Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@21:11:34 GMT

آب و هوای ایران خشک‌تر می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۲۰۴۴

آب و هوای ایران خشک‌تر می‌شود؟

ایسنا/خراسان جنوبی دلیل به وقوع پیوستن تغییرات اقلیمی در جهان انسان‌ها هستند که با فعالیت‌های ضد محیط زیستی خود به جان طبیعت افتاده‌اند.

تغییرات آب‌وهوایی یا تغییر اقلیم یعنی هر تغییر مشخص در الگوهای مورد انتظار برای وضعیت میانگین آب‌وهوایی، که در طولانی‌مدت در یک منطقه خاص یا برای کل اقلیم جهانی رخ بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغییر اقلیم نشان‌دهنده تغییرات غیرعادی در اقلیم درون اتمسفر زمین و پیامدهای ناشی از آن در قسمت‌های مختلف کره زمین است. 

تغییرات اقلیمی، مهم‌ترین دلیل تغییر در الگوهای آب و هوایی در سرتاسر زمین است که به دنبال افزایش دمای زمین به وجود آمده است. دمای زمین چندین دهه است که سیر صعودی داشته و افزایش می‌یابد.

دلیل به وقوع پیوستن تغییرات اقلیمی در جهان انسان‌ها هستند که با فعالیت‌های ضد محیط زیستی خود به جان طبیعت افتاده‌اند. با وجود این که طیف گسترده‌ای از پدیده‌های طبیعی می‌توانند تا حد قابل توجهی در این موضوع تاثیرگذار باشند اما دانشمندان و کارشناسانی که در این حوزه فعالیت دارند بر این عقیده هستند که گرمایش زمین و تغییرات جوی که اکنون شاهد آن‌ها هستیم نتیجه فعالیت‌های مخرب بشر است.

فعالیت‌های انسان و تغییر در اقلیم

محمدرضا یوسفی روشن، مدرس جغرافیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کشور ایران شاهد دگرگونی‌های بی‌شماری نظیر تغییرات آب و هوایی و حیاتی بوده است.

وی افزود: هر تغییر در پارامترهای اقلیمی موجب بروز حوادث نو شده است؛ تا آنجا که جلبک‌های دوران پرکامبرین جای خود را به نرم‌تنان دوران اول و سرانجام به جانوران غول پیکر داده‌اند.

وی بیان کرد: عامل تغییر و تحولات اقلیمی در کشور ایران را باید در تغییر و تحولات اقلیمی در سطح کره زمین جستجو کرد.

یوسفی روشن ادامه داد: اگر بخواهیم تغییرات آب و هوایی ایران را از منظر دوران‌های زمین‌شناسی بررسی کنیم، می‌توانیم با توجه به شواهد ژئومورفولوژی این تغییرات را تشخیص دهیم.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه در دشت لوت در زمانی دریاچه‌های آب شیرین وجود داشت که این موضوع نشان‌دهنده این است که در دوره‌های گذشته زمین‌شناسی، شرایط آب و هوایی و اقلیمی در کشور ایران متفاوت بوده است.

این استادیار دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی بیان کرد: اگر دوران‌های مختلف زمین‌شناسی را بررسی کنیم، شاهد این هستیم که در دوره‌های گذشته به عنوان مثال در دوره پرکامبرین آب و هوای متفاوتی در ایران حاکم بوده است.

یوسفی روشن ادامه داد: ما در دوران اول، دوران دوم، دوران سوم و حتی در دوران کواترنری تغییرات آب و هوایی داشتیم و این تغییرات نشان‌دهنده این است که هرچه به سمت دوران کواترنری نزدیک‌تر می‌شویم، آب و هوای ایران خشک‌تر می‌شود.

وی افزود: اخیرا شاهد این هستیم که گفته می‌شود فعالیت‌هایی انجام دهیم تا شرایط آب و هوایی تغییر پیدا کند اما همانطور که می‌دانیم مقوله هوا با آب و هوا فرق دارد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: ایران در یک منطقه جغرافیایی پرفشار جنب حاره‌ای قرار دارد و امکان تغییراتی در هوا وجود دارد، اما آب و هوا تغییر نمی‌کند.

یوسفی روشن با بیان اینکه نباید دست به کارهایی بزنیم که ‌موجب تغییرات زیست محیطی در سطح کره زمین و به خصوص ایران شود، یادآور شد: در سال‌های اخیر، احداث سدهای بیش از حد و حفر چاه‌های غیرمجاز در کنار دریاچه ارومیه موجب خشک شدن و افت بسیار زیاد سطح آب این دریاچه شد.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که فعالیت‌های انسان بر روی اقلیم بسیار تاثیرگذار است؛ بنابراین این فعالیت‌ها باید علمی و با برنامه‌ریزی درست صورت گیرد تا تاثیرات آن در درازمدت عواقب جبران‌ناپذیر نباشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی تغییر اقلیم تغییرات آب و هوایی تغییرات اقلیمی کشور ایران نشان دهنده زمین شناسی فعالیت ها کره زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۲۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم فعالیت سامانه ناپایدار جوی در خراسان رضوی/افزایش سرعت وزش باد پیش بینی شده است

به گزارش قدس خراسان، زهرا آهنگرزاده اظهار کرد: انتظار می‌رود فردا یکشنبه نیز با شدت کمتر بارش‌های رگباری پراکنده به ویژه در نواحی شمالی و ارتفاعات استان تداوم یابد.

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی ادامه داد: طی فعالیت این سامانه بارشی در استان خراسان رضوی به ویژه در نواحی کوهستانی و سردسیر، کاهش میدان دید هم به علت مه گرفتگی دور از انتظار نیست ضمن این که افزایش سرعت وزش باد هم باعث وزش باد شدید لحظه‌ای در برخی نقاط همراه با گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا و احتمال بروز خسارت خواهد بود.

وی گفت: از امروز نیز روند تدریجی افزایش دمای هوا در اکثر نقاط استان آغاز شده است که این روند افزایش دما تا سه شنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت اما روز دوشنبه نیز به طور موقت جوی به نسبت پایدار در استان حاکم خواهد بود.

آهنگرزاده افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته دمای هوای مشهد بین ۱۳ تا ۱۷ درجه سلسیوس بالای صفر در نوسان بود که بیشینه دمای هوای امروز مشهد ۲۳ درجه سلسیوس و کمینه دمای هوای امشب مشهد به ۱۲ درجه سلسیوس می‌رسد.

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی ادامه داد: زاوه با کمینه دمای هوای ۱۰ درجه سلسیوس و درگز با بیشینه دمای هوای ۲۷ درجه سلسیوس به ترتیب خنک‌ترین و گرم‌ترین شهرهای خراسان رضوی طی ۲۴ ساعت گذشته بوده‌اند.

وی گفت: همچنین طی این بازه زمانی بیشترین شدت وزش باد از شهرستان‌ رشتخوار با ۴۰ کیلومتر در ساعت به ثبت رسیده است.

آهنگرزاده با بیان این که طی شبانه روز گذشته از ایستگاه هواشناسی فرودگاه مشهد ۱.۳ میلیمتر بارندگی ثبت و گزارش شده است افزود: طی این مدت نیز بیشترین میزان بارش از شهرستان‌های کاشمر با ۱۹.۲ میلیمتر، خلیل آباد با ۱۴.۵ میلیمتر، تربت حیدریه با ۱۰ میلیمتر، بردسکن با ۹.۵ میلیمتر، ریوش با هشت میلیمتر، داورزن با ۷.۶ میلیمتر، بجستان با ۶.۵ میلیمتر و فرودگاه سبزوار با ۵.۴ میلیمتر ثبت و گزارش شده است.

دیگر خبرها

  • اتفاق عجیب در گل گهر؛ تغییر پیراهن در نیمه دوم!
  • فعالیت بیش از ۱۷۰ ماما در مراکز بهداشتی استان یزد
  • تداوم فعالیت سامانه ناپایدار جوی در خراسان رضوی/افزایش سرعت وزش باد پیش بینی شده است
  • آنژ پوستکوعلو: باید برخی از بازیکنان تاتنهام را بفروشیم
  • مرادمند زمین و هوای استقلال را بست!
  • تشویق شدید نکونام، در دوران پسا خطیر! (عکس)
  • واکنش هواداران استقلال به تغییرات این تیم | حال و هوای متفاوت طرفداران آبی ها در کمپ ناصر حجازی | تصاویر
  • دلیل اهتمام امام صادق(ع) به فعالیت‌های علمی و شاگردپروری
  • نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌های ژاپنی
  • تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان