Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@22:54:14 GMT

محوطه سه تپه نیشابور متعلق به عصر آهن است

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۷۵۶۸

محوطه سه تپه نیشابور متعلق به عصر آهن است

حسن باصفا امروز (چهارشنبه، ۳۰ بهمن) در نخستین نشست از روز دوم هفدهمین گردهمایی باستان شناسی ایران، به طرح  نتایج مقدماتی سومین فصل کاوش محوطه سه تپه (خراسان رضوی، نیشابور) پرداخت و گفت: این محوطه را می توان به نوعی با حوزه فرهنگی آسیای میانه قیاس کرد و آن را در شبکه راه‌های تجاری و حلقه ارتباطی آسیای میانه و فلات ایران تفسیر نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با صفا در برآیند کلی پروژه اینگونه بیان کرد که سه تپه دارای معماری منحصر به فرد با الگوی معماری قلعه گونه اصلی و محوطه های اقماری متعددی هستند.
 او با بیان اینکه معماری اصلی روی سکوی خشتی بزرگی ساخته شده اظهار داشت: مواد فرهنگی این محوطه در کنار قطعات سفالی، مهره های یافت شده از جنس های مختلف مانند لاجورد و فیروزه و مفرغ، و مهرهای استامپی نشان از ارتباط فرهنگی و تجاری بین عصر آهن خراسان، آسیای میانه و احتمالا فلات ایران دارد.
 

کاوش باستان  شناختی در تپه خیبر روانسر

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فصل نخست کاوش باستان‌شناختی دانشگاه رازی و دانشگاه کپنهاگ در تپه خیبر روانسر، استان کرمانشاه دیگر پروژه ای بود که در این نشست توسط سجاد علی بیگی استادیار باستان شناسی دانشگاه رازی، کرمانشاه مطرح شد.
او با تشریح روند این پژوهش تصریح کرد: طی فصل نخست کاوش، بقایای معماری و شواهد باستان شناختی مختلفی از دورۀ اشکانی کشف شد که در پایان همگی اندود شدند. با اینکه طی این فصل ما به بقایای معماری عصر آهن نرسیدیم، اما یافته های متعددی از این دوره چه در سطح و چه آنهایی که توسط اهالی کشف شده نشان می هد تپه خیبر در عصر آهن استقرار مهمی بوده است.

کشف تکه ای از گل نوشته ای به خط میخی و یک مهر استوانه ای کتیبه دار نشان از اهمیت محوطه طی هزارۀ دوم و اول پ.م است.

استادیار باستان شناسی دانشگاه رازی، کرمانشاه در پایان اظهار داشت : با توجه به اینکه تاکنون تنها  از چغاگاوانه در غرب ایران، گل نبشته های میخی به دست آمده می توان تصور کرد ادامۀ کاوش ها در خیبر تا چه اندازه می تواند امیدوار کننده باشد.
 

فصل اول کاوش لایه‌نگاری در ارگ باستانی  شهر تاریخی تون
در ادامه این نشست گزارش فصل اول کاوش لایه نگاری در ارگ باستانی  و کاوش باستان شناسی در جبهه جنوبی شهر تاریخی تون در فردوس توسط محمداسماعیل اسمعیلی جلودار استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه تهران ارایه شد.
این باستان شناس با بیان اینکه برآیند کاوش لایه نگاری در این ترانشه دو دوره بزرگ فرهنگی تاریخی و اسلامی را تا قرون میانی اسلامی نشان دا تصریح کرد: آنچه مشخص است دوره اسلامی خود به دور زیر مرحله صدر اسلام و قرون میانی و دوران تارخی نیز به دو زیر مرحله ساسانی و با علامت سوال بر اساس تک سکه یافته شده دوران هلنیستی یا یونانیان باختر را نشان می دهد.
او با اشاره به  فصل دوم کاوش باستان شناسی در شهر تون افزود: نتیجه کاوش های انجام شده در مسجد کوشک نشان از وجود تحولات اساسی در آن داشت. در این کاوش مشخص شد کف امروزین مسجد، کف اصلی آن نبوده و بخش کامل پایه ستون آن که مکعبی شکل با پوشش گچ بوده، بنا به دلایلی مثل زلزله مدفون شده است.
اسماعیلی گفت : شواهد صنعتی سطحی در بخش از جنوب شهر به ویژه در تپه قبرستان لی لی و اطراف آن در گستره ای وسیع مشاهده شد و  مهمترین ابهام در این بخش انباشت مواد فرهنگی حاصل از تسطیح محلات شهر تون در این بخش پس از زلزله این شهر در قبل از انقلاب بودکه  بر این اساس، اعتماد به مواد سطحی برای بازکردن ترانشه و به دست آمدن نتایج قطعی بسیار مشکل است.
 

لایه‌نگاری، تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قرانچی
گمانه زنی به منظور لایه نگاری، تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قرانچی کرمانشاه  به سرپرستی مرجان مشکور از مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه نیز در ادامه توسط حسین داودی از آزمایشگاه بیوباستان شناسی، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تهران مطرح شد .
او با بیان اینکه در نتیجه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم، وسعت عرصه حدود ۲ هکتار پیشنهاد می شود افزود: گمانه های دارای آثار برجا و محل اتمام پشته طبیعی، به عنوان حد نهایی عرصه معرفی می‌شوند.
داودی افزود: لایه نگاری در ضلع شمالی تپه نشان داد که این محوطه دارای توالی استقرار از دوره نوسنگی بدون سفال، دوره مس سنگی جدید و دوره مفرغ میانه است، البته حدود ۲۵۰ سانتیمتر از قسمت فوقانی تپه و حدود ۳۶۰ سانتیمتر در حدفاصل تراز اتمام کاوش در ترانشه I و شروع کاوش در ترانشه III نیز مورد کاوش قرار نگرفته است.
او تصریح کرد: این نهشته ها ممکن است دوره های فرهنگی دیگری در بر داشته باشند و تاریخ گذاری های مطلق که در آزمایشگاه گاهنگاری دانشگاه پوزنان لهستان و آرتمیس دانشگاه ساکلای - پاریس به انجام خواهد رسید، بازه زمانی لایه های نوسنگی بدون سفال این محوطه را دقیقاً مشخص می‌کنند.

برچسب‌ها علی ‌اصغر مونسان ریاست پژوهشکده باستان شناسی باستان شناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علی اصغر مونسان باستان شناسی علی اصغر مونسان باستان شناسی تعیین عرصه و پیشنهاد حریم باستان شناسی دانشگاه کاوش لایه نگاری دانشگاه رازی آسیای میانه کاوش باستان تپه خیبر عصر آهن سه تپه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۷۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپ کتاب عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، به همت دفتر انتشارات علمی حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی، کتاب راهنمای آزمایشگاه زیست‌شناسی سلولی و مولکولی به چاپ رسید.

مؤلف کتاب راهنمای آزمایشگاه زیست‌شناسی سلولی و مولکولی و از اعضای هیئت علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی شهرری به خبرنگار آنا گفت: سلول‌ها واقعیتی حیرت‌انگیز و شگفت‌آور، در خلقت موجودات و نشانی کم‌نظیر از عظمت خالق بی‌همتاست و شناخت هرچه بهتر آنها، وظیفه پژوهشگرانی است که در این مقوله قدم گذاشته‌اند.

سیده مهدخت مداح افزود: این کتاب، با توجه به پیشرفت این علم و نیز متناسب با تغییرات سرفصل درس گردآوری شده است.

وی متذکر شد: ۳۰ آزمون این کتاب، با توجه به اطلاعات و تجربیاتی که اینجانب در طول سال‌ها تدریس این درس در آزمایشگاه به دست آورده‌ام و مطالبی که در اثر مطالعه منابع خارجی و داخلی جمع‌آوری کردم، سرفصل درس آزمایشگاه زیست سلولی و مولکولی، در گرایش‌های مختلف زیست‌شناسی و نیز آزمایشگاه زیست سلولی در رشته زیست‌فناوری در ۶ فصل نوشته شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی رشته آسیب‌شناسی ورزشی و تمرینات اصلاحی در دانشگاه آزاد شهرکرد
  • سرکوب اعتراضات حمایت از فلسطین در دانشگاه آمستردام
  • چاپ کتاب عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در تپه پیرزال سیستان
  • تهران و قم میزبان همایش دین‌، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • همبستگی با فلسطین در جشن فارغ التحصیلی دانشگاه‌های آمریکا
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • استقرار اتوبوس‌های زندان در محوطه دانشگاه کلمبیا
  • بیرون کردن دانشجویان فرانسوی توسط پلیس پاریس