Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@12:18:23 GMT

انتخابات، حق تعیین سرنوشت

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۰۸۴۵

انتخابات، حق تعیین سرنوشت

انتخابات مهمترین اصل نظام جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۸ بوده است و مردم با حضور در انتخابات در آینده کشور خود سهیم هستند.

خبرگزاری فارس کردستان، روح‌الله زرین/اولین همه‌پرسی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران به پیشنهاد امام خمینی در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در سراسر کشور برگزار شد و این اولین گام مشارکتی مردم در سهیم شدن حداکثری در تصمیم‌گیری‌های مهم محسوب می‌شد چرا که بر اساس آن ملت ایران اولین رئیس جمهور خود را انتخاب کردند و توانستند در دور افتاده‌ترین نقطه کشور در آینده خود و مملکت سهیم باشند و این روند در ۴۱ سال اخیر در انتخابات مختلف بر اساس همه‌پرسی یا همان رای‌گیری عمومی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علت اهمیت انتخابات در کشور

بر اساس آمارهای منتشر شده در سطح بین‌الملل، جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهایی است که در آن عقاید و افکار مردم جامعه مهم تلقی می‌شود و بر اساس آن افرادی که به ۱۸ سال تمام می‌رسند و به نوعی به بلوغ اجتماعی دست پیدا می‌کنند می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مختلف مانند انتخابات شرکت کنند.

علت اهمیت انتخابات نیز این است که زمانی یک فرد صالح و کارآمد بعنوان کاندیدا انتخاباتی انتخاب می‌شود بر اساس همه‌پرسی مردمی می‌تواند بعنوان نماینده در امور کشور سهیم باشد نمونه آن انتخاب اعضای شوراهای شهر و روستاها، نمایندگان مجلس خبرگان،نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور است که بر اساس توانایی ها و انتخاب ملت در پست محوله شروع به کار می‌کند و به نیازهای جامعه و درخواست مردم می‌پردازد.

ویژگی‌های کاندیداها در انتخابات

قبل از همه‌پرسی در انتخابات و زمان تبلیغات ضرورت دارد کاندیداهای انتخابی بر اساس توانمندی‌های خود درخواست مردم را پاسخگو باشند و ضرورت دارد هر آنچه که در قوانین کشور بعنوان وظایف یک نماینده تعیین شده و امکان اجرایی شدن آن وجود دارد به مردم وعده دهند.

همچنین هر کاندیدا برای دستیابی به محبوبیت و کسب آرای مردم نباید سایر رقبای خود را تخریب کند چرا که این روند تخریبی به نوعی باعث ایجاد جو بدبینی در میان مردم می‌شود.

هر کاندیدای انتخاباتی موظف است با قوانین انتخاباتی در تبلیغات و سخنرانی‌ها آشنایی کامل داشته باشد و بر اساس می‌تواند مردم را مجاب کند که تا چه اندازه توانایی و علم به عمل مسوولیت‌های احتمالی را دارد.

همچنین هر کاندیدا باید به علایق، قومیت‌ها، گویش‌ها و مردم مناطق مختلف شهری و روستایی و نظرات آنها احترام گذارد و حرمت آنها را با رفتار خود در هر شرایطی حفظ کند.

وظایف نماینده منتخب پس از انتخابات

هر نماینده که با رای و انتخاب مردم به مجلس شورای اسلامی ورود پیدا می‌کند لازم است که در یک جمع‌بندی کلی و نظرسنجی عمومی نیازهای مردم جامعه را بر اساس اولویت‌بندی‌ها مشخص کند و بر اساس قوانین موجود در مجلس شورای اسلامی آن را مطرح کند تا پس از بررسی و تایید از سوی سایر نمایندگان مجلس به آن رسیدگی شود.

رعایت چنین اصل ساده و بر اساس نیاز مردم می‌تواند بسیاری از مشکلات شهری و روستایی مانند بیکاری، فقر، کمبودهای حوزه بهداشت و درمان، عدم توسعه جاده‌ها، اعتیاد و صدها نمونه دیگر را برطرف کند.

همچنین درخواست مردم نیز از نمایندگان منتخب خود در مجلس شورای اسلامی این است که به اصل موجودیت انقلاب اسلامی که بنیان آن توسط امام خمینی(ره) پایه‌ریزی شده است پایبند باشند و تصمیمات صحیح را بر اساس قوانین کشور و نیاز جامعه پیاده‌سازی کنند.

انتهای پیام۲۳۳۰/۸۶

منبع: فارس

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران انتخابات امام خمینی مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس درخواست مردم بر اساس همه پرسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۰۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید وزیر کشور بر برگزاری مطلوب مرحله دوم انتخابات مجلس

وزیر کشور بر برگزاری مطلوب مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا،‌ احمد وحیدی عصر دوشنبه ضمن تقدیر از استانداران سراسر کشور در برگزاری مطلوب انتخابات، نکات تکمیلی را در برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت به حاضرین در جلسه یادآور شد.

وزیر کشور انتخابات مرحله اول مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفند ۱۴۰۲ را از جهات مختلف قابل قبول و مطلوب دانست و افزود: با عنایت به راهبردهای چهارگانه انتخاباتی رهبر معظم انقلاب اسلامی، مرحله دوم انتخابات نیز به یاری خداوند متعال به شکل مطلوب برگزار خواهد شد.

رییس شورای امنیت کشور با اشاره به مسئولیت توأمان استانداران در ستاد انتخابات و شورای تأمین استان اظهار کرد: همواره ممکن است اشکالات و خطاهای کوچکی در عرصه اجرا وجود داشته باشد، اما استانداران محترم باید فرمایش مقام معظم رهبری در حق الناس بودن رأی مردم را در نظر داشته باشند و تلاش کنند تا انتخابات پیش رو در مطلوب ترین وضع ممکن برگزار شود.

وحیدی افزود: انتخابات یکی از عرصه هایی است که معاندان و بداندیشان آن را فرصتی برای ایجاد بدبینی نسبت به نظام جمهوری اسلامی در جامعه می شمارند و از این رو تمامی دست اندرکاران برگزاری انتخابات، باید پیش بینی های لازم را انجام دهند تا چنین افکاری همانند گذشته ناکام بماند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صیانت از آرای مردم گنبدکاووس با ۷۰۰ ناظر آموزش‌ دیده
  • فعالیت ۷۰۰ ناظر آموزش‌دیده برای نظارت بر دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در گنبدکاووس
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • تاکید وزیر کشور بر برگزاری مطلوب مرحله دوم انتخابات مجلس
  • ۲۱ اردیبهشت؛ تعیین تکلیف ۴۵ کرسی مجلس
  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • آغاز ضبط مناظره تلویزیونی کاندیداهای حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • جزئیات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • حضور و اراده مردم در سرنوشت کشور بزرگترین پدیده انقلاب اسلامی