Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  تا دیروز برای پز دادن هایمان می‌چسبیدیم به فلان مارک و بهمان برند و نمی‌دانستیم در عبور گیج از چشم و هم چشمی‌های کشدارمان، چقدر فرهنگ ما آب شده ، چقدر غریبه پرست، چقدر خارجی، تا اینکه چند روزی است همزمان با آغاز تبلیغات مجلس شورای اسلامی چشممان افتاد به مردان قوی هیکلی که با شانه‌های ستبر، شانه به شانه داوطلبانِ کت و شلواری در خیابان راه می‌افتند و همزمان که داوطلب قربان صدقه مردم می‌رود و می‌خندد، بادیگارد‌ها هم مردم را از آن‌ها دور می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  چه پارادوکس عجیبی، داوطلبی که رای مردم را می‌خواهد از چه چیز خوف می‌کند که یک کوه عضله را همراه خود به خیابان‌ها کشانده است، ناخودآگاه یاد ستاره‌های چشم رنگی دنیای فوتبال، سینما، مد و موسیقی آنور آب می‌افتم چقدر زبان رفتار بعضی‌ها این روز‌ها خارجی شده است. داوطلبان محترم هم بله؟

کت و شلوار‌های یک دست مشکی، هندزفری به گوش و قدی بلند، این تصاویر را پیشتر دیده بودم آن‌ها را بادیگارد سلبریتی، محافظ شخصی برای حفاظت از چهره‌ها، تیم حفاظت یا تیم تشریفات هم می‌گویند، آن‌هایی که از این بادیگارد‌ها استفاده می‌کنند می‌گویند این‌ها برای در امان ماندن از دوربین خبرنگاران و مردم و پاپاراتزی‌ها و مزاحم‌های خیابانی استخدام می‌شوند.   برخی‌ها هم با سگرمه‌های درهم کشیده از این تز، می‌گویند همه این‌ها تشریفات است و پُز و من چقدر بدم می‌آید از این پزدادن‌های تقلیدی، فرقی نمی‌کند سلبریتی باشد یا داوطلب نمایندگی مجلس که این روز‌ها به نظر می‌رسد آن‌ها هم وارد گود استفاده از این پدیده از آنور آب آمده شده اند.
  نخستین تصویر استفاده داوطلبان مجلس شورای اسلامی از بادیگارد را در ساری دیدم، چهار مرد تنومند ایستاده بر روی سِن که یک داوطلب را دوره کرده اند تا او سخنرانی کند، روز بعد یک داوطلب نمایندگی در غرب استان که با یک محافظ گوش شکسته تنومند به بازار آمده بود و دیشب هم یک داوطلب در شرق مازندران با دو بادیگارد در چپ و راست خود در بازار دست‌های مردم را به گرمی میخواست فشار دهد، به نظر می‌رسد استفاده از بادیگارد در بین داوطلبان بدجوری در حال همه گیر شدن است.



  پدیده‌ای غیرقانونی به وسعت یک تاریخ بادیگارد‌ها قدمتی طولانی در تاریخ بشر دارند شاید به درازی قدرت گرفتن اولین پادشاه یا ظهور اولین ثروتمند در جهان که برای محافظت از خود واموالش سربازانی را انتخاب می‌کردند تا تجربه رزمی خود را برای حفاظت از آن‌ها بکار بگیرند؛ از گارد‌های پادشاهان هخامنشی گرفته تا سامورایی‌های ژاپنی یا محافظان سوئیسی پاپ و محافظان آنچنانی سرهنگ معمر قذافی که البته این آخری اتفاقا به کارش نیامد.

با گذر زمان، داشتن بادیگارد از انحصار مقامات دولتی خارج شد و برخی‌ها که خود را در قد و قواره مقام‌های برجسته سیاسی و اقتصادی و نظامی و ... می‌دیدند این نیاز را در خود احساس کردند که باید بادیگارد داشته باشند و اینگونه بود افرادی با قد دو متر، شانه‌های ستبر، قیافه‌های عبوس و سرد وارد فرهنگ اجتماعی و سیاسی شد، اما غیر قانونی!  

درست خواندید بادیگارد‌ها هیچ مجوز قانونی برای فعالیت ندارند این را یک منبع انتظامی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید و اضافه می‌کند: بادیگارد یا تیم حفاظتی گاهی به صورت شخصی و گاهی نیز به عنوان زیر مجموعه یک شرکت خصوصی بکار گرفته می‌شوند، اما نیروی انتظامی و قانون، هیچ مجوزی برای فعالیت بادیگارد‌ها صادر نکرده است.

او می‌گوید: شاید شخصی بخواهد به هر دلیلی از شخص دیگری به عنوان محافظ یا همراه خود استفاده کند، اما از دید قانون این بادیگارد‌ها هیچ رسمیتی ندارند و پلیس هم هیچگونه امکانات دفاع‌شخصی به این افراد نه داده است، نه می‌دهد  و نه خواهد داد. مانوری برای تجمل شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید این آدم‌های تنومند که به عنوان محافظ شخصی فعالیت می‌کنند از چه زمانی به عنوان پز اجتماعی وارد فرهنگ ما شده است.   رنجبر کارشناس امور سیاسی و رسانه در گفت و گو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، معتقد است این پدیده نخستین بار در اوائل سال‌های ۱۳۷۰ با فیلمی که در آن خدمتکار یک خانه برای نشان دادن تمول دروغین خود از شخصی به عنوان محافظ استفاده می‌کند وارد عرصه هنر شد و به تدریج تا اوایل دهه ۹۰ در برخی ساختار‌های فرهنگی و اقتصادی رسوخ کرد.

او با بیان اینکه استفاده از بادیگارد و محافظ برای شخصیت‌های سیاسی با توجه به سطوح تهدید کننده نسبت به آن‌ها مرسوم است، ادامه می‌دهد: استفاده از محافظ برای چهره‌های غیرحاکمیتی در برخی کشور‌ها از جمله آمریکا به دلیل مسائل امنیتی به شدت رواج دارد، اما در ایران با امنیتی که زبانزد است این مورد چیزی فراتر از پروتکل‌های حفاظتی است.

این کارشناس رسانه استفاده داوطلبان نمایندگی از بادیگارد را رفتار جدیدی می‌داند که در سطوح پایین سیاست در حال شکل گرفتن است و ادامه می‌دهد این رفتار برای کشورمان تبعات داخلی و بین المللی نیز خواهد داشت به گونه‌ای که امکان دارد تداعی ناامنی در جامعه کند و نشان دهد امنیت عمومی در کشور ضعیف است.

رنجبر با بیان اینکه ممکن است این فخرفروشی اجتماعی مانند برخی دیگر از پدیده‌ها در جامعه باب شود، افزود: زمانی که امنیت در کشور به خوبی تامین شده است داوطلبان مبتنی بر چه تهدیدی تشخیص می‌دهند با بادیگارد در اماکن عمومی حاضر شوند.

او به همه داوطلبان نمایندگی و فعالان سیاسی که بر اساس پروتکل‌های حفاظتی نیاز به محاظ ندارند توصیه کرد برای اینکه رسانه‌های بیگانه چهره دروغینی از ناامنی در ایران نشان ندهند بهتر است در خصوص این رفتار که نمایش فخرفروشی است تجدید نظر کنند.

  به هر حال قانونی یا غیر قانونی، مؤسساتی در ایران هستند که در قبال دریافت پول، محافظ شخصی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند، اما این رفتار‌های لاکچری مآبانه فارغ از هر توجیهی، قطعا پارادوکس مردمی بودن در شعار و محافظ شخصی داشتن برای دور شدن از مردم را زیر سوال خواهد برد.

گزارش: سید رضا کریمی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلبریتی ها بادیگارد تبلیغات انتخابات خبرنگار گروه استان باشگاه خبرنگاران جوان عنوان محافظ بادیگارد ها محافظ شخصی یک داوطلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۰۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۲۳۰۰ داوطلب آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد شهرکرد

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، همزمان با سراسر کشور، آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ نوبت اول، با رقابت داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و علوم تجربی در دو نوبت صبح پنجشنبه و جمعه ششم و هفتم اردیبهشت ماه در چهار حوزه امتحانی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشکده معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برگزار شد.

پژمان فاضلی نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در شهرکرد با اعلام این خبر گفت: روز پنج شنبه حدود ۱۰۰۰ داوطلب دختر و پسر در گروه آزمایشی علوم ریاضی و روز جمعه ۱۳۰۰ داوطلب دختر در گروه آزمایشی علوم تجربی با هم به رقابت پرداختند.

فاضلی افزود: مرحله دوم آزمون سراسری هفتم و هشتم تیرماه سال جاری برگزار می شود.

وی اظهارکرد: داوطلبان گروه زبان و هنر و علوم انسانی هم در دانشگاه دولتی شهرکرد به مدت دو روز و در دو نوبت صبح و عصر با هم به رقابت پرداختند.

فاضلی بیان کرد: در آزمون سراسری امسال در گروه ریاضی تعداد داوطبان دختر نسبت به داوطلبان پسر افزایش پیدا کرد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد شهرکرد با اشاره به اینکه داوطلبان در کنکور امسال در ۵ گروه آزمایشی شرکت کرده‌اند تصریح کرد: نتایج این آزمون نیمه مرداد ماه اعلام خواهد شد.

کد خبر: 1228461 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی آزمون سراسری

دیگر خبرها

  • رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
  • داوطلب هلال احمر هوراند پرچم صلح و انسانیت را برافراشت
  • مرحله اول کنکور در مازندران در سلامت کامل برگزار شد
  • رقابت ۲۳۰۰ داوطلب آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد شهرکرد
  • پایان دور نخست ماراتن کنکور برای داوطلبان گروه علوم تجربی
  • پایان برگزاری نوبت اول کنکور در هرمزگان
  • رقابت ۲۵ هزار و ۷۰۰ داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی
  • کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود
  • زمان انتشار کلید اولیه نوبت اول کنکور اعلام شد
  • رقابت داوطلبان کنکور در شهرستان های خراسان رضوی