«فهما»؛ فرصت ایجاد شبکه نخبگانی بچههای مسجد + آمار آثار و فعالیتها
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۳۹۷۰
بنابر اذعان داوران مرحله نهایی نخستین رویداد ملی «فهما» آثار از نظر کمی و کیفی بینظیر و رقابتها بشدت به هم نزدیک است. مهم آنکه این رویداد با ایجاد فرصت نخبهشناسی به تشکیل شبکه نخبگانی بچههای مسجد کمک میکند.
به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نخستین رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» از ابتدای هفته جاری (شنبه، 26 بهمن ماه) وارد مرحله نهایی داوری آثار در بخش های متنوع با حضور داوران ممتاز و سرشناس شده است تا این رویداد بی نظیر و اثرگذار مسجدی که با همراهی و مشارکت حداکثری مساجد، کانون های مسجدی و اعضا و فعالان این کانون ها برگزار شده و فصلی جدید از حیات کانون های مساجد را رقم زده است، برترین های خود در بخش های کانونی و استانی به ویژه پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران را بشناسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از این رو، مروری داشته ایم بر میزان آثار ارسالی به این رویداد در بخش های مختلف، آثار راه یافته به مرحله نهایی و نیز نظر داورانی که این آثار را به قضاوت نشسته اند.
تشکیل شبکه نخبگانی و استعدادهای برتر بچه های مسجد
«سعید سعادتی» با اشاره به طی شدن مراحل نهایی داوری آثار و فعالیت ها در نخستین رویداد ملی «فهما»، اظهار کرد: در داوری مرحله پایانی از شخصیت های زبده و متخصص در هر بخش استفاده شده است که جملگی، کمیت و کیفیت آثار ارسالی را شگفت انگیز دانسته و تاکید دارند: این رویداد فرصت کشف و شناسایی استعدادهای ممتاز در فضای معنوی مسجد را فراهم کرده است.
به گفته معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در این رویداد ملی رقابت در برخی شاخص ها به هم نزدیک و آثار ارسالی درخور توجه و تقدیر است البته این امکان وجود دارد که علی رغم ظرفیت در نظر گرفته شده برای موضوعات هجدهگانه این رویداد، سقف 10 کانون در برخی موضوعات پر نشود.
سعادتی تاکید کرد: فهما فرصتی را فراهم آورده که ظرفیت های واقعی کانون های مساجد را شناسایی و برای آینده برنامه ریزی کنیم. چراکه به واسطه این رویداد شناخت ما نسبت به کانون ها هم از نظر کمی و هم کیفی واقعی تر و روشن تر می شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت های بالفعل شده در این رویداد ملی، زبده شناسی و نخبه شناسی در کانون های فرهنگی هنری مساجد است که از این طریق می توان شبکه نخبگانی و استعدادهای برتر بچه های مسجد را تشکیل داد.
راهیابی 149 کانون به مرحله نهایی داوری بخش قرآن و عترت
بنابر این گزارش، در بخش قرآن و عترت رویداد ملی «فهما» نزدیک به 1000 کانون مسجدی مشارکت کرده اند که از این میان، 149 کانون به مرحله نهایی راه یافته اند و فعالیت آنها در حوزه هایی همچون برگزاری جشنواره قرآنی «مدهامتان»، اجرای طرح «تلاوت نور» و جلسات تفاسیر و آموزش قرآن توسط داوران ممتاز حجج اسلام «حمید محمدی»، قائم مقام و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و «مجتبی کلباسی»، رئیس مرکز تخصصی مهدویت، «عباس سلیمی»، پیشکسوت قرآنی و نیز «مهدی قره شیخلو»، چهره بین المللی قرآن و رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شد.
«عباس سلیمی» از داوران بخش قرآن این رویداد ملی اظهار کرد: یکی از ویژگی های نخستین رویداد ملی «فهما» امکان دیده شدن استعدادها و فعالان قرآنی در دورترین و محروم ترین نقاط کشور است که باید این رویکرد در دوره های بعدی حفظ و تقویت شود.
مهم آنکه شاخص قرآن و عترت از میان هشت شاخص تعیین شده در اجرای رویداد ملی «فهما»، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
ثبت فعالیت 8 هزار کانون مسجدی در حوزه کتاب و کتابخوانی
بنابر گفته سعادتی، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در حوزه «کتاب و کتابخوانی» نیز بیش از هشت هزار کانون از طریق سامانه بچه های مسجد https://bachehayemasjed.ir/ فعالیت های خود را ثبت کرده اند که از این تعداد، 162 کانون به مرحله داوری نهایی راه یافته اند.
فهمیه باب الحوائجی، محسن حاجی زین العابدینی و ابراهیم حیدری داوری فعالیت کانون های مسجدی را در این بخش و در موضوعاتی همچون اجرای طرح «شنبه های کتاب» و برگزاری مسابقات متعدد کتابخوانی به ویژه در مناسبت های ملی مذهبی ارزیابی کرده اند.
«محسن حاجی زین العابدینی» از داوران بخش کتاب و کتابخوانی رویداد ملی «فهما»، گفت: خوشبختانه فعالیت های شگفت انگیزی در کانون های مساجد انجام می شود چنان که در مناطق روستایی و دورافتاده که انتظارش را نداشتیم مشارکت بالایی در فعالیت های فرهنگی به ویژه در عرصه کتاب انجام شده و می شود.
بنابر گزارش ها، کتاب و کتابخوانی بعد از قرآن و عترت، دومین شاخص برتر این رویداد ملی است.
با توجه به آنکه یکی از شاخص های اصلی رویداد ملی «فهما»، «غنی سازی اوقات فراغت» است، فعالیت کانون های مساجد در این بخش نیز با حضور داورانی ممتاز شامل رضا برزگر، مدیرکل حوزه فرهنگی و اردوهای وزارت آموزش و پرورش، حجت الاسلام حجت الله ذاکر، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد، امیرحسین آل اسحاق و شعبانعلی رمضانیان به منظور انتخاب کانون ها و استان برتر انجام شد.
رقابت 30 ایده مسجدی برای کسب رتبه برتر
در بخش خلاقیت و نوآوری این رویداد نیز نزدیک به 16 هزار ایده و نیز نزدیک به سه هزار طرح فرهنگی در موضوعات مختلف در سامانه بچه های مسجد به ثبت رسیده و ارزیابی شده است که از این تعداد 30 ایده و نزدیک به 40 طرح فرهنگی به مرحله نهایی داوری ها با حضور حجت الاسلام روح الله حزیراوی، معاون آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی، آقابابا، کارشناس ارشد شورای فرهنگ عمومی کشور و روح الله رازینی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) راه یافته است.
ثبت و تولید 1700 اثر در بخش سرود
در بخش سرود نخستین طرح ملی «فهما» 1700 اثر ثبت و تولید شده است که از این میان 25 اثر داوری نهایی می شوند تا برترین های این حوزه نیز مشخص شود. در بخش سرود، آقایان شهروز حقی، امید عرفان پور و مسعود نکویی آثار ارسالی را به قضاوت نشستند.
تولید پرتعداد فیلم و نمایش توسط فعالان کانونی
این گزارش می افزاید: از 850 اثر شرکت کننده در بخش نمایش رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» 30 اثر به مرحله نهایی راه یافته است و با حضور شهرام کرمی، کوروش زارعی و سیدحسین فدایی برای کسب رتبه های برتر داوری شده اند.
در بخش فیلم نیز 30 اثر به مرحله نهایی داوری ها راه یافته که با حضور فرهاد قائمیان و انسیه شاه حسینی مورد ارزیابی برای تعیین برترین ها قرار می گیرد.
در بخش رسانه و فضای مجازی نیز آثار راه یافته به مرحله نهایی این رویداد ملی با حضور بهروز مینایی، محمدرضا بهمنی و رضا باقری اصل ارزیابی شده اند. بررسی آثار ارسالی به این بخش طی چند مرحله انجام شد که بر اساس آن از میان هزار و 73 اثر رسیده ابتدا 217 اثر انتخاب شدند و پس از ارزیابی توسط هیئت داوران، سرانجام 58 اثر از 47 کانون فرهنگی هنری مساجد کشور به مرحله نهایی داوری این بخش راه یافتند.
گفتنی است، داوری نهایی نخستین رویداد ملی «فهما» اواسط هفته آتی به اتمام می رسد و برترین های این رویداد در بخش های کانونی، استانی و پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران در سه برنامه پربیننده رسانه ملی تا 18 اسفند، سالروز ولادت باسعادت مولای متقیان(ع) اعلام می شود.
پایان پیام/9
منبع: شبستان
کلیدواژه: رویداد ملی فهما کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت های مسجدی پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران مرحله نهایی داوری نخستین رویداد ملی کتاب و کتابخوانی نهایی راه یافته کانون های مساجد رویداد ملی کانون به مرحله معاون فرهنگی شبکه نخبگانی بچه های مسجد آثار ارسالی فرهنگی هنری داوری نهایی بخش سرود قرآن و عترت مساجد کشور برترین ها فعالیت ها انجام شد بخش قرآن کانون ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۳۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
به گزارش قدس خراسان، حرف و حدیث و حاشیه درباره تخریب مساجد به بهانه توسعه و بهسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی زیاد است. در ابتدای دهه۷۰ پیش از مداخلات گسترده در مرکز شهر مشهد، کاربریهای متنوع مذهبی و فرهنگی شامل ۸۵ مسجد و ۱۴۵ حسینیه در بافت اطراف حرم مطهر رضوی وجود داشته است.
این عناصر هویتبخش در محلات مختلف بافت بودند و هر یک به عنوان عامل انسجامبخش اهالی نقش ایفا میکردند. رویکرد تخریب و بازسازی طرح طاش، افزون بر پلاکهای مسکونی به مساجد و حسینیههای قدیمی بافت نیز تسری یافت.
برای توجیه تخریب مساجد؛ اما چند مسجد بزرگمقیاس به عنوان جایگزین در طرح پیشبینی شد و اراضی قدیمی مساجد به کاربریهای انتفاعی نظیر هتلهای لوکس و چندستاره اختصاص یافت.
غافل از اینکه مساجد بزرگمقیاس جدید در حاشیه معابر عریض سواره از سوی جامعه محلی پذیرفته نشده و نمیتوانند نقش کانونی خود را در دل محلات ایفا کنند. در مجموع بر اساس طرح طاش تعداد مساجد از ۸۵ به ۳۰ و تعداد حسینیهها از ۱۴۵ به ۴۸ مورد کاهش یافت که فقط حدود نیمی از آنها با محل قرارگیری مسجد در ادوار گذشته انطباق داشته و نیمه دیگر مساجد پیشنهادی جدید بودهاند.
تخریب مساجد در بافت ثامن مجوز شرعی داشته است؟
محسن اکبرزاده که دارای مدرک دکترای معماری اسلامی تخصص مسجد، معاون پژوهشی پژوهشکده ثامن و عضو تیم تهیهکننده طرح جدید حریم رضوی است، در خصوص تخریب مساجد و ساخت معوض میگوید: در میان علمای شیعه و سنی هیچ فتوایی یافت نمیشود که اجازه دهد مسجد به کاربری تجاری، اقامتی یا فضای سبز تبدیل شود. تنها مواردی که در میان فتواها وجود دارد، در دو دسته عمده قرار میگیرند؛ دسته نخست جوازی است که برای تعمیر و توسعه مسجد داده میشود. در این موارد فقط زمانی اجازه داده شده بخشی از کالبد مسجد تخریب شود که تعمیر و بهرهبرداری از آن به هیچ وجه ممکن نبوده و بیم صدمه جانی و اتلاف نفوس مسلمانان برود و حتی با تخریب و بازسازی مسجد بدون چنین ضرورتی کاملاً مخالفت شده است.
خروج از مسجدیت برای زمینی که وقف ابدی مسجد شده، غیرممکن است
او ادامه میدهد: بر این اساس اگر قصد توسعه مسجد وجود داشته باشد، فقط یک یا دو دیواری که برای توسعه ضروری است، مجوز تخریب مییابد و بازسازی کلی مورد موافقت نیست. مورد دیگری که میتواند کانون اصلی این بحث باشد، قرار گرفتن مساجد در میانه راههای تازهساخت است. مرحوم آیتالله بهجت تخریب مسجد را در چنین شرایطی کاملاً غیرمجاز میدانند و هیچگونه توجیهی حتی طرحهای قانونی را به عنوان دلیل نمیپذیرند. امام خمینی(ره) همچنان بر شرط بیم اتلاف نفوس در این مورد نیز تأکید میکنند و با مواردی که تعریضهای معمول، بخشی از مسجد را برای سهولت تردد حذف کرده، با وجود توسعه مسجد از ضلع دیگر، مخالفت جدی دارند. رهبر معظم انقلاب نیز این امر را تنها در صورتی مجاز میدانند که مسئله بسیار ضروری، غیرقابل حل، غیرقابل جایگزینی و خطرآفرین باشد. در این شرایط نیز مانند اکل میته (خوردن گوشت مردار برای زنده ماندن) حد استفاده از زمین مسجد را تا زمانی تعیین میکنند که این ضرورت وجود دارد و با رفع ضرورت، احیای مسجد واجب میشود. حتی در مواردی تصریح شده که باید از نجس کردن این محدوده در معبر قرار گرفته اجتناب کرد و عملاً خروج از مسجدیت را برای زمینی که وقف ابدی مسجد شده، بنا به نص صریح دین ممکن نمیدانند. مفروضاتی مانند متروک واقع شدن مسجد، وجود مساجد متعدد در نزدیکی هم و تبدیل به احسن از جانب تمامی فقها مردود دانسته شده است.
معوض مسجد به غلط تعبیر شد
اکبرزاده تصریح میکند: رسم قبول کردن معوض مسجد از سمت سازمان اوقاف نیز مبتلای مغلطهای شده که باید ابهام آن را زدود. شهرداری در هر تعریضی هزینه و قیمت ملک تخریبی را به مالکان پرداخت میکند و در این موضوع، اوقاف به عنوان متولی، و نه مالک، این وجه را دریافت و در همان موضوع وقف خرج میکند. حال اگر شهرداری به دلیل نبود نقدینگی، زمینی را به اداره اوقاف بدهد، از لفظ عمومی معوض استفاده میکند. این مسئله به هیچ وجه جابهجایی مسجد قلمداد نمیشود. باید دقت داشت که مسجدیت بر مکان و جایی مشخص جاری میشود و امری ابدی است. حتی بنای مسجد نیز به عنوان روبنا تنها به قصد خدمترسانی به نمازگزاران ساخته میشود؛ مانند سرویس بهداشتی، وضوخانه، قفسه کتاب، جامهری و ساختمان حکم مسجد را نداشته و با تخریب آن مسجدیت مسجد برطرف نمیشود.
این پژوهشگر معماری اسلامی اضافه میکند: بر همین اساس، فقها بازگشت کارکرد مسجدی را که معبر شده، امری ضروری و واجب میدانند. اگر این مسجد در معبری قرار گرفته، باید در صورت امکان با اصلاح هندسی و رفع ضرورت ترافیکی دوباره زمین به کارکرد مسجدیت خود برگردد و در مورد فضای سبز یا مجتمعهای تجاری و اقامتی ضرورت بازگشت، امری قطعی است.
داد و ستد در زمینی که وقف ابدی مسجد است
اکبرزاده بیان میکند: دردناک آنجاست که مردم، بیخبر از مسجد بودن یک فضا، بدون طهارت شرعی مناسب مسجد در آن فضا تردد کنند و جبران اثرات وضعی و تکوینی این هتک و تنجیس مسجد بدون شک بر عهده بانیان و مدیران قرار دارد. چگونه است وقتی حتی سخن گفتن از معامله و مال دنیا در مسجد حرام است و با واکنش جدی حضرت رسول(ص) روبهرو میشود و گویندگان را لعنت میکنند و بر عهده شنوندگان واجب میکنند تا آنان را لعنت کنند، در مجتمعهای تجاری متعددی مانند فرهاد، نرگس، رضوان، یادگار۲ و مبین قرار است روی مساجد تخریب و غصب شده، داد و ستدی صورت بگیرد؟ زیان تکوینی این گستاخی در چند قدمی حرم مطهر رضوی را چه کسی بر عهده میگیرد؟ آیا هیچ راه اصلاح هندسی ترافیکی برای تخریب نکردن مسجد هفت در، مسجد حوض معجردار، مساجد محذوف در شارستان رضوی و بولوار امیرالمؤمنین(ع) و حدود ۳۰ مسجدی که در این سالها در نزدیکی حرم مطهر رضوی تخریب شده، وجود نداشته است؟ آیا کسی هست که بتواند ضرورت تخریب یک به یک این مساجد را تا حد بیم از اتلاف نفوس مسلمین که شرط خروج موقت زمین مسجد از مسجدیت است، بر عهده بگیرد؟ و اگر چنین جسارتی هست، آیا چنین صلاحیت و کفایتی نیز دارد؟
موضوع را از رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد پیگیری میکنیم.
تحقیق و تفحص از مساجد بافت اطراف حرم مطهر رضوی کلید خورد
حجتالاسلام حسن منصوریان در این خصوص میگوید: درباره مساجد و حسینیههای بافت اطراف حرم مطهر رضوی طرح تحقیق و تفحص داریم. در کمیسیون فرهنگی از توضیحات منطقه ثامن قانع نشدیم و موضوع طبق آییننامه به جلسه کاری شورا کشیده شد. در آنجا هم اعضا از توضیحات قانع نشدند. در نتیجه هیئت تحقیق و تفحص تشکیل شد و به زودی احکام اعضای هیئت صادر و کار شروع میشود.
وی ادامه میدهد: مساجد بافت ثامن تنها موضوعی است که تحقیق و تفحص درباره آن به این مرحله رسیده؛ چراکه موضوع بسیار مهمی است و خیلی از دستگاهها باید جوابگو باشند و از آنها مدارک و مستندات مطالبه خواهیم کرد.
منصوریان متذکر میشود: برآورد کلی که تاکنون در تحقیق و تفحص به آن رسیدهایم این است که چرا تعداد مساجد تا این اندازه کم شده است؟ مساجد، پشتوانه حرکتهای دینی مذهبی و عناصر هویتی و دینی ما هستند. چرا به این راحتی از بین رفتهاند و در عوض آنها چه چیزی به شهر داده شده است؟
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد میگوید: در یک موضوعی که توضیح دادند، حدود ۱۱ مسجد تخریب و در یک مسجد تجمیع شده؛ اما همان مسجد معوض هم خودش در طرح تعریض خیابان قرار داشته و مقداری از آن از بین رفته است!
منصوریان عنوان میکند: در این خصوص موارد گوناگونی وجود دارد و ما حتماً از باب صیانت از نیت واقفان و برگرداندن سرانههای اصلی مذهبی این شهر که مطابق با بوم مذهبی این شهر است، محکم ورود خواهیم کرد.
وی در ادامه به نکته دیگری در خصوص سرانههای مذهبی شهر اشاره و بیان میکند: این در حالی است که اضافه کردن یک سرانه مذهبی به این شهر مشکلات عدیدهای اعم از تغییر کاربری، ایجاد، تعمیر و تجهیز دارد. در حال حاضر حدود ۴۰۰ مسجد را مورد تعمیر و تجهیز قرار دادهایم و افزون بر این، ساخت چند مسجد را نیز برعهده گرفتهایم تا سرانه مذهبی شهر حفظ شود. اگر نتوانیم مساجد را حفظ و صیانت کنیم، مساجد دیگری هم که الان در حال ساخت هستند، در امان نخواهند بود و به مرور زمان زوال مییابند. به همین خاطر محکم پای این موضوع ایستادهایم تا در خصوص مساجدی که در بافت ثامن دچار مشکل شده و از بین رفتهاند، تحقیق و تفحص صورت بگیرد.
خبرنگار: معصومه مؤمنیان
معصومه مؤمنیان