Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش از این قرار شد که این کمیته ۲۹ بهمن ماه برگزار شود.

 دور نخست مذاکرات کمیته نظامی مشترک ۵+۵ در لیبی ۱۴ بهمن ماه آغاز و به مدت پنج روز ادامه یافته بود.

پنج مقام ارشد دولت وفاق ملی لیبی و پنج نماینده ارتش شرق لیبی در این مذاکرات شرکت دارند.

"غسان سلامه" فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی پس از پایان دور نخست این کمیته اعلام کرد که طرف‌ها در نشست ژنو در مورد اهمیت ادامه آتش بس در لیبی و احترام و جلوگیری از نقض آن تأکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دور از مذاکرات بر ضرورت حفظ حاکمیت لیبی، اراضی آن و دفاع از مرزهای این کشور تاکید شد و طرف‌های درگیر عدم دخالت کشورهای خارجی در امور داخلی لیبی را ضروری دانستند.

 دولت شرق لیبی به نمایندگانی "خلیفه حفتر" و دولت وفاق ملی به ریاست "فایز السراج" همچنین بر ضرورت جلوگیری از ورود جنگجویان خارجی تأکید کردند و خواستار بیرون راندن آنها از لیبی شدند. اما طرف‌های درگیری نتوانستند برای آن که زندگی طبیعی در مناطق درگیری به روال خود بازگردد، توافق کنند.

نشست سازمان ملل با عنوان «کمیته مشترک نظامی لیبی» که متشکل از ۱۰ نفردر پی اجلاس ماه گذشته برلین در مورد بحران لیبی برگزار شده‌است. 

 این کمیته مسؤول نظارت بر آتش‌بسی موقتی در لیبی است که تقریباً شکست خورده است.

ریاست جلسه سازمان ملل را «غسان سلامه» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و رییس مأموریت حمایتی این سازمان در لیبی بر عهده داشت.

برلین ماه گذشته میزبان نشستی بین المللی درباره لیبی بود و فرماندهان نظامی جناح‌های رقیب در این کشور تصمیم داشتند تحت نظر سازمان ملل یک آتش بس میان خود برقرار کنند. با این وجود هر یک از طرفین بارها طرف مقابل را به نقض این آتش بس متهم کرده اند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو که با هدف برکناری "معمر القذافی" دیکتاتور پیشین این کشور روی داد، ‌با بحران سیاسی گسترده‌ای رو به رو است.

این کشور به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد و این دولت ها شامل دولت وفاق ملی به ریاست "فائز السراج" که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود و مقر آن در طرابلس است و دیگری دولت موقت به فرماندهی ژنرال حفتر در شرق لیبی که نخست وزیر آن "عبدالله الثنی" است.

برچسب‌ها سازمان ملل متحد خلیفه حفتر لیبی پروندهٔ خبری تلاش برای صلح در لیبی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد خلیفه حفتر لیبی سازمان ملل متحد خلیفه حفتر لیبی سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۱۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست

ولادیمیر بیلک، عضو کنست رژیم صهیونیستی همزمان با کشمکش در کابینه صهیونیستی و شورای جنگ درخصوص ادامه مذاکرات با حماس اعلام کرد که از چه زمانی ادامه جنگ به یک ارزش در مذاکرات تبدیل شد؟ هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست.

براساس گزارش خبرگزاری سما فلسطین، این مقام صهیونیست در ادامه گفت: اگر برای نجات اسرائیلی‌هایی که توسط دولت جنایتکار نتانیاهو رها شده‌اند، باید جنگ را پایان دهیم، پس باید جنگ را پایان دهیم، حداقل در واقعیت خاورمیانه، که هر لحظه ممکن است منفجر شود.

بیلک در پایان نیز گفت: برای نتانیاهو، ادامه استفاده از واژه جنگ موضوع بقای سیاسی است از فاجعه‌ای که با تشکیل این دولت آغاز شد.

روز گذشته همزمان با ورود هیاتی از حماس به قاهره برای ادامه مذاکرات درخصوص جنگ، «بنی گانتس» عضو ارشد شورای جنگ رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو را تهدید کرد اگر اعضای کابینه‌ی او با پیشنهاد خوب برای توافق اسرا مخالفت کنند، کابینه را منحل می‌کند.

از سویی دیگر بزالل استموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی هشدار داد کابینه نتانیاهو بدون اجرای طرح عملیات نظامی در رفح حق موجودیت نخواهد داشت. با این وجود  روزنامه «تایمز اسرائیل» نوشت اگر حزب اسموتریچ از ائتلاف حاکم کناره‌گیری کند، دولت نتانیاهو به همکاری با بنی گانتس، رئیس حزب وحدت ملی تکیه خواهد زد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • سومین دور مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی آمریکا و اوکراین
  • مذاکرات نظامی مغرب و ناتو
  • حضور سفیران و مقامات بین المللی در همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
  • نشست مشترک کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی و مسئولین کمیته ملی المپیک
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • توسعه شرق کشور در گرو حل مسائل مشترک استان های شرقی
  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • تردید مقامات امنیتی صهیونیست در اثربخشی حمله به رفح
  • ما به انگلیس یا هر کشور دیگری درباره دخالت نظامی هشدار می‌دهیم