شوک تورمی و ارزی شدید تجربه شده که هر یک آسیب‌های جدی به اقتصاد ایران وارد آورده اند که البته به موازات آن اعتماد عمومی نیز خدشه دار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همتی علت اصلی این شوک‌ها را خارجی دانست و خاطر نشان کرد: اقتصاد ایران به تورم‌های پایین و رشد اقتصادی بالا دست نیافته است و دچار مشکلاتی از قبیل کسری بودجه شدید، خط فقر، نابرابری در توزیع درآمد و مواردی از این دست بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی اقتصاد مقاومتی را یکی از راهکارهای مؤثر در کاهش پایدار تورم و افزایش رشد اقتصادی دانست و گفت: بانک مرکزی از طریق دو رکن سیاستگذاری پولی و نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تمام انرژی و ظرفیت خود را به کار خواهد بست، این در شرایطی است که کاهش تورم، افزایش عدالت و برابری را در پی دارد و در مقابل تورم بالا و نوسان پذیری آن نیز نقش کلیدی در ایجاد عدم اطمینان و محدود کردن سرمایه گذاری بلندمدت دارد.

به گفته وی، تداوم تورم بالا آسیب‌های جدی به اقتصاد ایران وارد می‌آورد و به این ترتیب سیاستگذار پولی همواره و تحت هر شرایطی تلاش دارد تا تورم را کنترل کند اما به هر حال بستر آن حتماً اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

همتی گفت: بانک مرکزی در شرایطی که ابزار متعارف سیاستگذاری پولی برای کنترل تورم را در اختیار نداشت، تصمیم گرفت عامل محرک انتظارات تورمی و التهابات شدید در بازار کالا و خدمات را از بین ببرد و به مدیریت متفاوت بازار ارز روی آورد.

این خبر تکمیل می‌شود

کد خبر 4855754 محبوبه فکوری

منبع: مهر

کلیدواژه: عبدالناصر همتی بانک مرکزی ایران بازار ارز ویروس کرونا بانک مرکزی ایران بورس قیمت دلار نظام بانکی قیمت نفت مالیات وزارت جهاد کشاورزی عبدالناصر همتی ایالات متحده آمریکا وزارت صنعت معدن و تجارت تولید نفت بیژن نامدار زنگنه نفت خام اقتصاد مقاومتی اقتصاد ایران رشد اقتصادی بانک مرکزی تورم بالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۰۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکشی اقتصاد!

وحید حاج سعیدی؛ چندی قبل یکی از مسئولان اقتصادی دولت، با تمثیل تورم به اسب، اظهار کرد برای مهار تورم به شکل آنی، باید همه قیمت‌ها تحت نظارت دولت باشند و با استفاده از ایجاد فضای حاکمیتی و ابزار‌های امنیتی، باید به این مهم دست پیدا کنیم. در عین حال ایشان معتقد به «دور ریختن افسانه‌هایی»، چون مبانی بازار آزاد شده است!

حقیقت امر ما از علم «جانور شناسی» و «اقتصاد» سررشته چندانی نداریم، ولی به اندازه وسع مان (!) اسب را در کوچه و خیابان دیده ایم و یادمان می‌آید که همسایه مان خدا بیامرز میرزا یدالله تعریف می‌کرد که یک عمر با اسب و ارابه از حاشیه جنگل یک ارابه خاک می‌آورد و به خلق الله می‌فروخت. با همین اسب و ارابه و کرایه ناچیز چند تومانی، بدون نیاز به فضای حاکمیتی و ابزار‌های امنیتی و به دور ریختن افسانه‌های مبانی بازار، هم زندگی اش را می‌گذارند، هم بچه هایش را مدرسه و دانشگاه فرستاد و عروس و داماد کرد و خدابیامرز تا آخر عمر هم دستش را پیش کسی دراز نکرد!

از مقوله اقتصاد هم به اندازه‌ای درک و فهم داریم که سایرین دارند و ما هم مثل مردم عادی، اقتصاد و مولفه‌های آن را با جیب و سفره خودمان مقایسه می‌کنیم و اعداد و آمار‌های مثبت اقتصادی را در خوشبینانه‌ترین حالت تا اواسط برج درک می‌کنیم!

اما با وجود قلت دانش در مقوله جانور شناسی و علوم پایه همین قدر را درک می‌کنیم اقتصاد هم مانند هر علمی دارای مبانی و اصولی است که اگر خلاف این مبانی عمل شود نظیر خوش و بش با قیمت‌ها یا امر و نهی به اقتصاد و ...، اقتصاد از «الاغ» هم زبان نفهم‌تر می‌شود، «اسب» که جای خود دارد!

اقتصاد دستوری به این معناست که دولت مشخص کند چه کسانی صاحب ثروت افسانه‌ای شوند و چه کسانی برای حداقل‌ها دست و پا بزنند؟ برایند اقتصاد دستوری می‌شود فرمایشات مشعشع کارشناس رسانه ملی که با ۳۰ کیلو اضافه وزن به مردم توصیه می‌کرد برنج خالی بخورند! در اقتصاد دستوری افزایش حقوق کارگر تورم ایجاد می‌کند، ولی حقوق نجومی و افسانه‌ای عده‌ای عین ثواب است! ماحصل چنین اقتصادی می‌شود جراحی اقتصادی بدون بیهوشی و ریکاوری و بخیه و سایر پروسیجر‌های متعارف که نتیجه از قبل پیداست!

بپذیریم حل معضل اقتصاد با گزاره ها‌ی فارغ از علم و واقعیت، نه نت‌ها نتیجه‌ای در بر ندارد بلکه باعث بروز آسیب‌های جدی‌تر به بدنه اقتصادی می‌شود که خود دارای باگ‌های متعددی است و بر پایه‌هایی سست بنا نهاده شده است. در حقیقت ثمرات ویرانگر و تالی‌های فاسد اقتصاد دستوری بر شئون زیست اجتماعی شهروندان از حاشیه شهر به متن شهر‌ها کشیده است و سفره‌های بسیاری خانواده‌ها را درنوردیده است!

بی تردید وجود ابزار‌های تعزیراتی و نظارتی و امنیتی، مُسکن‌های موقتی هستند که در مواقعی برای کنترل معدود مولفه‌هایی ضروری هستند، ولی اصل اقتصاد و ثبات در آن نیازمند برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت، کنار گذاشتن رودربایستی با صاحبان قدرت و ثروت، جمع کردن بساط رانت و امضا‌های طلایی و مجوز واردات، اخذ مالیات جدی  و ... تغییر قوانین خاک گرفته و در نهایت ایجاد اصل شفافیت در  همه امور است.

اقتصاددانان به‌رغم اختلافات بسیاری که با یکدیگر دارند، بر سر چند اصل اساسی توافق کامل دارند. یکی از آن اصول نیز می‌گوید،  ‌گردش واقعی اقتصاد و سازوکار بازار بهتر از گزینه‌های دیگر موجب تولید و مصرف بهینه می‌شود که در نهایت منجر به رفاه شهروندان نیز خواهد شد. یادمان باشد اقتصاد و مولفه هایش زبان نفهم‌تر و سرکش‌تر از آن هستند که با داغ و درفش یا خواهش و تمنا، باب میل ما فراز و فرود داشته باشند!   

دیگر خبرها

  • سرکشی اقتصاد!
  • بهادری جهرمی: نتیجه مدیریت اقتصادیِ سیاسیون رشد ۴۲ درصدی نقدینگی بود
  • بهار متفاوت بازار اجاره؟
  • ۲ دستور کار کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال دولت
  • جنجال تصویر گردشگر روس با یک بغل اسکناس ایرانی/ کارت‌های گردشگری چه نقشی دارند؟
  • نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم
  • جایگزین اسکناس کیلویی
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان