Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - گاز طبیعی، پلی برای رسیدن به آینده‌ای با سوخت‌های تجدیدپذیر، پاک‌تر و ارزان‌تر از نفت خام است. اگر گاز طبیعی سوختی کاملاً سبز است و هم‌اکنون به‌طور گسترده برای تولید برق استفاده می‌شود، چرا نتوانسته است د ابعاد وسیع‌ به سوختی جهانی برای خودروها بدل شود؟ پرسش دیگری که در این زمینه مطرح می‌شود این است که آیا گاز توانایی جایگزینی با نفت خام را دارد؟
گاز طبیعی آن‌قدر ارزان است که بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال سودآوری بیشتر از این سوخت پاک هستند، هم‌اکنون حدود 30 میلیون خودرو گازسوز در جهان وجود دارد، این 30 میلیون خودرو به جای گاز طبیعی مایع‌شده (LNG)، گاز طبیعی فشرده (CNG) مصرف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که گاز مایع رقیب سرسخت گازوئیل برای استفاده در خودروهای سنگین است. بیشتر این خودروهای گازسوز در آسیای مرکزی، آمریکای لاتین و اروپا هستند و آمریکای شمالی و آفریقا هرکدام با داشتن تنها حدود 250 هزار خودروی گازسوز از این قافله عقب‌ مانده‌اند.
در چند دهه گذشته، هنگامی که نفت گران بود، بعضی از مناطق فقیرتر اروپا با گسترش وسایل نقلیه سی‌ان‌جی‌سوز روبه‌رو بودند. در آن زمان، این خودروها افزون بر اینکه از نظر ایمنی تحت عنوان یک بمب ساعتی به شمار می‌آمدند، قدرت موتور کمتری داشتند و با وجود مقرون به صرفه بودن، اسب بخار پایین‌تری داشتند.
اما اکنون دیگر این مشکل مطرح نیست.
در سال 2012 با معرفی و آزمون جاده‌ای خودروهای دوگانه‌سوز، در این زمینه پیشرفت خیره‌کننده‌ای حاصل شد و دیگر مسئله توان و قدرت خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز مطرح نبود، اما مشکل دیگری که همچنان مطرح است فقدان تعداد کافی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی است.
این مشکل درباره خودروهای برقی هم مطرح است و در صورت نداشتن جایگاه شارژ خودرو به تعداد کافی، استقبالی از آنها نمی‌شود.
در صورت استقبال مردم از خودروهای سی‌ان‌جی سوز، این‌گونه مشکلات زیرساختی در طول زمان برطرف می‌شوند.
این پرسش مطرح است که چرا با وجود پاک بودن خودروهای گازسوز نمی‌توان آنها را جایگزین خودروهای بنزینی و دیزلی کرد و یکی از دلایل استقبال کم از خودروهای گازسوز این بوده است که نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد گاز طبیعی سوخت پاکی نیست؛ پارسال یک انجمن خصوصی حمل‌ونقل و محیط‌زیست (T&E) در اروپا طی گزارشی مدعی شد خودروهای سنگین ال‌ان‌جی‌سوز پنج برابر بیشتر از خودروهای سنگین دیزلی آلایندگی (در زمینه انتشار اکسیدهای نیتروژن) ایجاد می‌کنند.
پیرو این تحقیق، پذیرش این موضوع با توجه به شهرتی که گاز طبیعی برای خود به عنوان سوختی پاک ایجاد کرده است دشوار است، اما آنچه که این انجمن اروپایی و دیگر منتقدان مصرف سوخت‌های مایع بنزین بر آن تمرکز می کنند، مشکل نشت متان آن است.
مهدی تویل، یک کارشناس صنعت ال‌ان‌جی در این باره گفت: از آنجا که این تحقیق میزان گوگرد موجود در گازوئیل را در نظر نگرفته است، نمی‌توان به آن اتکا کرد.
نکته مثبت وسایل نقلیه گازسوز (ال‌ان‌جی‌ و سی‌ان‌جی‌) منتشر نشدن گاز مضر است، نشت متان در فرآیند انتقال گاز طبیعی از چاه به واحد مایع‌سازی و جایگاه عرضه سوخت است که سبب می‌شود گاز طبیعی سوختی «کاملاً پاک» به حساب نیاید.
برای منتقدانی که معتقدند حتی کمترین میزان آلایندگی هم قابل قبول نیست، استفاده از سوخت‌های فسیلی‌ به کلی قابل قبول نیست، اما برای افرادی که اندکی دید واقع‌بینانه‌تری دارند، استفاده از گاز طبیعی گزینه مناسبی است.
این احتمال می رود که گاز نتواند به‌طور کامل جایگزین بنزین شود، اما می‌تواند سبب کاهش تقاضا برای سوخت‌های مایع در بخش‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و دریایی شود.
روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در اوایل ماه جاری گزارش داد سرمایه‌گذاری در کشتی‌های ال‌ان‌جی سوز در حال افزایش است.
جالب توجه اینکه فروش خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز نیز در حال افزایش است. مطالعه اخیر «مارکت ریسرچ اینسایتز» نشان داده است که بازار خودروهای گازسوز در پنج سال آینده نرخ رشد مرکب سالانه‌ای (CAGR) معادل 7.8 درصد خواهد داشت و در سال 2024 به 10.39 میلیارد دلار می‌رسد. حتی اگر این مقدار برابر با رشد جهانی هم نباشد، بسیار قابل توجه است. تنها در هند - یکی از بزرگ‌ترین بازارهای اتومبیل در جهان - خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز می‌توانند تا سال 2030 میلادی نیمی از قیمت فروش جدید را به خود اختصاص دهند.
بنابراین، با وجود اینکه گاز نمی‌تواند حداقل تا آینده نزدیک جایگزین نفت خام شود، اما می‌تواند سهم زیادی از سوخت موردنیاز بخش حمل‌ونقل زمینی و دریایی را به خود اختصاص دهد و در این زمینه جایگزین نفت خام شود.
منبع: پایگاه خبری اویل پرایس

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: خودروهای سی ان جی سوز خودروهای گازسوز خودروهای سنگین گاز طبیعی سوخت حمل ونقل ال ان جی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۵۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، آیت الله «محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه در مازندران در گردهمایی اساتید، کارکنان و دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه فرهنگیان استان، ضمن گرامیداشت هفته و روز معلم، اظهار داشت: همانطوری که نمی‌توان حق پدر و مادر را ادا و با آنان تسویه حساب کرد، حق معلم هم همینطور است، حق شهدا هم همین است.

آیت الله محمدی لائینی خاطرنشان کرد: نظرم این است که در دانشگاه‌ها همچون آموزش و پرورش انجمن اولیا مربیان باید باشد، نورچشمی‌های آینده ایران فرزندان خانواد‌ه‌های ایثارگر هستند.

نماینده ولی فقیه در مازندران، اعلام کرد: یادگاران شهدا همچون شهیدان باید مملکت را روشن کنند، شهدا باید جایگزین فیزیکی (نیروی انسانی) داشته باشند، باید نسل اضافه کنیم، ما مشکل پیری جمعیت از آسیب‌های مهم آینده ایران است، باید فرهنگ‌سازی شود ازدواج در سن و سال مناسب، فرزندآوری در سن مناسب انجام شود.

عضو خبرگان رهبری در ادامه بیان کرد: دومین جایگزین شهدا جایگزین ارزشی است، آزادی، عزت، شرافت، عشق به خدا، اهل بیت (ع)، ایثار، فداکاری، صداقت، سلامت و ... باید در جامعه موج بزند که اینها از یادگار شهداست.

این مسئول عنوان کرد: امیدواریم جسم و روح خانواده‌های شهدا با عبادت گره بخورد، این سنگرنشینان در سنگر عبادت بودند، نماز شب و نماز اول وقت را فراموش نمی‌کردند، دانشجویان ما هم باید در همین سنگر حضور پیدا کنند.

وی اعلام کرد: مدارس دولتی ضعیف، هزینه‌های تعلیم و تربیت روی دوش خانواده‌ها، آنوقت به بعد تربیتی و ارزشی، نماز، دغدغه‌های شهدا چقدر توجه می‌شود؟ دانشگاه فرهنگیان خودش باید تقویت شود، همان چند سالی که تربیت معلم تعطیل شد در واقع خیانت بود، برون‌سپاری تعلیم و تربیت به مدارس غیرانتفاعی که مثل قارچ بی‌در و دروازه روئیده شده خودش یک خطا و اشتباه بود، 

دیگر خبرها

  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم
  • خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی
  • سریال‌های جایگزین نون خ و اژد‌ها چیست؟
  • لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • وست هم آماده برای انتقال خولین لوپتگی؛ هانسی فلیک گزینه جایگزین
  • ۲۰۰۰ اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • «تتر» جایگزین دلار می شود؟