Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-26@05:59:08 GMT

افزایش جمعیت دام مولد و تولیدات دامی در 2 سال اخیر

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۷۱۰۵

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  مرتضی رضایی در رابطه با کاهش جمعیت و تولیدات دام کشور اظهار کرد: با بررسی‌های انجام‌شده از آمار جمعیت و تولیدات دام کشور و با استناد به آمار ارائه‌ شده از مرکز آمار ایران، از سال ۱۳۹۶ تاکنون، نه‌ تنها هیچ‌گونه کاهشی در جمعیت دام کشور گزارش نشده، بلکه افزایش جمعیت را در دام مولد و تولیدات دامی داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به این که این معاونت برای ارائه آمار لحظه‌ای از میزان جمعیت، سطح فعالیت و تولیدات دام بزرگ و کوچک فاقد سامانه‌ی پایش و رصد واحدهای دامداری در کشور است، ادامه داد: البته در سال‌های اخیر طی هماهنگی‌های به‌ عمل‌ آمده، اداره ارتباطات و اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی، سامانه پنجره واحد کشاورزی را جهت دست‌یابی به آمار به‌روز، طراحی و راه‌اندازی کرده است اما در حال حاضر اطلاعات جانمایی شده در این سامانه به‌روز قابل‌ارائه نیست.معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دوره‌ای بودن فعالیت در واحدهای پرواربندی کشور، تصریح کرد: طبیعتاً کل این واحدها نمی‌توانند در طول سال فعال و دارای دام پروار باشند.

 

وی افزود: به‌عبارت‌دیگر پرواربندان با توجه به شرایط قیمت بازار و بسیاری از متغیرهای دیگر برای تکمیل و یا ایجاد ظرفیت مجدد تصمیم‌گیری می‌کنند.رضایی ادامه داد: شرایط موجود بازار، بعضاً مانع عرضه دام پایه پروار از واحدهای دام داشتی به واحدهای پرواربند می‌‌شود و پرورش‌دهندگان دام داشتی، خود اقدام به پروار دام‌های پایه پروار می‌کنند بنابراین امکان غیرفعال بودن واحدهای پرواربندی کشور از ۲۵ تا ۳۶ درصد در سال وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه صدور پروانه‌های تأسیس و بهره‌برداری پرورش دام کوچک و بزرگ در کشور منع قانونی ندارد، عنوان کرد: امکان عدم تکمیل واحدهای تأسیس‌شده درگذشته، وجود دارد و بعضاً واحدها به دلایل مختلف ازجمله فوت، مدیریت غیراقتصادی و توان رقابت، از چرخه تولید خارج و غیرفعال می‌شوند.

 

رضایی افزود: با استناد به آمار مرکز آمار ایران از گاوداری‌های صنعتی کشور در سال ۱۳۹۵، ۲۹ درصد از تعداد پرواربندی‌های کشور در آن سال غیرفعال گزارش شده اما آمار صدور مجوز و تعداد پروانه‌های بهره‌برداری پرواربندی از سال ۱۳۹۶ تاکنون نشان می‌دهد به ظرفیت کل ۲۷۵ هزار رأس دام سنگین رسیده‌ایم که بیانگر روند توسعه پرورش دام در استان‌های مختلف کشور است.

 

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: ارائه برنامه‌ها و سیاست‌های این معاونت جهت احداث واحدهای جدید متناسب با امکانات و منابع موجود متقاضیان، کمک مؤثری در جلوگیری از اتلاف منابع و پایداری تولید در این بخش کرده است.

 

رضایی گفت: نقش اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی به‌ عنوان مسؤولین ساماندهی و انسجام بازار و چرخه تولید بسیار حائز اهمیت است اما به دلیل عدم توانمندی در ارائه خدمات مناسب با هدف کنترل و تسلط بر بازار، این تشکل‌ها موفقیت چشم‌گیری نداشتند.

 

وی افزود: این معاونت در طی سالیان اخیر اقدام به ایجاد و توسعه زنجیره‌های تولید و عرضه محصولات دامی، با بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های موجود در کشور کرده که از این طریق فعالیت‌های مرتبط با واسطه‌گری‌های غیرضروری را از چرخه تولید و عرضه محصولات دامی حذف کند.

 

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با استفاده از این راهبرد، امکان افزایش درآمد تولیدکنندگان، کاهش قیمت تمام‌شده و کاهش هزینه حاشیه بازار امکان‌پذیر شده و همچنین با استحصال سود منطقی تولیدکنندگان؛ محصولات نیز باقیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

 

فارس

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: تولیدات دامی جمعیت اقتصاد جام نیوز کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تولیدات دام تولیدات دامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۷۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌حل‌های یک پژوهشگر علوم اجتماعی برای افزایش جمعیت

پژوهشگر علوم اجتماعی با برشمردن راه‌حل‌های افزایش جمعیت‌ گفت: باید ساختارها اصلاح شود؛ آسان‌کردن مادری برای مادر راه‌حل بعدی است. اگر مدعی هستیم که مادری یک شغل است آیا برای تکریم آن و حقوق و مزایای آن کاری کرده‌ایم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، نخستین جلسه شورای اداری سال 1403 استان زنجان ، صبح امروز با حضور مسئولان استانی در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری زنجان برگزار شد.

مهمترین دستور جلسه امروز، تبیین موضوع فرزندآوری و زنگ خطر برای کاهش جمعیت بود که محمد سلیمی دانشجوی دکترای رشته جمعیت شناسی و پژوهشگر حوزه جمعیت مهمان و سخنران این جلسه بود.

زنجان پژوهشگر علوم اجتماعی ندارد؟

محمد سلیمی پژوهشگر علوم اجتماعی و جمعیت‌شناس با اشاره به بحران جمعیتی در کشور گفت: متأسفانه، زنجان پژوهشگر علوم اجتماعی ندارد و بنده قبل از سفر به زنجان نتوانستم چند پژوهشگر برتر در این زمینه پیدا کنم؛ بنابراین وقتی پژوهشگری در این زمینه وجود ندارد، سوال بنده از مسئولان این است که تصمیمات خود را بر اساس چه داده‌ای ، اخذ می‌کنید؟

سلیمی در ادامه با اشاره به اینکه بحران جمعیت در کشور به صدا درآمده است، مطرح کرد: یکی دیگر از بحران‌ها، عدم فهم دقیق چالش جمعیت است. نتوانسته‌ایم تبیین‌های علمی برای این موضوع ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه زنجان می‌تواند خود را برای نخستین بار در کشور به عنوان استان دوستدار خانواده معرفی کند، مطرح کرد: قانون در سایر حوزه‌ها زورش نمی‌رسد کاری کند. باید در وهله نخست فرهنگ فرزندآوری را تقویت کنیم. شبکه‌های همسریابی نیازمند تقویت است و بنده به صورت علمی می‌توانم این موضوع را ثابت کنم.

ایجاد مشکلات نوپدید!

پژوهشگر علوم اجتماعی با بیان اینکه یک سری مسائل نوپدید در کشور رخ داده است، گفت: در تهران خصوصاً این مسائل نوپدید زیاد شده است. به طور مثال یک زوج در تهران که به خاطر مسائل کاری مهاجرت کرده اند، طبیعی است که هیچ فامیل و اقوامی نداشته باشند و بنابراین هیچ تمایلی برای فرزندآوری ندارند.

آسان کردن مادری برای مادر

وی راه‌حل افزایش جمعیت را اینگونه توصیف کرد و گفت: باید ساختارها اصلاح شود؛ آسان‌کردن مادری برای مادر راه‌حل بعدی است. اگر مدعی هستیم که مادری یک شغل است آیا برای تکریم آن و حقوق و مزایای آن کاری کرده‌ایم؟

سلیمی با اشاره به اینکه یکی از ضعف‌های فرزندآوری در کشور این است که هیچ برنامه‌ای برای متقاعد کردن پدر برای داشتن فرزند نداریم، گفت: به خاطر مشکلات اقتصادی یکی از موانع نخواستن فرزند، می‌تواند پدر خانواده باشد ولی گویا هیچ برنامه‌ای برای پدر یک خانواده نداریم و فقط در حوزه مادر فرهنگ‌سازی در حال انجام است.

کاهش شیب نزولی جمعیت در زنجان 

ابوالفضل رفیعی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان با اشاره به وضعیت موالید در استان گفت: نگرانی‌های بحران جمعیت جدی است و باید برای حل این بحران تلاش کنیم.

وی گفت. تا سال 98، شیب نزولی در فرزندآوری خیلی زیاد بود ولی خوشبختانه بعد از آن سال، آمار نسبتاً امیدوارکننده‌ای شاهد هستیم و شاهد کاهش شیب نزولی هستیم.

رفیعی با بیان اینکه تشکل‌های جمعیتی با مشارکت خودشان در این زمینه بیش از پیش فعال شدند، گفت: به عنوان مثال هیئت ثارالله با محوریت حاج مهدی رسولی در این زمینه بسیار فعال هستند.

وی با اشاره به یکی از اقدامات خوب استان در حوزه سلبی گفت: در زمینه جلوگیری از سقط جنین در کشور پیشتاز هستیم و اقدامات خوبی انجام داده‌ایم.

به حرف رهبری باید عمل کرد

در ادامه آیت‌الله علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان خطاب به مسئولان گفت: همه مسئولان استانی در زمینه تحقق شعار سال تلاش کنند. به حرف رهبری باید عمل کرد.

وی با بیان اینکه معاونت اقتصادی استانداری و اداره‌کل صمت و دیگر دستگاه‌های اقتصادی باید هرچه سریعتر برنامه‌های اجرایی خود را برای جهش تولید با مشارکت مردم پیاده کنند گفت: همه باید دست به دست هم بدهیم تا این شعار تحقق پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با اشاره به عملیات وعده صادق سپاه گفت: سپاه پاسداران دل ملت را شاد کردند و در این عملیات ، دشمن را تحقیر کردیم و دست فراموش نشدنی به آن‌ها دادیم.

وی با بیان اینه بعد از عملیات وعده صادق، سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا برای نخستین بار به سپاه احضار شد، گفت: همه ما به داشتن رهبری فرزانه و حکیم افتخار می‌کنیم چرا که سبب عزت ملی برای ما شده است.

سپاه عزت ملی را برای ملت ایران به ارمغان آورد

محسن افشارچی استاندار زنجان در این جلسه ضمن تقدیر از سپاه بابت عملیات غرورآفرین سپاه گفت: سپاه عزت ملی را برای ملت ایران به ارمغان آورد.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با انتشار برخی فیلم‌ها از دستاوردهای دفاعی خود سعی دارد هراس و دلهره را در نزد مردم بیندازد گفت: آن‌ها لات کوچه خلوت هستند؛ فقط آن‌ها دوست دارند از عملیات روانی استفاده کنند و بیشتر با استفاده از رسانه سر و صدا کنند. بمباران یک کشور بی‌دفاع که هنر نیست که آن‌ها چند دهه است که این کار را می‌کنند.

استاندار زنجان با تأکید بر اینکه یک مروری برای وظایف خود داشته باشیم، گفت: موضوع تخصیص زمین برای جوانی جمعیت را باید حل کنیم. راه و شهرسازی باید فعال‌تر باشد.

وی گفت: بهره‌وری موضوع آب از سوی آب منطقه‌ای باید فعال‌تر باشد. جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی هم وظایف سنگینی روی دوششان است.

افشارچی با بیان اینکه برای تحقق شعار سال باید "بانک‌ها" پای کار باشند عنوان کرد: تعاون‌های کوچک روستایی و دهیاری‌ها هم باید پای کار بیایند. برخی شرکت‌های دانش‌بنیان تا 200 درصد سود می‌دهند و باید مردم سرمایه‌هایشان را به این سمت سوق دهند.

وی به موضوع مهم بهره‌وری اشاره کرد و گفت: برنامه اجرایی خود را به مرکز ارسال کردیم و جزو استان‌های برتر نیز هستیم. بهره‌روی در حوزه آب و صنعت و کشاورزی باید در اولویت قرار بگیرد‌.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری دومین رویداد جوانی در استان همدان
  • افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال
  • آمار جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد
  • افزایش ا ۵ درصدی تولیدات گلخانه های خراسان جنوبی
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • آمار خوبی از میزان موالید و جوانی جمعیت در کشور مشاهده نمی‌شود
  • افزایش ۳۲ درصدی جمعیت دام سنگین نژاد اصیل کشور
  • سهم ۱۷ درصدی تهران از صادرات کشور/ ۲۰۰ واحد راکد احیا شد
  • ارزیابی اثربخشی دوره‌های ترویجی بر افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی
  • راه‌حل‌های یک پژوهشگر علوم اجتماعی برای افزایش جمعیت