Web Analytics Made Easy - Statcounter

نرخ عوارضی آزادراه تهران – شمال از مبلغ ۱۰۰ هزار تومان شروع شد و حالا به کمتر از ۴۰ هزار تومان رسیده است. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، چند روز مانده به افتتاح رسمی قطعه یک آزادراه تهران- شمال در اسفند ماه، چانه زنی دولت با سرمایه‌گذار برای کاهش رقم عوارضی این آزادراه گران همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نرخ عوارضی آزادراه تهران – شمال از مبلغ ۱۰۰ هزار تومان شروع شد و حالا به کمتر از ۴۰ هزار تومان رسیده، اما هنوز مشخص نیست که مسافران شمال برای گذشتن از مسیر ۳۲ کیلومتری قطعه یک باید چقدر پرداخت کنند. قیمت عوارضی این منطقه شناور است و در ایام اوج سفر‌ها سقف نرخ و در ایام غیر پیک، کف نرخ اعمال می‌شود و تلاش دولت این است تا با تعیین قیمت کف عوارض در مبلغی متوسط، از افزایش سرسام آور آن در دوره پیک سفر‌ها جلوگیری کند.

تعیین نرخ آزادراه‌ها یکی از آخرین مراحل کار قبل از افتتاح پروژه‌ها حوزه راه است و پرداخت بدهی‌های معوق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای تمامی آزادراه‌های کشور، شرایط دولت را برای تخفیف گرفتن از سرمایه‌گذار سخت‌تر کرده است.

برای ساخت قطعه ۳۲ کیلومتری منطقه یک آزادراه تهران – شمال که تکمیل بخش مهمی از آن با گرانی قیمت ارز و فشار تحریم‌ها روبرو بود، هزینه‌ای بیش از۴۱۰۰ میلیارد تومان صرف شد و ارزش فعلی این آزادراه ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود دولت با فشار بیشتری برای تعیین نرخ عوارضی این آزادراه مواجه باشد.

در این مسیر ۲۵ دستگاه پل به طول ۳.۱ کیلومتر وجود دارد و طولانی‌ترین تونل کشور به نام «تالون» به طول ۴هزار۹۵۰ متر در این قطعه احداث شده است و ساخت ابنیه طولانی و بزرگ در این مسیر باعث گران شدن هزینه‌های نهایی آزادراه شد.

«میزان سرمایه استفاده شده برای ساخت هر آزادراهی» یکی از مهمترین ملاک‌ها برای تعیین رقم عوارضی است و به همین دلیل از ابتدا رقم ۱۰۰ هزار تومان را برای عوارضی آزادراه در نظر گرفته شد، بلافاصله دولت با هدف کمک به اقتصاد مردم تصمیم گرفت شرایطی را ایجاد کند که سرمایه گذار با قبول پیشنهاد بازگشت سرمایه در مدت زمان بیشتر و در مقابل کاهش نرخ عوارض موافقت کند؛ اکنون هفته‌ها است که پیشنهادات دو طرف در کمیته مربوطه در وزارت راه و شهرسازی بررسی می‌شود، اما هنوز رقم نهایی مشخص نیست.

«امیرمحمود غفاری» معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی روز گذشته از تعیین رقم نهایی با تخفیف خبر داده بود و گفته است:البته با توجه به میزان سرمایه هزینه شده در آزادراه، نرخ عوارض، مبلغ بالایی خواهد بود، اما دولت تلاش دارد با کمکی که قرار است انجام دهد از رقم پیشنهاد شده، بکاهد.

قطعه یک آزادراه تهران- شمال بعد از ۲۴ سال که از کلنگ‌زنی آن گذشت با همت دوات تدبیر و امید بهمن امسال به بهره برداری آزمایشی رسید و قرار است دهم اسفند ماه افتتاح رسمی شود. طول قطعه یک آزادراه تهران شمال۳۲ کیلومتر است که با افتتاح این قطعه مسافت بین شهر تهران تا چالوس ۶۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

با افتتاح قطعه یک این آزادراه مسیر تردد از جاده فعلی به طول۹۰ کیلومتر به ۳۲ کیلومتر کاهش خواهد یافت که علاوه بر کاهش حداقل یک ساعت و نیم در زمان سفر، موجب صرفه‌جویی متوسط حدود ۱۰ لیتری بنزین در روز‌های عادی و بیش از ۱۵ لیتری در ایام پر ترافیک به ازای هر سفر – خودرو می‌شود. ارزش فعلی آزادراهه ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: افتتاح قطعه یک آزادراه تهران شمال قطعه یک آزادراه تهران عوارضی آزادراه ۱۰۰ هزار تومان سرمایه گذار ۳۲ کیلومتر نرخ عوارضی نرخ عوارض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۵۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز روکش آسفالت آزادراه تهران کرج قزوین

تین نیوز

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز از اجرای پروژه لکه گیری و روکش آسفالت در  آزاد راه تهران کرج قزوین خبر داد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علی زندی فر روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت اظهار کرد: به منظور افزایش ایمنی کاربران راه در آزادراه تهران کرج قزوین پروژه لکه گیری و روکش آسفالت حفاظتی و روکش آسفالت توپکا در این محور در دستور کار قرار گرفت.

زندی فر افزود: این پروژه به طول ۵۰ کیلومتر در دو باند شمالی و جنوبی در آزادراه تهران-کرج-قزوین حوزه استان البرز در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای  این پروژه اعتباری بالغ بر ۲۱۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی انجام شده بخش قابل توجهی از پروژه تا پایان سال جاری قابل بهره برداری خواهد بود.

زندی فر خاطرنشان کرد: بر این اساس در طی ایام هفته با هماهنگی پلیس راه محدودیت های تردد در برخی از نقاط آزادراه(باند شمالی و جنوبی) جهت اجرای این عملیات اعمال خواهد شد.

مدیر کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان البرز گفت: ممکن است در برخی از نقاط آزاد راه که عملیات عمرانی اجرا می شود شاهد ترافیک مقطعی باشیم، ضمن پوزش از هموطنان عزیز به منظور ترافیک ایجاد شده در خواست می شود، ضمن صبوری همکاری لازم را با عوامل راهداری و پلیس راه داشته باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال
  • آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار
  • وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال
  • نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد
  • قیمت روز انواع سکه و طلا +جدول
  • آغاز روکش آسفالت آزادراه تهران کرج قزوین
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت /بارش برف و باران در محورهای ۱۱ استان
  • ◄ نرخ جدید عوارض آزادراه ها در سال 1403 منتشر شد + جدول
  • سکه و طلا چند شد؟ +جدول
  • تجهیز ۲۴ آزاد راه به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض