Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-26@17:50:22 GMT

سازمان غذا و دارو: دارو در ایران ارزان است

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۸۰۵۸

ساعت 24-سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: ایران به علت قیمت گذاری دولتی یکی از ارزانترین کشورها از نظر قیمت داروست. به عنوان مثال بازار دارویی عراق با کمتر از نصف جمعیت ایران دو برابر بزرگتر و گرانتر است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: ایران به علت قیمت گذاری دولتی یکی از ارزانترین کشورها از نظر قیمت داروست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال بازار دارویی عراق با کمتر از نصف جمعیت ایران دو برابر بزرگتر و گرانتر است.

کیانوش جهانپورر، روز سه شنبه در نشست خبری دومین همایش دارویی فارمکس در سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی درباره گرانی برخی اقلام دارویی افزود: در هیچ کشوری به اندازه ایران فهرست دارویی و فارماکوپه به فهرست داروهای تحت پوشش بیمه نزدیک نیست و در همه کشورها وقتی از یک دارو چند نوع در بازار وجود دارد، بیمه قیمت داروی ارزانتر را پوشش می دهد.

وی گفت: ایران با وجود داشتن داروهای تولیدی با کیفیت یکی از ارزانترین کشورها از نظر قیمت داروست و علت آن قیمت گذاری دولتی است که البته برخی نیز به این سیستم ایراد می گیرند. در کشور عراق داروهای مشابه داروی ایرانی با کیفیت پایین تر بین دو تا ۱۰ برابر قیمت داروی ایرانی به فروش می رسد و بازار دارویی لبنان که ۴.۵ میلیون نفر جمعیت دارد سالانه ۱.۳ میلیون دلار است،

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: در بسیاری از کشورها به خصوص همسایگان ایران هر جا داروی ایرانی وارد شده مورد استقبال قرار گرفته است.

وی گفت: کیفیت داروی ایرانی با وجود جوسازی های غیر علمی و غیر کارشناسی در سطح استانداردهای بین المللی است و میزان ریکال و جمع آوری دارو بین داروی ایرانی و خارجی تفاوتی وجود ندارد اما اگر یک داروی ایرانی از بازار جمع آوری شود میزان حاشیه سازی به مراتب بیش از داروی خارجی است.

جهانپور اضافه کرد: بی اعتمادی برخی افراد به داروی ایرانی مانند بی اعتمادی است که به اعلام خبر فقدان موارد کرونا در ایران وجود دارد. هر چقدر هم اعلام می کنیم که تاکنون هیچ موردی از این بیماری نداشته ایم باز هم عده ای می گویند این بیماری در ایران هست و بهانه می آورند که به خاطر ۲۲ بهمن، انتخابات یا نوروز اعلام نمی کنند.

وی ادامه داد: اینکه می گویند چرا داروی ایران وارد بازار اروپا نمی شود نیز حرف درستی نیست زیرا اولا زیره را به کرمان نمی برند دوم اینکه رجیستر و ثبت یک داروی ایرانی در اروپا به اندازه ایجاد یک خط دارویی جدید هزینه دارد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: سازمان غذا و دارو تامین دارو و نظارت بر کیفیت و سلامت ۴۰ میلیارد دلار کالای سلامت را در کشور به عهده دارد اما به اندازه موسسه استاندارد مورد توجه نیست و امیدواریم مجلس آینده مجلس حمایت از سازمان غذا و دارو باشد.

میثم کریمی، مدیر روابط عمومی سندیکای تولید کنندگان مواد اولیه دارویی، شیمیایی و بسته نیز در این نشست گفت: دومین همایش فارمکس ۶ تا ۸ اسفند در هتل المپیک تهران با حضور ۲۰۸ شرکت ایرانی و خارجی برگزار می شود. ۶۰ درصد شرکت کنندگان این نمایشگاه ایرانی و ۴۰ درصد خارجی هستند که بیشتر از کشورهای چین، آلمان، ایتالیا، لهستان و کره جنوبی می آیند.

وی افزود: با توجه به لغو پروازها از چین در مورد شرکتهای چینی قرار بر این شده که نمایندگان آنها در ایران در نمایشگاه شرکت کنند.

کریمی گفت: ۲۱ کارگاه تخصصی مرتبط با صنعت دارو، مواد اولیه و بسته نیز در حاشیه این همایش دو روزه برگزار می شود و در افتتاحیه این نمایشگاه از کتاب سنتز مواد واسط دارویی رونمایی می شود.

ایرنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو قیمت گذاری دولتی بازار دارویی داروی ایرانی داروی ایران یک دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۸۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان غذا و دارو اعلام کرد: رشد ۲۰۰ درصدی صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی

جواد شمسایی، با اشاره به آمار بررسی پرونده جامع محصولات CTD، افزود: میزان بررسی پرونده‌ها از ۹۳ مورد در سال ۱۴۰۱ به ۱۲۸ مورد در سال ۱۴۰۲ رسیده و بیش از ۳۷ درصد رشد داشته و مدت زمان بررسی پرونده‌های حوزه نیز از ۴ ماه به زیر یک ماه کاهش یافته است.

رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو ادامه داد: میزان مصاحبه و ارزیابی صلاحیت مسئول فنی نیز ۳۴ درصد، رسیدگی و پاسخگویی به امور ترخیص بیش از ۱۴۰۰ درصد، صدور مجوز ترخیص با حداقل اسناد بیش از ۳۳۰ درصد در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۱ رشد داشته است.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری کلاس‌های آموزشی مخصوص مسئولان فنی شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده ملزومات دارویی، گفت: طی سال گذشته ۷ دوره آموزشی شامل ۴ جلسه ۲ GMP، جلسه CTD و یک دوره آموزش رگولاتوری برگزار شد و در سال جاری نیز نسبت به این موضوع اهتمام ویژه خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران
  • «متفورمین» پرفروش‌ ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • «متفورمین» پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • عددهای عجیب از واردات و مصرف داروی ایرانی‌ها
  • معرفی پرفروش‌ترین دارو‌ها در ایران + اسامی و میزان فروش
  • بهبود شرایط صنایع دارویی در گرو برچیدن بساط ارز چند نرخی
  • سازمان غذا و دارو اعلام کرد: رشد ۲۰۰ درصدی صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد