Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- لیست بیمارستان‌های ارائه دهنده خدمت به بیماران مبتلا به کروناویروس در کل کشور از سوی سازمان نظام پزشکی اعلام شد.
به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری آریا، بنابر اعلام کانال اطلاع‌رسانی سازمان نظام پزشکی، در مجموع 170 بیمارستان در کشور ارائه دهنده خدمت به مبتلایان کرونا ویروس هستند.
لیست این بیمارستان‌ها به تفکیک هر استان به شرح زیر است:



شرایط فعلی کرونا در قم بحرانی نیست
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم : شیوع کرونا در قم بحرانی نیست و برنامه ای برای قرنطینه کردن شهر وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر قدیر گفت: تنها در بیمارستان های کامکار و فرقانی با کنترل دقیق ورود و خروج قرنطینه نسبی ایجاد شده است.
وی بهترین راه کنترل این بیماری را ایزوله خانگی و ماندن افراد در خانه دانست و گفت: تعطیلی موقت و روزانه مراکز آموزشی در روزهای آینده به منظور ارزیابی درست وضعیت پیشنهاد شده، اما بهترین حالت کنترل بیماری، ماندن افراد در خانه است چرا که بسیاری از افراد ناقل این بیماری اند و در تماس با گروه های حساس بیماری را به این افراد منتقل می کنند.
وی بیماران ریوی، دیابت و مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی و افراد مسن را گروه های حساس در برابر این ویروس دانست و یادآور شد: تنها کسانی که دارای تب های طولانی، ضعف و بی حالی شدید، سرفه و تنگی نفس هستند باید برای آزمایش های مربوط به کرونا مراجعه کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی حفظ آرامش، اطلاع رسانی و ماندن در خانه را از جمله راههای اصلی کنترل این بیماری دانست و گفت: مرگ و میر بر اثر کرونا 2 درصد است و افرادی که در قم بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند در سنین بالا و پر خطر بودند.
دکتر قدیر با بیان اینکه آمار مربوط به مبتلایان به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن تنها از سوی اداره کل اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام می شود گفت: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از بیماران دارای سرماخوردگی و آنفولانزا هستند و در کنار این افراد معدودی مبتلا به کرونا وجود دارد چرا که علائم این بیماری ها مشابه است.
وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از گسترش این بیماری در سطح کشور شهروندان باید از هرگونه سفر غیرضروری جلوگیری کنند افزود: عدم حضور مردم در اجتماعات از جمله حرم،جمکران و همایش ها کمک شایانی به جلوگیری از گسترش این بیماری می کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به محدودیت زمان و لزوم کنترل هرچه سریعتر این بیماری گفت: محموله های مناسبی از جمله ماسک،گان تهیه و به استان وارد شده است.

تاکنون هیچ مورد مبتلا به کرونا در فارس گزارش نشده است
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تاکنون هیچ مورد مبتلا به ویروس کرونا در استان فارس تائید نشده است، اما با توجه به شیوع این بیماری در برخی استان‌های کشور ضروری است که مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند.
دکتر عبدالرسول همتی با بیان اینکه ویروس کرونا از طریق ترشحات دهان و بینی فرد مبتلا به افراد سالم منتقل می‌شود، افزود: مهمترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، شستشوی دقیق دست‌ها با آب و صابون به ویژه پس از حضور در مکان‌های عمومی و لمس لوازم مشترک است.
وی، پرهیز از دست دادن در ملاقات ها، دست نزدن به دهان، چشم و بینی، خودداری از سفر‌های غیرضروری، حضور نیافتن در تجمع‌ها و ضدعفونی کردن مکان‌های عمومی را از دیگر راهکار‌های پیشگیری از انتقال ویروس کرونا برشمرد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: علائم بیماری کرونا شبیه آنفولانزاست، اما مهمترین مشخصه آن تب بالای 38 درجه، آب ریزش بینی، سرفه و مشکلات تنفسی است.
همتی افزود: بیمارستان حضرت علی اصغر شیراز با 150 تخت به عنوان بیمارستان مرجع برای درمان بیماران احتمالی استان آماده شده است.
وی با بیان اینکه مردم در صورت بروز علائم بیماری ابتدا به پزشک خانواده مراجعه کنند، اظهارداشت: پزشکان خانواده پس از انجام معاینات اولیه موارد مشکوک به بیماری کرونا را برای تشخیص قطعی به بیمارستان حضرت علی اصغر ارجاع خواهند داد.
همتی افزود: زنان باردار، سالمندان، افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی، ریوی و کلیوی و یا بیماری‌های نقص ایمنی بدن هستند، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند.

بیمارستان گلستان کرمانشاه در آماده باش
رئیس دانشگاه علوم پزشکی از آماده باش بیمارستان سوانح و سوختگی گلستان آماده خدمت به بیماران احتمالی مبتلا به ویروس کرونا خبر داد
مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه این دانشگاه آمادگی کامل برای مقابله با این بیماری را دارد، اما با این وجود بیمارستان سوانح و سوختگی گلستان به طور کامل تخلیه شده و آماده خدمت به بیماران احتمالی مبتلا به ویروس کرونا است
وی در ادامه گفت: 12 تخت آی سی یو،50 تخت بستری، سه اتاق عمل، همچنین مستقل بودن از بیمارستان امام رضا (ع) و در دسترس بودن گروه‌های مختلف تخصصی پزشکی از جمله مزیت‌های این بیمارستان است
مرادی همچنین با اشاره به اینکه ممکن است مردم در روز‌های اخیر از کمبود ماسک در داروخانه‌ها نگران باشند نیز گفت: ضرورتی برای استفاده از ماسک توسط عموم مردم وجود ندارد
وی با تاکید بر اینکه بیماران و برخی پرسنل درمانی تنها باید از ماسک استفاده کنندتصریح کرد: استفاده از ماسک‌های معمولی با توجه به اینکه موجب دست زدن بیشتر به صورت می‌شود و این امر از موارد انتقال ویروس است، برای عموم‌مردم مناسب نمی‌باشد

تشکیل کارگروه مبارزه با کرونا در دانشگاه فردوسی مشهد
رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برای مبارزه و مهار بیماری کرونا کارگروه ویژه‌ای در این دانشگاه فعال شده است.
دکتر محمد کافی افزود: از روز پنجشنبه که وجود این بیماری در کشور تایید شد، تشکیل کارگروه مبارزه با کرونا در دانشگاه فردوسی مشهدفعالیت‌هایی در این زمینه با محوریت معاونت دانشجویی این دانشگاه در دستور کار قرار گرفت.
وی گفت: با توجه به اینکه امکان گسترش این بیماری در ایران وجود دارد و همچنین با توجه به حضور دانشجویان این دانشگاه از نقاط مختلف کشور، مقرر شد در این کارگروه با همکاری کارگروه پدافند غیرعامل دانشگاه، پیشگیری‌ و اقدامات لازم برای مهار این ویروس صورت گیرد.
وی گفت: همچنین در صورت تصویب سیاست‌های کلان ملی در این زمینه، دانشگاه فردوسی ملزم به رعایت موارد خواسته شده خواهد بود.
کافی با اشاره به وجود دانشجویان خارجی در این دانشگاه و رفت و آمد آنان به موطن خود افزود: با توجه به اینکه کنترل و ایجاد قرنطینه در مبادی ورودی کشور بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است، در این مورد وظیفه‌ای بر عهده دانشگاه فردوسی مشهد قرار نگرفته است.

عفونت زدایی از اماکن عمومی در اراک
شهردار اراک: 200 نفر از کارکنان خدمات شهری شهرداری اراک هر شب نسبت به ضدعفونی کردن امکان و وسایل عمومی شهری فعالیت دارند.
شفیعی گفت: اماکن و وسایل عمومی این کلانشهر به منظور مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا، هر شب ضدعفونی و توسط 200 نفر از کارکنان خدمات شهری شهرداری اراک گندزدایی و ضدعفونی می‌شوند.
وی با بیان اینکه کارکنان شهرداری اراک به منظور حفظ سلامتی خود، برای ضد عفونی کردن این مراکز مکلف به رعایت موارد بهداشتی و استفاده از ماسک و لباس‌های مخصوص هستند، افزود: شهرداری همه تلاش خود را برای حضور ایمن مردم در اماکن و فضاهای عمومی شهری به کار گرفته و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند و انتظار است مردم نیز به توصیه‌ها و نکات لازم بهداشتی توجه ویژه داشته باشند.
شهردار اراک گفت: پس از اعلام یک مورد مبتلا به ویروس کرونا در کلانشهر اراک، شهرداری اقدام‌های لازم پیشگیرانه و مقابله‌ای را در سرویس‌های بهداشتی، دستگاه‌های حمل و نقل عمومی، مناطق و سازمان‌های شهرداری، ترمینال‌های مسافربری و مبادی ورودی و خروجی شهر اعمال می‌کند.
اول اسفندماه جاری یک مورد مثبت بیماری کرونا در شهرستان اراک تشخیص داده شد که هم‌ اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه و قرنطینه به سر می‌برد و وضعیت عمومی او رو به بهبود است.

حذف اثر انگشت در ثبت تردد کارمندان در اراک
تا اطلاع ثانوی برای گزارش تردد کارمندان دستگاه‌های اداری، شیوه ثبت اثرانگشت حذف و روش سنتی در دستور کار ادارات قرار گیرد.
 رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت :  که دستورالعمل اقدامات پیشگیرانه از انتشار شیوع و انتقال ویروس کرونا را این دانشگاه تدوین کرده و قرار است در 2 سطح تکالیف اداری و اقدامات الزام‌آور بهداشتی برای کارکنان به فوریت از سوی استانداری به صورت بخشنامه برای تمامی دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و آموزشی استان ابلاغ شود.
وی افزود : در این دستورالعمل تاکید شده است تا اطلاع ثانوی برای گزارش تردد کارمندان دستگاه‌های اداری، شیوه ثبت اثرانگشت خذف شود و روش سنتی و یا استفاده از دستگاه چهره‌خوان در دستور کار ادارات قرار گیرد.
جمالیان با بیان اینکه تمامی جلسات و نشست‌های اداری باید از طریق ویدئوکنفرانس برگزار و نشست‌های غیرضروری نیز لغو شود، گفت :در یکی از بندهای مهم این دستورالعمل تاکید شده که برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و اجتماعات تنها با هماهنگی پدافند غیرعامل زیستی در استان امکان‌پذیر است و اگر همایشی ضروری نیست باید برگزاری آن حذف شود و یا به تعویق بیفتد.
به گفته وی، مسئولان تمامی دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و آموزشی استان موظف هستند که مواد شوینده و ضدعفونی را به حد نیاز تهیه و در دسترس کارکنان و مجموعه خود قرار دهند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت : هرگونه تردد غیرضروری و ماموریت اداری به استان‌های همجوار به جز موارد خاص و استثنایی خدمات ویژه تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
جمالیان عنوان کرد: این دستورالعمل در بخش تکالیف کارکنان اداری در پیشگیری از ویروس کرونا، استفاده از وسایل شخصی مانند لیوان چای، ظروف غذا به ویژه قاشق و چنگال اختصاصی، مهر و جانماز و سایر ملزومات مرتبط با بهداشت فردی را مد نظر قرار داده و هرگونه سرویس‌های عمومی در ادارات بهتر است به صورت شخصی و با رعایت مراتب بهداشتی باشد.
وی گفت : هر یک از کارکنان دستگاه‌های اجرایی که علایم بیماری چون تب، آب‌ریزش بینی، سرفه و عطسه و مشکل تنفسی دارند باید از حضور در محیط کاری خودداری کنند و تا بهبودی کامل به ادارات مراجعه نکنند.
به شهروندان توصیه می‌شود برای آگاهی از اخبار صحیح و همراهی با سیاست‌های بازدارنده و پیشگیرانه از طریق اخبار موثق رسانه های رسمی و معتبر موضوع کرونا را رصد کنند.

تغذیه مناسب مهمترین سپر دفاعی بدن در مقابل کرونا
تغذیه مناسب، مهمترین سپر دفاعی مناسبی برای مقابله با ویروس کرونا و ابتلا به آن محسوب می‌شود که باید شهروندان موارد لازم را در این بخش رعایت کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری ویروس کرونا دارد و این سیستم با تغذیه مناسب تقویت می‌شود.تغذیه مناسب مهمترین سپر دفاعی بدن در مقابل کرونا
دکتر جواد آقازاده افزود: عامل ابتلا به این ویروس بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و بیماری‌های ریوی، قلبی، سوء تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است.
وی اضافه کرد: کمبود دریافت غذایی و کمبود ویتامین‌هایی مثل ویتامین C و A و D و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.
آقازاده در ادامه گفت: با مصرف روزانه منابع غذایی دارای ویتامین C مانند سبزی و سالاد همراه با غذا می‌توان بدن را در مقابل انواع بیماری‌ها از جمله کرونا بیمه کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: میوه‌هایی مثل پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، کیوی و سبزی‌هایی مانند انواع کلم، گل‌کلم، شلغم، فلفل سبز، فلفل دلمه‌ای، جعفری، پیازچه، شاهی، گوجه‌فرنگی از منابع غذایی دارای ویتامین C است.
دکتر آقازاده بیان کرد: هویج و کدو حلوایی و سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج، برگ‌چغندر و برگ‌های تیره رنگ کاهو نیز از منابع خوب ویتامین A محسوب می‌شود.تغذیه
وی اضافه کرد: به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه سه واحد از گروه سبزی‌ها به‌جز سبزی‌های نشاسته‌ای و حداقل 2 واحد میوه توصیه می‌شود.
وی افزود: کودکان زیر پنج سال، زنان باردار، سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتونی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا هستند و لازم است نکات پیشگیرانه را بیشتر رعایت کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: مصرف روزانه سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه، استفاده از هویج و کدو حلوایی در غذاهای روزانه، مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا، پرهیز از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست‌فودها و غذاهای چرب و سنگین و استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم‌مرغ از جمله نکاتی است که این گروه‌های حساس باید رعایت کنند.
دکتر آقازاده بیان کرد: کمبود ریزمغذی‌هایی مانند آهن و روی نیز باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود که برای جبران کمبود این ریزمغذی‌ها می‌توان از حبوبات به‌عنوان جایگزین مناسب گوشت، شیر و لبنیات، سبزی‌های برگ سبز و انواع خشکبار استفاده کرد.
وی ادامه داد: از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده مثل تخم‌مرغ عسلی، نیمرو، کباب‌های مغز پخت نشده باید خودداری شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی گفت: در صورتی‌که علایم سرماخوردگی دارید، از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آبلیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید.تغذیه مناسب مهمترین سپر دفاعی بدن در مقابل کرونا
دکتر آقازاده افزود: از جوانه گندم، ماش و شبدر که حاوی ویتامین C هستند، در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید و مصرف میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان مثل انار، پرتقال خونی، گریپ فروت را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
وی همچنین تاکید کرد: رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریزمغذی‌ها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها از جمله ویروس کرونا دارد.
دوره نهفتگی ویروس کرونا در بدن انسان از 2 روز تا 14 روز طول می‌کشد و همین موجب سخت‌تر شدن کار درمان می‌شود.

تاکنون مورد مشکوکی از ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: تاکنون موردی از ابتلا به ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری شناسایی نشده است.
مجید شیرانی افزود: هراس از ابتلا به ویروس اثرات بسیار مخرب‌تری برجامعه بر جای می‌گذارد از همین رو مردم را توصیه به حفظ آرامش می‌کنیم.
وی گفت:چهارمحال و بختیاری از نظر فضای فیزیکی بهداشتی و درمانی در شرایط خوبی قرار دارد و تجهیزات و امکانات لازم در همین خصوص تامین شده است.
دکتر شیرانی همچنین از آموزش کادر درمانی استان خبر داد و گفت: آموزش اقشار مختلف جامعه در دستور کار قرار گرفته و تلاش شده تا با تهیه برنامه و جلسات اطلاع‌رسانی زمینه را برای آگاه‌سازی مردم فراهم کنیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به مردم توصیه کرد تا با رعایت نکات بهداشتی، زمینه پیشگیری از ابتلا به این بیماری را فراهم کنند.
استاندار چهارمحال و بختیاری هم از آمادگی استان برای پیشگیری از ویروس کرونا خبر داد و افزود: برای پیشگیری از بروز و شیوع ویروس کرونا در استان امکانات و تجهیزات لازم فراهم شده و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
اقبال عباسی گفت: هیچ مورد مشکوکی در خصوص ویروس کرونا در استان شناسایی نشده، اما باید در خصوص پیشگیری از ورود و شیوع آن آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.
وی افزود: مسئولان مربوطه وضعیت استان را به طور کامل رصد می‌کنند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
عباسی با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی، گفت: باید در همین خصوص آموزش‌های لازم در خصوص پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در جامعه تشریح شود چراکه معتقدیم تنها راه مبارزه با این ویروس، آموزش است.
استاندار چهارمحال و بختیاری تنها مرجع اطلاع‌رسانی در خصوص ویروس کرونا را دانشگاه علوم پزشکی استان دانست و افزود: مردم به اخبار خلاف واقع که در فضای مجازی منتشر می‌شود دقت نکنند و تنها اخبار صحیح را از علوم پزشکی دریافت کنند.

موردی از ابتلاء به کرونا در یزد مشاهده نشده است
دهقانی: تاکنون موردی از ابتلاء به ویروس کرونا در استان یزد مشاهده نشده است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه در 48 ساعت گذشته مواردی از بیماری کرونا در ایران مشاهده شده است، اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون در استان یزد موارد مشکوک و قطعی از ابتلاء به ویروس کرونا مشاهده نشده است.موردی از ابتلاء به کرونا در یزد مشاهده نشده است
دهقانی گفت: این بیماری خطرناک‌تر از آنفولانزا نیست و میزان مرگ و میر آن کمتر از آنفولانزا است، اما قدرت سرایت آن بیشتر است.
ابتلای به ویروس کرونا از ابتدای سال میلادی جدید در چین شروع شد و هم اکنون 30 کشور دنیا درگیر این بیماری شده اند.

چند نکته برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا
کرونا ویروس دسته بزرگی از ویروس‌هاست که با شکل تغییریافته اش قابلیت سرایت بیشتری دارد، اما با رعایت مراقبت‌های بهداشتی امکان پیشگیری از ابتلا به آن وجود دارد.
به گفته نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون 18 مورد در کشور به  به ویروس کرونا مبتلا شده اند و 4 مورد فوتی داشته است.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدابیر پیشگیرانه را برای مقابله با این ویروس اتخاذ کرده است، اما آنچه بیشتر متخصصان بر آن اتفاق نظر دارند رعایت بهداشت فردی برای ابتلا نشدن به ویروس کرونا است.
به گفته متخصصان، این بیماری معمولا علائمی مانند سرماخوردگی شدید و آنفلوانزا دارد و در فرد مبتلا به آنفلوانزا سه روز پس از بیماری ممکن است علائم تنفسی، کونومی ریوی، مشکلات مربوط به تاری دید و سندرم حاد تنفسی (ساری) مشاهده شود.
پزشکان می‌گویند: به این مهم باید توجه داشت که ویروس کرونا درمان خاصی ندارد و برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت بهداشت فردی، آداب تنفسی، استفاده از دستمال یا دستمال کاغذی در حین عطسه و سرفه و انداختن آن داخل نایلون و سطل زباله دربسته اهمیت زیادی دارد.
شست‌وشوی مداوم دست با آب و صابون برای پیشگیری از ویروس کرونا بسیار موثر است و این مهم همواره مورد تاکید است.
برخی افراد نیز نسبت به نگهداری حیوانات اهلی مبادرت می‌کنند و بعضا مشاهده شده می‌توانند ناقل این ویروس به انسان باشند و این موضوع نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
هنگام پخت و پز مواد غذایی به ویژه گوشت مصرفی نیز باید توجه کرد چرا که در صورت پخت ناقص این مواد می‌تواند ناقل این نوع بیماری به فرد باشد.
متخصصان با بیان اینکه ویروس کرونا دوره نهفتگی 14 روزه دارد، می‌گویند: قدرت انتقال کرونا ویروس جدید به دیگران بالا است، اما فقط 2 الی 3 درصد مبتلایان جان خود را از دست می‌دهند و کشندگی آن از بیماری آنفلوانزا نیز پایین‌تر است.
این بیماری تا کنون بیش از 26 کشور را به خود گرفتار کرده است ویروس کرونا در چین و برخی کشور‌های دیگر تا کنون افراد پیر بوده‌اند که بیماری زمینه‌ای دیگر مانند مشکلات سلامتی دیگری مثل بیماری‌های قلبی، فشار خون و دیابت داشتند.
اگر چه مسئولان بهداشتی و درمانی کشور در تلاش هستند تا شیوع ویروس کرونا را کنترل و آسیب‌های ناشی از این بیماری را به حداقل برسانند، اما این واقعیت را باید پذیرفت که هوشیاری مردم موثر‌ترین راه کنترل این ویروس است. شهروندان می‌توانند با رعایت بهداشت فردی و پرهیز از حضور در اماکن عمومی که زمینه را برای اپیدمی بیشتر بیماری فراهم می‌کند در پیشگیری و کنترل این ویروس کمک کنند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا ایران رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات پیشگیری از ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی مبتلا به ویروس کرونا ویروس کرونا در استان پیشگیری از ابتلا ابتلا به این بیماری چهارمحال و بختیاری ابتلا به ویروس ویروس کرونا سیستم ایمنی بدن ابتلا به بیماری برای پیشگیری مشاهده نشده دانشگاه فردوسی موردی از ابتلا بیماری کرونا بیمارستان ها دستور کار تغذیه مناسب بهداشت فردی اطلاع رسانی رعایت کنند وجود ندارد بیماری ها ویتامین C سبزی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۱۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نسبت به نبود دارو‌های بیماران پیوند کبد/ «فیبرینوژن» و «بازیلیکسیمب» موجود نیست

آفتاب‌‌نیوز :

«علی جعفریان» رییس تیم پیوند کبد بیمارستان امام خمینی در گفتگو با ایلنا با بیان اینکه امروزه دارو و تجهیزات پزشکی، چالش مهمی در حوزه پزشکی است، گفت: به دلیل تحریم‌ها و همچنین از نظر تامین منابع مالی مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. هر چند وقت، یک یا چند دارو کمیاب می‌شود؛ حتی داروی ایرانی که قبلا در کشور تولید می‌شد، اکنون به دلیل نبود مواد اولیه با مشکل تولید مواجه شده است. یکی از دارو‌های مهم و کاربردی در بخش پیوند «فیبرینوژن» است و متاسفانه از چندین ماه پیش موجودی نداشتیم و این مسئله به قیمت جان بیمار تمام می‌شود، چون اگر یک بیمار کبدی مشکل انعقادی داشته باشد و داروی فیبرینوژن در اختیار نداشته باشیم، خطر مرگ خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه داروی فیبرینوژن، جایگزین مناسب و موثری ندارد، گفت: داروی دیگر بازیلیکسیمب است که در بیماران پیوند کبد که نارسایی کلیه دارند کاربرد دارد. در راستای تامین این داروی مهم بار‌ها با سازمان دارو و غذا مکاتبه شده، اما متاسفانه هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم، این در حالی است که مسئولان این موضوع حیاتی که با جان انسان‌ها گره خورده است را باید مهم قلمداد کنند و در اولویت بگذارند.

رییس تیم پیوند کبد بیمارستان امام خمینی افزود: متاسفانه ده سال است که نتوانستیم این دارو را در ایران تهیه کنیم و همیشه هم بهانه‌ای وجود دارد. این دارو با فناوری بالا تولید می‌شود و شاید تولید داخلی آن در ایران صرفه اقتصادی ندارد، چون حجم بالایی در کشور نیاز نداریم. گاهی اوقات متعاقب پیوند کبد به دلیل مصرف دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی، کلیه‌ها نارسا می‌شود و کار به دیالیز و حتی مرگ می‌انجامد و اگر این دارو قبل از پیوند مصرف شود جلوی مرگ را خواهد گرفت.

جعفریان درباره امکان تهیه دارو از کشور‌های همسایه گفت: زمانی که انسان‌ها، جان عزیزان خود را در خطر ببینند، با جان و دل برای درمان او دست به تلاش می‌زنند و گاهی داروی مورد نیاز را از کشور‌های همسایه با هزینه گزاف تهیه می‌کنند، به طور نمونه بیماری بوده است که خانواده او توانستند، این دارو را از کشور ترکیه با قیمت ۶۰ میلیون تومان تهیه کند. در اینجا موضوعی که مطرح می‌شود، این است که همه‌ی بیماران از شرایط یکسانی برخوردار نیستند و توانایی مالی کافی برای خرید این دارو را از کشور‌های دیگر ندارند، در این شرایط جان بیمار به خطر می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: اگر تجهیزات پزشکی مورد استفاده، خراب شود، الان من نمی‌دانم می‌توانیم مجدد تعمیر یا جایگزین آن را خریداری کنیم! یک دستگاه "اکارتور" داریم که برای باز کردن قفسه سینه جهت انجام پیوند کاربرد دارد و چندین سال پیش با قیمت یکصد بیست هزار دلار برای بیمارستان خریداری کردیم. این وسیله تا پنج سال پیش با همین قیمت در ایران موجود بود، ولی الان هرچه پیگیر آن هستیم پیدا نمی‌شود.

رییس تیم پیوند کبد بیمارستان امام خمینی ادامه داد: اگر دستگاه "ام. آر. آی" بیمارستان خراب شود با این تعرفه‌ها و مبالغ دریافتی، امکان تعمیر دشوار و خرید مجدد یا جایگزینی مقدور نخواهد بود. این دستگاه بعد از پنج شش سال استفاده، خراب خواهد شد و باید جایگزین شود؛ سوال من این است آیا در هنگام تعیین تعرفه‌ها چنین نکته‌ای مورد توجه قرار گرفته است؟ بی شک این تعرفه‌ها پوشش نمی‌دهد.

زمان انتظار برای پیوند کبد ۳ تا ۶ ماه است

جعفریان درباره صف انتظار پیوند کبد و در پاسخ به این سوال که آیا در این خصوص اولویت بندی وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر، زمان انتظار برای پیوند کبد ۳ تا ۶ ماه است و بیمارانی که شرایط جسمی بدتری دارند، در اولویت عمل جراحی پیوند هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه گاهی ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد که کبد فرد تخریب شود و این روند در هر فرد متفاوت است، افزود: تعداد قابل توجهی از موارد نیاز به پیوند کبد، قابل پیشگیری است. رژیم غذایی ناسالم و فعالیت فیزیکی کم، شیوه مناسب زندگی نیست و خطر امراض قلب و عروق و کبد چرب را بالا می‌برد که عارضه بسیار خطرناکی است و البته روند ایجاد آن مزمن و طولانی خواهد بود.

وی تصریح کرد: کبد عضو مقاومی است و شاید سالیان سال به سمت تخریب پیش نرود، اما فردی که کبد چرب دارد، طی دراز مدت در معرض تخریب کبد است و بالارفتن آنزیم‌های کبدی «علامت مهم و زنگ خطر» برای این بیماری محسوب می‌شود.

آیا امکان پیوند کبد از دهنده زنده وجود دارد؟

جعفریان در خصوص پیوند کبد از دهنده زنده گفت: امکان چنین پیوندی برای کودکان وجود دارد و اغلب از والدین کبد دریافت می‌کنند، اما برای افراد بزرگسال نیازمند پیوند عموما از دهنده مرگ مغزی استفاده می‌شود.

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سن بیماران درگیر کبد چرب گفت: شاخص سن در درگیری این بیماری مطرح نیست، چرا که عامل اصلی در بیماری کبد چرب به تغذیه نادرست و نداشتن فعالیت فیزیکی برمی‌گردد.

وی با اشاره به مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری کبد گفت: مهم‌ترین دلیل که بیماران کبد پیش از دچار شدن و رسیدن به این مرحله بحرانی اگر با آن آشنا بودند حتما دچار این بیماری سخت نمی‌شدند. از دلایل مهم که می‌توان گفت تغذیه ناسالم و رژیم‌های نادرست است. کبد چرب انتهای مسیر چاقی است و احتمال این بیماری در افراد چاق و مبتلا به دیابت بیشتر خواهد بود.

فقدان انگیزه برای گرایش به رشته‌های پزشکی

وی در ادامه با اشاره به فقدان انگیزه برای گرایش به رشته‌های پزشکی گفت: رشته‌های رزیدنتی چرا باید ظرفیت خالی داشته باشند؛ یک زمانی رقابت‌ها فوق العاده سخت و دشوار بود، ولی الان برخی رشته‌ها فاقد متقاضی است! تخصص‌های اطفال، طب داخلی، طب اورژانس و بیهوشی در بعضی سال‌های اخیر اصلا متقاضی نداشته است. وقتی طب اورژانس متقاضی ندارد در اصل آینده این رشته تعطیل است و افزایش ظرفیت پذیرش معنایی ندارد. در رشته‌های جراحی عمومی، نورولوژی (مغز و اعصاب)، کاردیولوژی (قلب و عروق) که از رشته‌های پر طرفدار است، امسال ظرفیت خالی داشتیم و متقاضی وجود نداشت.

او تاکید کرد: چالش جذب نیروی انسانی است و با این نسل جدیدی که داریم چالش‌ها عمیق‌تر خواهد شد. الان فلوشیپ جراحی عروق در دانشگاه‌های کشور با ظرفیت خالی روبرو شده و تمایلی به تحصیل در این رشته وجود ندارد! یعنی کشور به جراح عروق احتیاج ندارد؟ این رشته پر دردسر و پر زحمت با اورژانس زیاد، ولی با درآمد پایین است، چرا و با چه انگیزه یک پزشک باید به این رشته ورود کند، بجای آن با مدرک پزشکی عمومی خود به جراحی و مداخلات زیبایی گرایش پیدا می‌کند، چون بدون دغدغه و دردسر درآمد خوبی خواهد داشت. تا زمانی که هر چیزی در جایگاه خود قرار نگیرد، امکان مقابله و برخورد با رفتار‌های غیر عرف و نا معمول در این حوزه برقرار نخواهد شد. راهی بجز تبعیت از مسیری که همه دنیا در آن قرار گرفتند و موفق شدن وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • ایجاد داروخانه دولتی ویژه بیماران خاص در کرمانشاه
  • هشدار برای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو شیری
  • پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران شیوع کرونا هستیم
  • هشدار نسبت به نبود دارو‌های بیماران پیوند کبد/ «فیبرینوژن» و «بازیلیکسیمب» موجود نیست
  • عوامل شیوع بیماری آسم و راهکارهای درمان
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • علت افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران چیست؟
  • رایگان شدن هزینه‌های درمانی کودکان زیر ۷ سال
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های زاهدان رایگان شد
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رایگان شد