Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@05:08:19 GMT

خاتمی کجای لیست‌بازی اصلاح‌طلبان است؟

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۱۷۹۳

خاتمی کجای لیست‌بازی اصلاح‌طلبان است؟

به ایستگاه انتخابات یازدهم رسیده‌ایم؛ حال، بدنه اصلاحات می‌تواند وزن سیدمحمدخاتمی را در هرم اصلاح‌طلبی ببیند و بر اساس آن تصمیم سیاسی اتخاذ کند.

به گزارش مشرق، اثرگذاری سیدمحمد خاتمی در جریان اصلاحات و میزان حرف‌شنوی سیاست‌ورزان اصلاح‌طلب از او، ماه‌هاست که یکی از بحث‌های مطرح شده توسط اصلاح‌طلبان است و به نظر می‌رسد گزاره عدم محوریت خاتمی در تصمیمات مهم اصلاح‌طلبان در جریان لیست‌بندی‌ها آن‌ها خود را نشان داده و در بررسی مواضع اصلاح طلبان اثر فعالی از نقش خاتمی دیده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*خاتمی؛‌ توصیه یا عدم توصیه برای ارائه لیست؟!

مرعشی در نشست خبری سران و لیست کارگزاران که صبح دوشنبه (۲۸بهمن۹۸) در مجتمع تلاش برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاری که از نظر خاتمی نسبت به لیست اصلاح‌طلبان پرسیده بود، گفت: «در مورد جناب آقای خاتمی هم تصمیم با خودشان است و ما فرضی بر تایید و حمایت ایشان نداریم ولی اصل اینکه کارگزاران لیستی از شایستگان آماده کند توصیه ایشان بود».

این اظهار نظر سوالی را در افکار عمومی ایجاد می‌کند که اگر خاتمی به کارگزارانی‌ها را برای ارائه لیست ترغیب کرده است، پس ۸ حزب اصلاح‌طلب بدون توصیه خاتمی لیست «آمدیم برای ایران» را منتشر کرده اند؟

از این رو خبرنگار فارس روز سه‌شنبه (۲۹بهمن۹۸) در نشست خبری لیست «ائتلاف برای ایران» که در حزب اسلامی کار برگزار شد، از محمدرضا عارف نظرش را درباره این اظهارات مرعشی پرسید و این سوال را کرد که آیا رئیس دولت اصلاحات به لیست احزاب ۸گانه نیز برای ارائه لیست توصیه کرده است؟

عارف اینگونه پاسخ داد: «با شناختی که از آقای مرعشی داریم می‌توانم به نیابت از ایشان تکذیب کنم. نگاه ایشان اجماعی است و در عین حال یک شخصیت حزبی اصلاح‌طلب هستند و حزب کارگزاران هم به عنوان یک حزب اصلاح طلب حق ارائه لیست دارد و من فکر می‌کنم احتمالا خود آقای مرعشی این را تکذیب خواهد کرد. مشی آقای خاتمی این است که همیشه از رفتار اجماعی و ملی حمایت می‌کند».

آذر منصوری عضو ارشد حزب اتحاد ملت،‌ حزبی که غایب این دوره انتخابات است، نیز دوشنبه شب (۲۸بهمن‌ماه) در توئیتی در مورد اخبار مبنی بر حمایت خاتمی از لیست های اصلاح طلبی می‌نویسد: «شایعاتی درباره‌ حمایت سید محمد خاتمی از لیست‌های انتخاباتی پخش شده است. در دیداری که با ایشان داشتیم مجددا تأکید کردند که در این انتخابات در هماهنگی با تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح طلبان در تهران لیستی را معرفی نمی‌کنند، گر چه در انتخابات شرکت خواهند کرد».

این خبر منصوری اما جدید نیست و مصطفی تاجزاده ماه‌های پیش در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری گفته بود که «خاتمی می‌گوید من اگر «تکرار» هم‌ کنم، دیگر مردم رأی نمی‌دهند».

*اصلاح‌طلبان در مورد خاتمی چه می گفتند؟

این اظهارات در کنار اظهار نظرهای گذشته شخصیت‌های اصلاح‌طلب در مورد جایگاه خاتمی در اصلاحات، می‌تواند پیام‌هایی داشته باشد.

محمدرضا تاجیک که پیش‌تر از او با عنوان مشاور خاتمی یاد می شد در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین گفته بود که «شخص آقای خاتمی هیچگاه مدعی رهبری جریان اصلاح‌طلبی نبوده، هیچ کجا گزاره و ادعایی از ایشان نیست که بگوید من رهبر جریان اصلاح‌طلبی هستم».

بهزاد نبوی هم در اظهاراتی همین را تکرار کرده و گفته بود که «خاتمی هیچ گاه نگفته که رهبر اصلاحات است».

البته وقتی عین همین جمله را کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی تکرار کرد، همان‌موقع خیلی‌ از اصلاح‌طلبان طوری به او حمله کردند، که مجبور شد در اصلاحیه‌ای این موضع خود را کمی تعدیل کند و محمد قوچانی نیز در مقاله‌ای تفسیری معتدل از این اظهار نظر کرباسچی ارائه داد.

به ایستگاه انتخابات یازدهم رسیده‌ایم و بسیاری‌ از حقیقت‌ها در بزنگاه انتخابات عیان می‌شود. حال، افکار عمومی و بدنه اصلاحات می توانند به وضوح وزن سیدمحمدخاتمی را در هرم اصلاح‌طلبی ببینند و بر اساس آن تصمیم سیاسی اتخاذ کنند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا انتخابات مجلس انتخابات98 انتخابات مصطفی تاجزاده سیدمحمد خاتمی بهزاد نبوی اصلاح طلبان مصطفی تاج زاده محمدرضا عارف حزب اتحادملت حزب کارگزاران کارگزاران دولت اصلاحات محمد قوچانی سید محمد خاتمی حزب اسلامی کار آذرمنصوری حزب کارگزاران سازندگی محمدرضا تاجیک حزب اتحاد ملت برای ارائه لیست اصلاح طلبان جریان اصلاح آقای خاتمی اصلاح طلبی اصلاح طلب اظهار نظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۱۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری روح الامینی درباره اشتباه انتخاباتی شانا در انتخابات ۱۱ اسفند /شهادت می دهم یزدی خواه به لیست ائتلاف تعهد داده بود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالحسین روح‌الامینی معاون استان های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در بخشی از مصاحبه خود در برنامه سپهر سیاست خبرگزاری فارس درباره انتخابات در شهر ری گفت: ماجرای ری تلخ بود. در شهر ری اقبال مجمع با آقای یزدی خواه بود که عملکردی مثبتی داشت.

وی ادامه داد: ما یک تصمیم جمعی داشتیم که عده ای موافق بودند و عده ای هم مخالف، اما به هرحال تصمیم جمع بود و آن اشتراک صفر بود. یعنی اگر کسی به این لیست آمد، به لیست های دیگر نرود. این بحثی بود که در انتخابات سال ۱۳۹۸ به صورت جدی پای آن وایستادیم. در انتخابات شوراها هم بحث بده و بستان و لیست مشترک با شورای وحدت بود که دوباره اشتراک صفر شد و لیست انتلاف برنده شد.

روح الامینی تصریح کرد: در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم لیست شورای ائتلاف ۱۶ نفره است و منعی ندارد که افراد وارد لیست های دیگر شوند. اما در دور اول انتخابات که تنوع لیست بود و چند هزار کاندیدا وجود داشت، تصمیم جمع این بود که فرد باید اردوگاهش را مشخص کند.

وی افزود: آقای یزدی خواه به این تصمیم احترام گذاشت. من خودم واسطه بودم و شهادت می دهم که وی با سربرگ و مهر و امضای خود نوشت که من متعلق به لیست ائتلاف هستم و با بقیه کاری ندارم. اما متاسفانه در ائتلاف این پذیرفته نشد که این اشتباه ائتلاف بود و مردم ری به آن واکنش نشان داده و یزدی خواه را انتخاب کردند و نام وی در لیست های دیگر رفت.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900133

دیگر خبرها

  • پزشکیان لیدر می‌شود؟
  • پزشکیان لیدر می‌شود؟/ترکیب‌ احتمالی فراکسیون‌های مجلس آینده
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود
  • افشاگری روح الامینی درباره اشتباه انتخاباتی شانا در انتخابات ۱۱ اسفند /شهادت می دهم یزدی خواه به لیست ائتلاف تعهد داده بود
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • راهیابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است
  • راه‌یابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است