Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد صادق شجاعی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در بین قوای سه گانه کشور قوه مقننه از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار است. در قانون اساسی اختیارات بسیار بالایی به این قوه داده شده است که حق تحقیق و تفحص در تمامی امور کشور، استیضاح رئیس جمهور و وزرا و نظارت بر قوه قضائیه از جمله این اختیارات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت خاص قوه مقننه به عنوان یکی از قوای اصلی مملکت طبیعی است که قانون گذار باید مراقب این موضوع باشد که فرآیند صحیح و سالمی برای انتخاب نمایندگان مجلس شکل گیرد تا افراد واجد شرایط وارد مجلس شوند. تصمیمات نمایندگان مجلس سرنوشت کشور و مردم در آینده را رقم می‌زند به همین دلیل انتخابات پیش رو بسیار مهم بوده و برخورد ویژه و مناسبی با تخلفات احتمالی انجام می‌شود.

شجاعی در خصوص تخلفات انتخاباتی در روز رأی گیری گفت: قانون گذار در ماده ۶۶ قانون انتخابات ۱۸ مورد به عنوان جرایم و تخلفات انتخاباتی برشمرده است.

وی بیان کرد: خرید و فروش رأی، رأی گرفتن با شناسنامه فردی که حضور ندارد، تهدید یا تطمیع در امر انتخابات، رأی دادن با شناسنامه جعلی یا شناسنامه دیگری، رأی دادن بیش از یک بار، توصیه به نوشتن اسم کاندیدای معین، اخلال در امر انتخابات، کم و زیاد کردن آرا یا تعرفه‌ها، تقلب و تزویر در اوراق تعرفه یا برگ رأی یا صورتجلسات، توصیه به نوشتن اسم کاندیدای معین در برگ رأی از طرف اعضای شعبه، تغییر و تبدیل یا جعل و یا ربودن و یا معدوم کردن اوراق و اسناد انتخاباتی، ایجاد رعب و وحشت برای رأی دهندگان یا اعضای شعب ثبت رأی از جمله این موارد است.

مشاور حقوقی استاندار کرمان گفت: همچنین دخالت در امر انتخابات با سند مجهول یا به هر نحو، انجام یا عدم انجام هر گونه عملی که باعث مخدوش شدن رأی مردم از ناحیه اعضای شعبه اخذ رأی شود، انتقال صندوق اخذ رأی به جایی غیر محلی که قبلاً پیش بینی شده است هم جرایم انتخاباتی به شمار می آیند که شدید و خارج از نوبت با آنها برخورد می‌شود.

شجاعی بیان کرد: اعضای شورای نگهبان، اعضای هیئت اجرایی و در شرایط خاصی نماینده کاندیداها می‌توانند پای صندوق‌های رأی حضور داشته باشند که هیچکدام از افراد حق دخالت یا توصیه به درج اسم کاندیدای خاص در برگ رأی را ندارند.

نحوه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی

وی در خصوص شکایت و نحوه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در روز برگزاری انتخابات اظهار کرد: افراد می‌توانند شکایتشان در خصوص تقلب، تهدید و تطمیع را از روز تشکیل هیئت اجرایی تا دو روز بعد از اعلام نتیجه اخذ رأی انتخابات به هیئت‌های اجرایی ارائه کنند و آنها هم موظف هستند نتیجه رسیدگی را ظرف حداکثر هفت روز اعلام کنند.

مشاور حقوقی استاندار کرمان بیان کرد: همچنین افراد می‌توانند شکایت مستند خود از نحوه برگزاری انتخابات را با مراجعه به هیئت‌های نظارت که وابسته به شورای نگهبان هستند؛ ظرف مدت هفت روز از تاریخ اخذ رأی به دبیرخانه شورای نگهبان تحویل دهند.

شجاعی در خصوص شکایات قابل رسیدگی گفت: الزاماً باید مشخصات کامل شاکی زیر برگه شکایت موجود باشد، چنانچه شکایت غیرواقع باشد و عنوان افترا را به خودش بگیرد شخص شاکی به عنوان مفتری تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

بررسی محرمانه شکایت‌ها در هیئت نظارت

وی عنوان کرد: بررسی شکایت‌ها در هیئت نظارت به صورت محرمانه است و تا زمان مشخص شدن نتیجه انتشار پیدا نمی‌کند. شکایتی هم که در جریان انتخابات به هیئت اجرایی تحویل داده می‌شود مانع ادامه کار انتخابات نمی‌شود و هیئت اجرایی باید انتخابات را ادامه بدهند و شکایت در مهلت و طبق فرآیند قانونی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

شجاعی ادامه داد: هیئت اجرایی بعد از بررسی شکایت چنانچه تشخیص دهد امور انتخابات در یک یا چند شعبه از جریان عادی خارج شده است و طبق روال قانونی نیست، با تأیید هیئت نظارت انتخابات یک یا چند شعبه مزبور را در صورتی که در سرنوشت انتخابات مؤثر باشد باطل اعلام می‌کند.

وی گفت: هیئت‌های اجرایی و نظارت شماره‌هایی برای دریافت شکایات در محل شعب اخذ رأی در معرض دید مردم قرار می‌دهند. همچنین اعضای هیئت نظارت و اجرایی در پای صندوق‌ها حضور دارند و به محض دریافت شکایت یا گزارشی مراتب را به اطلاع مبادی ذیربط اعلام می‌کنند و در صورت نیاز به ممانعت از ادامه تخلف نیروهای انتظامی حاضر در محل اخذ رأی وظیفه قانونی خود در این زمینه را انجام داده و با افراد متخلف برخورد می‌کنند.

مشاور حقوقی استاندار کرمان با اشاره به حضور همیشگی و پرشور مردم در انتخابات‌های بعد از انقلاب افزود: ان شالله فردا هم شاهد حضور فعال و پررنگ مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خواهیم بود. با توجه به اینکه انتخابات مجلس بسیار سرنوشت ساز است حضور حداکثری مردم را در پای صندوق‌های رأی شاهد خواهیم بود.

کد خبر 4857975

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد شجاعی استانداری کرمان انتخابات 98 انتخابات 98 راهپیمایی 22 بهمن دهه فجر بارش برف ایلام بوشهر انتخابات مجلس شورای اسلامی تعطیلی مدارس قزوین شهرکرد انقلاب اسلامی ایران گرگان مجلس شورای اسلامی بیرجند تخلفات انتخاباتی هیئت اجرایی هیئت نظارت اخذ رأی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۰۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور پررنگ چری در نمایشگاه خودرو پکن (فیلم)

عصر ایران؛ مسعود طاهری - حضور پررنگ چری، یکی از بزرگترین خودروسازان چینی، در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن که با شعار "عصر جدید، خودروهای جدید" برگزار شد، بار دیگر بر جایگاه این شرکت به عنوان یکی از بازیگران اصلی در صنعت خودرو جهان تأکید کرد.

چری در این نمایشگاه از جدیدترین دستاوردها، نوآوری‌ها و برنامه‌های آینده خود برای بازارهای داخلی و جهانی رونمایی کرد و گام بلندی در مسیر تبدیل شدن به برندی جهانی برداشت.

در میان انبوه خودروهای رونمایی شده در نمایشگاه پکن 2024، غرفه چری به وضوح خودنمایی می‌کرد. این شرکت با تمرکز بر عرضه خودروهای نوآورانه و پاک، توجه بازدیدکنندگان و کارشناسان را به خود جلب کرد.

از جمله محصولات شاخص چری در این نمایشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تیگو 9: بر روی پلتفرم جدید T2X چری ساخته شده است. این پلتفرم با تمرکز بر هوش و اتصال به اینترنت، تحولات جدیدی را در صنعت خودرو رقم می‌زند. T2X با ادغام فناوری‌های پیشرفته در بخش‌های مختلف، از جمله سیستم تعلیق، شاسی، سیستم چهار چرخ متحرک و فرمان، هندلینگ و پایداری خودرو را به طور قابل توجهی ارتقا می‌دهد.

اکسید EXLANTiX: کانسپت لوکس و برقی چری که نمایانگر تعهد این شرکت به ارائه تجربه‌ای منحصر به فرد از رانندگی لوکس و پایدار به مشتریان است. این خودرو با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا، به عنوان پرچمدار برند اکسید، لوکس و پایداری را به طور همزمان به ارمغان می‌آورد.

امودا C7: کراس‌اوور جدید چری با طراحی اسپرت و جوان‌پسند که به دنبال جذب مشتریان در این رده سنی است. این خودرو با ظاهری عامه‌پسند و امکانات رفاهی مناسب، می‌تواند سهم بازار چری را در میان جوانان افزایش دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رضوانی عضو هیئت رئیسه ورزش‌های آبی جهان شد/ فتاحیان مدیر اجرایی آسیا باقی ماند
  • برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد
  • دولت از استاندار جدید لرستان حمایت کند/ لزوم برخورد قاطع با فساد
  • حضور پررنگ چری در نمایشگاه خودرو پکن (فیلم)
  • استقرار شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم
  • استقرار شعب رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • زمان آغاز به کار مجلس ششم خبرگان رهبری اعلام شد
  • افتتاحیه دوره ششم مجلس خبرگان رهبری اول خرداد برگزار می‌شود
  • تک‌صدایی در لرستان نباید داشته باشیم/ هدف‌گذاری برای سفر دوم دولت
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود