Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد برنامه‌ریزی شهری و جغرافیا گفت: امروزه توان برقراری و تأثیرگذاری در توسعه محلی و منطقه‌ای مهمترین مأموریت دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

دکتر محمدرحیم رهنما در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص دانشگاه‌ و نقش آن‌ در توسعه و بهبود  مدیریت شهری، اظهار کرد: به تازگی در جهان شبکه‌ دانشگاه‌ها راه‌اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شبکه نقش دانشگاه‌ در سه سطح عنوان شده که شامل آموزش، پژوهش و توان برقراری و تأثیرگذاری در توسعه محلی و منطقه‌ای است.

وی ادامه داد: سطح سوم که شامل توان برقراری و تأثیرگذاری در توسعه محلی و منطقه‌ای است، مهمترین مأموریت دانشگاه محسوب می‌شود. بر این اساس دانشگاه‌ها می‌توانند بر توسعه منطقه‌ای تأثیرگذار باشند که این امر از کارایی بالایی برخوردار است. البته برای تحقق این هدف ابتدا دانشگاه‌ها باید از ظرفیت لازم برخوردار باشند که بتوانند بر محیط اطراف تأثیر بگذارند.

رهنما با بیان این‌که «مدیریت شهری و دانشگاه به صورت متقابل برای یکدیگر مهم بوده و فرصت هستند»، تصریح کرد: مدیریت شهری و دانشگاه هر دو باید به  این امر توجه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: این دو نهاد را از آن جهت فرصت برمی‌شماریم که از یک سو می‌توان از امکانات و شرایطی که شهر فراهم می‌کند برای توسعه تحقیقات، آموزش دانشجویان و پیشبرد اهداف آنان استفاده کرد، از سوی دیگر دانشگاه فرصتی برای مدیریت شهری است ‌که از توانایی آن برای آموزش، ارتقا و بهبود سیستم و نیروی انسانی، شناسایی مسائل و برنامه‌ریزی استفاده کند.

این استاد برنامه‌ریزی شهری و جغرافیا افزود: اگر به این اهداف برسیم، بسیاری از مسائل حل می‌شود. البته در حال حاضر توانسته‌ایم تا حدودی به آن نزدیک شویم، اما هنوز باید روی آن کار شود تا دانشگاه و مدیریت شهری باهم  به تعامل برسند.

 وی با اشاره به این‌که «کار کردن در حوزه اجتماعی و محیطی بسیار سخت است»، گفت: دانشگاه‌ها باید بر روی محیط شهری تأثیرگذار باشند. دانشگاه برای این‌ تأثیرگذاری باید از توان لازم برخوردار باشد و این توانایی را با محیط پیرامون خود برقرار کنند. متأسفانه تاکنون ارتباطات به صورت انفرادی بوده و پیوستگی نداشته است. در این خصوص نهادهایی تشکیل شده است و امید داریم تا این نهادها نقش مرجعیت خود را حفظ کنند، مانند جهاد دانشگاهی که تاکنون در این عرصه بسیار خوب عمل کرده است.

رهنما با بیان این‌که «توسعه نیاز به دانش و علم دارد»، گفت: هیچ چیز در دنیا ثابت و قطعی نیست. گاهی ممکن است در مقطعی همه چیز خوب و در مقطعی خوب نباشد. بسیاری از نگاه‌ها، استراتژی‌ها و راه‌حل‌هایی که در گذشته استفاده می‌شد، اکنون کارایی ندارد و به عنوان نقطه منفی تلقی می‌شود. بنابراین باید نگاه قطعی را کنار گذاشت و انعطاف‌پذیری را پذیرفت، لذا باید این روحیه سازگاری و تغییر به سمت مثبت تقویت شود.

وی بیان کرد: بر این اساس قضاوت در دانشگاه باید بی‌طرفانه، منطقی و نسبی بدون دخالت حوزه‌های سیاسی و علایق شخصی باشد و اگر با این دیدگاه در دانشگاه پیش‌رویم مسائل را به‌طور نسبی حل کرده‌ایم.

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید بر لزوم همکاری مدیریت شهری و دانشگاه در حل مسائل شهر، عنوان کرد: طرح و شناخت مسأله با حل مسأله تفاوت دارد؛ یعنی کسی که مسأله را مطرح می‌کند، نمی‌تواند آن را حل کند؛ چراکه اگر قادر به حل آن بود مسأله را طرح نمی‌کرد. بر این مبنا همیشه برای حل مسأله کسی باید به عنوان کمک‌دهنده حضور داشته باشد.

وی اضافه کرد: در برنامه‌های خود باید چارچوب مشخصی را در نظر گرفت و طبق آن در سطح کلان عمل کرده و آن را حفظ کنیم، بر این مبنا آن برنامه مفید بوده و پا برجا خواهد ماند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی برنامه ریزی شهری دانشگاه جهاد دانشگاهی جغرافیا مهمترین مأموریت دانشگاه مدیریت شهری و دانشگاه برنامه ریزی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۶۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی گفت: موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است و اگر وظایف اصلی آنها در پارلمان محلی به درستی انجام شود می‌توانند کمک حال خوبی برای دولت باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، نقی کریمی در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی ضمن تشکر از حمایت‌های ویژه از مدیریت شهری در مواقع مختلف که قابل توجه است، اظهار کرد: من چهار سال در دوره اول شورا شهردار ارومیه بودم، در آن زمان به ندرت جلسات کمیسیون ماده ۵ تشکیل می‌شد اما با مدیریت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری این کمیسیون در سال ۱۴۰۲ و در جهت رفع موانع و مشکلات شهری بیش از ۱۷ جلسه برگزار کرده که واقعاً قابل توجه بوده است و جای تقدیر و تشکر دارد و این نشان از حمایت و نگاه ویژه مقام عالی استان به موضوع مدیریت شهری است.

وی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر توان بالایی برای کمک به مأموریت دولت دارند، گفت: امروز در تهران نگاه‌ها به شوراهای شهر نگاه تمرکزگرایی است تا تمرکز زدایی و از این رو از شخص استاندار آذربایجان‌غربی انتظار می‌رود تا پیگیر این موضوع و پیاده‌سازی آن در استان باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شوراهای اسلامی به نحو احسن در تمام زمینه‌ها استفاده کرد، یادآور شد: موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است و اگر وظایف اصلی آنها در پارلمان محلی به درستی انجام شود، می‌توانند کمک حال خوبی برای دولت باشند.

کد خبر 748634

دیگر خبرها

  • تدوین برنامه جامع ‌مدیریت‌ گردشگری برای‌ «دزپارت» خوزستان
  • دانشگاهیان برای رفع نیازهای پژوهشی شهرداری اصفهان مشارکت کنند
  • «شهرگاه» تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست
  • «شهرگاه» فرصتی برای هم‌اندیشی دانشگاه و مدیریت شهری است
  • استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد در توسعه فناوری شهری
  • استفاده از ظرفیت بی‌نظیر دانشگاه آزاد در زمینه علم و فناوری برای توسعه شهری
  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • اراک با مدیریت تعاملی به سمت توسعه و تعالی پیش می‌رود
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است