Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی ایدۀ نهاد علم برای بهبود مناسبات علم و مجلس شورای اسلامی، ترجمه و توزیع ۴ اثر علوم انسانی اسلامی در قاره سبز و ترجمه و انتشار ۱۲ جلد از مجموعه اخلاق‌ الهی به زبان عربی ازجمله اخبار حوزه اندیشه در سی‌امین روز از بهمن ماه ۹۸ است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در آخرین روز از بهمن ماه ۹۸:

 

۱۲ جلد از مجموعه اخلاق‌ الهی به زبان عربی ترجمه و توزیع می‌شود

 

 

به همت اداره تعاملات علمی و بین‌المللی پژوهشگاه، جلسه همکاری میان پژوهشگاه و دو مؤسسه خلق‌العظیم و وارث‌الانبیاء که با حضور آقایان قائمی‌نیا و رحیمی؛ رؤسای قطب فلسفه دین و تعاملات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجج اسلام بطاط و تمیمی؛ رؤسای دو مؤسسه مزبور، از مؤسسات زیرمجموعه عتبه مقدسه حسینیه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابر این گزارش، در این جلسه محورهایی چون، ترجمه آثار پژوهشگاه به زبان عربی، برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی مشترک و تولید دانشنامه‌های مشترک به توافق طرفین رسید.

 

در گام اول نیز مقرر شد ۱۲ جلد از مجموعه اخلاق الهی توسط مؤسسه خلق‌العظیم به زبان عربی ترجمه و در کشورهای عرب‌زبان توزیع شود. همچنین در باب تولید ۵ جلد باقی‌مانده از مجموعه مزبور نیز توافقی صورت گرفت و بنا بر این شد که با همکاری پژوهشگاه و مؤسسه، تولید و ترجمه ۵ جلد باقی‌مانده نیز نهایی شود.

 

همچنین در این جلسه، حجت‌الاسلام بطاط؛ مدیر مؤسسه خلق‌العظیم اعلام آمادگی کرد در گام دوم، نسبت به ترجمه آثار دیگر پژوهشگاه و تولید موسوعه الاخلاق الاسلامیه نیز اقدام‌ لازم صورت دهند.

 

در پایان جلسه هم توافق شد جهت اجرایی‌سازی هر چه سریع‌تر توافقات، جلسات مداومی میان مسئول تعاملات علمی پژوهشگاه و مدیران دو مؤسسه برگزار شده و کارها به صورت مستمر از سوی دو طرف توافق، تدبیر شود.

 

«پژوهش‌های قرآنی» به ایستگاه نودوسوم رسید

 

نود و سومین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «پژوهش‌های قرآنی» مربوط به زمستان ۱۳۹۸، به همت اداره نشریات شعبه خراسان رضوی و پژوهشکدۀ اسلام تمدنی چاپ و منتشر شد و مقالات این شماره روی سامانه نشریه به نشانی http://jqr.isca.ac.ir نمایه شده است..

 

بنابر این گزارش، مقالات این شماره از «پژوهش های قرآنی» به شرح ذیل است:

 

»اصول و روش‌های تربیتی کمال‌جویانه در قرآن با تأکید بر سوره‌ لقمان» نوشته اکبر صالحی و یاسر اصلانی

»نقد عملکرد مترجمان قرآن کريم در ترجمه تناوب و تضمين نحوي» اثر جواد محمدزاده و صلاح‌الدین عبدی

»مقایسه دیدگاه شهید مطهری و علامه طباطبایی در مورد فلسفه و شرایط تعدد زوجات» به قلم الهه هادیان رسنانی

«پژوهش تطبیقی عصری‌بودن فهم قرآن از دیدگاه مغنیه و شلتوت» کاری از ناصر عابدینی، علیرضا دل‌افکار و اکبر توحیدلو

«پژوهش‌های نام‌شناختی قرآن و آسیب‌های آن» نوشته ملیکا بایگانیان، محمدحسن رستمی و محمد جمال‌الدین خوش‌خاضع

»تاریخ‌گذاری سوره قدر» به قلم رحمان عشریه، علیرضا کاوند و ابوذر خیراندیش

»جستاری در آراء و اندیشه‌های صبحی منصور با تأکید بر نماز در قرآن» اثر محمود قربانلو، سید محمدباقر حجتی و سید محمدعلی ایازی.

 

 

 

ترجمه و توزیع ۴ اثر علوم انسانی اسلامی در قاره سبز

 

 

اداره تعاملات علمی و بین‌المللی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در راستای ترجمه و نشر آثار پژوهشگاه در محیط بین‌الملل و به تبع آن اثرگستری در محیط، جلسه همکاری میان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پژوهشگاه را برگزار کرد.

 

در این نشست که با حضور معاون پژوهشی پژوهشگاه، مشاور علمی معاونت و مسئول تعاملات علمی از سوی پژوهشگاه و حضور حجت‌الاسلام ایمانی‌پور؛ قائم‌مقام سازمان، دکتر الماسیه؛ رئیس مرکز نشر و ترجمه و مدیران گروه‌های آن مرکز برگزار شد، مقرر گردید: در گام اول، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نسبت به چاپ اثر: «علم و عالم» تألیف سید محمد واسعی به زبان آلمانی و سه اثر: «اخلاق الهی (جلد ۴)»، «نظام اقتصادی» و «حجاب» به ترتیب تألیف آقایان: مجتبی تهرانی، سید حسین میرمعزی و مهدی مهریزی به زبان انگلیسی و توزیع آن در کشورهای اروپایی اقدام کند.

 

در ادامه نیز مقرر شد برای سال‌ آینده؛ به انتخاب شورای کتاب سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشر و توزیع دیگر کتاب‌های پژوهشگاه، در دستور کار مرکز نشر و ترجمه سازمان قرار گیرد.

 

ایدۀ نهاد علم برای بهبود مناسبات علم و مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود

 

 

 

برنامه علوم انسانی «زاویه» در گام بیست‌وپنجم خود ضمن آسیب‌شناسی رابطه میان نهاد علم با پارلمان در ایران، از اساتید علوم انسانی می‌پرسد: «نهاد علم برای بهبود مناسبات علم و مجلس شورای اسلامی چه ایده‌ای دارد؟»

 

سیداحمد حبیب‌نژاد، استادیار گروه حقوق بین‌الملل و عمومی دانشگاه تهران و مشاور علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی که در سال‌های اخیر تلاش کرده است رشته حقوق پارلمانی را در دانشگاه راه‌اندازی کند و همچنین سینا کلهر، مدیرکل مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در این برنامه با بررسی و نقد مناسبات میان نهاد علم و پارلمان، درباره راه‌های ارتقای مشارکت نهاد علم در امر قانونگذاری و بهره‌مندی بیشتر قوه مقننه از دستاوردهای علوم انسانی به گفت‌وگو با یکدیگر خواهند نشست.

 

قسمت بیست‌وپنجم فصل سیزدهم برنامه علوم انسانی «زاویه» با سردبیری و اجرای حبیب‌الله رحیم‌پور ازغدی و تهیه‌کنندگی حسین پورصلعی نائینی، ساعت ۲۱ چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ به روی آنتن زنده شبکه چهار سیما می رود.

 

 

نخستین کنفرانس ملی «علوم شناختی و رسانه» برگزار می شود.

 

در این کنفرانس محورهایی چون «روش‌های تحقیق در علوم شناختی و رسانه»،‌ «فلسفه ذهن و رسانه»، «انسان ‌شناسی و زبان شناسی شناختی و رسانه»، «علوم اعصاب و رسانه»، «هوش مصنوعی و رسانه»، «علوم تصمیم و رسانه»، «روان‌شناسی شناختی و رسانه»، «جامعه‌شناسی شناختی و رسانه»، «اقتصاد رفتاری و رسانه»، «بازاریابی عصبی و رسانه»، «سیاستگذاری عمومی و رسانه،تربیت فردی و رسانه» بررسی می شود.

 
بر پایه این گزارش «سورنا ستاری»،‌ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان؛ «محمد جواد لاریجانی»، رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی؛ «باقر ساروخانی» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران؛ «حمیدرضا پوراعتماد» عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی؛ «عطاءالله رفیعی آتانی» عضو هئیت علمی دانشگاه علم و صنعت؛ «محمد حاتمی» رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور سخنرانی می کنند.

 

این کنفرانس فردا (پنجشنبه، اول اسفند) از ساعت ۸ تا ۱۸ در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار می شود.

 

برگزاری شب انجمن زنان پژوهشگر تاریخ

 

به منظور تجلیل از جایگاه علمی، فرهنگی و اجتماعی انجمن زنان پژوهشگر تاریخ شبی از «شب های بخارا» به این نهاد مدنی اختصاص یافته است.

 

این مراسم در ساعت ۴ بعداز ظهر امروز (چهارشنبه، ۳۰ بهمن) در تالار حکمت سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

 

در این مراسم ژاله آموزگار، منصوره اتحادیه، سیمین فصیحی، ناصر تکمیل همایون و علی دهباشی سخن خواهند گفت و فیلم مستندی به کارگردانی مژگان ایلانلو به نمایش درمی آید.

 

انجمن زنان پژوهشگر تاریخ در سال ۱۳۷۸ خورشیدی در تهران فعالیت‌های رسمی خود را با تشکیل مجمع عمومی وانتخاب هیئت مدیره آغاز کرد. اساتید ارجمندی از ابتدا در نقش مشاور و حامی بویژه در کمیته‌های علمی و هیئت داوران همایش‌های انجمن و نیز نشست‌های علمی ومیزگردهای تخصصی آن حضور جدی وموثر داشتند.

 

بزرگانی که برخی از آنان اینک رخ در نقاب خاک دارند چون صادق آئینه وند، محمدابراهیم باستانی پاریزی، احسان اشراقی و برخی به رنج بیماری وهجران مبتلا گشته اند چون محمدعلی اسلامی ندوشن، علی اصغر مصدق و شیرین بیانی. اما هنوز این نهاد مدنی بیست ساله از شانس بزرگ بهره مندی از همراهی وحمایت بزرگانی از اهل تاریخ و فرهنگ وادب ایران زمین چون منصوره اتحادیه، ژاله آموزگار، روح انگیز کراچی، و دیگر اساتید از قدما و متأخرین تاریخ و ادب برخوردار است.

 

این انجمن که برای اولین بار به بررسی نقش زن طی قرون واعصار در تاریخ ایران و پس از آن در جهان اسلام و نیز کشورهای منطقه به صورتی کاملاً علمی وبه دور از تعصب وافراط گرایی پرداخته است. واینک پس از ۲۰ سال فعالیت علمی، فرهنگی و نیز کنشگری اجتماعی می‌تواند مدعی پایه گذاری تاریخ نگاری جنسیتی در ایران باشد.

 

در «شب انجمن زنان پژوهشگر تاریخ» گوشه چشمی خواهیم داشت به عملکرد ۲۰ ساله این نهاد مدنی که برگزاری چندین سمینار بین المللی و همایش ملی و محلی و ده‌ها میزگرد تخصصی و نشست‌های علمی و مراسم نکوداشت پیشکسوتان تاریخ و ادب و فرهنگ را در کارنامه‌ی خود دارد.

 

این مراسم در اتوبان حقانی. غرب به شرق. کتابخانه ملی ایران. سالن حکمت برپا می‌شود.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: نشست علوم انسانی کتاب مجلس شورای اسلامی شناختی و رسانه تعاملات علمی زبان عربی علوم انسانی نهاد علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۸۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتاب‌های زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاه‌ها و نظریه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود. کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

حجت‌الاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشته‌ای است، گفت: هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی این امر مورد بحث قرار می‌گیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند.

وی اضافه کرد: جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

کد خبر 6097051

دیگر خبرها

  • در برگزاری این رویداد مشارکت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌ها بسیار قابل قبول بود
  • مجلات مطالعات اسلامی وپژوهش‌نامه تبلیغ و ارتباطات دینی رونمایی شد
  • شمسایی: منفعت برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی برای وزارتخانه‌های علوم و ارشاد/ بدنه مطبوعاتی کشور نیازمند خون تازه است
  • کتاب «اخلاق النبی(ص) و اهل بیته(ع)» به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد
  • برگزاری همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین در قم و تهران
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی