Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@11:23:22 GMT

کتاب تاریخ کلیسا منتشر شد 

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۶۲۱۴

کتاب تاریخ کلیسا منتشر شد 

کتاب تاریخ کلیسا در چهار صد صفحه، از سوی انتشارات باقرالعلوم منتشر است.  به گزارش ایکنا، محمد صادق احمدی، نویسنده این اثر است و عامل اصلی تدوین این کتاب را، خلأ آثار فارسی توصیفی تحلیلی عاری از تعصبات در زمینه تاریخ مسیحیت بیان کرده است. در این اثر سعی بر آن بوده است تا تاریخ کلیساهای دیگر در کنار تاریخ کلیسای کاتولیک و تاریخ کلیسای ایران در هر قرن بررسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کتاب پس از بررسی بسترهای پیدایش مسیحیت، تمام وقایع بر اساس قرون آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. نگارنده در مباحث قرن اول به مسائلی نظیر ظهور عیسای ناصری و وقایع دوران حیات و مصلوب شدن وی، دوره رسولان و دوران اختلاف رسولان می‌پردازد. در قرن دوم نگارنده به بدعت‌ها و گرایش‌های نو نظیر گنوسیها، مارکیونی‌ها و مونتانیست‌ها، پدران کلیسا و وضعیت کلیسای ایران در قرن دوم می‌پردازد. قرن سوم شامل گرایش‌ها و اعتراض‌ها به الاهیات کلیسایی، آیین مانی، مسیحیت یهودی و مسیحیت ارمنستان می‌پردازد. نویسنده مباحث قرن چهارم تا چهاردهم را اختصاص به مسائلی نظیر جایگاه عیسی مسیح، نظام و جایگاه پاپ، رهبانیت، ظهور اسلام و تاثیر آن بر مسیحیت، جنگ‌های صلیبی، تفتیش عقاید و اندیشمندان بزرگ این قرون و... می‌دهد. رنسانس، اومانیسم و سقوط مسیحیت بیزانسی از مهمترین مباحث فصل پانزدهم است. از قرن شانزدهم به بعد شاهد پیدایش نهضت‌های اصلاحی نظیر الاهیات اسکولاستیک، نهضت اصلاح‌گرایی لوتری، اصلاحات در کشورهای مسیحی مانند فرانسه، هلند، اسکاتلند، وجود خشونت در جنبش‌های پروتستانی و ظهور گروه‌های جدید در بطن کلیسا هستیم. تدوین‌گران این اثر، قرن هجدهم را بر اساس جریان‌های فکری مانند، دئیسم، عقل گرایی، اصالت تجربه و متدیست‌ها مورد ارزیابی قرار می‌دهد. بر اساس پژوهش‌های این مؤلف قرن نوزدهم میلادی، علاوه بر بحران مشروعیت دستگاه پاپ، شامل نهضت‌ها متعدد دیگری نظیر نهضت آکسفورد، نهضت کتاب مقدس و ظهور فرقه‌های جدید مانند شاهدان یهوه، مورمون‌ها، ادونتیسم و... است. الهی‌دانان لیبرال حفظ برخی اصول را لازم می دانستند و برای مفاهیم غیر اصولی مانند گناه نخستین، خدا بودن عیسی و فدیه او که با خرد انسان در تضاد بود ارزشی قائل نبوند و گاهی این مفاهیم را ساخته ذهن اندیشمندان نخستین می‌دانستند که از ادیان بت‌پرستی الهام گرفته بودند. نویسنده این مجلد در فصل آخر به مسائلی همچون مدرنیسم، فمینسیم، پست لیبرالیسم،گسترش مارکسیسم، جنگ جهانی و ... می‌پردازد. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: تاریخ کلیسا باقرالعلوم پژوهشکده عقل گرایی تاریخ کلیسا بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۶۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی وضعیت عفاف و حجاب در برنامه «آرمان»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه گفتگو محور «آرمان» با حضور «مهدی صارمی» رئیس مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی به بررسی وضعیت عفاف و حجاب در کشور می‌پردازد.
برنامه «آرمان» روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ساعت ۲۲ بر روی آنتن شبکه قرآن ومعارف سیما می‌رود.

برنامه گفت وگوی ویژه معارفی آرمان در گفتگو با شخصیت‌های فرهنگی، معارفی، سیاسی و اجتماعی به بررسی موضوعات روز حوزه فرهنگ و معارف اسلامی در کشور می‌پردازد.

دیگر خبرها

  • کتاب «یوسف گم گشته باز آید» در ماهشهر منتشر شد
  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • (تصاویر) آستیپالیا؛ جزیره‌ای دیدنی در یونان با ۳ هزار نفر جمعیت
  • بررسی وضعیت عفاف و حجاب در برنامه «آرمان»
  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد
  • کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد