۱۶ ویژگی هنر متعالی از دیدگاه دبیر شورای فرهنگی دفتر رهبری
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۲۹۷۶
حجتالاسلام دکتر رضا غلامی، دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری در نهمین هماندیشی سینما انقلاب به سخنرانی پرداخت.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، رضا غلامی در این نشست گفت: هنر سینما جامعترین و اثرگذارترین هنرهاست. یک نوع هنر، هنری است که برای ما رشد دهنده نباشد و مایه حقارت انسان است و نقطه مقابل هنری است که انسانها را بالا میبرد و چیز گرانقدری را به انسان اضافه میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اولین ویژگی این است که هنر متعالی از فطرتهای پاک و انسانهای متعالی متولد میشود. خیلی از ما در قفس شهواتمان محبوس هستیم و آگاهی از این وضعیت خود نداریم. از چنین انسانی نمیتوان انتظار خلق هنر متعالی داشت. به قول جامی:
ذات نایافته از هستیبخش/ كی تواند كه شود هستیبخش
خشك ابری كه شود ز آب تهی/ ناید از وی صفت آب دهی
هنرمند متعالی خواهشهای نفسانی را در خود مهار کرده است
دومین ویژگی این است که هنرمند متعالی خواهشهای نفسانی را در خود مهار کرده است. مولوی درباره چالش عقل و نفس به ماجرای مجنون و ناقه اشاره میکند. مجنون به دنبال لیلی خود و ناقه هم دنبال بچه خودش است. مقصود مجنون و ناقه باهم متفاوت است و هرکدام میخواهد به سمت دیگری برود. در نتیجه:
گفت ای ناقه چو هر دو عاشقیم/ ما دو ضد پس همره نالایقیم
حقیقت مهمترین دغدغه هنر متعالی
سومین ویژگی این است که حقیقت مهمترین دغدغه هنر متعالی است. هرچند هنر مثل فلسفه در مقام کشف حقیقت نیست اما میتوان گفت که کار هنر متعالی انکشاف و پردهبرداری از حقیقت است. جوهر و ذات هنر متعالی حقیقت است و این هنر نمیتواند با پشت کردن به ذات خودش حقیقت را کتمان کند یا ناراستیها را راستی جلوه دهد. هنر متعالی با تکیه به ساحت تفکر منعکسکننده حقیقت است و هنر متعالی میتواند به مرتبهای از صراط مستقیم برسد و مقصد را به انسانهای گمگشته نشان دهد. نمیتوان تفکر را در هنر نادیده گرفت.
در هنر متعالی هدف وسیله را توجیه نمیکند
چهارمین ویژگی هنر متعالی این است که هدف وسیله را توجیه نمیکند. بدون شک هنر متعالی هدفی دارد اما نمیتواند با هر وسیلهای به هدف خود برسد. هنر پاک وسیله پاک هم نیاز دارد و روی پاکیزگی وسیله اصرار دارد.
مخاطب هنر متعالی فطرتهای پاک است
پنجمین ویژگی این است که مخاطب هنر متعالی فطرتهای پاک است. برای انسانهایی که فطرت خود را زندهبهگور و چشم دل خود را نابینا کرهاند هنر متعالی غریبه و ناآشناست. این هنر در بستر یک جامعه رشد یافته و متعالی متولد میشود و بدون آن نمیتوان انتظار داشت که متولد شود. مخاطب این هنر جهانی است و در هیچ مرزی متوقف نمیشود.
هنر متعالی آزاد است
ششمین ویژگی این است که هنر متعالی آزاد است. آزادی از هر چیزی که او را به بردگی میکشد و از اصالت و حقیقت خود جدا میکند. آزادی هنر هم مقولهای فکری و هم اجتماعی است.
ناسازگاری هنر متعالی با استبداد و خودکامگی
هفتمین ویژگی این است که با استبداد و خودکامگی سازگاری ندارد. هنر متعالی برخلاف هنر زوال بخش نه خودش مستبد است و نه در آغوش استبداد قرار میگیرد. هنر امروز زیر پرچم مردمسالاری، به استبداد خدمت میکند و خودش رفتهرفته مستبد میشود. امروز بخش مهمی از آثار هنری آثار مستبدی هستند که مردم عالم را به زنجیر کشیدهاند.
هنر متعالی ابزار جریان فرانواستعماری نمیشود
هشتمین ویژگی این است که هنر متعالی ابزار جریان فرانواستعماری نمیشود. هنری که آزاد است به ابزار این جریان که نماد استکبار امروز است مبدل نمیشود. این جریان در حال قتل تدریجی انسان است. انسانها در اثر خوابآلودگی یا جبر محیطی با پای خودشان به سمت این قتلگاه رفتهاند و هنر هم در این مسئله سهیم است.
هنر متعالی صدای مستضعفین عالم است
ویژگی نهم این است که هنر متعالی صدای مستضعفین عالم است. مستضعف یعنی کسی است که با محروم ساختن او از عدالت، به ضعف کشیده شده است. مستضعف به معنای ضعیف نیست بلکه یعنی کسی که به ضعف کشیده شده است. این استضعاف حق بهرهمندی از حیات مادی و معنوی را سلب میکند. استضعاف فکری خطرناکترین نوع استضعاف است. هنر متعالی نهتنها در پروژه استضعاف مشارکتی ندارد بلکه خود را صدای مستضعفین عالم میداند و هیچچیز مانع از انعکاس این صدا نمیشود. به همین خاطر هنر متعالی لکنت زبان ندارد و در انعکاس صدای مستضعفین عالم نه سانسور میکند و نه دچار خودسانسوری میشود.
هنر متعالی فروختنی نیست
دهمین ویژگی این است که هنر متعالی فروختنی نیست. فروختنی نبودن یعنی یک کالای تجاری و صرفاً یک شیء نیست. اقتصاد هنر در جای خودش مهم است و اگر در مسیر سالمی شکل گیرد و حد تعادل را حفظ کند به ارتقای هنر متعالی کمک میکند اما اگر ارزشهای تجارت معادلات هنر را تعیین کند، حقیقت قربانی نفع و سود میشود که امروز مشاهده میکنیم.
مردمی بودن هنر متعالی
یازدهمین ویژگی مردمی بودن هنر متعالی است. مردمی بودن شعار نیست و به این معناست که هنر ارثیه مرفهین بیدرد نیست و مخاطب آنهم صرفاً طبقات برخوردار جامعه نیستند.
امیدآفرینی و تحرک بخشی
دوازدهمین ویژگی امیدآفرینی و تحرک بخشی است. هنر متعالی به خاطر ذات خود یعنی حقیقت نه خود به یأس و پژمردگی دچار میشود و نه مخاطب را به این سمت سوق میدهد.
هنر متعالی آیینه نامحدود زیباییها
سیزدهمین ویژگی هنر متعالی این است که آیینه نامحدود زیباییهاست. مطلق هنر با زیباییشناسی پیوند خرده است اما زیبایی در هنر متعالی یک زیبایی مضاعف است. برای اینکه هم از زیباییهای طبیعی برخوردار است و هم از زیباییهای معنوی و روحانی. زیبایی روحانی و معنوی بهتبع روح که محدودیتی ندارد بدون سقف و تمام ناشدنی است.
عدم غلبه فرم بر محتوا در هنر متعالی
ویژگی چهاردهم عدم غلبه فرم بر محتواست. هنر متعالی با اینکه به فرم بیاعتنا نیست و علاوه بر این خودش را از تمام تکنیک محروم نمیکند اما در این هنر حقیقت نقش جوهری دارد. در هنر متعالی محتوا اصالت دارد و هیچوقت مغلوب فرم و صورت نمیشود.
هنر متعالی هنر مهر و مهربانی
ویژگی پانزدهم این است که هنر متعالی هنر مهر است. اهل خشونت و خصومتورزی نیست و اهل دوستی و مهربانی است و از صلح حمایت میکند و آن را ترویج میکند. ممکن است کسی مبارزه با ظلم را مقابل این اصل تلقی کند اما تضمین صلح مبارزه با سلطه و سلطهگری است.
هنر متعالی تمدنساز است
ویژگی شانزدهم این است که هنر متعالی تمدنساز است. اگر ما به دنبال شکلگیری تمدن نوین اسلامی هستیم باید بدانیم هنر زوالبخش نمیتواند تمدنساز باشد و نقشی عمیق و ماندگار و سازنده و پیش برنده ندارد. این هنر استعدادها را در پایینترین سطح محدود میکند و اجازه رشد و شکوفایی به آنها را نمیدهد.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: هنر متعالی هنر متعالی هنر متعالی فطرت های پاک مردمی بودن زیبایی ها تمدن ساز زوال بخش انسان ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۲۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت خسروپناه از سجایای اخلاقی محمدرضا سنگری
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در آیین نکوداشت دکتر محمدرضا سنگری گفت: تکریم از دکتر سنگری، تکریم علم و ادب است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از دزفول، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه پنجشنبه شب در آیین نکوداشت ادیب دزفول دکترمحمدرضا سنگری، با تبریک هفته معلم و گرامیداشت معلمان شهید بهویژه علامه شهید مرتضی مطهری، اظهار داشت: قریب به یکسالواندی از دکتر سنگری تقاضا کردیم این مجلس تکریم را بپذیرند و ایشان نمیپذیرفت تا در نهایت با اصرار او را راضی کردیم و گفتیم این تکریم فقط تکریم شخص شما نیست، بلکه تکریم علم و ادب است. اینها کارهایی تمدنی است و نسل جوان و نوجوان در این مجالس میآیند و درس میگیرند و بهره میبرند.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: خداوند را شاکرم که این نشست حکمتبنیان برگزار شد تا از اندیشمندی متفکر، ادیبی متخلق و فرزند دیار مقاومت تکریم شود.
وی افزود: دکتر سنگری بیش از نیم قرن در ترویج معارف اسلامی و عاشوراپژوهی تلاش کردند و مداحان و ذاکران کشور بهویژه استان خوزستان از آثار ادبی ایشان بهره بردهاند. فرماندهان و رزمندگان جبهه و جنگ از دانش او درس میگرفتند. ایشان از پیش از انقلاب یک شخصیت فعال فرهنگی بوده و با گروه منصورون نیز ارتباط داشته است.
خسروپناه ادامه داد: دکتر سنگری معلم و مدرس آموزشوپرورش و دانشگاه های مختلف است. او مولف کتب درسی زبان و ادبیات فارسی و همینطور فعال مطبوعاتی است. او مولف دهها کتاب است و عاشوراپژوهی و تبیینگر ادبیات انقلاب و ادبیات پایداری است و در راس همه کارنامه ارزشمند ایشان، ولایتمداری دکتر سنگری است.
وی با بیان اینکه سوال مهمی که مطرح است این است که چه اتفاقی میافتد که استاد سنگری شکل میگیرد؛ اظهار کرد: 3 عامل مهم در ساخت هویت و شخصیت استاد سنگری موثر بوده و این 3 عامل میتواند برای همه ما نقشآفرین باشد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تربیت خانوادگی اصل و اساس است؛ تصریح کرد: عامل اول تربیت خانوادگی است. او انسانی است که بر سر سفره پدر و مادری متدین که حلال و حرام را رعایت میکردهاند بزرگ شده است و با عالمان زمانه خود ارتباط داشته است.
خسروپناه ادامه داد: عامل دوم تعالی مسجدی است. دکتر سنگری اهل مسجد بود و در مسجد رشد کرد. هم خودش در مسجد رشد و تعالی پیدا کرد و هم تعالیبخش اهل مسجد بود.
وی افزود: عامل سوم فضیلتیافتگی در ساحت اخلاق و ادب است. ادب یک مفهوم بسیار متعالی است. ادب یک رزق متعالی و یک نعمت الهی است. فرق اخلاق و ادب در این است که اخلاق ملکات فضیلتمحور درونی است، اما انسانی که این فضیلت درونی را در ظاهر هم بروز میدهد، این انسانِ با ادبی است.
خسروپناه خاطرنشان کرد: از نظر بنده، دکتر سنگری در آثار عاشوراپژوهی خود به یک پیام اساسی اشاره دارد و آن هم این است که فضایل اخلاقی، انسان را یار امام و رذایل اخلاقی، انسان را بار امام میکند.
وی گفت: همسر بزرگوار استاد سنگری وصف خوبی درباره ایشان دارند و میگویند که او خوشخلق، گشادهرو و مثبتاندیش. کسی است که جهان را زیبا میبیند و به تحقیر دیگران نمیپردازد.
به گزارش تسنیم، رونمایی از آثار این نویسنده کشوری و تجلیل از وی از دیگر بخش های ایین نکوداشت محمدرضا سنگری بود.
همچنین در حاشیه این آیین که با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، نمایشگاهی از آثار تالیفی این مولف و استاد برجسته ادبیات کشور بر پا شد.
دکتر محمدرضا سنگری در اولین روز آبان 1333 هجری شمسی در خانواده ای اهل دین، ادب و معرفت در دزفول دیده به جهان گشود. وی تمام دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و بسیاری از سال های پس از آن را در دزفول گذراند و از مبارزان جوان پیش از انقلاب و رزمنده و مبلغ موثر سال های دفاع مقدس است.
سنگری، پس از پایان تحصیل در مقطع کاردانی در سال 1354 به عنوان معلم ادبیات به استخدام آموزش پرورش درآمد و پس از آن در سال 1373 با گذراندن مراتب عالی علمی موفق به اخذ درجه دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران شد.
دکتر سنگری یکی از پژوهشگران عاشورایی برجسته کشور است که سوابقی نظیر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، عضو شورای نویسندگان کتاب مطالعات اجتماعی، مدیر دفتر هنر و ادبیات عاشورایی حوزه هنری، عضو گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عضو شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و دبیر علمی کتاب سال عاشورا را دارد.
عضو شورای مشاوران تربیتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی، عضو شورای فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عضو گروه پژوهشی ادبیات پژوهشگاه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، عضو هیات مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رئیس شورای علمی بنیاد دعبل خزاعی، عضو هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دبیر علمی جشنواره شعر غدیر بنیاد بین المللی غدیر، دبیر علمی کتاب ربع قرن دفاع مقدس، دبیر علمی جشنواره کتاب سال دفاع مقدس، عضو هیات امنای بسیج هنرمندان کشور و داور 10ها جشنواره و سوگواره شعر، داستان، تحقیق، پژوهش و مقاله نگاری نیز از دیگر سوابق اجرایی وی هستند.
این پژوهشگر برجسته، مولف بیش از 100 عنوان کتاب از جمله نظیر سوگ سرخ، سرچشمه امید، در قلمرو راز، نافله باغ، ادبیات معاصر، جاده سجاده و روزنهای به دنیای نوجوانی است. وی همچنین در تألیف 30 جلد کتاب درسی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و کتابهای راهنمای معلم مشارکت داشته است.
انتهای پیام/735/.