آنچه درباره «مهران مدیری» نمیدانستید!
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۸۸۴۹۰
از جمله این چهرهها یکی مهران مدیری است که با حضور در آخرین برنامه فصل چهارم « کتابباز »، به ما که همیشه کارهای طنزش را دیده بودیم، نشان داد چقدر با آنچه از او در ذهنمان است، تفاوت دارد و چقدر به ادبیات، موسیقی و نقاشی عشق میورزد.
از خیام تا گارسیا لورکا
در ابتدای برنامه، مهران مدیری شعری عاشقانه و پراحساس خواند که در نگاه اول مخاطب گمان میکرد شعری از شاعران معاصر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شوهر خاله شاهنامهخوان
مدیری در پاسخ به این که چطور میتواند این قدر خوب و روان روایت کند، گفت: «یک شوهر خاله داشتم که با بیان نقالی برایم در کودکی شاهنامه میخواند. از طرفی احساس میکنم روایت کردن را از مادرم به ارث بردهام. او با سن بالایی که دارد خیلی شعر حفظ است و داستانهای ایرانی را دوست دارد و تمام آثار صادق هدایت و بزرگ علوی را خوانده است».
کارگردان «در حاشیه» در بخش دیگری از صحبتهایش پیانیست بودن برادر بزرگش، محسن را در علاقهمند شدنش به موسیقی مؤثر دانست و گفت: «در خانه صدها صفحه موسیقی داشتیم و من از چهار پنج سالگی، عاشق موسیقی کلاسیک شدم که تا امروز ادامه دارد. آهنگ ساز مورد علاقهام باخ است. موسیقیِ او موسیقی آدمیزاد نیست و انگار الهام است. شوخی نیست. او پنج هزار اثر دارد».
او درباره نقاشهای مورد علاقهاش هم گفت: «عاشق امپرسیونیستها در نقاشی هستم؛ ونگوک، ادگار دگا، سزان و...».
بودن یا نبودن در یک دقیقه و نیم!
مهران مدیری در ادامه از آغاز فعالیت نمایشیاش گفت: «یکی از اولین تئاترهایی که کار کردم، هملت بود. کل نمایش نامه هملت را حفظ هستم» و بعد یکی از مونولوگهای نسبتاً طولانی آن را خیلی روان خواند. این کارگردان در پایان از نویسندهها و کتابهای مورد علاقهاش گفت که هر کدام در یک مقطع زمانی بر او تأثیر گذاشتهاند: «دو کتاب مسیر زندگی من را عوض کرد؛ «مرگ ایوان ایلیچ» و «آناکارنینا» تولستوی. «خداحافظ گاری کوپر» رومن گاری، «کسی به سرهنگ نامه نمینویسد» و «صد سال تنهایی» مارکز، داستان کوتاه «سنگر» امیل زولا و داستان «مار» از جان اشتاین بک هم بسیار بر ذهنم تأثیر گذاشتهاند».
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: کتاب باز مهران مدیری سروش صحت مهران مدیری کتاب باز مهران مدیری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۸۸۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشهای کبیر داشت
ادبیات هر ملتی آئینه تمام نمای هویت آن ملت است و تحولات ادبی همواره بر پایه دگرگونیهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شکل میگیرد و در حقیقت ادبیات هر دوره پاسخی است به نیازهای آن دوره و شاعران نیز مهری بر تأیید هویت آن دیار هستند و صغیر اصفهانی نیز سندی است بر تاریخ و تمدن اصفهان.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهر اصفهان با پیشینه بسیار کهن تاریخی خود از پیش از اسلام تاکنون همواره مورد توجه و تحولات و منشأ تأثیرات گوناگون در عرصههای مختلف بوده و بر این اساس اوضاع اقلیمی و جغرافیایی و واقع شدن اصفهان در میانه کشور، موقعیت بسیار ممتازی به این شهر بخشیده است.
در برخی از برهههای تاریخی این نقش بسیار پررنگتر و قویتر بوده و پس از اسلام نیز بر میزان توجه به این شهر افزوده شد و در طی قرنهای متمادی علی رغم وقوع حوادث و پیدایش فراز و نشیبهای فراوان تاریخی، نه تنها هیچ گاه از اهمیت آن کاسته نشد، بلکه در برخی مقاطع تاریخی به عنوان پایتخت ایران نیز برگزیده شد.
اولین بار در زمان آلبویه این شهر مرکز حکومت آلبویه قرار میگیرد و پس از آن در دوره سلجوقیان، بهعنوان پایتخت ایران انتخاب میشود؛ وجود آثار متعدد معماری مربوط به عصر سلجوقی در این شهر و نیز آرامگاه برخی از بزرگان این حکومت در اصفهان، مؤید این مطلب است؛ از سویی لازم به ذکر است که ادبیات هر ملتی آئینه تمام نمای هویت آن ملت است و تحولات ادبی همواره بر پایه دگرگونیهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شکل میگیرد؛ و در حقیقت ادبیات هر دوره پاسخی است به نیازهای آن دوره و شاعران نیز مهری بر تأیید هویت آن دیار هستند و صغیر اصفهانی نیز سندی است بر تاریخ و تمدن اصفهان.
محمّد حسین صغیر اصفهانی ابن اسداللَّه شاعر ادیب و عارف وارسته، از مشاهیر شعرای معاصر اصفهان بود که در ۸ سالگی زبان به سرودن شعر گشود و شگفتی همگان را برانگیخت و از همان زمان «صغیر» تخلص پیدا کرد.
او اگرچه قصیده و غزل بسیار گفته اما اغلب اشعارش مدح و مرثیه چهارده معصوم (ع) است او از مداحان طراز اول اصفهان بوده و در تشکیل انجمن مداحان و تربیت و پیشرفت آنان نقش زیادی داشته و بر همین اساس حاج احمد صغیر فرزند مرحوم صغیر اصفهانی که خود نیز شاعر است، در ویژه برنامه بهار بهار با بیان اینکه صغیر اصفهانی از کودکی ذوق عرفان داشت، اظهار کرد: صغیر اصفهانی در شعرهای خود خدا را شکر میکند و میگوید افتخار میکنم که در کودکی خدا زبان مرا به اشعار گشود.
وی با اشاره به خصوصیات پدرش ادامه داد: صغیر اصفهانی یک پارچه حقیقت و نو دوستی بود، به طوری که از ناراحتی، خودپسندی و مواردی از این دست در وجود وی دیده نمیشد.
این شاعر و فرزند مرحوم صغیر اصفهانی تصریح کرد: صغیر اصفهانی همیشه سعی میکرد به دیگران در حد توان خدمت کند، عشق وافری به چهارده معصوم داشت و در مدح امیرالمومنین و اباعبدالله اشعار زیادی سرود.
وی با بیان اینکه صغیر اصفهانی به تخلص خود راضی بود و به آن اشاره داشت، افزود: «یک شب وی در دوره نوجوانی و زمانی که زبانشان به شعر باز شده بود در انجمن شعرا، قطعه شعری میخواند که برای مهمانان جالب بوده، پس از آن یکی از مهمانان به وی میگوید که تو اکنون صغیر هستی و این شعر را گفتهای و چه بهتر که همین فامیلی را داشته باشی؛» از اینرو تخلص وی صغیر شد.
صغیر با اشاره به اینکه صغیر اصفهانی از هر سبکی شعر دارد، گفت: اینکه صغیر اصفهانی همیشه خود را کوچک میدانست و خضوع و خلوص داشت، او را بزرگ کرد.
وی با اشاره به بخشی از اشعار صغیر اصفهانی در خصوص قیامت اظهار کرد: قیامت روزی است که هرکس هرچه فرستاده است را میبیند، در همین راستا باید گفت که پدر دین باور بود و در اشعار او نیز این مورد تجلی پیدا کرده است.
کد خبر 747367