Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@01:06:59 GMT

چند میلیون خانوار تک نفره داریم؟

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۱۳۷۴

چند میلیون خانوار تک نفره داریم؟

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، اگرچه نسبت این رقم در برابر آمار کشورها به ویژه در حوزه اروپا بسیار کمتر است اما برخی کارشناسان معتقدند شرایط به سویی در حال حرکت است که آمار خانوارهای تک نفره رو به افزایش است.

نتیجه سیاست های غلط

معصومه توکلی، رئیس گروه توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی معتقد است:
خانوارهای تک نفره در نتیجه برنامه‌ریزی‌های نادرست به وجود آمده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


افرادی که به شکل انفرادی زندگی می کنند یک خانوار تک نفره به شمار می آیند و الصاق لفظ خانواده به این افراد صحیح نیست. او می‌گوید: در بسیاری از مواقع یک زن یا مرد در اثر مرگ یا متارکه، شریک زندگی خود را از دست می دهد و از شکل خانواده به خانوار تک نفره تبدیل می شود.

خانوارهای تک نفره چگونه پدید می آیند؟

وی ادامه می دهد: دانشجویانی که به تنهایی در محل تحصیل خود زندگی می کنند، یک خانوار تک نفره هستند، اما پس از برگشت به جمع خانواده و شهر مبدأ عضو خانواده به شمار می آیند. پیشگیری نکردن از وقوع حوادث مختلف و ناکارآمد بودن سیستم امداد تا موضوعاتی مانند طلاق و فوت و مشکلات اقتصادی مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری خانوارهای تک نفره محسوب می شوند.وی با اشاره به این که در حوزه خانوارهای تک نفره بررسی های کامل و جامعی را در اختیار نداریم، می گوید: هم اکنون حدود 5.5 میلیون خانوار تک نفره در ایران زندگی می کنند، اما به این آمار نمی توان استناد کرد.

آمار اروپایی
در همین زمینه مرور آمارخانوارهای تک نفره اروپایی هم خالی از لطف نیست. داده‌های دفتر آمار کمیسیون اروپا، یوروستات نشان می‌دهد تعداد خانوارها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ۱۹۹ میلیون نفر در سال ۲۰۰۶ به رقم ۲۲۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ رسیده است. در این بین خانوارهایی که از یک نفر تشکیل شده ۳۳ درصد رقم مذکور را شامل می شود. در سوئد نیمی از خانوارها، معادل ۵۲ درصد، تنها از یک فرد تشکیل شده است. سوئد از این نظر مقام نخست را در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد. پس از سوئد کشورهای لیتوانی و دانمارک به ترتیب در رده های دوم و سوم قرار گرفته اند. همچنین ۲۵ درصد خانوارها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از یک زوج بدون فرزند تشکیل شده است.

نکند که فرهنگ شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این زمینه اظهارنظر کرده و هشدار داده است. علی کرد گفته است: تنها زیستی می‌تواند خواسته یا ناخواسته و بنا به دلایلی همچون افزایش سن ازدواج، طلاق، فوت والدین، مشکلات اقتصادی، تحصیل و مهاجرت باشد؛ اما طی سال‌های اخیر زندگی مجردی افزایش یافته و بیم آن می‌رود که به فرهنگ تبدیل شود و بنیان خانواده‌ها را دچار چالش کند. او با یادآوری این که با افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج، زندگی مجردی، خانواده‌های تک نفره و پدیده تنها زیستی در کلان شهرها به‌ویژه تهران افزایش یافته است، می گوید: عواملی مانند گسست جامعه، پدیده شهرنشینی، افزایش سن ازدواج و بی‌رغبتی به آن، تغییر کارکرد خانواده و شکاف نسلی در گسترش خانواده‌های تک نفره موثر بوده و به‌دلیل آن که در کلان شهرها فرصت بیشتری برای اشتغال و تحصیل وجود دارد، بنابراین جوانان با مهاجرت به زندگی مجردی و تنهازیستی خو می گیرند و تمایلی به ازدواج و زندگی متاهلی از خود نشان نمی‌دهند. راهکار این نماینده مجلس، همان تسهیل ازدواج است که البته در این زمینه قانون هم وجود دارد اما خاصیتی ندارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: قیام مردم تبریز دادگاه روح الله زم انتخابات افغانستان سپندارمذگان آزادراه تهران شمال انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب خانوارهای تک نفره زندگی مجردی مرکز آمار ایران بهزیستی قیام مردم تبریز دادگاه روح الله زم انتخابات افغانستان سپندارمذگان آزادراه تهران شمال انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب کشورهای عضو اتحادیه اروپا خانوارهای تک نفره خانوار تک نفره زندگی می کنند زندگی مجردی تک نفره تشکیل شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۱۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ضرغامی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس/ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: این که گفته می‌شود سفر از سبد خانوار حذف شده حتما نادرست است و همان چیزی است که دشمن می‌خواهد

به گزارش جماران؛ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در جمع خبرنگاران گفت: بعضی از دستگاه مانند مرکز پژوهش‌های مجلس بر اساس آمار و اطلاعات نادرست گزارشی منتشر کردند که سفر از سبد خانوار حذف شده است. حتما این نادرست است و این چیزی است که دشمن می خواهد. سال گذشته سال موفقی در ایام تعطیلات داشتیم این موضوع نشان می دهد که مردم به گردشگری حساس هستند و بالاخره حال مردم خوب است که به سفر می روند.

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در پایان جلسه هئیت دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در شروع تعطیلات نوروز به دلیل همزمانی آن با ماه مبارک رمضان ۱۲ درصد کاهش اولیه گردشگری داشتیم که نشان می دهد خیلی از مردم ترجیح می دهند که سفر نروند، روزه بگیرند و در محل زندگی‌شان باقی بمانند. نه آنکه آن‌هایی که سفر رفتند چیزی کم داشته باشند نه این موضوع نیست، بلکه یک بخشی از جامعه تشخیص می دهد که وقت روزه گرفتن است. وقتی به انتهای ماه رمضان رسیدیم مردم جبران کردند و حال خوب‌شان را در گردشگری نشان دادند. این آمار نسبت به سال گذشته  ۵/۱۸ درصد افزایش پیدا کرد. با توجه به آنکه سال گذشته سال موفقی در ایام تعطیلات داشتیم این موضوع نشان می دهد که مردم به گردشگری حساس هستند و بالاخره حال مردم خوب است که به سفر می روند. 

وی افزود: اجازه بدهید من حرفی بزنم که ممکن است برخی رسانه‌ها تعبیر نادرستی از آن داشته باشند اما باید شجاعت به خرج داد و آن حرف‌ها را زد. یک زمانی آقای مسعود کیمیایی به من گفت وقتی فردی گریه می‌کند یعنی هنوز خیلی چیزها دارد که می‌تواند گریه کند. وقتی مردم با وجود همه مشکلاتی که دارند و من هم آن را تایید می‌کنم به سفر می‌روند یعنی یک حال خوبی در مردم وجود دارد. یک حداقل امکانی برای آنان فراهم است که به سفر می روند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: برخی از ارقام ما در نوروز رکورد شکست. بعضی از دستگاه مانند مرکز پژوهش‌های مجلس بر اساس آمار و اطلاعات نادرست گزارشی منتشر کردند که سفر از سبد خانوار حذف شده است. حتما این نادرست است و این چیزی است که دشمن می خواهد. اگر شما آمار امسال را بررسی کنید آمار سفر گردشگران خارجی‌ نیز افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: البته موضوع ایران هراسی بسیار شدید است. یعنی بعد از اتفاقاتی که در منطقه افتاد خیلی از کشورها به گردشگران هشدار می دهند به ایران نروید. ما در این زمینه هم در حال پیگیری و برخورد هستیم. ولی آخرین آمار ما حاکی از رشد قابل توجهی است و این نشان می دهد که دولت در انجام وظایف خود موفق نشان داده است.

ضرغامی  تاکید کرد: ۲۷ دستگاه تلاش می‌کنند بنزین یارانه‌ای و امکانات اقامتی فراهم شود. وزارت راه در فراهم آوردن امکانات جاده‌ای با همه مشکلاتی که دارد زحمت کشیده و آن را فراهم کرده اورژانس و دستگاه‌های مختلف تلاش کردند. اقامت ۶۳ میلیون نفر در هتل و اقامتگاه رسمی رقم خیلی بالایی است.

دیگر خبرها

  • آمار هولناک از وضعیت فقر مطلق /پرداختی‌ها چقدر از هزینه پایین‌ترین‌دهک‌ها را پوشش می‌دهد؟
  • ۵ هزار و ۷۸۰ زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است
  • جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان/ یادبودی برای یاسین
  • واکنش ضرغامی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس/ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: این که گفته می‌شود سفر از سبد خانوار حذف شده حتما نادرست است و همان چیزی است که دشمن می‌خواهد
  • تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین
  • توزیع اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد مبنای منطقی ندارد
  • حذف سفر از سبد خانوار صحت ندارد/ اتفاقاً حال مردم خوب است و بیشتر هم سفر می‌روند
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در استان کردستان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق کردستان در سال گذشته  
  • تکرار قصه ناتمام زن‌کشی/ زیبا؛ زن ارومیه‌ای که تاوان طلاقش را با مرگ داد