Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@21:27:21 GMT

کرونا به ایران رسید/ دو نفر در قم فوت کردند

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۴۰۰۱

کرونا به ایران رسید/ دو نفر در قم فوت کردند

‍‍‍‍‍‍

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فوت دو نفر به علت کرونا در قم خبر داد.

علیرضا وهاب زاده عصر چهارشنبه بیان کرد: هر دو نفر که ابتلای آنها به کرونا امروز مشخص شد در قم بودند و هر دو کهولت سن داشتند.

وی اظهار کرد: هر دو نفر به علت کرونا فوت کردند.

وهاب زاده درباره یکی از دو نفر فوتی اظهار کرد: یک نفر از این دو فرد فوت شده در قم، جانباز شیمیایی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز در این رابطه در حساب توییتر خود نوشت: به دنبال پیک بیماری‌های حاد تنفسی ظرف روزهای اخیر در قم، دو مورد در آزمایشات اولیه از نظر کرونا ویروس مثبت گزارش شدند، متاسفانه هر دو بیمار با توجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت‌های ویژه فوت کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با تایید فوت دو نفر در قم بر اثر بیماری کرونا، بر ضرورت توجه مردم نسبت به رعایت بهداشت فردی تاکید کرد.

 دکتر محمدرضا قدیر در خصوص شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: ما شاهد یک پیک بیماری‌های تنفسی ظرف سه چهار روز اخیر بودیم و در بررسی‌های صورت گرفته دو مورد منجر به فوت شد و آزمایشات اولیه مشخص شد که این دو نفر از نظر کرونا مثبت هستند ولی هنوز نتیجه تست‌های ژنتیک اعلام نشده است.

وی بیان کرد: قرار بر این بود با مردم صادق باشیم و همین که برای خودمان نتایج آزمایشات اولیه مشخص شد مساله را به مردم اطلاع دادیم؛ بیمارستان (کامکار) به عنوان مرکز بیماران ویروسی در نظر گرفته شده و یک بیمارستان (نکویی - فرقانی) نیز قرار است که پشتیبان باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه مردم باید آرامش داشته باشند اظهار کرد: مردم دست‌های خود را مرتبط شستشو کرده و از حضور در اجتماعات پرهیز کنند و نسبت به رعایت نکات بهداشتی اهتمام داشته باشند تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

وی گفت: مردم نگران تامین ماسک نباشند؛ البته مردم بدانند وقتی که در معرض بیماری نیستند نیازی به ماسک ندارند چرا که خود ماسک می‌تواند عامل عفونت باشد.

وی با بیان اینکه مردم نگران تامین ماسک نباشند یادآور شد: مردم بدانند وقتی که در معرض بیماری نیستند نیازی به ماسک ندارند چرا که خود ماسک می‌تواند عامل عفونت باشد.

قدیر با بیان اینکه دپوی ماسک به اندازه لازم وجود دارد یادآور شد: وضعیت از سوی وزیر بهداشت و معاونان این وزارتخانه در حال بررسی است و امیدواریم بتوانیم در اسرع وقت این بیماری را در قم کنترل کنیم.

 آزمایش کرونا مثبت گزارش شد

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ساعاتی پیش گفت: آزمایش اولیه بعمل آمده از نمونه‌های ارسالی مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا جدید، در دو مورد مثبت گزارش شده و آزمایشات بعدی برای بررسی قطعیت موضوع در حال انجام است و نتایج آن نیز به محض آماده شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی افزود: ظرف دو روز گذشته موارد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم های شناسایی و مدیریت بیماریهای واگیر و تیم های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آنها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد، در میان نمونه های ارسالی، آزمایشگاه مرجع، دقایقی پیش نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به ویروس کرونا مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپ B اعلام شده است.

وی افزود: مراحل بعدی آزمایشات در حال انجام است و نتیجه قطعی آزمایشات نهایی این موارد، پس از مشخص شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.

جهانپور تاکید کرد: تیم های مدیریت و کنترل بیماریهای واگیر در شهر قم مستقر شده اند، بخش ایزوله منفی برای ایزولاسیون موارد مشکوک، تجهیز و آماده ارایه خدمت است و همگی هموطنان عزیز بویژه شهروندان قم، توصیه های بهداشتی مبنی بر رعایت بهداشت فردی و عمومی، بهداشت دست دادن (پرهیز از مصافحه و دست دادن و روبوسی) و تنفس، شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون مایع، پرهیز از حضور در محل کار و تحصیل در صورت وجود علایم شبه آنفلونزا را مد نظر قرار دهند.

بیشتر بخوانید:دانشجویان ایرانی مقیم چین مبتلا به کرونا هستند؟

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در شهر «ووهان» مرکز استان هوبی شروع شد، علاوه بر استان‌های چین به ۲۴ کشور دیگر در جهان نیز سرایت کرده است.

ویروس کرونا در چین تاکنون جان ۲ هزار و چهار نفر را گرفته است.

تکمیل اطلاعات درباره نحوه ابتلا به کرونا در قم 

محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز از ادامه بررسی‌های این وزارتخانه درباره دو مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در قم خبر داد و بیان کرد: این دو مورد از اهالی شهر قم هستند.

وی ادامه داد: در حال بررسی و تکمیل اطلاعات در زمینه این دو مورد ابتلا قطعی به کرونا در قم هستیم.

گویا اظهار کرد: در حال بررسی شیوه ابتلای این دو نفر به ویروس کرونا هستیم و اطلاعات تکمیلی در این زمینه را اعلام می‌کنیم.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در شهر «ووهان» مرکز استان هوبی شروع شد، علاوه بر استان‌های چین به ۲۴ کشور دیگر در جهان نیز سرایت کرده است.

ویروس کرونا در چین تا کنون جان ۲ هزار و چهار نفر را گرفته است.

بیشتربخوانید:نمی‌توان جلوی ورود بیماری را درهیچ کشوری گرفت/هشدار به پزشکان و پرستاران

واکنش وزارت بهداشت به انتقال کرونا از طریق ماهی های قرمز

این درحالی است که علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز صیح  تاکید کرد: برخلاف همه شایعات و مطالب نادرست منتشر شده در برخی شبکه‌های اجتماعی، تاکنون موردی از ویروس کرونا در کشور نداشته‌ایم.

شیوع کروناویروس جدید در چین که تاکنون جان بیش از ۸۰۰ نفر را گرفته و وضعیت اضطراری جهانی ایجاد کرده، این روزها به سرخط اخبار بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شده و پرسش مهمی که همواره در این خصوص مطرح شده این است که برای محافظت از خود در برابر این ویروس به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

تاکنون ابتلای بیش از ۳۴ هزار نفر در سراسر جهان به کروناویروس جدید تایید شده که بیشتر آن‌ها در استان هوبئی چین بوده‌اند.

معاون وزیر بهداشت: تاکنون گزارشی از ابتلا به ویروس کرونا در شهرهای دیگر گزارش نشده

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به قم سفر کرده است، در گفتگو با خبرنگار ایرنا، توضیحات و توصیه‌هایی در خصوص بیماری کرونا ارائه کرد.

قاسم جان بابایی گفت که امکان درگیری هر کشوری با ویروس کرونا به دلیل شرایط مسری بودن وجود دارد، همان‌طور که در کشورهای اطراف نیز موارد مبتلا بوده است؛ البته به ایران با تاخیر ورود پیداکرده است.
وی افزود: در کشور ما نیز ورود پیداکرده و تشخیص اولیه ۲ مورد مثبت بوده که ساکن شهر قم بوده‌اند و آزمایش‌های تکمیلی در حال انجام است و نتیجه قطعی به اطلاع مردم می‌رسد.
این بیماری کشنده‌تر از آنفلوانزا نیست، ولی مراقبت و رعایت بهداشت فردی در جلوگیری از همه‌گیری بسیار مهم است.
دانشگاه علوم پزشکی یکی از بیمارستان‌ها را برای درمان بیماران مشکوک در نظر گرفته است و علایم افرادی که مشکوک به کرونا می‌باشد در این بیمارستان زیر نظر قرار می‌گیرند.
بیمارستان دوم و تمام کادر درمانی بیمارستان‌های شهر قم به حال آماده‌باش درآمده است؛ لوازم مصرفی کادر درمانی و بیماران آماده است و از نظر دارو و امکانات کمبودی در استان قم وجود ندارد.
وی افزود: با دستور وزیر بهداشت، روز گذشته گروهی از اداره کل بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در استان قم مستقر شده‌اند و به رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز کمک می‌کنند تا این مساله مدیریت شود.
معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: جای نگرانی نیست و از مردم درخواست داریم با رعایت بهداشت فردی، از دست دادن و روبوسی خودداری کنند و ترجیحا از رفتن به اماکن شلوغ خودداری کنند، در غیراین‌صورت از ماسک استفاده نمایند.
تاکنون گزارشی از ابتلا به ویروس کرونا در شهرهای دیگر گزارش نشده، ولی امکان ابتلا در شهرهای دیگر نیز وجود دارد.
نیازی به استفاده از ماسک توسط همه مردم نیست، بلکه افرادی که با بیمار در ارتباط هستند از جمله همراهان و کادر پزشکی و یا افرادی که مشکوک به این ویروس هستند باید از ماسک استفاده نمایند.
از نظر تامین ماسک جای نگرانی نیست و در صورت کمبود از استان تهران تامین می‌شود.

اطلاعات تکمیلی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد این دو نفر از افراد مسن و از دو منطقه جداگانه قم بوده و نه تنها سفر خارجی بلکه سفر خارج از استان هم نداشته اند. با این حال هنوز علت و چگونگی ابتلای احتمالی آنان به کرونا مشخص نیست و موضوع در دست بررسی است.

کرونا کمتر از تصور مردم نگران‌کننده است

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکی با اشاره به شرایط برخی موارد مشکوک به این بیماری گفت: کسانی که در این بیماری گرفتار نارسایی تنفسی شوند کمتر از دو درصد هستند و این بیماری آن حد که مردم تصور می‌کنند نگران کننده نیست.

دکتر قاسم جان بابایی عصر چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در قم با اشاره به اینکه بیماری کرونا ویروس از نظر مسری بودن قوی است ولی از نظر مرگ و میر از آنفلوانزای اچ وان و ان وان کمتر است، بیان کرد: در چین ۷۵ هزار مورد ابتلا به این بیماری وجود داشته ولی مرگ و میر در اطفال گزارش نشده است.

وی یادآور شد: ممکن است این بیماری برای افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت پیشرفته، ضعف سیستم ایمنی و چاقی زیاد مشکل ایجاد کند.

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکی با اشاره به شرایط برخی موارد مشکوک به این بیماری یادآور شد: کسانی که در این بیماری گرفتار نارسایی تنفسی شوند کمتر از دو درصد هستند و این بیماری آن حد که مردم تصور می‌کنند نگران‌کننده نیست.

وی با اشاره به اینکه مردم باید از دست دادن و روبوسی کردن پرهیز کنند بیان کرد: شستن دست با آب و صابون بسیار اثرگذار است.

دکتر جان بابایی با بیان اینکه مردم اگر علائمی مبنی بر تنگی نفس پیدا کردند به پزشک مراجعه کنند یادآور شد: در تمام کشور تیم‌هایی مشخص شده و نسبت به ویزیت کردن این بیماران اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر در بیمارستان قم مواردی بستری شدند فقط سه چهار نفر نیازمند مراقبت ویژه هستند افزود: این افراد هم تحت نظر هستند و از تنفس مصنوعی هم برای ایشان استفاده نمی‌شود و فقط در حال مراقبت هستیم تا اگر خدمات دارویی بیشتر نیاز داشتند اقدام لازم صورت گیرد.

معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکی با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی و عدم حضور در اماکن شلوغ یادآور شد: اصلا لازم نیست که مردم محل زندگی خود را ترک کنند چرا که ابتلا زمانی اتفاق می‌افتد که فرد مبتلا با فرد سالم روبوسی کرده یا دست دهد و آن فرد اقدام به شستشوی دست خود نکند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این دوره نیز گذرا بوده و به سر خواهد آمد و قطعا این مشکل بدتر از اپیدمی آنفلوآنزا نخواهد بود.

ربیعی: مردم اخبار ویروس کرونا را فقط از وزارت بهداشت دنبال کنند

سخنگوی دولت گفت: مردم اخبار مربوط به ویروس‌کرونا را فقط از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دنبال کرده و به توصیه‌های آن وزارتخانه به صورت جدی عمل کنند.

علی ربیعی عصر چهارشنبه در رشته توییتی با اشاره به خبر شناسایی یک مورد مبتلا به ویروس کرونا در یکی از شهرها نوشت: همانگونه که پیش از این گفته شد تصمیم بر آن است که حتی اگر یک مورد ابتلا به کرونا شناسایی شد، بدون معطلی به صورت شفاف به مردم اعلام شود.

سخنگوی دولت با بیان این که «دقایقی پیش وزیر بهداشت برپایه گزارش کارشناسان آن وزارتخانه از تشخیص مثبت برای دو مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در قم خبر داد»، تاکید کرد: ضروری است مردم خبرها را تنها از طریق وزارت بهداشت دنبال کرده و به توصیه‌های آن وزارت به صورت جدی عمل کنند.

ربیعی تصریح کرد: اطمینان می‌دهیم دولت همه توان خود را برای اطلاع‌رسانی به موقع، آگاه‌سازی و مراقبت از تک تک شهروندان به کار می‌گیرد.

هر دو مورد مبتلا به ویروس کرونا ایرانی هستند

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توئیتی اعلام کرد: همه اقدامات و مراقبت‌ها برای جلوگیری از ویروس کرونا انجام شده است.

علیرضا وهاب زاده عصر چهارشنبه در این توئیت نوشت: هر دو مورد مبتلا به ویروس کرونا که آزمایشات اولیه آنها مثبت بوده، ایرانی هستند.
وی افزود: همه اقدامات و مراقبت‌ها برای جلوگیری از انتقال ویروس انجام شده است. نزدیکان و افراد مرتبط  در قرنطینه هستند و اوضاع تحت کنترل است.

احتمال ابتلای اطرافیان ۲ بیمار فوت شده به کرونا زیاد است

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فوت دو نفر به علت ابتلا به ویروس کرونا نشان می‌دهد که احتمالا افراد دیگری ار نزدیکان آنها نیز به این ویروس مبتلا شده و باید قرنطینه شوند و تعداد بیماران احتمالا بیشتر است.

مسعود مردانی افزود: اطلاعات بنده در مورد وضعیت ویروس کرونای جدید در ایران بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت است و بنابر اعلام وزارت بهداشت تاکنون دو نفر به این ویروس مبتلا شده‌‌اند و بر اثر این بیماری فوت کرده‌‌اند و قرار است در اطلاعیه‌های بعدی وزارت بهداشت اطلاعات دقیق‌تری در این مورد به مردم اعلام شود.

وی افزود: افرادی که با این دو نفر در ارتباط بوده‌‌اند هم تحت نظر هستند و باید در قرنطینه باشند و از آنها هم آزمایش گرفته شده است. از دو نفر فوتی هم آزمایش گرفته شده و نتیجه مثبت بوده است اما آزمایش تخصصی ویروس کرونای جدید برای تایید نهایی به انستیتو پاستور تهران که کیت تشخیص این ویروس را دارد فرستاده شده است.

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت گفت: ظاهرا قبل از فوت این دو بیمار از آنها آزمایش گرفته شده است اما جواب آزمایش نهایی بعد از فوت آنها مشخص می‌شود.

وی افزود: با توجه به دوره این بیماری ۱۰۰ درصد موارد دیگری از این بیماری وجود دارد و مردم باید مراقبت و پیشگیری از این بیماری را جدی بگیرند.

مردانی ادامه داد: کیت تشخیصی ویروس جدید کرونا به تعداد معدود در اختیار انستیتو پاستور وجود دارد و برای موارد معدودی که آزمایش اولیه کرونا مثبت باشد و پزشک عفونی تایید کند این آزمایش انجام می‌شود.

این متخصص عفونی گفت: برای جلوگیری از همه گیری این بیماری باید راه ارتباط افراد مشکوک با افراد دیگر گرفته شود. افرادی با دو فرد فوت شده در تماس بوده‌‌اند باید به سرعت شناسایی شوند. این افراد حتما باید جداسازی شوند و تحت درمان قرار بگیرند تا این بیماری به دیگران منتقل نشود.

شیوع کرونا در قم کنترل شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: شیوع بیماری کرونا در قم کنترل‌ شده است و از مردم می‌خواهیم همچنان با رعایت توصیه‌های بهداشتی، نگران شیوع این بیماری نباشند.

محمدرضا قدیر افزود: ۲ بیمارستان کامکار و فرقانی برای قرنطینه آماده است و افرادی که مشکوک به بیماری کرونا باشند به این مراکز منتقل می‌شوند.

وی با بیان این‌که تاکنون ۲ تَن براثر ابتلا به کرونا جان‌باخته‌اند، اضافه کرد: گروهی از مدیران مرکز کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت برای کنترل و نظارت بر اقدامات صورت گرفته در قم مستقر شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: دقایقی قبل جلسه‌ای با رییسان بیمارستان‌های قم برگزار و گزارشی از وضعیت درمانی و تجهیزات مراکز درمانی قم ارائه شد.

قدیر ادامه داد: تمام مراکز درمانی قم در حال آماده‌باش هستند و تجهیزات درمانی نیز به میزان کافی در دسترس است.

وی به شهروندان توصیه کرد: بهداشت فردی را رعایت و دست‌های خود را مرتبط شست‌وشو کنند.

وی افزود: مردم باید از حضور در اجتماعات پرهیز کنند و در غیر این صورت از ماسک استفاده نمایند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد: مردم بدانند وقتی‌که در معرض بیماری نیستند نیازی به ماسک ندارند، چرا که خود ماسک می‌تواند عامل عفونت باشد.

فقط همان ۲ مورد مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تاکنون فقط ۲ نفر مبتلا به کرونا در قم شناسایی شده‌اند و هیچ مورد دیگری وجود ندارد.

محمدمهدی گویا درباره ابتلای دو نفر به کرونا در قم افزود: مواردی که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند با مواردی که به صورت قطعی مبتلا شدند، تفاوت دارد. تاکنون فقط همین ۲ مورد مبتلای قطعی وجود دارد و موارد دیگر مشکوک هستند و تا وقتی جواب آزمایش به صورت قطعی مشخص نشود، نمی‌توان اظهار نظر کرد و نمی‌گوییم مبتلا هستند.

وی ادامه داد: جواب آزمایش بقیه نفراتی که مشکوک هستند تا فردا (پنجشنبه) مشخص خواهد شد.

گویا بیان کرد: این دو نفر اهل قم بوده و دو روز قبل به علت بیماری مراجعه کردند و آزمایش شدند و حتی سابقه مسافرت خارجی هم نداشتند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: اطرافیان این افراد هم تحت مراقبت قرار دارند.

سوالات کرونایی را از ۱۹۰ بپرسید

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون مواردی که در قم نسبت به آنها مشکوک بودیم، تحت مراقبت خاص در بخش ایزوله قرار گرفته‌اند، افزود: آزمایشات این افراد ارسال شده و بعد از مشخص شدن جواب آزمایش‌ها میتوانیم اعلام کنیم که کدام یک‌ مبتلا هستند و کدام یک مبتلا نشده‌اند.

وی همچنین گفت: اگر مردم فعلا در تهران و قم درباره کرونا سوالی داشتند، می‌توانند با شماره تلفن ۱۹۰ داخلی شش تماس بگیرند و سوالات‌شان را از کارشناسان مربوطه بپرسند.

۲ بیمارستان کامکار و فرقانی برای قرنطینه آماده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: شیوع بیماری کرونا در قم کنترل‌شده است و از مردم می‌خواهیم همچنان با رعایت توصیه‌های بهداشتی، نگران شیوع این بیماری نباشند.

محمدرضا قدیر افزود: ۲ بیمارستان کامکار و فرقانی برای قرنطینه آماده است و افرادی که مشکوک به بیماری کرونا باشند به این مراکز منتقل می‌شوند.

وی با بیان این‌که تاکنون ۲ تَن براثر ابتلا به کرونا جان‌ باخته‌اند، اضافه کرد: گروهی از مدیران مرکز کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت برای کنترل و نظارت بر اقدامات صورت گرفته در قم مستقر شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: دقایقی قبل جلسه‌ای با رییسان بیمارستان‌های قم برگزار و گزارشی از وضعیت درمانی و تجهیزات مراکز درمانی قم ارائه شد.

قدیر ادامه داد: تمام مراکز درمانی قم در حال آماده‌باش هستند و تجهیزات درمانی نیز به میزان کافی در دسترس است.

وی به شهروندان توصیه کرد: بهداشت فردی را رعایت و دست‌های خود را مرتبط شست‌وشو کنند.

وی افزود: مردم باید از حضور در اجتماعات پرهیز کنند و در غیر این صورت از ماسک استفاده نمایند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد: مردم بدانند وقتی‌ که در معرض بیماری نیستند نیازی به ماسک ندارند، چرا که خود ماسک می‌تواند عامل عفونت باشد.

مدارس و دانشگاه‎های قم پنج‌شنبه تعطیل است خبرنگار ایرنا کسب اطلاع کرد که مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان قم فردا پنجشنبه اول اسفندماه تعطیل خواهد بود.   گزارش حاکی است که کلیه مدارس ، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان قم به منظور پیشگیری و بررسی بیشتر وضعیت استان در موضوع کرونا تعطیل خواهد بود.  واکنش علی لاریجانی به رسیدن کرونا به قم

رییس مجلس شورای اسلامی، طی تماس‌های تلفنی با وزرای بهداشت، آموزش و پرورش و استاندار قم بر اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی عاجل در این خصوص تاکید کرد.

علی لاریجانی، همچنین طی تماس تلفنی جداگانه با وزیر آموزش و پرورش، توصیه‌های لازم مبنی بر صیانت از محیط مدارس نسبت به شیوع ویروس کرونا و آگاهی بخشی لازم در این خصوص به والدین و دانش آموزان را ارائه کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی، طی تماس تلفنی جداگانه با بهرام سرمست، استاندار قم نیز بر تشکیل فوری جلسه شورای تامین و اتخاذ هر چه سریعتر تصمیمات پیشگیرانه به ویژه ایمن سازی مجامع عمومی، مدارس و دانشگاه‌های استان قم در قبال بیماری کرونا تاکید کرد.

ماسک طبی به قم ارسال شده است

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که کمبودی از لحاظ ماسک طبی در قم و سایر شهرهای کشور وجود ندارد و ماسک‌های طبی به این شهر ارسال شده است.

سید حسین صفوی درباره موارد مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر کمبود ماسک طبی در استان قم بیان کرد: کمبودی از لحاظ ماسک تنفسی در قم وجود ندارد.

وی ادامه داد: ماسک‌های طبی هم امشب به استان قم ارسال شده و فردا (پنجشنبه) هم ارسال خواهد شد.

صفوی گفت: تولید ماسک طبی به اندازه کافی است و کمبودی از این نظر در کشور وجود ندارد.

  تاثیر ماسک در پیشگیری از کرونا

معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا میان کودکان و اطفال کمترین مورد را در کشورهای مختلف جهان داشته است.

دکتر جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی که برای نظارت بر روند اقدامات مقابله با بیماری کرونا در قم بسر می برد، چهارشنبه شب در جلسه قرارگاه پدافند زیستی این استان، در عین حال گفت که مردم نگران نباشند و تنها مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا میان کودکان و اطفال کمترین مورد را در کشورهای مختلف جهان داشته است.

بابایی از مردم خواست، شستشوی دست با آب و صابون را جدی بگیرند و در خصوص ماسک نیز مطمئن باشند استفاده از آن برای همگان ضروری نیست و تنها کادر پزشکی به آن نیاز دارد.

پیش تر دکتر محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم در گفتگو با ایرنا تاکید کرده بود که ماسک کافی در بازار قم و نیز انبارهای دپو موجود است و جای هیچگونه کمبود و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

در همین حال بهرام سرمست استاندار قم نیز در این جلسه گفت به منظور حفظ انسجام و وحدت رویه، هیچ مدیری به جز دکتر قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم حق اظهار نظر در خصوص وضعیت بیماری کرونا در قم را ندارد و رسانه ها نیز تمامی اخبار را باید از طریق دانشگاه علوم پزشکی قم دنبال کنند.

وی همچنین تاکید کرد که تمامی مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان روز پنجشنبه اول اسفند ماه تعطیل است.

استاندار قم در ادامه از همه دستگاه ها خواست به مجموعه بهداشت و درمان استان در خصوص مقابله با بیماری کرونا در قم کمک کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم پیش تر گفته بود که شیوع بیماری کرونا در قم کنترل‌شده است و از مردم می‌خواهیم همچنان با رعایت توصیه‌های بهداشتی، نگران شیوع این بیماری نباشند.

قدیر افزود: ۲ بیمارستان کامکار و فرقانی برای قرنطینه آماده است و افرادی که مشکوک به بیماری کرونا باشند به این مراکز منتقل می شوند.

وی با بیان این‌که تاکنون ۲ تَن براثر ابتلا به کرونا جان‌باخته‌اند، اضافه کرد: گروهی از مدیران مرکز کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت برای کنترل و نظارت بر اقدامات صورت گرفته در قم مستقر شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: عصر امروز در جلسه با رییسان بیمارستان‌های قم برگزار و گزارشی از وضعیت درمانی و تجهیزات مراکز درمانی قم ارائه شد.

قدیر ادامه داد: تمام مراکز درمانی قم در حال آماده‌باش هستند و تجهیزات درمانی نیز به میزان کافی در دسترس است.

وی به شهروندان توصیه کرد: بهداشت فردی را رعایت و دست‌های خود را مرتبط شست‌وشو کنند.

وی افزود: مردم باید از حضور در اجتماعات پرهیز کنند و در غیر این صورت از ماسک استفاده نمایند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد: مردم بدانند وقتی‌که در معرض بیماری نیستند نیازی به ماسک ندارند، چرا که خود ماسک می‌تواند عامل عفونت باشد.

وی در گفت و گویی دیگر تاکید کرد: تب و لرز و همچنین تنگی نفس و درد عضلانی از جمله علائم بیماری کرونا است

قدیر افزود: به مردم تاکید می کنم آرامش خود را حفظ کنند و با رعایت مسایل بهداشتی و با آرامش به زندگی خود ادامه دهند.

/ ایرنا

--- ---   --- اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید مرورگر شما از این فرمت پشتیبانی نمی کند

این گزارش تکمیل می‌شود کرونا به ایران رسید/ دو نفر در قم فوت کردند

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بیماری های واگیر وزارت بهداشت رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ابتلا به ویروس کرونا ابتلا به ویروس کرونا مبتلا به ویروس کرونا بهداشت درمان و آموزش درمان و آموزش پزشکی بیماری کرونا در قم افرادی که مشکوک شیوع بیماری کرونا رعایت بهداشت فردی توصیه های بهداشتی کرونا در قم کنترل وزارت بهداشت مراکز درمانی قم آزمایشات اولیه ابتلا به کرونا کرونا در قم مدیریت بیماری مورد مبتلا حال آماده باش عصر چهارشنبه کنترل بیماری بیمارستان ها معاون درمان جواب آزمایش اطلاع رسانی موارد مشکوک وزیر بهداشت استاندار قم مردم نگران دانشگاه ها کرونا مثبت بر اقدامات جان بابایی مثبت گزارش وجود ندارد دو نفر فوت کردند رییس مرکز ارسال شده یادآور شد دو نفر مرگ و میر دو نفر استان قم دست دادن ماسک طبی دو مورد مشخص شد ۲ بیمار قم نیز دست ها فوت شد شهر قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۴۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، بنا بر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

در همین راستا، وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشورهایی که زائران آنها عازم به سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آنها مناسک انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از داروهایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند و در وسایل همراه خود قرار دهند، علاوه بر این که در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

کد خبر 6095221

دیگر خبرها

  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • سازمان جهانی بهداشت: حمله به رفح منجر به یک فاجعه انسانی می‌شود
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد