Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@09:50:35 GMT

روایت عکس‌های مستند با «پیش درآمد»

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۸۷۹۲۲

روایت عکس‌های مستند با «پیش درآمد»

نمایشگاه گروهی عکس با عنوان پیش درآمد با نمایش عکس‌های مستند مرتضی پورصمدی، مریم زندی، جاسم غضبان‌پور، یوریک کریم‌مسیحی، ساسان مویدی، اسعد نقش‌بندی و آلفرد یعقوب زاده اساتید عکاسی مستند اجتماعی در گالری همرس در حال برپاست.
هر کدام از این اساتید نام‌آشنا پنج اثر برگزیده خود را در قالب یک مجموعه و یا چند عکس با موضوع مستند اجتماعی به نمایش گذاشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


احمد میرمحمدی مدیر گالری همرس درباره این نمایشگاه گفت: گروه عکاسی وهله با انتخاب کوروش کلهر شکل گرفت. وهله می خواهد در پروسه ای بلند مدت به عکاسی مستند اجتماعی بپردازد. این نمایشگاه پیش در آمدی برای طرح‌های آتی وهله است تا با حضور اساتید عکاسی مستند اجتماعی این آنها را کلید بزند و در مرحله بعد قرار بر انتشار فراخوان سراسری است تا افراد مستعد و نیازمند حمایت را جذب و مورد حمایت قرار دهیم.

نمایشگاه گروه عکاسی وهله بهمن ماه هر سال در این گالری برگزار خواهد شد و هر سال به یک موضوع خاص با مضمون مستند اجتماعی پرداخته می شود. 

در بخشی از این گالری پنج عکس از مجموعه کلاغ آثار مریم زندی به چشم می خورد که بار دیگر به نمایش در آمده است. 
این هنرمند درباره مجموعه خود گفت: کلاغ سوژه ای است که مورد علاقه هنرمندان نقاش و عکاس است و من هم می خواستم درباره این سوژه عکس بگیرم اما به دلیل اینکه تعداد آثار با این سوژه بسیار زیاد است باید سعی می کردم نگاهی متفاوت به این سوژه داشته باشم.
 

حفظ میراث آیینی با عکاسی مستند
در بخشی دیگر مجموعه عکسی از آیین زار به چشم می خورد که اسعد نقشبندی آن را در عکس هایش روایت می کند.

وی درباره آثارش گفت: جمع آوری عکس های مستند از اتفاقات، آیین و مراسمی که در حال نابودی است دغدغه اصلی من در عکاسی مستند محسوب می شود. زار از جمله آیین هایی است که بسیار کم رنگ شده است. این مراسم در گذشته به ویژه در جنوب ایران برگزار می شد اما متاسفانه نسل جدید اشتیاقی برای حفظ این آیین ندارد و باید پیش از اینکه این آیین به فراموشی سپرده شود به عنوان میراثی ارزشمند ثبت می شد. 
این هنرمند عکاس اظهار داشت: برای اولین بار این عکس ها در یک نمایشگاه به نمایش در آمده است و پیش از این تعدادی از عکس های این مجموعه در کتابی به نام دریای پارس چاپ شده بود.

جاسم غضبان پور نیز مجموعه جنگ دهه ۶۰  را به این گالری آورده است؛ در این عکس ها یک ماشین اسباب بازی در خرابه های جنگ دیده می شد و در عکسی دیگر کودکی که در جعبه ای چوبی نشسته و در میان آب ها سرگردان است.

مجموعه ای به اسم نازنین در گوشه ای دیگر از این گالری نمایش داده شده است که ساسان مویدی آنها را با دوربین خود روایت کرده است. این پنج عکس چند گوشه از زندگی دختر بچه ای به اسم نازنین را نشان می دهد. 
ساسان مویدی درباره این مجموعه توضیح می دهد: در حاشیه بندرعباس حدود ۱۰۰ کولی مهاجر از بوسنی زندگی می کنند آنها در ابتدا در کهنوج کرمان زندگی می کردند اما به دلیل ناهنجاری های اجتماعی مجبور به تغییر دادن محل زندگی شان شدند. در بین کولی ها دختری به اسم نازنین به سراغم آمد و من با مادرش صحبت کردم و تصمیم گرفتم این دختر را سوژه عکاسی کنم. دختران کولی می خواستند ازدواج کنند اما نه برای اینکه عشق را تجربه کنند بلکه تنها برای به دست آوردن سرپناه، رویای ازدواج داشتند.
یوریک کریم مسیحی از دیگر اساتید عکاسی مستند اجتماعی مجموعه  شرق تهران را به نمایش گذاشته است او درباره آثارش گفت: سه عکس که به حالت تپه هستند در واقع بزرگراه باقری فعلی در اوایل دهه ۷۰ است این عکس دقیقا در بزرگراه باقری پایین تر از بزرگراه شهید زین الدین گرفته شده است. عکس دیگر مربوط به خانقاه در صفی علیشاه و دیگری مسیر اتوبوس تندرو در میدان فردوسی است.  
 

گوشه ای از زندگی عشایر تا مقاومت زنان ایزدی
 بخشی از این نمایشگاه به مجموعه بادی و خاکی مرتضی پورصمدی اختصاص پیدا کرده بود که آثاری برگزیده از عکس های معروف از عشایر این استاد عکاسی است. در این عکس ها عشایر ترکاشوند، بختیاری، براهویی و عشایر کرمان دیده می شوند.


آلفرد یعقوب زاده نیز پنج عکس با موضوع زنان ایزدی به نمایش در آورده، زنان این عکس ها قربانیان حمله داعش به سنجار هستند که یا خانواده خود را از دست دادند و یا مورد آزار داعش قرار گرفته اند و برای دفاع از وطنش شان به مبارزه بر علیه داعش برخواستند.

نمایشگاه گروهی عکس مستند پیش درآمد تا ۶ اسفند در گالری همرس به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، رو به روی پارک قلمستان، جنب بانک مهر ایران، شماره‌ ۲۹۹۶ میزبان علاقه مندان است.

برچسب‌ها هنرهای تجسمی گالری گردی عکاسی مستند

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنرهای تجسمی گالری گردی عکاسی مستند هنرهای تجسمی گالری گردی عکاسی مستند عکاسی مستند اجتماعی عکس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۸۷۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین نمایشگاه انفرادی «نگاهی به خراسان شمالی» برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، «امید شکری» عکاس مستند اجتماعی و مدیر پاتوق عکس عمیق استان با اشاره به این که در این نمایشگاه 25 اثر از مجموعه آثار تولید شده ام طی 15 سال عکاسی را با رویکرد مستند اجتماعی و در راستای به نمایش گذاشتن هنر، صنعت، کشاورزی، صنایع دستی و مستند اجتماعی استان به نمایش می‌گذارم، تصریح کرد: این نمایشگاه فردا؛ هفدهم ماه جاری برای علاقه مندان در مجتمع طلای سفید دایر خواهد شد.

این هنرمند تقدیر شده از سوی هیئت داوران هشتاد و چهارمین جشنواره بین المللی «آساهی شیمبون» ژاپن و جشنواره بین المللی عکس «کاف» یکی از راه‌های معرفی عکاس به جامعه را برپایی نمایشگاه برشمرد و عنوان کرد: تولیدات هنری یکی از بسترهای مهم برای ایجاد شادابی و نشاط در جامعه است که در کنار آگاهی بخشی، گرایش‌های بیشتری را در عموم مردم ایجاد می‌کند تا به سمت هنر سوق داده شوند.

مدیر پاتوق عکس عمیق استان ادامه داد: از سوی دیگر نمایشگاه‌های هنری به ویژه نمایشگاه عکس رقابتی ناخواسته را برای جامعه عکاسی ایجاد و زمینه را برای تکاپو میان هنرمندان و خارج کردن هنرمندان از رکود فراهم می کند.

شکری خاطرنشان کرد: نمایشگاه «نگاهی به خراسان شمالی» فردا ساعت 19 به صورت رسمی در طبقه منفی یک مجتمع طلای سفید بجنورد دایر می‌شود و علاقه مندان تا بیست و سوم ماه جاری فرصت دارند تا هر روز از ساعت 16 تا 22 از نمایشگاه بازدید کنند.

خبرنگار : متین لنگری

انتهای خبر/

کد خبر: 1229522 برچسب‌ها نمایشگاه عکس بجنورد

دیگر خبرها

  • «قلیچ» به مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران رسید
  • حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
  • ۶۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی به نمایش درآمد
  • دومین نمایشگاه انفرادی «نگاهی به خراسان شمالی» برگزار می‌شود
  • خودنمایی سیاه قلمهای بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • هفته‌ای پر از مستند‌های جذاب در شبکه افق
  • خودنمایی ‌سیاه قلم‌های بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • خودنمایی «سیاه قلم‌های بانوان» کردستانی در گالری سوره سنندج
  • اسوههای زندگی را با این کتاب بشناسیم
  • ببینید | روایت گوینده اخبار هواشناسی درباره درآمد ماهیانه‌اش!