Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد اسماعیل مطلق روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره مدیریت خطر و بلایا در کشور بیان کرد: اسناد بالادستی در زمینه مدیریت خطر و بلایا کافی و جامع است و در صورت اجرای مطلوب این اسناد، می‌توان از تاثیر بسیاری از حوادث و بلایا پیشگیری کرد یا پیامدهای آن را کاهش داد.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که ایران به عنوان اولین کشوری که برنامه‌های مدیریت خطر و بلایا را در نظام شبکه بهداشت و درمان ادغام کرده، در منطقه مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجه به کاهش خطرات ناشی از حوادث در اسناد بالادستی

مطلق گفت: آیین نامه جدید سازمان مدیریت بحران در بندهای مختلفی به تکلیف قانونی سازمان‌های مختلف در حوزه مدیریت خطر و بلایا اشاره کرده است. بند «ث» آیین نامه جدید سازمان مدیریت بحران به ایجاد آمادگی مطلوب سازمانی و عملیاتی برای پاسخ به بحران از جمله برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی جهت استقرار نظام‌های قابل اطمینان آمادگی و ایمنی در موسسه‌های دولتی، عمومی، غیردولتی، خصوصی و تاسیسات وابسته به آنها، ایجاد شبکه ارتباطی اختصاصی برای شرایط اضطراری، تهیه برنامه‌های آمادگی و پاسخ استان‌ها و تدوین ضوابط فنی و دستورالعمل‌های لازم برای استاندارد کردن خدمات سازمان‌های امدادی در کشور اشاره می‌کند.

وی ادامه داد: بند «ذ» این آیین نامه نیز به توسعه مشارکت‌های مردمی برای تقویت مدیریت بحران جامعه محور و فرهنگ ایمنی در جامعه از طریق برنامه ریزی و هماهنگی برای آموزش، سازماندهی و استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی، نهادهای غیردولتی و تدوین سازوکارهای حمایتی و تشویقی جهت آموزش و ارتقای آمادگی مردم در برابر بحران تاکید دارد.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: علاوه بر این می‌توان به بخش پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه اشاره کرد. در این اسناد نیز به موارد مختلفی اشاره شده است. افزایش و گسترش آموزش و آگاهی و فرهنگ ایمنی و آماده سازی مسئولان و مردم برای رویارویی با عوارض ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه، به ویژه خطر زلزله و پدیده‌های جوی و اقلیمی از جمله این موارد است.

وی افزود: همچنین تقویت آمادگی‌ها و امکانات لازم برای اجرای سریع و موثر عملیات جست‌وجو و نجات در ساعت‌های اولیه حادثه، امداد و اسکان موقت آسیب دیدگان، تنظیم سیاست‌های تبلیغاتی و اطلاع رسانی و سازماندهی کمک‌های داخلی و خارجی، تدوین برنامه‌های جامع علمی جهت بازتوانی روانی و اجتماعی آسیب دیدگان و بازسازی اصولی و فنی مناطق آسیب دیده از جمله این موارد محسوب می‌شود.

رییس اداره مدیریت کاهش خطر بلایا وزارت بهداشت گفت: سند سندای که راهبرد بین المللی کاهش خطر بلایا محسوب می‌شود در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید و دارای بندهایی است که در سال ۱۳۸۴ توسط مقام معظم رهبری به آن موارد اشاره شده است. این یعنی اسناد بالادستی کشور در حوزه کاهش اثر خطرات سوانح و بلایا بسیار پیش‌رو بوده و نقص موجود به علت عدم اجرا یا اجرای ناقص است.

وظیفه ارائه خدمات سلامت در حوادث بر عهده وزارت بهداشت است

مطلق بیان کرد: در بند «ر» ماده ۱۴ قانون جدید سازمان مدیریت بحران، تامین خدمات بهداشت و درمان بر عهده وزارت بهداشت است. یعنی وزارت بهداشت مسئول تامین خدمات سلامت مورد نیاز مردم شامل خدمات پیش بیمارستانی، بیمارستانی، توان بخشی، خدمات بهداشتی و موارد دیگر است و سایر سازمان‌ها مثل هلال احمر و بهزیستی به عنوان همکار در این زمینه مطرح هستند.

وی ادامه داد: به همین دلیل، نظام سلامت به عنوان مدعی العموم سلامت جامعه و مسئول مستقیم این موضوع، از سال ۱۳۹۴ برنامه‌هایی را در نظام شبکه بهداشت و درمان ادغام کرده و در حال اجرای این موارد است.

ارائه آموزش‌ها توسط وزارت بهداشت قبل از بلایا

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از وظایف وزارت بهداشت قبل از بروز بلایایی مثل سیل و زلزله، ارزیابی میزان آمادگی خانواده‌ها و ارائه آموزش‌های لازم در برابر بلایا و حوادث است. در این برنامه، زنان به عنوان نقطه اتکای خانواده که همواره نگران و مسئول سلامتی اعضای خانواده هستند، به عنوان گروه هدف انتخاب می‌شوند. از طرفی زنان به طور مرتب برای دریافت خدمات گوناگون بهداشتی به واحدهای بهداشتی مراجعه می‌کنند و در نتیجه بهترین گروه هدف برای ارائه آموزش محسوب می‌شوند.

وی افزود: این موضوع باعث شده که میزان آمادگی خانواده‌ها از ۹ درصد در سال ۱۳۹۴ به ۲۱ درصد در حال حاضر برسد. پوشش آموزش آمادگی خانواده‌ها در سال ۱۳۹۷ برای بیش از ۵ میلیون خانواده، بیش از ۲۲ درصد بود و در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ بیش از ۴ میلیون نفر در این زمینه آموزش دیده‌اند.

مطلق ادامه داد: واحدهای بهداشتی تنها واحدهایی هستند که به طور مستمر با مردم در تماس بوده و در نتیجه این موضوع، فرصت بسیار خوبی برای ارتقای آمادگی خانواده‌ها در برابر بحران‌هایی مثل سیل و زلزله را فراهم می‌کند.

ارزیابی ایمنی واحدهای بهداشتی

رییس اداره مدیریت کاهش خطر بلایا وزارت بهداشت گفت: واحدهای بهداشتی یکی از نقاط قوت مهم نظام سلامت هستند و با توجه به پراکندگی جغرافیایی آنها در کشور، می‌توانند خدمات بهداشتی و درمانی را در زمان وقوع خطرات و بلایا ارائه کنند. البته این موضوع به تاب آوری این واحدها بستگی دارد و به همین دلیل هر سال برنامه ارزیابی ایمنی و خطر واحدهای بهداشتی برای حدود ۲۵ هزار واحد بهداشتی در زمینه آمادگی عملکردی، ایمنی سازه‌ای و غیرسازه‌ای اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: به دنبال این ارزیابی‌ها، اقدامات مداخله‌ای جهت ارتقای شاخص‌ها پیش بینی و انجام می‌شود. بر اساس ارزیابی‌ها در سال ۹۴ میزان تاب آوری و ایمنی سازه‌ای واحدهای بهداشتی ۲۱ درصد، ایمنی غیرسازه‌ای ۳۶ درصد و عملکردی ۲۹ درصد بود که این شاخص‌ها در حال حاضر به ترتیب به ۴۷ درصد، ۵۱ درصد و ۴۵ درصد رسیده و در سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) موجود است.

وظیفه مردم در زمان حوادث و بلایا

مطلق بیان کرد: وظیفه مردم در زمینه مدیریت خطر و بلایا بسیار مهم است. زیرا رویکردهای نوین مدیریت خطر و بلایا همواره بر برنامه‌های جامعه محور تاکید دارد. تجربه موفق کشورهای توسعه یافته هم این را نشان می‌دهد که مردم اساسی‌ترین نقش را در این زمینه دارند.

وی افزود: این موضوع چند دلیل عمده دارد. اول اینکه مردم بهتر از هر شخص دیگری، محله خود را می‌شناسند، دوم اینکه هر شخصی خانه خود را بهتر از دیگران می‌شناسد و سوم اینکه مردم در صورت وقوع حادثه می‌توانند به خانواده و همسایه‌های خود کمک کنند. در نتیجه فراموش کردن نقش و ظرفیت مردم برای مدیریت خطر و بلایا صحیح نیست.

سنجش تاب آوری نظام سلامت در زمان بلایا

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره تاب آوری نظام سلامت در زمان حوادث و بلایا نیز اظهار کرد: تاب آوری ابعاد مختلفی دارد و برای سنجیدن آن به ابزارهای معتبر و علمی مختلفی نیاز است که از جمله این ابعاد می‌شود به میزان آمادگی جامعه و نظام سلامت اشاره کرد. برای تهیه این ابزار، دفتر مدیریت خطر و بلایای وزارت بهداشت با استفاده از ظرفیت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا در حال انجام پروژه‌ای برای ایجاد این ابزار است تا میزان تاب آوری سنجیده شود.

به گزارش ایرنا، سالانه بالغ بر ۲۵۰ مخاطره طبیعی در ایران رخ می‌دهد و ۱.۵ میلیون نفر تحت تاثیر این مخاطرات قرار می‌گیرند که سیل بیشترین مخاطره طبیعی و زلزله کشنده‌ترین مخاطره در کشور است. بر اساس نتایج پژوهش‌ها سیل ۶۱ درصد و زلزله ۲۸ درصد از مخاطرات آسیب زا در کشورمان را تشکیل داده است.   سیل و زلزله دو مخاطره فراگیر از مجموع ۲۹ مخاطره ثبت شده در کشور است.

برچسب‌ها بلایای طبیعی سیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی زلزله بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری بارش برف در گیلان و خلخال کمک های مردمی برای سیل زدگان سیستان و بلوچستان سیل زمستانی در جنوب و جنوب شرقی زلزله در آذربایجان شرقی بارندگی و سیل در سیستان و بلوچستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بلایای طبیعی سیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی زلزله بهداشت و سلامت بلایای طبیعی سیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی زلزله بهداشت و سلامت مدیریت خطر و بلایا آمادگی خانواده ها واحدهای بهداشتی حوادث و بلایا مدیریت بحران وزارت بهداشت نظام سلامت تاب آوری کاهش خطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۳۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه پیام، از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزیر ارتباطات در نشستی با مدیران و معاونان منطقه ویژه اقتصادی پیام و نمایندگان شرکت‌های مرکز داده مستقر در منطقه افزود: برنامه‌های منطقه پیام، جزء اولویت‌های وزارت ارتباطات قرار دارد و یکی از این موارد، ایجاد مراکز داده در منطقه پیام بعنوان یک قطب است چرا که استعداد لازم را بدلیل همجواری با تهران و همچنین زیرساخت‌های موجود در منطقه دارد. 

علی اصغر انصاری همچنین از برنامه ریزی برای اجرای طرح «ابر دولت» در قطب مرکز داده پیام خبر داد و گفت: طرح ابردولت توسط سازمان فناوری اطلاعات با سرمایه گذاری دولت و مشارکت بخش خصوصی در مناطقی از جمله تهران اجرا می‌شود و علاوه بر آن قصد داریم که این طرح را در قطب مرکز داده پیام نیز پیاده سازی کنیم.

معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، عملکرد این مجموعه را فراتر از تکالیف تعیین شده دانست و همچنین موضوع برق را یکی از مهمترین مطالبات سرمایه گذاران مراکز داده برشمرد .

اکبر قنبرپور، مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد منطقه ویژه اقتصادی پیام ، با اشاره به فعال شدن ظرفیت ۲ نیروگاه در این منطقه گفت: با فعال شدن نیروگاه ها، این امکان فراهم شده است که به صورت مستقیم به متقاضیان برق واگذار شود.

معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از منطقه ویژه اقتصادی پیام بازدید و آخرین وضعیت پیشرفت احداث مراکز داده را در این منطقه بررسی کرد .

 

دیگر خبرها

  • وزیر بهداشت: مراکز دندانپزشکی دولتی افزایش می‌یابد
  • ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • منظور: ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • منطقه پیام، از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • ایجاد زیرساخت هوشمند رصد رشته مقاطع و رشته محل‌های علوم پزشکی
  • بیش از 95 درصد مردم چهارمحال و بختیاری به شاخص‌های سلامت دسترسی دارند
  • مدیریت آبرسانی به زمین های کشاورزی پایین دست سد زیردان چابهار سرعت می‌گیرد
  • بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقصران اصلی کمبود دارو در کشور