Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-26@05:08:34 GMT

خداحافظی با خودرو یورو ۴ قطعی است

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۷۸۲۲۸

خداحافظی با خودرو یورو ۴ قطعی است

ایران اکونومیست-معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر اینکه فرصت خودروسازان برای تولید خودرو یورو ۴ تمدید نشده، گفت: از سال آینده خودروسازان باید پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام کنند.

بر اساس ماده ۴ قانون هوای پاک قرار بود که از ابتدای سال ۱۳۹۸ فروش خودروهای یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام کنند، اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۱۳۹۹ به تعویق افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، ‌ با وجود اینکه در ماه‌های گذشته پیش‌فروش محصولات یورو ۴ شرکت ایران خودرو خبرساز شد و همچنان نگرانی از تعویق دوباره اجرای این قانون وجود دارد، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران این گمانه‌زنی‌ها را منتفی دانست.

وحید مرندی مقدم ، با بیان اینکه مسئول اجرای قانون مربوط به توقف تولید خودروهای یورو ۴ در سال آینده سازمان حفاظت محیط زیست است، تصریح کرد: زمان شماره گذاری خودرو در ناجا باید سازمان ملی استاندارد گواهی پاس شدن استانداردهای ۸۵ گانه و سازمان حفاظت محیط زیست گواهینامه مربوط به دارا بودن مجوز یورو۴ از نظر آلایندگی را صادر کند و تا این دو گواهی نامه صادر نشود پلیس خودرو را شماره گذاری نمی‌کند.

وی افزود: بنابراین در صورتی‌که خودروسازان به تعهد خود مبنی بر تولید خودروهای یورو ۵ در سال آینده عمل نکنند و سازمان حفاظت محیط زیست هم در این زمینه گواهی مربوطه را صادر نکند، خودروهای یورو ۴ شماره گذاری نخواهند شد.

این اظهارات در حالی مطرح شده که آذر ماه امسال دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد که فعلا به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها به‌ویژه عدم تولید و توزیع سوخت یورو ۵، امکان تولید خودروی سواری با استاندارد آلایندگی یورو ۵ وجود ندارد.

معافیت خودروسازان از اجرای برخی استانداردها موقتی است

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به اینکه خودروسازان تا چه زمانی از پاس کردن برخی استانداردها معاف هستند، ‌ تصریح کرد: در حال حاضر خودروهای سواری و تجاری از پاس کردن دو یا سه استاندارد از استانداردهای ۸۵ گانه معاف شدند، اما مقرر شده ما و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تا آخر سال گزارشی از وضعیت کارخانه‌ها برای شورای عالی استاندارد تهیه کنیم تا درباره فرصت خودروسازان در زمینه اجرای این استانداردها تصمیم‌گیری شود.

به گفته وی با توجه به اینکه به دلیل شرایط تحریم برخی از قطعات هایتک مورد نیاز برای اجرای این استانداردها باید بومی‌سازی شود تصمیم گرفته شده تولید خوروسازان متوقف نشود و برای پاس کردن دو یا سه مورد از این استانداردها به خودروسازان فرصت داده شود.

ایسنا

برچسب ها: خودرو

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: خودرو خودروهای یورو تولید خودرو یورو ۵ یورو ۴

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۸۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تولید خودروهای برقی چینی در تایلند

هیات سرمایه‌گذاری تایلند (BOI) اعلام کرد که چری اتومبیل، شرکت خودروسازی چین کارخانه‌ای در تایلند راه‌اندازی خواهد کرد که خودروهایی را برای بازارهای داخلی و صادراتی تولید خواهد کرد و تولید آن در سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ناریت تردستیراسوکدی، دبیر کل هیئت سرمایه‌گذاری تایلند اظهار کرد که پیش‌بینی می‌شود این تاسیسات ۵۰ هزار خودروی الکتریکی و هیبریدی در فاز اول تا سال ۲۰۲۵  تولید کند و تا سال ۲۰۲۸ تولید را به ۸۰ هزار خودرو افزایش دهد.

هیات سرمایه‌گذاری تایلند عنوان کرد که چری اتومبیل، هشتمین خودروساز چینی خواهد بود که یک کارخانه تولیدی در تایلند راه‌اندازی می‌کند و به سایرین از جمله بی‌وای‌دی، گریت وال موتورز و چانگان موتورز می‌پیوندد.

تایلند یک مرکز مونتاژ و صادرات خودرو منطقه‌ای است که مدت‌هاست تحت سلطه برندهای ژاپنی مانند تویوتا موتورز و هوندا موتورز بوده است اما در سال‌های اخیر، یارانه‌های دولتی و مشوق‌های مالیاتی برای وسایل نقلیه الکتریکی موجی از سرمایه‌گذاری را از چین به راه انداخته است که خودروسازان آن بیش از ۱.۴۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

طبق گزارش رویترز، تایلند قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ حدود یک سوم تولید سالانه ۲.۵ میلیون خودروی خود را به خودروهای برقی تبدیل کند.

دیگر خبرها

  • خودروهای مشهور با فروش غافلگیرکننده، از بیتل تا ماتیز و پژو 206 (+عکس)
  • حمایت استاندارد ایلام از رشد تولید در استان
  • استاندارد اجباری پوشاک در مسیر اجرا
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • دپوی ۱۳ هزار خودرو در گمرکات
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • آغاز تولید خودروهای برقی چینی در تایلند
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • سود بازار 1100 هزار میلیاردی خودرو