Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان انگلیسی، نوعی ماسک ابداع کرده‌اند که می‌تواند باکتری‌هایی که عامل بیماری هستند، فقط در 30 دقیقه شناسایی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، یک ماسک جدید که مورد بررسی "سرویس ملی سلامت" (NHS) انگلستان قرار دارد، می‌تواند بیماری سل را به موقع تشخیص دهد.

این ماسک که توسط دانشمندان انگلیسی طراحی شده، می‌تواند باکتری‌های بیماری‌زا را که از دهان بیماران مشکوک خارج می‌شود، تنها در نیم ساعت شناسایی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان باور دارند که این فناوری می‌تواند با تشخیص سریع خود، جان میلیون‌ها نفر را در یک سال نجات دهد.

این ماسک در آزمایش روی بیماران مبتلا به سل توانست این بیماری خطرناک را تا 86 درصد درست تشخیص دهد. در مقایسه با یک ابزار معمولی تشخیص سل که کار خود را با نمونه‌گیری از خلط داخل ریه‌ها انجام می‌دهد و نتایج آن همیشه قابل اطمینان نیست، این ماسک می‌تواند کارآیی بیشتری داشته باشد.

سرویس ملی سلامت انگلستان در حال حاضر این ماسک را مورد بررسی قرار داده و انتظار دارد که با گسترش استفاده از آن در سراسر جهان، تا هزاران دلار صرفه‌جویی در هزینه‌ها امکان‌پذیر شود.

سل، یکی از 10 دلیل مهم مرگ و میر در جهان است که فقط در سال 2018 جان حدود 1.5 میلیون نفر را گرفت.

دانشمندان "دانشگاه لستر" (University of Leicester) و "دانشگاه پرتوریا" (University of Pretoria)، نوارهایی از جنس پلی‌وینیل الکل ابداع کردند که در ماسک تعبیه شده‌اند. این نوارها می‌توانند باکتری عامل سل را هنگام سرفه، عطسه یا تنفس کاربر جذب کنند. هنگامی که پژوهشگران نوارها را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دادند، موفق شدند نتایج را طی نیمی از روز به دست بیاورند.

پروفسور "مایک بارر" (Mike Barer)، پژوهشگر دانشگاه لستر گفت: این نخستین باری است که می‌توان با استفاده از یک روش ساده، بازدم بیماران مبتلا به سل را مورد بررسی قرار داد.

نکته مثبت اینجاست که این ماسک، هزینه کمی دارد و بررسی سل را به دقت انجام می‌دهد؛ در نتیجه می‌تواند امکان تشخیص به موقع را فراهم کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ماسك بیماری سل باکتری تنفس مورد بررسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۶۷۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر

به گزارش خبرگزاری مهر، «طراحی و ساخت زیست حسگر الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک» عنوان رساله دکتری جلیل پرچکانی چوزکی است که با راهنمایی حسین نادری‌منش به انجام رسانده است.

پرچکانی چوزکی با مدرک دکتری بیوفیزیک از دانشگاه تربیت مدرس درباره این طرح توضیح داد: سرطان یکی از موضوعات حساس و مورد توجه است که یافتن راهی برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام آن، همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. تشخیص دیرهنگام این بیماری، می‌تواند باعث گسترده شدن آن و آلوده کردن بافت‌های دیگر از طریق پدیده متاستاز شود که این موضوع از طریق خون یا لنف صورت می‌گیرد. متأسفانه هنگامی که متاستاز رخ دهد، درمان بسیار مشکل شده و در اصطلاح به آن سرطان بدخیم گفته می‌شود.

وی افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سرطان سینه به همراه سرطان ریه شایع‌ترین سرطان‌ها بین افراد هستند و سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی نیز محسوب می‌شود.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: نکته مهم این است که سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود، اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است. به طوری که از هر ۸ زن ۱ نفر در طول عمرش به سرطان سینه مبتلا می‌شود اما مردان تنها ۱ درصد کل موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهد.

وی تأکید کرد: متأسفانه هیچ نشانگر سرمی معتبر برای پیش‌آگاهی اولیه وجود ندارد که حساس و به‌اندازۀ کافی خاص باشد تا به‌طور معمول مورد استفاده قرار گیرد اما در این زمینه، میکروRNA به‌عنوان نشانگر پیش‌آگاهی اولیه در بیماری سرطان در جامعه علمی، مورد توجه قرار گرفته است.

پرچکانی چوزکی خاطرنشان کرد: در این تحقیق به دنبال طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک بودیم چرا که به کمک این سنسور می‌توان سرطان سینه را در مراحل ابتدایی و با سرعت بالا تشخیص داد.

کد خبر 6089491 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد
  • چگونه دانشمندان تنها در چند ساعت الماس تولید کردند
  • دانشمندان تنها در چند ساعت الماس تولید کردند
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ
  • شناسایی ۳ نوع سرطان با یک قطره خون
  • دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس ساختند