Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-05@23:55:32 GMT

احکام جاسوسان محیط زیستی قطعی شد

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۲۰۱۲

سخنگوی قوه قضائیه از قطعی شدن آراء متهمان جاسوسی برای امریکا در پوشش فعالیت های محیط زیستی خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، بیستمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی به عنوان سخنگوی قوه قضائیه امروز سه شنبه برگزار شد.   اسماعیلی در ابتدای این نشست گفت: در گام دوم انقلاب بنا بر رهنمود مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان به دنبال ساختن ایرانی قوی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اسماعیلی ادامه داد: ایران قوی با حاکمیت قوی و مردمی قوی شکل می‌گیرد بدین منظور باید دولت قوی، مجلس قوی، قوه قضاییه قوی، نیرو‌های مسلح قوی، دانشگاه و فرهنگ و اقتصاد قوی داشته باشیم.
سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: آن چه به عهده قوه قضاییه است این است که در این برهه حساس قوه قضاییه قوی بسازیم.
وی درباره شاخص‌های ایران قوی افزود: صلابت و اقتدار، تامین امنیت و عدالت برای جامعه، حفظ حرمت و کرامت انسانی، برخوردار از سلامت درون قوه‌ای و نیز برخوردار از اعتماد و حمایت مردم ویژگی‌های قوه قضاییه قوی است.
اسماعیلی تصریح کرد: به عبارت ساده، قوه قضاییه قوی یعنی قوه قضاییه مردمی.
وی با اشاره به برخی اقدامات قوه قضاییه در خصوص مردمی بودن گفت: اقدام اخیر قوه قضاییه در تدوین و ابلاغ دستورالعمل مشارکت و همکاری نهاد‌های مردمی با قوه قضاییه، حضور ریاست قوه قضاییه و اعضای شورای قضایی در مراسم اربعین حاج قاسم سلیمانی به عنوان مردمی‌ترین قهرمان ملی و بین المللی عصر حاضر، دیدار رییس قوه قضاییه با خانواده‌های متدین و مظلوم جانباختگان مراسم تشییع حاج قاسم سلیمانی در کرمان، بازدید رییس قوه قضاییه و هیات همراه از زندان زنان، سفر‌های متعدد استانی و شنیدن سخنان مردم در دیدار‌های مردمی از صیادان بوشهری تا کارگران گمرک و اقشار مختلف مردم در این دیدارها، ٢٠ ساعت کار مستمر در سفر استانی بوشهر بدون وقفه و استراحت هه همه این‌ها نمونه‌هایی از فرایند تقویت و توسعه مردمی شدن در قوه قضاییه است.
سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: مردم را باور داریم و خود را خدمتگزار مردم می‌دانیم و در عمل اثبات می‌کنیم برای مردم شأن و حرکت قائل هستیم.

حمایت قوه قضاییه از اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی
اسماعیلی با بیان اینکه امروز ٢٩ بهمن به جهت سالروز اعلام سیاست‌های مقاومتی در تقویم روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی است، گفت: همه تلاش ما در دوران تحول در قوه قضاییه حمایت از کارآفرینی و تحقق اقتصاد مقاومتی است و مسئولان قضایی به این مهم باور و اعتقاد دارند و عملکرد قوه قضاییه در سال اخیر دلیل این مدعا است.
وی افزود: باید با صلابت و اقتدار چوب‌های فساد و ناکارآمی را از لابه لای چرخ تولید خارج کرد و این اقدام گاهی در پیگیری برای اصلاح ساختار‌های فسادزا است، گاهی در حمایت از تولید و اشتغال و حمایت از سرمایه گذاری و گاهی در حمایت از مدیران جسور و شجاع و جهادی است که در مسیر دور زدن تحریم‌ها فعالیت می‌کنند.   قطعی شدن احکام جاسوسان اسماعیلی در ادامه اظهار داشت: براساس رأی صادره، مراد طاهباز فرزند قاسم به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به ١٠ سال حبس و رد وجوه دریافتی از دولت آمریکا محکوم شده است.
اسماعیلی افزود: نیلوفر بیانی فرزند یوسف به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به ١٠ سال حبس و رد وجوه دریافتی از دولت آمریکا محکوم شده است.
وی اضافه کرد: هومن جوکار فرزند هوشنگ به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به هشت سال حبس و طاهر قدیریان به جرم همکاری با دولت مخاصم آمریکا به هشت سال حبس محکوم شده اند.
اسماعیلی اظهارداشت: سام رجبی تبریز فرزند پرویز به ۶ سال حبس، سپیده کاشانی به ۶ سال حبس، امیرحسین خالقی حمیدی به جرم جاسوسی به ۶ سال حبس و عبدالرضا کوهپایه به جرم اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنتی به ۴ سال حبس محکوم شده اند.

برخی محکومیت‌های قطعی برای مفسدان اقتصادی
سخنگوی قوه قضاییه اظهارداشت: در حد فاصل نشست قبلی سخنگویی تا امروز بیش از ۵۰ نفر از مفسدان اقتصادی محکومیت قطعی حاصل کردند و همین امروز فهرست این ۵۰ مفسد اقتصادی توسط مرکز رسانه قوه قضاییه در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: در آرای صادره، حمیدرضا مرادی فرزند هدایت به جرم اخلال در نظام ارزی به صورت عمده به تحمل ۲۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، رد یک میلیون و ۸۹ هزار یورو در حق بانک ملت، ۷۹۲ هزار یورو در حق بانک سپه و جزای نقدی به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان محکوم شده است.
اسماعیلی افزود: محمد نائینی تهرانی به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۵ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، رد یک میلیون و ۸۹ هزار یورو در حق بانک ملت و ۷۹۲ هزار یورو در حق بانک سپه و جزای نقدی معادل ۱۲ میلیارد تومان محکوم شده است.   وی اضافه کرد: امیرخسرو علایی به جرم اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۰ سال حبس، شلاق و رد مال، مرتضی فلاح اشتری فرزند احمد به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل دو فقره ۲۰ سال حبس، شلاق، رد مال و جزای نقدی، مهرداد داودی به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۰ سال حبس، رحیم تبریزی میاندوآب به جرم مشارکت در اخلال ارزی به تحمل ۱۲ سال حبس و ۱۰۰ میلیارد ریال جزای مالی و مهرداد صفری به جرم اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۲ سال حبس محکوم شده اند.

سخنگوی قوه قضاییه با دعوت از مردم برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: ایران قوی، مجلس قوی می‌خواهد که نمایندگان متدین، انقلابی، شجاع، جهادی و عدالت محور و برخوردار از پشتوانه قوی مردمی به مردم خدمت کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم، افزود: از عموم مردم با هر فکر، سلیقه و گرایش سیاسی دعوت می‌کنم، آگاهانه در انتخابات شرکت کنند و در این مسیر هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفته نیست.   وی خاطرنشان کرد: مشکلات و گلایه‌ها به جای خود، اما فرهنگ ما به هیچ عنوان با انزوا و بی تفاوتی سازگاری ندارد.

شهروند ایرانی از آلمان به کشور بازگشت
سخنگوی قوه قضاییه درباره بازگرداندن شهروند ایرانی از آلمان به کشور گفت: متأسفیم که یکی از شهروندان ایرانی که فعالیت‌های تجاری انجام می‌داد ابتدا در آمریکا برای او پرونده‌ای تشکیل شد و تحت تعقیب دولت آمریکا قرار گرفت؛ علی رغم اینکه در آمریکا نبود و کاری با آمریکا و آمریکایی‌ها نداشت.
وی ادامه داد: این فرد در آلمان بازداشت شده بود و آمریکایی‌ها اصرار داشتند او را به آمریکا منتقل و محاکمه کنند و تلاش وزارت خارجه و قوه قضاییه منجر شد تا این شهروند ایرانی به کشور بازگردد.
اسماعیلی افزود: در این گونه موارد تبادل مجرمان انجام می‌شود و یک تبعه آلمانی که قبلا از مناطق ممنوعه عکسبرداری می‌کرد و در دادگاه به تحمل سه سال حبس محکوم شده بود، در یک فرایند قضایی اعلام کردیم که حاضر هستیم این محکوم را به آلمان تحویل و شهروند ایرانی را به کشور بازگردانیم.
وی اضافه کرد: اصرار داشتیم ابتدا شهروند ایرانی به ایران بیاید و از این رو روز یکشنبه تبعه ایرانی از آلمان وارد کشور شد و روز دوشنبه با استفاده از ظرفیت‌های قانونی تبعه آلمانی را به کشورش بازگردانیم.

برگزاری دادگاه طبری تا پایان سال
سخنگوی قوه قضاییه در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده طبری گفت: تحقیقات در این پرونده تقریبا تمام شده است و تا قبل از پایان سال دادسرا تصمیم نهایی را می‌گیرد.
وی افزود: پیش بینی‌ها انجام شده و در روز‌های اول اسفند پس از صدور کیفرخواست، جلسات محاکمه برگزار شود.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: سال حبس محکوم شده اند سخنگوی قوه قضائیه ایرانی از آلمان اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه قوی شهروند ایرانی قوه قضاییه محکوم شده ۶ سال حبس دولت آمریکا جزای نقدی ایران قوی سال حبس قطعی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۲۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق(ع) در مناظرات آموزگار اخلاق و ادب بودند

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه- عصمت علی آبادی: امروز ۲۵ شوال سالروز شهادت صادق آل محمد (ص) رئیس مذهب شیعه جعفری است. امام جعفر صادق علیه‌السلام در سن ۳۱ سالگی به امامت رسید و مدت امامت آن حضرت ۳۴ سال و طول عمر ایشان ۶۵ سال بوده است. امامت امام صادق (ع) همزمان با سال‌های پایانی حکومت امویان و سال‌های آغازین حکومت عباسیان بود. از آنجا که حکومت بنی امیه در این سال‌ها رو به ضعف و سقوط می‌رفت و بنی عباس نیز استقرار پیدا ننموده بودند و در ابتدای حکومت خود منش سرکوب را نداشتند، به امام صادق علیه‌السلام فرصتی دست داد که نهضت علمی و فرهنگی بزرگی را شروع نماید و پایه‌های علمی مکتب شیعه را محکم کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در اصول و تعالیم دینی ما نقش رهبر، امام و مقتدا به عنوان نقش تأثیرگذار و تعیین کننده می‌تواند در فرایند سعادت انسان‌ها تأثیر بسزایی داشته باشد. وجود مقدس امام صادق (ع) به عنوان رئیس مذهب شیعه در حقیقت چهره و شخصیتی است که در ابعاد مختلف علمی و رشته‌های گوناگون دانش به خصوص در فقه، اصول و کلام سرآمد همه دانشمندان و فقهای زمان خود و همیشه تاریخ بوده است، امام صادق (ع) با منظومه فکری که در بین امت اسلام ایجاد کردند در حقیقت روش فهم آیات قرآن و دریافت حقیقت سخنان پیامبر (ص) و همچنین روش اجتهاد و شیوه استنباط در احکام دین را به تاریخ امت اسلام معرفی کردند و آموزش دادند. وجود مقدس امام صادق (ع) در مدیریت جامعه همواره به مقامات و مناصبی توجه داشتند که در ایجاد آرامش و امنیت فکری در جامعه نقش بسیار تأثیرگذاری داشته است. به عنوان مثال جایگاه معلمی از نظر امام صادق (ع) بسیار ویژه است. وقتی که امام صادق (ع) یکی از فرزندان خود را به دست معلم و آموزگاری سپردند که در خصوص مسائل دینی تعلیم داشته باشد، یکی از اساتید نزد امام صادق (ع) آمدند و فرمودند که فرزند شما توانسته است سوره توحید را از حفظ بخواند، امام صادق (ع) فرمودند اگر دهان این معلم را پر از طلا و جواهر کنیم کم است؛ زیرا توانسته است در رشد و تربیت یک انسان تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی در خصوص نقش حاکم و قاضی اظهار داشت: امام صادق (ع) برای جامعه اسلامی با برنامه‌ریزی و برای آینده سلامت فکری و روحی مردم حکام خاصی را تعیین می‌کردند، تعیین قاضی و حاکم از جانب حضرت با وجود اینکه حضرت در شرایط تقیه و در محاصره مأموران بنی‌عباس بودند این کار عبث و بیهوده‌ای نبوده است اگرچه شاید آن قاضی به خاطر مأموران بنی‌عباس نمی‌توانست در مسند قضاوت ایفای نقش کند اما امام صادق (ع) آینده جامع اسلامی را می‌دیدند و بر همین اساس خود را موظف می‌دیدند که برای مردم قاضی یا حاکمی را تعیین کنند که در بزنگاه‌ها شیوه تشکیل حکومت اسلامی را نشان دهد. این نکته بسیار مهمی است که آن حضرت با انتخابگری خود شرایط قاضی و حاکم را به مردم معرفی می‌کردند تا مردم بدانند چه کسی می‌تواند به عنوان حاکم یا قاضی در جامعه ایفای نقش کند.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره جایگاه علمی حضرت گفت: آوازه علم و دانش امام صادق (ع) در بین مردم چنان گسترده شده بود که از همه طوایف برای استفاده از علم ایشان به حضرت مراجعه می‌کردند حتی از رهبران سایر مذاهب اسلامی افرادی همچون ابوحنیفه، مالک ابن انس، احمد ابن حنبل شاگرد امام صادق بودند و ایشان را معتبرترین و موثق‌ترین انسان‌ها می‌خوانند. مالک ابن انس می‌گوید من در علم، عبادت و پارسایی بهتر از امام صادق (ع) را هرگز ندیدم و هرگز گوش من به کسی که با فضیلت‌تر از جعفر بن محمد باشد سخنی نشنیده است یا ابوحنیفه در یکی از سخنان خود می‌گوید که امام صادق آگاه‌ترین مردم نسبت به مسائل فقه، معضلات و مشکلات و علوم مختلف هر زمان است. سپس می‌گوید اگر دو سال شاگردی من در محضر امام صادق (ع) نبود هر آینه من هلاک شده بودم. آوازه علم امام صادق (ع) چنان وسیع و گسترده بود که دشمنان امام صادق او را وارث پیامبر می‌خواندند و مجبور می‌شدند در برابر مردم احترام ویژه‌ای به ایشان داشته باشند؛ لذا در میان شیعیان مذهب شیعه با فقه امام صادق شناخته می‌شود. ما را جعفری می‌گویند به این علت که عمده روایات فقهی که به دست ما رسیده است از وجود امام صادق (ع) بوده است؛ دلیل هم این بوده که در گذر حکومت از بنی امیه به بنی عباس و واسپاری آن فرصت بسیار ارزشمندی ایجاد شد که امام صادق با باز کردن درب منزل خود بیش از ۴ هزار شاگرد را در رشته‌های مختلف پرورش دادند و توانستند شاگردان مبرزی را در علوم مختلف تربیت کنند.

علم الهدی در زمینه صفات اخلاقی امام صادق (ع) عنوان کرد: در صفات اخلاقی سرآمد همه انسان‌های زمان خود و پس از آن بودند، علم، تقوا، اخلاص، دوراندیشی عقل، خدمت به مردم، ایثارگری، دراز کردن دست برای گرفتن دست‌های افتاده و رفع نیازهای مردم از ویژگی‌ها و خصایص اخلاقی آن حضرت بوده است و آن حضرت را نسبت به سایر افراد ممتاز می‌کرده است لذا کلاس درس امام صادق (ع) صرفاً کلاس درس نبوده است در کنار درس آموزش اخلاق و معرفت در سرلوحه سخنان و فرمایشات امام صادق (ع) وجود داشته است. امام صادق (ع) مناظرات بسیار زیادی را با رؤسای سایر مذاهب انجام دادند اما در کنار این مناظرات آموزگار اخلاق و ادب برای تمام حضار اعم از موافقان و مخالفان خود بودند. هر کس که امام صادق را می‌دید مجذوب اخلاق ایشان می‌شد. هر کس منطق ایشان را در فقه، اصول، رجال، کلام، تفسیر، پزشکی، شیمی، فیزیک وسلیر علوم مشاهده می‌کرد مجذوب ژرفای معلومات آن حضرت می‌شد؛ لذا حضرت شاگردانی را در همه علوم داشتند در کنار مباحثی که مطرح می‌شود که آن حضرت در فقه اصول طب نجوم زیست شناسی رجال کلام و سایر علوم شاگردان مبرزی را تربیت کردند.

وی افزود: زمان حیات امام صادق (ع) عصر ظهور فرقه و مذاهب الحادی بوده است، شبهات زیادی بر علیه اسلام و قرآن توسط فرقه‌ها و مذاهب الحادی تولید و در میان مردم رواج پیدا می‌کرد، امام صادق (ع) مبارزه با انحرافات و شبه افکنی‌ها را در سرلوحه کار فرهنگی خود قرار دادند، ملحدان و خدا گریزان در دوره امام صادق (ع) فعالیت وسیع و گسترده‌ای را داشتند نمونه آنها مثل ابن ابی العوجا، ابوشاکر دیصانی، ابن مقفع، ابن طالوت، افراد تأثیرگذاری در جامعه آن زمان بودند که امام صادق (ع) همچون سدی استوار مقابل شبهات این افراد ضدمذهب می‌ایستادند و اجازه نمی‌دادند افکار مسموم آنها در میان جامعه پخش شود؛ لذا در عصر امام صادق فرقه‌هایی مثل زیدیه و کیسانیه مجال بروز و ظهور پیدا کردند اما امام صادق (ع) با مناظراتی که با رؤسای زیدیه و کیسانیه کردند توانستند عده زیادی از آنها را به راه راست برگردانند. با غالیان و افرادی که اندیشه‌های غلو و افراطی داشتند حتی در میان افراطیان منتسب به مذهب شیعه؛ امام صادق (ع) با منطق و برهان با آنها مناظره و آنها را مجذوب منطق و استدلال‌های خود می‌کردند. در کنار اینگونه کارهای کلامی که آن حضرت انجام می‌دادند بخش عمده‌ای از فرصت‌های علمی امام صادق (ع) صرف حل مسائل فقهی می‌شد، همه فقهای چهارگانه مذاهب اسلامی شافعی‌ها، حنفی ها، مالکی‌ها، همه خود را مدیون امام صادق (ع) می‌دانستند. ابوحنیفه می‌گوید اگر جعفر بن محمد (ص) نبود مردم به مناسک حج آگاه نمی‌شدند، گویا چه او امام صادق (ع) را مجری و اجرا کننده احکام حج معرفی می‌کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امام صادق (ع) روش اجتهاد و شیوه استنباط در احکام دین را به یاران خود آموزش می‌دادند، یکی از شاگردان او به نام عبدالاعلی بن یزید کلبی به محضر امام صادق (ع) وارد شد و از ایشان درباره مسح بر محل زخم در وضو یا همان وضوی جبیره را سوال کرد امام صادق علیه السلام وضو گرفتن را به او آموزش دادند، درباره حج و مسائل متفاوتی که در ابواب مختلف قضا، جهاد، شهادت، تجارت، مسائل طهارت و نجاست همه در حقیقت بخشی از فعالیت‌های علمی و فقهی آن حضرت است که امروز امت اسلام از بیانات آن حضرت بهره‌برداری و استفاده می‌کنند. امام صادق (ع) در کنار فقه و اصول روش اجتهاد را به شاگردان خود آموزش دادند، به عنوان مثال در آموزش استصحاب روایاتی که به ما رسیده است عمده از امام صادق (ع) بوده است، در باب برائت مباحث بسیار عمیق و وسیعی داریم که امروز فقهای ما با استناد به فرمایشات امام صادق قواعد و اصول عملیه را برای استنباط احکام شرعی از آن استفاده می‌کنند، فرمایشات امام صادق (ع) در حقیقت یک پیام بسیار ارزشمندی را برای فقها و مجتهدان به ارمغان داشت که باب علم را برای امت اسلام باز می‌کرد لذا فقه شیعه و جعفری پویا است و باب علم را منسد نمی‌داند همانگونه که اهل سنت باب فقه و علم و مسائل مستحدثه را منسد می‌بینند و می‌گویند چون ما نمی‌توانیم استنباط کنیم پناه به قیاس و… می‌برند اما فرمایشات امام صادق (ع) در اصول به عنوان ابزار استنباط در اختیار فقهای ما قرار داده است باب علم را به روی انسان‌ها باز می‌کند و اجازه می‌دهد که یک فقیه استنباط کند و تنقیح مناط داشته باشد و در مسائل مستحدثه به عنوان حکم ظاهری فتوایی را به مکلفان ارائه نماید.

وی گفت: وقتی در فقه جعفری استنباط باب احکام را مفتوح دیدیم آن زمان هر فقیهی می‌تواند در ارتباط با مسائل مستحدثه نوآوری داشته و احکام جدیدی را پدید بیاورد وقتی باب استنباط مفتوح باشد محدودیتی برای استنباطات یک فقیه ایجاد نمی‌شود. به تعبیر دیگر هر فقیهی برای خود رسالتی می‌بیند که در حقیقت اگر در علم و دانش او ابهامی وجود داشته باشد آنها را برطرف کند، امام صادق (ع) حتی در زمان خود به شاگردان خود توصیه می‌کردند که وقتی دسترسی به امام معصوم ندارید خود احکام را استنباط کنید و بر مبنای نظر خود عمل و استنباط‌های خود را به دیگران هم منتقل کنید. ایشان به دیگران هم اجازه داده بودند که اگر آنها هم به امام معصوم دسترسی ندارند به فقیهانی که به این توانمندی استنباط رسیده بودند مراجعه کنند و از آنها فتوا بگیرند و عمل کنند و در یک مسیر بسته باقی نمانند. اجازه‌ای که امام صادق (ع) به فقهای زمان خود دادند در حقیقت فقه شیعه را از بن‌بست خارج کرد و فقه شیعه را در زمان و مکان شناور قرار داد، شخصی نزد امام صادق (ع) آمد و گفت من داشتم می‌رفتم زمین می‌خوردم ناخن من از دست من جدا شد اکنون دست خود را بستم حالا می‌خواهم وضو بگیرم چگونه بگیرم امام صادق فرمودند حکم آن را از قرآن و استنباط استفاده کردند آنجا که قرآن می‌فرماید ما در دین برای شما هیچ حرج و بن‌بستی قرار ندادیم، بر همان دارویی که بر روی دست خود گذاشتید بر همان مسح کن و وضوی تو درست است. اینجا امام صادق یه قاعده اصلی فقهی را به این آقای سائل آموزش می‌دهند. حضرت با این قاعده راه استنباط احکام و روانسازی احکام را به این شاگرد خود آموزش می‌دهند. قاعده فقه شیعه در قرآن وجود دارد که پرکاربرد می‌شود و فقیه می‌تواند در همه جا از آن استفاده کند، لذا باب علم در فقه شیعه بسته نیست فقیه می‌تواند با استنباط و استفاده از آیات و روایات احکام مستثنا را به بهترین شکل استنباط کرده و فتوا بدهد.

کد خبر 6086168

دیگر خبرها

  • واکنش معاون قوه قضاییه به برخورد با زنان و دختران در آمریکا: چه کسی به داد آنها می‌رسد؟
  • حجاب برای حفظ مقام و جایگاه زن است
  • نظارت مأموران محیط زیست آذربایجان‌غربی بر بیش از۷۶۰ هزارهکتار ازمناطق تحت مدیریت
  • جاسوسان صنعتی - عبدالقدیرخان
  • خاطره‌ای از واکنش عجیب احمدی‌نژاد به درخواست محیط‌‌‌ زیستی | فیلم
  • فعالیت پایلوت ۸ خانه محیط زیستی در گلستان
  • امام صادق(ع) در مناظرات آموزگار اخلاق و ادب بودند
  • آیا طب سنتی ریشه در غریزه انسان و دیگر انسان‌تباران دارد؟
  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد
  • آموزش سواد محیط زیستی به کودکان