Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- مدیر کل دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: رویکرد سازمان امور مالیاتی ترقی فرهنگ مالیاتی است تا مودیان با علاقه نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا، «امرالله عابدی» افزود: طی سال های اخیر با توسعه فرهنگی و فرهنگسازی سازمان امور مالیاتی بیش از 70 تا 80 درصد از مودیان به صورت خود اظهاری مالیات پرداخت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تاکید بر اینکه مبحث مبارزه با فرار مالیاتی نیازمند دقت، ایجاد راهکارهای هوشمند و ابزارهای قانونی است، اظهارداشت: بر اساس مقررات قانون مالیات های مستقیم مصوبه اسفند ماه سال 66 و طبق حکم قانونی در تبصره ماده 231 برای رسیدگی به درآمد مشمول مالیات مودیان مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور می تواند اسناد و مدارک درآمدی را از تمامی دستگاههای اجرایی مانند موسسات مالی و اعتباری و بانک ها دریافت کند.
مدیر کل دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: حکم مزبور در ماده 30 قانون قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز لحاظ شده و در ماده 169 مکرر اصلاحی تیرماه سال 94 هم در قالب پایگاه اطلاعات مالیاتی و بسته های اطلاعاتی که تعریف شده برای رسیدگی به حساب های بانکی و اخذ گردش حساب ها به سازمان امور مالیاتی اجازه داده شده است.
وی با تاکید براینکه کارکنان سازمان امور مالیاتی حسابرس و متخصص هستند، گفت: تخصص ماموران مالیاتی در بخش مالیاتی حسابرسی است و از این حیث مشکلی در سازمان امور مالیاتی وجود ندارد گرچه دوره های مالیاتی، همایش های علمی و کلاس های آمزشی فراوانی در تمامی زمینه های مالیاتی به صورت دوره ای برای همکاران برگزار می شود.
عابدی ضمن اشاره به اینکه رسیدگی به گردش حسابهای بانکی یکی از مراحل حسابرسی مالی و به تبع آن حسابرسی مالیاتی است، افزود: در واقع نخست حسابرسی مالی و سپس حسابرسی مالیاتی انجام می شود یعنی اظهارنامه، ترازنامه و صورت های مالی مودیان و دفاتر قانونی آنها طبق مقررات مورد بررسی قرار می گیرد و از اقلام صورت های مالی از جمله ترازنامه، حساب های نقدی و بانکی مودیان است که باید در رسیدگی و احراز اصالت صورت های مالی تسلیم شده به اداره امور مالیاتی مورد توجه قرار گیرد.=
وی اظهارداشت: از طریق رسیدگی به تراکنش های بانکی قصد مطالبه مالیات وجود ندارد بلکه اصالت صورت های مالیاتی تسلیم شده به اداره های امور مالیاتی مورد بررسی قرار می گیرد چنین حسابرسی در اصل حسابرسی ریسک است.
مدیر کل دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: مودیانی که صورت های مالی بررسی شده آنها با مقررات و استانداردهای تعریف شده و صورت های بانکی مطابقت متعارف داشته باشد به عنوان مودیان خوش حساب تلقی شده و صورت های مالی تسلیم شده مدنظر هم مورد قبول سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد.
وی افزود: اما گاهی در حین بررسی ها امکان دارد مغایرت فاحشی میان تراکنش های بانکی و گردش حساب بانکی با صورت های مالی تسلیم شده مشاهده شود در چنین مواردی حسابهای مالی مودی به ریز مورد بررسی قرار می گیرد.
عابدی ادامه داد: آن بخش از تراکنش های بانکی که ماهیت درآمدی و فعالیت اقتصادی دارد که در دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی موئدی درج نشده مورد رسیدگی مالیاتی قرار می گیرد.
وی مودیان مالیاتی را به سه بخش کم ریسک، با ریسک متوسط و پر ریسک تقسیم بندی کرد و اظهارداشت: گاهی اظهارنامه مودیان مالیاتی کم ریسک بدون رسیدگی مورد قبول واقع می شود اما تمامی حساب های مودیان مالیاتی با ریسک بالا به طور قطع مورد بررسی قرار می گیرد.
مدیر کل دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور با اعلام این مطلب که به طور طبیعی سازمان مزبور قصد ورود به تمامی حساب های مودیان را ندارد، گفت: در حال حاضر هیچ مقرره ای برای وصول مالیات از خودروهای لوکس یا منازل لوکس وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، وی یادآور شد: در لایحه قانون بودجه برای سال آینده اخذ مالیات از خودروها و منازل لوکس تا سطح قیمتی خاصی مورد توجه قرار گرفته که در صورت تصویب اجرایی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ترقی فرهنگ مالیاتی سازمان امور مالیاتی قاچاق مبارزه با فساد مورد بررسی قرار می گیرد مودیان مالیاتی صورت های مالی حسابرسی مالی تسلیم شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۸۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کمک خواهد کرد

محمد حسن آصفری در گفتگو با خبرنگار قدس با اشاره به ویژگی‌های ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و ضرورت بررسی این لایه در مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید تلاش کنیم تا سیاست های تشویقی برای سرمایه‌گذاری در کشور ایجاد کنیم؛ یکی از این سیاست‌ها ،معافیت‌های مالیاتی و یا کاهش ارقام اخذ مالیات و یا کم کردن نرخ سود تسهیلات بانکی است.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همچنین در اختیار قرار دادن زمین رایگان برای تولید کنندگان می‌تواند به عنوان یکی دیگر از مشوق‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری منظور شود، بیان کرد: موارد برشمرده شده به خوبی می‌تواند به رونق تولید و سرمایه‌گذاری در کشور کمک کرده و مانع رکود اقتصادی شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معافیت‌های مالیاتی می‌تواند در افزایش سرمایه‌گذاری موثر باشد ادامه داد: همچنین این امر می‌تواند به افزایش قدرت پول ملی کمک کرده و می تواند تاثیرات تحریم‌ها را خنثی کند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس تاکید کرد: بنابراین ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقی  اگر به زودی و بدون گرفتن ایرادهای غیرمنطقی در مجلس به تصویب رسیده و به مرحله اجرا برسد، با توجه به مشوق های هدفمند اعطا شده و کاهش مالیات تولید، به رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کمک خواهد کرد .

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند کمک‌های خوبی در راستای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی باشد، ادامه داد: همچنین ما چندین سال است که با معضل نقدینگی رها شده در جامعه مواجه هستیم بنابراین این لایحه به درستی می‌تواند نقدینگی را در امر تولید متمرکز کرده و اعتماد مردم را به سرمایه‌گذاری و همچنین تحقق جهش تولید با مشارکت مردم در اقتصاد را میسر کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند در جذب و مشارکت مردم در اقتصاد کارساز باشد، ادامه داد: همچنین در این لایحه به موضوع اعطای مشوق مالیاتی جهت جلوگیری از خام فروشی و حفظ زنجیره ارزش تولید اشاره شده است و می تواند تاثیرات خوبی را در جلوگیری از خام فروشی ایجاد کند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند در تحقق عدالت مالیاتی موثر باشد،  بیان کرد:  ما هر چقدر بتوانیم نرخ مالیاتی از تولید و سرمایه گذاری را کمتر کنیم ، این امر می تواند تورم موجود در کشور را کاهش داده و در کنترل نقدینگی موثر باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مسیر رسیدن به توسعه سرمایه‌گذاری مولد و رشد اقتصادی از محل افزایش جذابیت پروژه‌های تولیدی خواهد بود. در این میان مهم‌ترین مشوق در دسترس دولت برای توسعه اقتصادی، مبتنی بر اعطای مشوق‌های مالیاتی است که تاکنون اثرگذاری موفقیت‌آمیزی در تحریک سرمایه‌گذاری مولد نداشته است. از همین رو و با درک اهمیت اصلاح معافیت‌های مالیاتی، دولت سیزدهم به سمت اصلاح قوانین مالیاتی رفته است و اخیرا نیز لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را مد نظر قرار داده که امیدواریم هرچه سریع‌تر در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و پس از چکش کاری به تصویب برسد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • پیش‌شرط‌های مشارکت مردم در اقتصاد چیست؟
  • چگونه مالیات کمتری بدهیم؟
  • زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی و شرکت‌ها
  • بهانه‌ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات به پایان رسید | مبادلات طلا ساماندهی خواهد شد؟ | پاسخ سازمان مالیاتی به ابهامات صنف طلافروشان
  • بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات به پایان رسید
  • اعتصاب طلافروشان برای فرار از شفافیت/ سامانه‌های مودیان و جامع تجارت به نفع فعالان قانونی است
  • وصول یک ماهه ۱۰۰۰ میلیارد مالیات از شرکتهای خام فروش صادراتی
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی
  • ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کمک خواهد کرد
  • تمدید مهلت تکمیل اظهار نامه مالیاتی