Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@21:35:32 GMT

پیش‌بینی دور دوم حوزه‌های انتخابیه همدان کم است

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۸۲۴۰۲

پیش‌بینی دور دوم حوزه‌های انتخابیه همدان کم است

ایسنا/همدان رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان گفت: پیش بینی دور دوم حوزه‌های انتخابیه همدان کم است و احتمال بیشتر این است که نماینده‌ها فردا مشخص شوند.

حجت الاسلام والمسلمین جلال مرادی عصر جمعه دوم اسفندماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران تنها انقلابی است که در کمترین فاصله از پیروزی نظامش را به رأی می گذارد و همه مسئولان نظام توسط مردم منتخب می‌شوند، انتخاباتی که طی ۴۱ سال برگزار شده و اکنون سی و هفتمین انتخابات نظام برگزار می شود که جزء سرآمدهای عالم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه میانگین حضور مردم ولایی، انقلابی و میهن دوست در سال های متمادی از میانگین جهانی بالاتر بوده و جزء اولین‌های جهان است، تصریح کرد: حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی است و بحث جمهوریت را که برای آن انقلاب کردیم و در مقابل استکبار ایستادیم، می توانیم عرضه کنیم.

مرادی با اشاره به اینکه انتخابات مردم سالای تمام عیار است، تأکید کرد: در این دوره از انتخابات مجلس داوطلبانی که شرکت کردند از همه جریان‌ها، سلیقه‌ها، اقشار و طیف‌ها بودند که این در نظام‌های دموکراسی دنیا به این صورت نیست که هر کسی با حداقل شرایط بتواند وارد عرصه انتخابات شود بلکه از یک حزب قدرتمندی باید وارد شود.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان با تأکید بر اینکه در قانون و در بحث اجرا کاملاً بحث اسلامی در انتخابات مدنظر نظام است، یادآور شد: قانون اساسی این جایگاه را دیده که نهادی نگهبان و حافظ اسلامیت انتخابات است.

به نتیجه‌ای که نشان دهنده خرید و فروش رأی باشد، نرسیدیم

وی افزود: در انتخابات طبق اصل ۹۹ قانون شورای نگهبان وظیفه نظارت بر انتخابات را دارد و نظارت شامل همه مراحل انتخابات است به‌طوریکه نهادی در کنار مجریانی که زحمت می‌کشند و نیروهای انتظامی که سلامت انتخابات را تضمین می‌کنند، دیده شده است که اطمینان و اعتماد مردم را نسبت به این مسئله منعطف کند.

مرادی با بیان اینکه خرید و فروش رأی نه تنها در این دوره بلکه در دوره‌های قبل هم وجود داشته است، یادآور شد: ناظرین در خیلی از روستاها حاضر هستند و تخلفات این چنینی بررسی می شود و آنچه تاکنون بررسی شده است به نتیجه‌ای که نشان دهنده خرید و فروش رأی باشد، نرسیدیم اگر به آن برسیم که مواردی از خرید رأی وجود دارد به دادستان ها و نیروهای انتظامی و عوامل اجرایی و هیئت نظارت اعلام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی در شهرستان‌های نهاوند و اسدآباد که همواره انتخابات با حاشیه‌هایی همراه است، اندیشیده شده است؟ گفت: در اسدآباد و نهاوند تمهیداتی اندیشیده شده است، برای صندوق‌ها ناظرین را توجیه کردیم که در این دو شهرستان چه مسائلی موجود است و بازرسان ویژه ما به این دو شهرستان اعزام شده‌اند و تاکنون تخلف و جرم مؤثری در این دو شهرستان دیده نشده البته چند کاندیدای این شهرستان ها در ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی احضار و توجیه شده اند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان خاطرنشان کرد: اگر در حوزه انتخاباتی از طرف داوطلبی طرفدارانش جرمی مرتکب شوند حتماً خود داوطلب باید پاسخگو باشد بنابراین این موضوع به نامزدهای این شهرستان ها گوشزد شده و تذکرات لازم داده شده است.

شمارش آرای ۵ حوزه انتخابی تا فردا اعلام می‌شود

مرادی خاطرنشان کرد: ۲۷ هیئت نظارت شامل  یک هیئت نظارت در استان و ۱۰ هیئت در شهرستان ها و ۱۶ هیئت بخش‌ها وجود دارد. ۵۰۰۰ نفر پای صندوق‌های رأی هستند و به تناسب استقبالی که از صندوق‌ها می‌شود ناظرین بر کنار صندوق‌ها حضور دارند.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ مشکل خاص و تخلف تأثیرگذاری در انتخابات مجلس یازدهم گزارش نشده است، بیان کرد: اگر گزارشاتی بوده مورد بررسی عوامل قرار گرفته است. امیدواریم با استقبال مردم این انتخابات به نسبت استان های دیگر که همیشه میانگین بالای مشارکت را داشته ایم، این بار هم اتفاق بیفتد.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان افزود: پنج حوزه از هفت حوزه تا اوایل وقت اداری فردا نتایجش اعلام می شود و دو حوزه ای که دو نماینده دارند، به محض اتمام شمارش اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه حضو مردم پای صندوق های رأی یک اعتماد به نظام است، تصرح کرد: هر رأی به صندوق یک نه و اعتراض به دشمن و حمایت از نظام جمهوری اسلامی است که امیدواریم تحقق این امر را شاهد باشیم.

مرادی با اشاره به فعالیت سامانه مردم ناظر در این دوره انتخابات، یادآور شد: سامانه مردم ناظر در این دوره مربوط به شورای نگهبان است و عموم مردم می توانند وارد این سامانه شوند و اعتراضات و شکایات خود را با مستندات ثبت کنند و اگر بررسی منتج به این شود که این شکایت مستند است و مدرک دارد موضوع به هیئت نظارت منعکس خواهد شد.

وی درباره تخلفات انتخابانی در استان همدان، گفت: کمتر از ۱۰ تخلف در استان همدان به ثبت رسیده که بیشتر آنها تخلف نبوده و دو یا سه مورد تخلف بوده که به دادستانی‌های حوزه‌های انتخابیه انتقال داده شده است.

تا این لحظه مشارکت بیش از دوره های قبل بوده است

وی اظهار کرد: به نسبت زمان طی شده از انتخابات یازدهمین دوره مجلس با دوره های گذشته میانگین مشارکت بیش از دوره‌های قبل تا این لحظه بوده است و امیدواریم به همین شکل ادامه یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان رد صلاحیت نماینده منتخب وجود دارد؟ گفت: امکان قانونی وجود دارد چرا که قانون بحث نظارت را برای همه مراحل دیده و اگر نماینده ای حتی منتخب باشد و تکلیف شورای نگهبان است که بر صلاحیت نماینده ها نظارت و در صورت تأیید، اعتبارنامه نماینده ای را صادر کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم استانی سیاسی انتخابات 98 دوم اسفند 98 شهرستان ها صندوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۸۲۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات

به گزارش همشهری‌آنلاین، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد و انتخابات در ۲۲ حوزه به دور دوم رسید.

بر همین اساس مقر شد که مرحله‌ی دوم انتخابات، جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، قرار است از مجموع ۲۲ حوزه انتخابیه، رای گیری در ۸ حوزه به‌صورت تمام‌الکترونیک باشد.
یکی از مسائلی که مورد توجه است و بعضاً سوالاتی به‌وجود آورده، شرایط رأی‌دادن در دور دوم انتخابات است.

فردی که در مرحله اول انتخابات در یک حوزه انتخابیه رأی داده باشد، فقط می‌تواند در همان حوزه انتخابیه رأی بدهد و نمی‌تواند در دور دوم حوزه انتخابیه‌ی مد نظر خود را تغییر دهد.

به‌عنوان مثال، اگر یک فرد در مرحله اول در تهران رأی داده باشد، در دور دوم می‌تواند فقط در همین حوزه تهران رأی بدهد.

همچنین کسانی که در دور اول انتخابات در هیچ‌یک از حوزه‌ها رأی نداده باشند، در این مرحله از انتخابات می‌توانند در هر حوزه‌ای رأی دهند.

کد خبر 847395 منبع: تسنیم برچسب‌ها انتخابات خبر ویژه مجلس - انتخابات

دیگر خبرها

  • اعلام زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب
  • زمانبندی تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس
  • فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
  • انتخابات ۱۴۰۲ توسط ۷۵ هزار نفر عوامل اجرایی استان تهران برگزار شد
  • زمانبندی تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس
  • جزئیاتی از مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم
  • تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات؛ یک هفته قبل از زمان رای‌گیری
  • تحویل صندوق‌های اخذ رأی الکترونیکی به حوزه انتخابیه قائم شهر
  • زمان آغاز به کار مجلس ششم خبرگان رهبری اعلام شد
  • اعلام رسمی پایان یک دوره مهم برای سرخابی‌ها