Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: شهید سلیمانی می‌تواند یک ذخیره فرهنگی برای ما باشد و این وظیفه ماست که چگونه آن را حفظ و استحصال کنیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از دفتر تبلیغات اسلامی حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در سومین نشست هم اندیشی اصحاب علوم اجتماعی اسلامی در باب جهان مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی با عنوان «قهرمان بدون مرز» که به همت دفتر تبلیغات اسلامی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، به بررسی جهات مختلف شهادت حاج قاسم سلیمانی پرداخت و اظهار کرد: شهادت سپهبد سلیمانی از چند جهت قابل بررسی است، از وجه انسان شناسی، میان شاکله و فطرت تفاوت قائل هستیم و شاکله و شخصیت هر فرد متفاوت است و آن منظومه علائق، سلائق، انتظارات، جهت گیری‌ها و نگرش‌هایی که عواطف، احساسات و شاکله شخصیتی افراد را می‌سازد، امر وجه تمایز انسان‌ها است و کلیت این شاکله یکسان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: آدمیان یک وجوه اشتراکی دارند که به فطرت آنها بر می‌گردد و در بُعد فطرت اخلاقی و الهی به طبیعت مشترک انسانی بر می‌گردد و از این زاویه دیدن، حادثه شهادت سردار سلیمانی را نوعی برانگیختگی فطرت می دانم که شهادت ایشان باعث شد که به یک باره این موج عظیم میلیونی، که ظهور و بروز یک سری عواطف مثبت، ایثار و فداکاری و بغض و خشم ترکیده شده بود، چطور اینها یک قاطبه‌ای به یکباره یک عواطف را بروز می دهد که به بر انگیخته شدن فطرت بر می‌گردد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: این فوران عواطف مثبت و عصاره فطرت و بر انگیختگی فطری به یک بعد معرفتی برمی گردد و جامعه نسبت به این شخصیت معرفت پیدا کرد.

وی شهید سلیمانی را ذخیره فرهنگی عنوان کرد و افزود: بیشتر سخنم بر روی پس از شهادت است؛ شهید سلیمانی می تواند در قالب یک ذخیره فرهنگی برای ما ایفای نقش کند؛ در مسأله بسط و گسترش فرهنگ و این که بخواهیم فرهنگ متمایزی را برای نسل های بعدی زنده نگه داریم، طبعاً یکی از راهبردهای اصلی، مسأله برجسته سازی و انتقال نسلی آن مواریث فرهنگی است.

واعظی ادامه داد: نقشی که امام حسین(ع) در جامعه ما دارد، نسل به نسل مسأله شهادت طلبی، ایثار و دانشگاه کربلا که انحاء سبمول‌های شخصیت‌ها را در کربلا و عاشورا داریم، نسل به نسل انسان می سازد؛ شهید سلیمانی می‌تواند یک ذخیره فرهنگی برای ما باشد و این وظیفه ماست که چگونه آن را حفظ و استحصال کنیم.

وی گفت: برخی از بد سلیقگی‌ها و ندانم کاری‌های می‌تواند مانع استحصال این ذخیره فرهنگی شود و اگر درست کار شود، برای نسل معاصر و نسل بعدی کسی را داریم که بگوییم اگر در کربلا حضرت اباالفضل(ع) و حضرت علی اکبر بود، در زمانه ما نیز می‌توان کسی را دید که اینگونه زیست و خدوم بود و این ذخیره فرهنگی است و باید آن را پاس بداریم و پس از شهادت ایشان برای فرهنگ سازی کار کنیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک بعد سلبی دارد و یک بعد ایجابی؛ بعد سلبی انقلاب اسلامی در تقابل با دشمنان انقلاب خود را نشان می دهد و این که دشمنانی شب و روز در تلاش برای اضمحلال و تحریف این انقلاب هستند و نظام ما در این بعد تقابل راهبرد کلانی که دارد، بازدارندگی فعال است.

* پی ریزی تمدن نوین اسلامی جانب ایجابی انقلاب اسلامی است

وی انقلاب اسلامی را انقلابی دارای شعارهای تمدنی و سازندگی عنوان کرد و افزود: انقلاب اسلامی در هویت خود یک نهضت صرفاً شورشگر علیه استبداد و امپریالیسم نبود، بلکه شعارهای تمدنی و سازندگی داشت یعنی جامعه مطلوب اسلامی ساختن و پی ریزی تمدن نوین اسلامی جانب ایجابی انقلاب اسلامی است و مقابله با دشمنان ارزش های الهی و انسانی، بعد سلبی است.

واعظی با بیان این که انقلاب اسلامی در بعد سلبی و ایجابی به افرادی مانند شهید سلیمانی‌ها احتیاج دارد، اظهار کرد: راهبرد نظام اسلامی در بعد ایجابی، پیشرفت متوازن است و در بعد سلبی راهبردش بازداندگی فعال است؛ ما در مقابل دشمنان باید به بازدارندگی فعال برسیم و این بازدارندگی فقط در بعد نظامی نیست؛ در بعد سلبی و ایجابی انقلاب اسلامی ما به شخصیتی مانند شهید سلیمانی احتیاج داریم.

وی بر ضرورت بازدارندگی فعال در برابر دشمنان در جهات مختلف پرداخت و گفت: وقتی که بازدارندگی فعال گفته می شود، به لحاظ روحی، روانی، فرهنگی و جهات مختلف که به وجوه روانی و مناسباتی جامعه بر می گردد، باید بازدارندگی فعال داشته باشیم و اگر جامعه مقاوم داشته باشیم، برای دشمن بازدارنده است و شخصیت سردار سلیمانی و استحصال ایشان و ارائه آن برای نسل های جوان و آتی ما می تواند کارساز باشد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در بعد ایجابی و پیشرفت متوازن هم به حاج قاسم سلیمانی نیاز داریم؛ وقتی که پیشرفت متوازن گفته می شود، یعنی این که پیشرفت جامعه ما صرفاً با رشد نظامی نیست، بلکه پیشرفت باید متوازن باشد یعنی این که ما در ساحت اخلاق و معنویت، فرهنگی، علم، اقتصاد، سیاست و... به پیشرفت برسیم و شخصیتی مثل ایشان می تواند برای مدیران، نظامیان و هر کسی که دل در گرو آرمان های ایجابی انقلاب اسلامی دارد، و می خواهد در راه تمدن نوین اسلامی قدم بر دارد، الگویی باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید مدیران، نظامیان، مسؤولان و کارگزاران ما باید ببیند که چه شد که یک فرد برخاسته از طبقات ضعیف جامعه رشد کرد و جان ها را تسخیر کرد؟ و حاج قاسم با آن باطن و خلوصی که داشت، توانست قلب ها را تسخیر کند و خدا مرگش را اثرگذار قرار داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم ایجابی انقلاب اسلامی پی ریزی تمدن نوین اسلامی شهید سلیمانی می تواند انقلاب اسلامی بازدارندگی فعال پیشرفت متوازن سردار سلیمانی پس از شهادت جهات مختلف بر می گردد برای نسل حاج قاسم یک بعد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۷۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از روش‌های نوین برای به نتیجه رسیدن کارهای فرهنگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام حسن عارضی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در جمع اعضای شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان درباره شیوه‌های انجام کار‌های فرهنگی اظهار کرد: در فهم دین و مسائل دینی، وجود عقل بسیار ضروری و لازم است و اگر در این فهم، عقل را کنار بزنیم، دچار جمود و خسران خواهیم شد.

وی افزود: در دانشگاه باید به عقلانیت توجه ویژه‌ای داشته باشیم. پیامبر خدا برای انجام کار‌های فرهنگی از بهترین روش‌ها استفاده می‌کرد و به همین دلیل در انجام کار‌های خود اسوه حسنه نام گرفت. در واقع به پیامبر چنین ابلاغ شد که‌ ای رسول تو نشان دهنده راه درست به بندگان خدا هستی که مسیر هدایت را تبیین کردی و به مردم نشان می‌دهی. زمینه تصمیم‌گیری را برای مردمان فراهم کرده، اهل بیت هم زمینه انتخاب و تصمیم‌گیری را برای همگان فراهم می‌کنند؛ اما در کار خود از روش و راهکار محبت، کمک می‌گرفتند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: پس باید در کار و فعالیت‌های فرهنگی همانند پیامبر، دغدغه‌مند و دلسوز باشیم و کار را با ابزار محبت به پیش ببریم، انسان تشنه و بنده محبت بوده و این شیوه محبت‌آمیز به‌ویژه در تربیت نسل جوان بسیار مطلوب و بازخورد ناشی از آن هم بسیار خوب و چشمگیر است.

عارضی با برشمردن ویژگی‌هایی که در انجام امور فرهنگی باید مد نظر داشت، عنوان کرد: برای انجام کار‌های فرهنگی به شکل صحیح و مطلوب، باید سه ویژگی را مد نظر قرار دهیم، تعمیق کار‌های فرهنگی که انجام امور فرهنگی در این بخش باید دارای عمق باشد و از انجام کار به صورت سطحی و ضعیف بپرهیزیم و در واقع کار‌ها را به صورت بلیغ به انجام برسانیم.

وی اضافه کرد: تربیت عالم، تولید علم با جهت دادن به عالم و علم از مهم‌ترین وظایف دانشگاه‌هاست که باید مدنظر قرار گیرند. نکته دوم تداوم کار‌های فرهنگی و ادامه‌دار بودن آنها و نکته سوم تکثیر کار‌های فرهنگی است که در انجام کار‌های فرهنگی باید تشکل ایجاد کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به نوع ایجاد ارتباط با مخاطبان امور فرهنگی مطرح کرد: در ارتباطات فرهنگی نوع عملکرد، نوع ارتباط با مخاطبان، نوع بیان و صحبت کردن و استفاده از قول همراه با محبت جزء شرایط لازم در انجام کار است. انجام کار‌های فرهنگی باید با روش‌های نوین و به شکل مورد علاقه جوانان و در قالب‌های محبت‌آمیز صورت پذیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحقق تمدن نوین اسلامی در مسیر آموزش و پرورش قرار دارد
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • استفاده از روش‌های نوین برای به نتیجه رسیدن کارهای فرهنگی
  • پاسداران سرباز ولایت و انقلاب اسلامی هستند
  • مسئله‌گی حجاب؛ از بحران داخلی تا بشارت تمدنی
  • خون شهدا ضامن بقای انقلاب اسلامی است
  • دمیدن روح در دنیای امروز با تمدن نوین اسلامی
  • تمدن اسلامی به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد
  • هشدار اقبال لاهوری از تمدن مغرب زمین به ما
  • فراخوان مقاله اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی