Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@04:07:24 GMT

به کودکانتان باج ندهید

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۷۶۴۷۱

به کودکانتان باج ندهید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، انیس خوش لهجه در پاسخ به این سوال که چرا یک والد به جای آن که با فرزند خود دوست باشد، به یک فرد مستبد تبدیل می‌شود، گفت: پدر و مادر برای پذیرش نقش والدگری هیچ گونه آموزشی نمی‌بینند، آمادگی ندارند و هیچ متولی برای صدور مجوز والد شدن وجود ندارد. مادر و پدر امروزی به همان چیزها و سبک تربیتی که از والدین خود به ارث برده‌اند اکتفا می‌کنند، درحالی که افراد در دنیای امروز اطلاعات بسیار زیادی از شبکه‌های مختلف اجتماعی دریافت می‌کنند که گاهی درست نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه افزود: در چنین شرایطی و با این حجم داده‌ها، گاهی خود والدین نیز دچار چند گانگی می‌شوند و درست و نادرست را تشخیص نمی‌دهند، به همین دلیل در سبک فرزندپروری به جای آن که والد مقتدری باشند و بتوانند با توجه به سطح توانایی فرزند قوانین و قواعد وضع کنند به یک والد مستبد که تنها سختگیرانه عمل می‌کند یا آنقدر سهل‌گیر است که زندگی‌اش قاعده و قانونی ندارد، تبدیل می‌شوند.

خوش لهجه که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، در خصوص نحوه رفتار والدین برای ایجاد تعامل سازنده با کودکان زیر ۶ سال نیز تصریح کرد: گرچه سنگ بنای دوستی والد با فرزند از کودکی گذاشته می‌شود، اما این موضوع به معنی باج دادن و پذیرفتن بی چون و چرای خواسته‌های کودک نیست. اگر والدین رفتارهای درست کودک را تقویت کنند، این روش می‌تواند مبنا و آغاز خوبی برای دوستی دو طرفه آنها باشد. البته این تقویت کننده نباید اغراق آمیز باشد، باید متناسب و کلامی باشد و تبدیل به یک ابزار و وسیله برای شرطی سازی کودک نشود.

به گفته این روان‌شناس گاهی والدین خستگی‌ها و درگیری‌های خود را به کودکان منتقل می‌کنند و کلمات خود را بی منطق و چند گانه به فرزندانشان انتقال می‌دهند که به صمیمیت آنها ضربه می‌زند و امنیت و اعتماد کودک را خدشه‌دار می‌کند. در واقع والدین باید یک قاعده درست داشته باشند و بر اساس آن از فرزند خود رفتار درست را مطالبه کنند تا پس از آموزش صمیمیت بیشتری میان فرزند و والدین ایجاد شود.

فاطمه منتظری، مشاور خانواده و پژوهشگر حوزه مطالعات زنان نیز با اشاره به چگونگی ایجاد فضای رفاقت میان والدین و فرزندان، گفت: والدین و به ویژه مادران به دلیل پرداختن به دغدغه‌های حاشیه‌ای و مایحتاج مادی، پرورش روح کودکان خود در ابتدای تولد را فراموش می‌کنند. در واقع به همان اندازه که ابعاد مادی زندگی فرزند برای والدین اهمیت دارد، امنیت روانی کودک نیز باید مهم باشد و زمان برابری صرف این دو نیاز فرزند شود.

وی افزود: ایجاد این شرایط همان آغاز رفاقت خواهد بود، چرا که ضمیر ناخودآگاه کودکان که مانند هوشیاری آنها در ظاهر فعال است، از همان زمان شروع به تاثیرپذیری می‌کند و آنچه که در نهاد کودکان ایجاد می‌شود تا آخر عمر با آنها خواهد بود.

این روان‌شناس با بیان اینکه اگرچه بخش عملکردی مغز در دوران کودکی نسبت به سنین دیگر خاموش تر است، اظهار کرد: اما این موضوع به معنای نداشتن منطق در کودکان نیست. می‌توان گفت این سنین منطق خاص خود را دارد و ما برای شناخت چارچوب ذهنی و منطق کودک تلاش نمی‌کنیم تا خود را در آن جای دهیم. بنابراین اگر به زندگی ۶ ساله کودک آگاه باشیم و در خصوص منطق فکری آنها شناخت پیدا کنیم، می‌توانیم از نگاه آنها عادات را شکل دهیم و این گونه به آنها نزدیک خواهیم بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: روانشناسی کودکان باج خواهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۶۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال در اروپا

بنابر گزارش منتشر شده در رسانه‌های بلژیک بیش از ۵۰ هزار کودک بی‌سرپرست که در ۳ سال گذشته به اروپا مهاجرت کرده‌اند، ناپدید شده‌اند.

به گزارش مشرق، سه رسانه‌ بلژیکی در پی انجام مطالعاتی در این باره اعلام کردند از ۵۱ هزار و ۴۳۳ کودک مهاجر که بدون بستگان خود بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به اروپا رفته‌اند، خبری نیست.

تخمین زده می‌شود که این کودکان ممکن است به دست گروه‌های جنایت سازمان یافته افتاده یا مجبور به کار شده باشند.

بیشترین تعداد کودکان بی سرپرست گمشده در ایتالیا با ۲۲ هزار و ۸۹۹ نفر ثبت شده است.

اتریش نیز با ۲۰ هزار و ۷۷ نفر و بلژیک نیز با ۲ هزار و ۲۴۱ کودک ناپدید شده در رده‌های بعدی قرار دارند.

با این حال تخمین زده می‌شود که تعداد واقعی، بسیار بیشتر باشد زیرا ۱۳ کشور از ۳۲ کشور اطلاعاتی را در محدوده تحقیق ارائه نکرده‌اند.

به گزارش آناتولی، «آخی لیون»، دبیرکل فدراسیون کودکان گمشده در اروپا، یک سازمان غیردولتی مستقر در بلژیک که در ۲۷ کشور اروپایی در مورد کودکان گم شده فعالیت می‌کند، تأکید کرد این ارقام نگران کننده است و گفت: افزایش تعداد گزارش‌های مربوط به ناپدید شدن «خردسالانِ بدون همراه» بسیار نگران کننده است.

دیگر خبرها

  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال در اروپا
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • والدین با استقلال‌طلبی نوجوانان مواجهه منفی نداشته باشند
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم
  • مادر دیانا به قتل فرزند بیمارش اعتراف کرد
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد