Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@19:00:38 GMT

مشارکت بالای 50 درصد خواهد بود

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۳۲۳۴

مشارکت بالای 50 درصد خواهد بود

مشارکت زیر ۵۰ درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند گروه سیاسی/عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، دو روز پیش از برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس، میزبان تعداد زیادی از خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی بود. در این نشست که در هتل لاله تهران برگزار شد، سؤالات خبرنگاران تماماً حول محور انتخابات، میزان مشارکت مردمی، رد صلاحیت‌ها و تبعات احتمالی آن قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار «ایران»، تأثیر شرایط اقتصادی فعلی کشور بر میزان مشارکت در انتخابات نخستین سؤال این نشست بود که کدخدایی در پاسخ به آن گفت: عوامل مختلفی در میزان مشارکت در همه انتخابات و در همه جوامع مؤثر بوده است. جامعه ایران دور از این قضیه نیست. پیش‌بینی ما این است که مشارکت خوبی در انتخابات پیش رو داشته باشیم. میانگین مشارکت ما کمتر از ۵۰ درصد نبوده است و این بار هم بالای ۵۰ درصد خواهد بود. او در پاسخ به سؤالی در مورد رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در این دور از انتخابات هم گفت هیچ گاه شورای نگهبان نگاه سیاسی نداشته و قانون را مدنظر داشته است و با چشمان بسته نسبت به جریان‌های سیاسی قضاوت می‌کند.

کدخدایی درباره ورود پول‌های کثیف به انتخابات هم با تشکر از مجلس برای تصویب قانون شفافیت گفت: در بررسی صحت حوزه‌ها اگر گزارش‌هایی به دست ما برسد که هزینه‌های نامتعارف یا تخلفاتی در تبلیغات کردند، قطعاً شورای نگهبان می‌تواند ورود کند و نسبت به صحت انتخابات نظرش را بگوید.
وی درخصوص اظهارات رئیس جمهور مبنی بر غیررقابتی بودن ۴۴ حوزه در انتخابات پیش رو گفت: شورای نگهبان هیچ گاه با نگاه حزبی و شرکت سهامی دانستن انتخابات عمل نمی‌کند و ما سهمی برای گروه‌ها در نظر نمی‌گیریم. در مورد این ۴۴ حوزه آمار دقیق نیست چرا که بسیاری از کاندیداهای انتخابات مستقل هستند و در گروه‌های متعارف نمی‌گنجند. رئیس جمهوری نامه‌هایی را به ما ارسال کرده‌اند که ما هم بلافاصله پاسخ‌ دادیم. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار فرانسوی درباره احتمال کاهش مشارکت به زیر ۵۰ درصد گفت: اگر مشارکت زیر ۵۰ درصد باشد، تازه می‌شویم مانند کشور فرانسه. ما مشارکت زیر ۵۰ درصد نداشتیم ولی براساس قوانین مشارکت زیر ۵۰ درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند. کمااینکه در اروپا شاهد مشارکت زیر ۵۰ درصد هم بوده‌ایم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره طرح موضوع خرید و فروش صلاحیت‌ها از سوی مدعیان نفوذ در شورا و بازداشت چند نفر از سوی دادستانی گفت: این موضوع واقعیت ندارد. ما در همه ادوار گفتیم که مراقب کلاهبرداران باشند. این اتفاق در همه ادوار کم و بیش رخ داده و افراد سودجو از سادگی افراد سوء استفاده  و کلاهبرداری کردند که مستندات را به قوه قضاییه دادیم و رسیدگی و حکم لازم هم صادر شد. کدخدایی درخصوص اینکه آیا مواضع سیاسی افراد هم در رد صلاحیت‌ها تأثیر دارد که اگر کسی خواهان ارتباط با امریکا باشد رد صلاحیت می‌شود، گفت: شورای نگهبان باشگاه سیاسی نبوده و ملاک ما آرا و نظرات نیست.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شورای نگهبان رد صلاحیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۳۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر این نکته که شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند، گفت: می‌توانم به ضرس قاطع بگویم در شرایط حاضر، شورای نگهبان نمی‌تواند جلسه مهمی در بررسی لوایح و طرح‌ها داشته باشد مگر اینکه حتماً کار پژوهشکده آنجا ارائه شود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان با حضور در پژوهشکده شورای نگهبان، از آخرین دستاوردهای پژوهشکده شورای نگهبان بازدید کرد و ضمن تشکر از عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و مدیران و کارکنان این پژوهشکده بابت تلاش‌های صورت گرفته در زمینه‌های مختلف، تاکید کرد: قانونگذاری، اساس حرکت یک ملت و کشور است و قانون‌گذاری معمولا نیاز به پایش دارد. قانون اساسی هم که انصافاً راهنمای بزرگی است برای اینکه نظام یک کشور منحرف نشود، پیش‌بینی کرده است که شورای نگهبان با معیارهای شرع و قانون اساسی که معیارهایی جامع هستند قوانین را بررسی کند و شورای نگهبان نیز از روزهای ابتدای تاسیس کار خودش را بر بنیانی قوی و متین بنانهاده است و فقها و حقوقدانان ادوار مختلف این شورا بنای مستحکم و روش دقیقی را برای بررسی مصوبات پایه‌گذاری کرده‌اند.

وی همچنین ضمن ارزشمند برشمردن پژوهش‌ها و نظرات کارشناسی پژوهشکده شورای نگهبان، گفت: مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان نیز که در شهر قم تشکیل می‌شود از صاحب‌نظران برجسته‌ای تشکیل شده است که نظرات‌شان برای اعضای شورای نگهبان کارآمد است و البته گسترش ارتباط پژوهشکده شورای نگهبان و مجمع مشورتی فقهی بر غنای نظرات این دو مجموعه خواهد افزود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن است
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • کارگران «مدافعان صف مقدم» در جنگ اقتصادی هستند
  • مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت