Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، بعد از آغاز تحریم های نفتی، دولت در صادرات و فروش نفت با مشکلاتی مواجه شد و همین عامل بر روی درآمدهای نفتی تاثیر گذاشت. بعد از لغو معافیت های 8 کشور از تحریم های نفتی ایران در اردیبهشت ماه سال جاری، درآمدهای نفتی دولت کاهش بیشتری یافت و همین موضوع باعث شد تا دولت با کسری بودجه شدیدتری مواجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسری بودجه ای که در حدود 150 هزار میلیارد تومان برآورد می شد. قرار شد دولت نیمی از این کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی را از طریق کاهش هزینه ها و نیمی دیگر را از طریق افزایش منابع از چهار روشی که در مورخه 5 مرداد ماه 1398 به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رسید، تامین کند. این چهار راهکار عبارت بودند از: واگذاری و مولد سازی دارایی های دولت توسط وزارت اقتصادی به میزان 10 هزار میلیارد تومان، 50 درصد موجودی حساب ذخیره ارزی به میزان 4 هزار و 500 میلیارد تومان، فروش اوراق مالی اسلامی مازاد قانون بودجه 98 به میزان 38 هزار میلیارد تومان و برداشت از حساب مخصوص نزد صندوق توسعه ملی به میزان 45 هزار میلیارد تومان.

 

به تازگی عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشت اینستاگرامی در صفحه شخصی خود با اشاره به میزان درصد بدهی دولت ها به تولید ناخالص داخلی در برخی کشورهای دنیا، در مورد تامین کسری بودجه دولت نوشت: "دولت ظرفیت خوبی برای تامین کسری بودجه به وسیله اوراق بدهی با حفظ پایداری مالی دارد. ورود بانک مرکزی در معاملات بازار ثانویه اوراق دولتی و اعمال سیاست پولی منضبط قطعا می تواند بسیار کارآمدتر از روش ناکارآمد و تورم زای پولی کردن کسری بودجه در چند دهه گذشته باشد".

 

بعد از انتشار این یادداشت رئیس کل بانک مرکزی پرسش هایی مطرح شد از جمله اینکه آیا واقعا تامین کسری بودجه دولت از طریق اوراق بدهی می تواند راهکار مناسبی باشد؟ این روش چه مخاطراتی را به همراه خواهد داشت؟ آیا راهکارهای بهتر دیگری نیز برای تامین کسری بودجه وجود دارد؟

وحید شقاقی شهری عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دنیا نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی بین 70 تا 80 درصد می باشد. البته در برخی کشورها مانند ژاپن نسبت بدهی به تولید بالاتر از این ارقام  است و در حدود 240 درصد می باشد. در کشور ایران اما میزان تولید ناخالص داخلی حدود 2500 هزار میلیارد تومان می باشد و میزان بدهی های دولت نیز رقمی در حدود 1000 هزار میلیارد تومان است. بنابراین نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در کشور ما حدود 40 درصد می باشد.

 

وی با تصدیق این موضوع که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در کشور ایران پایین است، افزود: بسته به کاربرد اوراق بدهی، این اوراق هم می توانند مفید باشند و هم می توانند یک ابزار خطرناک برای اقتصاد باشند. این استاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در دنیا از اوراق بدهی به منظور توسعه سرمایه گذاری و پروژه های عمرانی استفاده می شود. یعنی اوراق برای تامین منابع مالی یک پروژه سرمایه گذاری منتشر می شود. البته اگر سرمایه گذاری بتواند پیشرفت مناسبی داشته و سودده باشد این اوراق بدهی کارکرد مناسبی داشته اما اگر سرمایه گذاری زیان ده شود این اوراق بدهی باعث دردسر است. به عنوان نمونه ژاپن در دهه 90 برای اینکه رشد و توسعه در اقتصاد خود را شتاب ببخشد اوراق بدهی منتشر کرد اما اقتصاد ژاپن وارد دوران رکود شد و پروژه ها با پیشرفت همراه نشدند و همین عامل باعث شد تا الان نسبت بدهی ژاپن به تولید ناخالص داخلی به 240 درصد برسد.

 

سه روش بهتر برای تامین کسری بودجه

شقاقی شهری گفت: متاسفانه آن گونه که اعلام شده است در کشور ما قرار است این اوراق بدهی بابت تامین هزینه های جاری و کسری بودجه منتشر شود. این موضوع دیگر بسیار حالت خطرناک تری است. حالت بهتر برای تامین کسری بودجه و پوشش هزینه های جاری این است که دولت نظام مالیاتی را اصلاح کند، یا به اصلاح الگوی مصرف در جامعه بپردازد و همچنین نظام بودجه ریزی و برنامه ریزی خود را اصلاح کند. اصلاح این موارد روش بهتری برای جبران کسری بودجه در مقایسه با انتشار اوراق بدهی است. وی افزود: شما در هیچ کجای دنیا دولتی را نمی بینید که برای تامین هزینه های جاری و جبران کسری بودجه خود اوراق بدهی منتشر کند. این به مثابه حالتی می ماند که فرد برای خرید کالاهای مصرفی مثل خوراکی ها چک بکشد. چک برای خرید کالاهای ماندگارتر و یا وسایل مورد نیاز برای توسعه کار است. بنابراین انتشار اوراق بدهی برای پوشش هزینه های جاری بسیار ابزار خطرناکی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان صحبت های خود گفت: انتشار این اوراق بدهی نوعی آینده فروشی است و دولت های آینده را بدهکار می کند.   

منبع: تابناک

کلیدواژه: جشنواره موسیقی فجر سپندارمذگان دادگاه روح الله زم آزادراه تهران شمال انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اوراق بدهی شقاقی شهری عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی دولت آینده فروشی هزینه جاری جشنواره موسیقی فجر سپندارمذگان دادگاه روح الله زم آزادراه تهران شمال انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی تولید ناخالص داخلی هزار میلیارد تومان انتشار اوراق بدهی هزینه های جاری اوراق بدهی اوراق بدهی سرمایه گذاری بانک مرکزی روش بهتر هزینه ها دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۵۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل اصفهان

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نورصالحی ظهر شنبه با اشاره به موارد مطرح شده در جلسه این هفته کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در این جلسه تأکیدات بودجه ۱۴۰۳ و کنترل و پیشرفت پروژه‌های سال جاری مورد بررسی قرار گرفت

وی افزود: درباره واگذاری بخشی از یکی از پروژه‌های مشارکتی نیز بحث و تبادل نظر شد، همچنین درباره تسویه بخشی از مطالبات بانک شهر بابت اوراق مشارکت در شهرداری بررسی لازم انجام شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه میزان اوراق مشارکت سال گذشته که در سال جاری محقق می‌شود، ۲,۹۰۰ میلیارد تومان است که بخش زیادی از آن با تعهد ۱۰۰ درصد شهرداری و بخشی با تعهد ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد دولت است، تصریح کرد: ۳۰۰ میلیارد تومان از این اوراق مربوط به خرید اتوبوس با تعهد ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد دولت، ۶۰۰ میلیارد تومان هم با تعهد ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد دولت و ۲ هزار میلیارد تومان با تعهد ۱۰۰ درصد شهرداری اصفهان است.

نورصالحی ادامه داد: ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سهمیه سال ۱۴۰۲ است که در ۱۴۰۳ محقق می‌شود و تمام این اوراق برای زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهر اصفهان از جمله خرید اتوبوس و واگن‌های مترو هزینه می‌شود.

وی اظهار کرد: پروژه‌های سال جاری که در مرحله عقد قرارداد یا تهیه طرح است، تا پایان خرداد سال جاری نهایی و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: برای تکمیل زیرساخت‌های مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای اصفهان در سال جاری چند قرارداد در حال اجرا است که امیدواریم در زمان مقرر به اتمام برسد.

وی با تاکید بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت عظیم مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای اصفهان، گفت: برای تعیین بهره‌بردار این مرکز برای اینکه مکمل سالن اجلاس تهران باشد و تحت بهره‌برداری برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی باشد، مذاکراتی با محوریت استانداری و معاونت ریاست جمهوری در حال انجام است و تا دو ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود.

کد خبر 6089907

دیگر خبرها

  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • تزریق ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل اصفهان
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان / دولت برنده است یا مجلس؟
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از حمله و آزار و اذیت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد | مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/ مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند