Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@10:27:52 GMT

تبلیغات مجازی در اوج افراد کارآمد را انتخاب کنیم

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۶۷۵۵۱

تبلیغات مجازی در اوج افراد کارآمد را انتخاب کنیم

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها، آرش صالحی: در حالی که آخرین ساعات باقی مانده به آغاز انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را می‌گذرانیم مرور حوادث یک هفته گذشته و تبلیغات انتخاباتی نامزدها از تغییر رویکردهای جدی در فضای تبلیغات، نسبت به دوره‌های قبل حکایت دارد.

راه اندازی گروه‌ها و کانال‌های مجازی تا استوری تبلیغاتی در صفحات پر بازدید و راه افتادن کارناوال‌های انتخاباتی در خیابان‌های اصلی شهر، توزیع ویژه نامه، بروشور؛ هدایای تبلیغاتی در این میان کشمکش‌های سخیفی که بین نامزدها و حتی هوادران شکل گرفت هم از نقاط منفی و تاریک تبلیغات انتخاباتی مجلس یازدهم در استان قزوین محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگ زدن و متهم کردن نامزدها در فضای مجازی تا پاره کردن بنرها و روی هم چسباندن پوسترها و شایع کردن انصراف رقیب و آمدن برخی افراد رد صلاحیت شده از جمله بداخلاقی‌های تبلیغات انتخاباتی در استان قزوین بود.

با این حال در مجموع شهرهای استان قزوین نسبت به انتخابات قبلی فضای آرام تری داشت و از آلوده شدن فضاها و معابر شهری با پوسترهای کاغذی جلوگیری شده بود.

مجازی شدن فضای انتخابات

یکی از شاخصه‌های تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مجازی شدن تبلیغات و جریان ساز بودن شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام برای ایجاد شور و نشاط بین هواداران و طرفداران بود.

با وجود کارکرد بالای شبکه‌های اجتماعی مجازی به عنوان ابزاری رایگان، فراگیر و سریع برای انتقال شعارها، اهداف و برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی به مردم و رأی دهندگان، این شبکه‌ها نقش اصلی را در تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم بازی می‌کردند. تبلیغاتی که در قالب کانال، گروه‌های مجازی، استوری در اینستا گرام و ویدئوها و تیزرهای تبلیغاتی نیز به چشم می‌خورد.

به دلیل مجازی شدن فضای تبلیغات، از تعداد نامزدهایی که به صورت سنتی و با استفاده از اقلام چاپی مانند پوستر، بروشور به تبلیغات و اطلاع رسانی پرداخته بودند به شدت کاسته شده بود. ضمن اینکه تنوع اقلام تبلیغاتی چاپی در این دوره بسیار کم شده و در بین نامزدها به بنر و پوستر خلاصه شده بود.

احترام نامزدها به قوانین تبلیغات شهری

در این میان البته رویداد خوشایندی هم به لحاظ رشد فرهنگ تبلیغات انتخاباتی دیده می‌شد که احترام طرفداران و اعضای ستاد نامزدها به مقررات تبلیغات شهری بود؛ به طوری که در استان قزوین، به ویژه شهر قزوین همه کاندیداها تبلیغات چاپی خود را در مکان‌هایی مانند استندهای پارچه‌ای که سازمان زیباسازی شهرداری برپا کرده بود، نصب کرده بودند و از نصب پوستر و بنر در جاهای دیگر خودداری شده بود که این موضوع باعث شد بر خلاف دوره‌های قبل از زشت شدن چهره شهر و دیوارها و معابر شهری و همچنین از اسراف هزینه‌های انتخاباتی جلوگیری شود.

یکی از نکات جالب در تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم، کمک کسبه و مغازه داران به نامزدها برای تبلیغات بود؛ به طوری که بیشتر آنها پوسترهای داوطلبان را پشت شیشه مغازه‌های خود چسبانده بودند. موضوعی که به سهم خود توانست به فضای تبلیغات نامزدها نشاط بخشیده و از زشت شدن چهره شهر به واسطه چسباندن عکس‌های تبلیغاتی جلوگیری شود.

از نامزدهای نمایشی تا تقاضای پول برای انصراف

اما در میان نامزدهایی که برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم در استان قزوین ثبت نام کرده و تأیید صلاحیت شده بودند، بیشتر آنها حضور نمایشی در انتخابات داشتند و چندان به دنبال تبلیغات بودند. بعضی از آنها هم آمده بودند تا نامی برای خود دست و پا کنند و برخی به نفع دیگران کنار بروند که اغلب آنها در ۲ روز پایانی تبلیغات انتخاباتی به نفع نامزدهای صاحب شانس بیشتر کنار رفتند.

به همین خاطر بسیاری از نامزدها تقریباً هیچ تبلیغاتی نکردند که این مسئله در میان نامزدهای زن بیشتر نمود داشت؛ به طوری که از میان کاندیداهای زن، فقط ۲ نامزد تبلیغ فراگیری صورت داده بودند و بقیه تقریباً هیچ تبلیغ قابل توجهی، حتی در فضای مجازی انجام نداده بودند.

البته در این میان حاشیه‌هایی هم دیده و شنیده شد. برای نمونه گفته شد که بعضی از نامزدها برای انصراف به نفع دیگر کاندیداها از آنها تقاضای پول یا پست مدیریتی، در صورت رأی آوردن کرده‌اند که این موضوعات معمولاً از سوی نامزدهای مورد بحث تکذیب نشد و حرف و حدیث‌های فراوانی را به همراه داشت.

کاهش میتینگ‌های تبلیغاتی و ریخت و پاش های انتخاباتی

اما یکی دیگر از ویژگی‌های تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم در استان قزوین کم شدن تعداد میتینگ‌های تبلیغاتی نامزدها بود که بیشتر جای خود را به سخنرانی‌های یکطرفه، شعاری و کارناوال‌های شاد تبلیغاتی داده بود. از گردهمایی بزرگ هواداران گرفته تا راهپیمایی طرفداران نامزدها با گل و بادکنک در خیابان‌ها به همراه اجرای موسیقی شاد، فضای غالب در ستاد نامزدهای پرطرفدار بود.

از جمله نکات مثبت دیگر تبلیغات این دوره هم کاهش اصراف و ریخت و پاش های انتخاباتی بود و کمتر دیده شد که نامزدها برای جذب رأی در شهرها از حربه‌هایی مانند شام و نهار دادن استفاده کنند. هر چند شنیده شد که که این سنت ناپسند همچنان در روستاها وجه غالب تبلیغات بود.

در مقایسه با دوره‌های قبلی هم استفاده از کارت‌های هدیه بانکی برای جذب آرا بیشتر شده بود که نشان می‌داد بعضی از نامزدها همچنان از حربه دادن پول نقد به جای شام و نهار بهره گرفته بودند.

ایجاد اختلافات بین نامزدهای هم جناح

در میان اتفاقات تبلیغاتی که در این چند روز دیده شد، آنچه بیشتر از همه توجه مردم را جلب کرد و حتی موجب انتقاد آنها شد، برخی اختلاف نظرها بین نامزدهای هم جناح بود؛ به طوری که منجر به دودستگی میان اصلاح طلبان و اصولگرایان قزوینی شده بود.

اصلاح طلبان در حالی با چند نامزد وارد جریان انتخابات مجلس در استان قزوین شده بودند که گروه‌های اصلاح طلب گزینه‌های متفاوتی را برای حمایت برگزیدند که از شعله ور شدن جنگ قدرت بین آنها حکایت می‌کند.

اصولگرایان هم که از قبل قرار بود با یک فهرست واحد و فقط با ۲ کاندیدا در قزوین، یک کاندیدا در بوئین زهرا و یک کاندیدا در تاکستان وارد کارزار انتخابات شوند، در نهایت به خاطر ایجاد اختلافات درون جناحی دچار چنددستگی شده و برخی از اصولگرایان خارج از فهرست وارد رقابت در انتخابات شدند.

در بین این دو گروه نامزدهای مستقل هم قرار داشتند که از ضرورت عبور از دو جریان یادشده صحبت می‌کردند و برخی از آنها اعتقاد داشتند که اگر با حمایت حزبی وارد مجلس شوند، باید به جای مردم، حافظ منافع حزب خود باشند.

ضرورت انتخاب درست برای فردایی بهتر

با وجود تبلیغات زیادی که برخی نامزدها انجام دادند، مردم استان قزوین باید بیش از پیش سوابق اجرایی و عملیاتی نامزدها را برای رأی دادن مدنظر داشته باشند. بدون شک نامزدهایی که با هزینه‌های میلیاردی و استفاده از هر ابزاری به دنبال خرید رأی مردم هستند، نمی‌توانند به مردم خدمت کنند.

نامزدهایی که برنامه‌های بلندپروازانه آنها نشان دهنده نیت آنها برای حضور در جایگاه نمایندگی مردم است باید در دیدگاه مردم مورد بازنگری قرار گیرد زیرا، وظیفه اصلی نماینده قانونگذاری است و انجام بسیاری از پروژه‌ها در توان نمایندگان مجلس نیست. از همین رو از مردم فهیم استان قزوین توقع این است که به نامزدهایی رأی دهند که به صداقت، تعهد و کارایی آنها اطمینان دارند و در این حیطه نباید گرفتار جوسازی‌ها شوند.

انتخابات عرصه تعیین سرنوشت کشور در مجلس قانون گذاری است که بدون شک نوع انتخاب ما در شکل گیری دولتی قوی و کارآمد نقش بسزایی دارد.

ایران اسلامی در شرایط بسیار حساسی در تاریخ خود قرار دارد، عبور از چالش‌ها و مشکلات عدیده کنونی کشور نیازمند انسان‌هایی پاک دست، توانمند، کارآمد، مخلص، متعهد، با برنامه، جسور، با سابقه اجرایی بالا برای انتخاب وزرایی شایسته و دولتی کارآمد برای عبور از چالش هاست.

مشارکت مردم / ‬تضمین آینده کشور

از گذشته درس بگیریم، انتخاب‌های غلط گذشته، اشتباهات سهوی و احساسی، گرایش قومی، قبیله‌ای، سیاسی، بدون توجه به شایستگی افراد، بی توجهی به برنامه‌های نامزدها آسیبی است که کشور را با چالش‌های بیشتر مواجه خواهد کرد.

بی تفاوتی به حضور و مشارکت و نادیده گرفتن حتی یک رأی بدون شک آینده کشور و فرزندان ما و ایران را با تهدید مواجه کرده که شاید خسارات جبران ناپذیر سیاسی، اجتماعی ئو اقتصادی را موجب شود.

کمی با خود بیندیشیم و با مروری بر پرونده و سوابق نامزدها با انتخابی درست و واقع بینانه و جدی گرفتن مشارکت خود آینده‌ای بهتر را با تشکیل مجلسی کارآمد با نمایندگانی متعهد و متخصص رقم بزنیم.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا انتخابات حضور در انتخابات زهرا شبکه های اجتماعی موسیقی انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی انتخابات مجلس یازدهم تبلیغات انتخاباتی تبلیغات انتخابات استان قزوین بین نامزدها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۷۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، حاشیه‌های انتخابات یازدهم اسفندماه همچنان ادامه دارد و به ویژه در حوزه مجلس شورای اسلامی با گمانه زنی‌های داغ رسانه‌ای همراه است. حالا مهم‌ترین سوژه برای رسانه ای‌ها هم ریاست بر پارلمان است. پارلمانی که کمتر پیش آمده رئیسش دوباره انتخاب نشود (به جز حداد عادل) و امروز  برای تکرار ریاست محمد باقر قالیباف که برخلاف دوره گذشته که رای اول پایتخت را داشت، دیگر منتخبانی را بالای نام خود می‌بیند سخت‌تر از همیشه است.

اگر ۷ خرداد سال ۱۳۹۹ همه مطمئن بودند رئیس مجلس پس از علی لاریجانی، قالیباف خواهد بود، امروز و برای ۷ خرداد ۱۴۰۳ تردید‌ها بسیار بیشتر شده و رقابت‌ها برای ریاست بر قوه مقننه شدت گرفته است. شنیده‌های برخی رسانه‌ها نیز از محافل سیاسی و راهروی مجلس از لابی‌های پشت‌پرده و برگزاری جلسات گوناگون حکایت دارد.   براساس این شنیده‌ها  افرادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند که از جمله آنان می‌توان از «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نام برد.

شنیده‌ها از راهروی مجلس هم نشان می‌دهد این چهره‌ها برای جلب نظر سایر منتخبان، جلساتی برگزار کرده‌اند؛ روندی که در آن، طرح وعده‌هایی برای گرفتن رای از منتخبان مجلس آینده هم دور از ذهن نیست. خبر آنلاین در توصیف این لابی‌ها نوشته است: «همه در حال لابی کردن و برگزاری جلسات‌شان هستند، برای این جلسات هم نام‌های پر طمطراقی می‌یابند؛ مانند «هم‌اندیشی منتخبان جدید مجلس» شاید برخی از آن‌ها هم‌فکر و همسو به نظر بیایند، اما این جلسات با محوریت برخی از منتخبان جدید تهران به صورت جداگانه برگزار شده و می‌شود که در یک جبهه قرار دارند.» در این میان، اما اظهارات اخیر ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس نشان داد که  گفتگو‌ها و لابی‌ها درباره گزینه‌های ریاست مجلس از شنیده‌ها گذشته و جدی و رسمی‌تر شده است.   او گفت: محمد باقر قالیباف در حال برگزاری نشست‌هایی به صورت فردی و جمعی با منتخبین مجلس دوازدهم با موضوع و دستور کار ریاست مجلس آینده است. نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین مجتبی ذوالنوری، علی نیکزاد و منوچهر متکی نیز دیدار‌های فردی و جمعی با منتخبین مجلس دوازدهم برای معرفی خود به عنوان نامزد ریاست مجلس و ارائه برنامه‌هایشان برنامه ریزی کرده‌اند.

وی افزود: ذوالنوری، علی نیکزاد و منوچهر متکی در تماس‌های تلفنی با بنده، آمادگی‌شان را برای نامزدی ریاست مجلس آینده اعلام کرده و عنوان کردند که با توجه به این که این توانمندی را برای برعهده گرفتن ریاست مجلس آینده در خود می‌بینند پا در عرصه گذاشته‌اند. ابوترابی خاطرنشان کرد: آقای قالیباف نیز در مذاکرات حضوری که با بنده و نمایندگان داشتند، آمادگی خود برای ریاست مجلس آینده و نامزدی برای این جایگاه را اعلام کردند.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در کنار گزینه‌های ریاست مجلس، حسین علی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی نیز خود را به عنوان گزینه نایب رئیسی مجلس به منتخبین معرفی کرده است. وی افزود: همچنین منتخبین مجلس دوازدهم در نشست‌هایی که داشته‌اند تصمیم گرفتند تا فراکسیونی سیاسی در مجلس دوازدهم تشکیل دهند و در واقع سنگ بنای چنین فراکسیونی در این نشست‌ها گذاشته شده است و تا زمانی که اسم نهایی برای این فراکسیون انتخاب شود و مابقی نمایندگان در دور دوم انتخابات مشخص شوند بنا شده نام این فراکسیون همان فراکسیون انقلاب اسلامی باشد.

با همه این احوال و  باتوجه به رقابت تنگاتنگ جریان‌های مختلف اصولگرایی در انتخابات مجلس دوازدهم و حضور کاندیدا‌های آنان در بهارستان، انتظار می‌رود صحنه رقابت نه‌تن‌ها برای کسب کرسی ریاست که برای کرسی نایب رئیسی، سایر اعضای هیئت رئیسه مجلس و حتی رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز جدی‌تر شود و در نهایت فضای کلی مجلس دوازدهم را به سمت‌وسویی هدایت کند که در آن کمتر شاهد یک‌دستی‌هایی از نوع مجلس یازدهم باشیم. در چنین شرایطی، این که کاندیدا‌های هر کدام از این کرسی‌های ریاست، گوشه‌چشمی به نتایج دوره دوم انتخابات مجلس داشته باشند تا با رایزنی‌ها بتوانند نظر آنان را به خود جلب کنند، نه‌تن‌ها تصور بعیدی نیست که به نظر می‌رسد تاثیر سرنوشت‌سازی هم بر ترکیب نهایی هیئت رئیسه و روسای کمیسیون‌های مجلس دوازدهم برجای بگذارد.  

 حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند

رفته رفته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در روزجمعه ۲۱ اردیبهشت ماه  نزدیک می‌شویم. انتخاباتی که شاید شور و حال دور اول را نداشته باشد، اما به باور کارشناسان می‌تواند ترکیب سیاسی بهارستان دوازدهم را تغییر دهد و از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از این رو مشارکت مردم اثرگذار است. اما همان طور که اشاره شد، دور دوم انتخابات و تعیین تکلیف کرسی‌های باقی مانده؛ در انتخاب رئیس آینده مجلس نقش مهمی ایفا می‌کند.

در همین راستا معاون پارلمانی رئیس‌جمهور  در جدیدترین اظهارنظر خود درباره مجلس دوازدهم،  ضمن تاکید بر اهمیت دور دوم انتخابات در پاسخ به این پرسش که دولت نظری درباره ترکیب هیئت رئیسه و ریاست مجلس دوازدهم دارد؟ گفت: نه، دولت به هیچ وجه به این مسئله ورود نمی‌کند. خط مشی رئیس جمهور این بوده که در انتخابات فهرست نداشته باشد در حالی که در دوره‌های قبل  دولت‌ها این گونه نبوده اند. دولت، انتخاب را به خود مردم واگذار کرده و مردم در انتخاب خود نشان دادند، کسانی که همراهی بیشتری با دولت دارند، پایگاه مردمی بهتری دارند.

دیگر خبرها

  • آغاز تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات از ۲ روز دیگر
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • آغاز ضبط مستند تبلیغاتی و مناظره نامزدهای دور دوم انتخابات
  • جزئیات برگزاری دومین مرحله از انتخابات مجلس دوازدهم در ۲۱ اردیبهشت
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • نشست نامزدهای دور دوم انتخابات با رئیس هیات نظارت بر انتخابات خوزستان
  • زمان تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس اعلام شد
  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود