Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@02:09:18 GMT

علم نافع موجب تعالی انسانیت و امنیت است

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۲۸۱۳

علم نافع موجب تعالی انسانیت و امنیت است

به گزارش روز سه شنبه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علی خاکی صدیق در مراسم رونمایی از کتاب علم و دین در افق جهان بینی توحیدی که در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد، گفت: مباحث فرهنگی همواره از دغدغه‌های مسئولان دانشگاه بوده است و پرداختن به مباحث ریشه‌ای فرهنگی بسیار دشوار است.

وی افزود: در دانشگاه مجموعه ای از کارهای متنوع فرهنگی صورت می گیرد و برخی از اقدامات ریشه‌های عمیق فرهنگی دارند و اثرات طولانی مدت بر جای می گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: یکی از این اقدامات فرهنگی با اثرات طولانی مدت، چاپ کتاب علم و دین در افق جهان بینی توحیدی تالیف مهدی گلشنی است که در راستای راهبرد فرهنگی دانشگاه به چاپ رسیده است.

خاکی صدیق بیان کرد: بی‌شک گلشنی یکی از شایسته‌ترین افراد برای تالیف در حوزه علم و دین است که پیش گفتار این کتاب به قلم مرجع گرانقدر آیت الله سبحانی نیز موید این مطلب است.

استاد دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه ورود به بحث علم و دین کاملاً حرفه ای و دشوار است، گفت: بنده تنها به چند نکته اشاره و پرسش هایی را مطرح می کنم.

وی افزود: آیا بین علم و دین تعارض وجود دارد؟ اگر ما دین را بر پایه وحی بدانیم و وحی را نیز پیام خدا بدانیم، از طرفی نیز علم را بر پایه طبیعت و طبیعت را فعل خدا بدانیم، امکان تعارض بین کلام و فعل خدا نیست.

خاکی  ادامه دارد: در اصل قضیه امکان ندارد بین علم و دین تعارضی ببینیم، اما آنچه به عنوان تعارض مطرح می شود و علمای علم تجربی و دینی نیز به آن اشاره کرده اند، فهم و تفسیر افراد از این موضوعات است. این برداشت ها با هم در تضاد است. از یک طرف یک فیزیکدان برجسته که اخیراً فوت شد ادعا می کند که طومار بحث دین را برچیده و ادعای اثبات عدم وجود خدا را می کند و دیگری در لباس عالم دینی می آید و کتاب علمی را می سوزاند، اینها تعارض هایی بر اساس استنباط های خودشان است.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: مسئله مهمی که در "کتاب علم و دین در افق جهان بینی توحیدی" به آن پرداخته شده این است که علم در چه بستری شکوفا شده است؟ آیا پایه‌های اعتقادی و زیرساخت های فکری که براساس آن نظریه های جدید را بنا می دهیم و علوم و فناوری پیشرفت می کند، دین گریز یا دین زدا هستند؟ یا اینکه بی توجه به دین هستند و کار خود را انجام می دهند.

خاکی صدیق بیان کرد: اگر نظریه‌پردازی‌های علمی و فناوری ها از بستر دین بر می‌خاستند، آیا وضعیت کنونی دنیا متفاوت از این چیزی می بود که داریم؟ تبعات و قوانین مطرح در این زمینه، چقدر عمق پیدا می کرد؟ این موضوع جای تامل جدی دارد. البته پاسخ آن نیز آسان نیست. چون تجربه‌ای از علم و نظریه پردازی دینی به معنای واقعی نداریم.

وی افزود: اگر دانشمندانی وجود داشتند که در مکتب ائمه اطهار پرورش یافته بودند یا علما در خدمت امام زمان (ع) بودند و می‌توانستند پاسخ‌های علمی را بگیرند، شرایط متفاوت می‌شد. قطعاً محیط زیست اکنون این شرایط را نداشت، قطعاً اخلاق انسانی و حرفه ای و رفاه و امنیت به گونه ای دیگر بود. جهت‌گیری‌های علمی برای منفعت‌طلبی ۱۰۰ درصد مادی نبود و متاسفانه این تجربه با غصب ولایت ائمه از بشریت گرفته شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: بشریت از علم درست دینی، محروم شده است و اگر محروم نمی شد، جایگاه امروز ما تا قیامت تحت تاثیر قرار می گرفت.

خاکی تاکید کرد: علم نافع، موجب تعالی انسانیت و امنیت است، توجه جدی به اخلاق حرفه‌ای دارد و همچنین در توسعه و اخلاق نقش زیاد دارد. امید است ان شاءالله با ظهور حضرت مهدی (عج) بشریت به علم نافع برسد.

وی افزود: در جهان اسلام ستارگان ارزشمندی در علوم غیردینی دستاوردهای عظیم هم داشتند همانند، ابوریحان بیرونی، خوارزمی، فارابی که به وجود آنان افتخار می‌کنیم، اما اگر بخواهیم کسی را در قله بگذاریم، آن فرد علامه خواجه نصیرالدین طوسی است.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری علی خاکی صدیق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری علی خاکی صدیق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی وزارت علوم تحقیقات و فناوری علی خاکی صدیق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی کتاب علم و دین در افق جهان بینی توحیدی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی معاون آموزشی وزارت علوم خاکی صدیق علم نافع حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۲۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رأس هیئتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید در نشستی با هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان اظهار کرد: موفقیت‌های دانشگاهی با قدمت این واحد دانشگاهی از حیث علمی پژوهشی و فرهنگی چشمگیر بوده و با بهره‌گیری از هیئت علمی مجرب و تربیت بیش از ۴۰ هزار دانش‌آموخته، منشأ خیرات فراوان برای شهرستان، استان و کشور است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد:‌ حقیقتاً دانشگاه آزاد اسلامی در طول عمر پربرکت خود موفقیت‌های عظیمی را کسب کرده به نحوی که اکنون با مراجعه به هر یک از واحد‌های استانی این دانشگاه با حجم انبوهی از فعالیت‌های عظیم علمی، فرهنگی و آموزشی مواجه می‌شویم که حقیقتاً مایه مباهات است.

عموعابدینی بیان کرد: با توجه به تأکیدات مسئولان عالی‌رتبه نظام جمهوری اسلامی، آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار مسئولان وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است.

خدمات واحد کاشان به مجموعه علمی و اداری کشور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان نیز با ارائه گزارشی از عملکرد ۴۰ ساله این واحد دانشگاهی گفت: هیئت علمی مجرب واحد کاشان که عمدتاً از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های معتبر کشور هستند به همراه کارکنان اداری به لطف الهی توانستند خدمات شایان توجهی را به مجموعه علمی و اداری کشور داشته باشد.

میثم عرب‌زاده اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان اکنون با بیش از ۱۰۰رشته تحصیلی و حدود ۶ هزار دانشجو به‌عنوان قطب آموزش عالی در نگین مرکزی ایران به توفیقات خوبی دست یافته و مجتمع مدارس سما با ۹ مدرسه از پیش‌دبستانی، متوسطه دوره اول و دوم، هنرستان تخصصی تربیت‌بدنی دختران، و هنرستان فنی و حرفه‌ای پسران با حدود ۲ هزار دانش‌آموز، و بیش از ۲۰۰ معلم و کادر اداری با ایجاد فضای رقابتی در شهرستان موجب کیفیت‌بخشی مراکز آموزشی از دبستان تا متوسطه شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاکید بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها
  • پرداختن به ۱۹۷۴ حادثه توسط هلال احمر در گلستان باعث امنیت شد
  • حذف خط قرمز‌ها و تسهیل در فرآیند صدور مجوز نشریات دانشجویی / بودجه مجزایی برای حمایت نداریم+ فیلم
  • جای خالی وزرای علوم و بهداشت در سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی و انتقاد دانشجویان
  • رونق نشریات دانشجویی دغدغه‌مند و رو به جلوست
  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاه‌ها می‌شود
  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاهها می‌شود
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند