Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دلیل سیاست‎ نظام آموزشی فعلی، انتشار مقاله برای فارغ‌التحصیلی دانشجوی دکتری همچنان الزامی است؛ در این گزارش به بخشی از معایب و مزایای چاپ اجباری مقاله با توجه به نظرات کارشناسان و نمایندگان مجلس پرداخته شده است.

 به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» سامانه‌ای است که مخاطبان خبرگزاری فارس می‌توانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزه‌ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرگزاری فارس این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع «مشکل دانشجویان دکترا در دفاع از رساله دکترا بدون مقاله» را  مطرح کرده و تاکید می‌کنند داشتن مقاله برای دفاع از رساله دکترا لازم است.در حالیکه مجلات خارج به دلیل تحریم مقاله ایرانیان را با سخت‌گیری تمام انجام می دهند.مجلات داخلی هم یکسال زمانبری داره و هم برای اساتید و دانشجویان خودشان مقاله چاپ می کنند.وقتی زیر ساخت‌ها کامل نیست .به جای مقاله خواستن نمره مقاله را ندهید یا اختیاری باشد.صدها دانشجوی دکترا ترم ۱۵ هستند وبدلیل نداشتن مقاله نتوانستند دفاع از رساله کنند.راهکاری برای این منظور پیدا کنید.

خبرگزاری فارس و خبرنگاران خبرگزاری فارس برحسب وفای به عهد این موضوع را پیگیری کردند.

*نباید اصالت افراطی به مقالات ISI داد/دانشجو را در صف دفاع از رساله نگه‌داشتن خلاف است

سید حسن صدوق رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی:گفت: بسیاری از دانشجویان به دلیل اینکه مقاله آنها چاپ نشده است از سال ۹۲ تاکنون موفق به دفاع نشده‌اند.

وی با بیان اینکه طول کشیدن دفاع دانشجو، دانشگاه را متضرر و خوابگاه‌ها و کلاس‌ها را در اشغال نگه می‌دارد، گفت: دانشگاه می‌تواند برای اینکه دانشجو بتواند دفاع کند مقالات داخلی و طرح های پژوهشی دانشجو را بسنجد.

صدوق خاطر نشان کرد: آیا آقایان اساتید حاضرند دانشجویان مقطع دکتری را در اجرای طرح‌های داخلی مشارکت دهند که مقاله نیز از آن استخراج شود؟چرا طرح‌های پژوهشی باید در دانشگاه‌های بزرگ به عنوان مثال در همین دانشگاه شهید بهشتی با ۲۰ یا ۳۰ نفر از میان این همه استاد انجام شود؟طرح‌های میلیاردی را فقط ۲ یا ۳ نفر بر عهده می‌گیرند و حاضر نیستند که با اساتید دیگر همکاری کنند.

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه تصریح کرد: اگر اعضای هیأت علمی با مشارکت دانشجویان دکتری طرح‌های پژوهشی را انجام دهند به لحاظ معیشتی،‌اشتغال و اسخراج مقاله مفید است.

صدوق با تاکید بر اینکه دانشجو می‌تواند بر اساس  مقالات داخلی اجازه دفاع داشته باشد، یادآور شد: نباید اصالت افراطی به ISI بدهند. اگر مقاله‌ای استخراج شد که به طور طبیعی در مجلات خارجی قابل چاپ بود  ایرادی ندارد در غیر اینصورت هویت اصیل دادن به ISI و دانشجو را به دلیل عدم انتشار مقاله  ISI در صف دفاع از رساله نگه‌داشتن کار خلافی است.

وی دلیل اینکه برخی‌ها بر چاپ مقالات در مجلات خارجی تاکید دارند را چنین تشریح کرد و گفت: اینها می‌خواهند تعداد کمی مقالات ISI را بالا ببرند که بگویند از لحاظ ملی این تعداد مقاله در مجلات خارجی داشتیم و از طرفی برخی از اساتید می‌خواهند از طریق این مقالات مرتبه علمی خود را ارتقاء دهند.

*روش‌های دانشگاه‌ها در مورد ارائه مقاله برای دانشجویان دکتری مستبدانه است

داوود محمدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است: اینکه گفته شود دانشجو از رساله دفاع کند قبل از اینکه مقاله ارائه دهد حلال مشکل نیست.اگر دانشجو کار علمی انجام دهد باید نتیجه کار عملی را ارائه کند. اینکه مکتوب کردن کار تحقیقاتی را از دانشجو سلب کنیم و به اجازه دفاع داده شود صرف اینکه سنوات دانشجو زیاد نشود عمل درستی نیست.

وی یادآور شد: دانشگاه ها باید اختیاراتی برای مسؤولین اجرایی و استادان در نظر بگیرند تا زمان ارائه مقاله برای دانشجو را تمدید و ارائه مقاله را به زمان دیگری بعد از دفاع موکول کنند که دانشجو ناچار به استفاده از روش‌های غیر معمول  برای تهیه مقاله نشود.

محمدی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها در حال حاضر در زمینه ارائه مقاله‌ برای دانشجویان سخت‌گیری می‌کنند،‌خاطر نشان کرد: روش‌های دانشگاه‌ها در مورد ارائه مقاله برای دانشجویان دکتری مستبدانه است و دانشجو را مجبور به انجام کار‌های غیر قانونی می‌کند.در حالی که در کشور‌های دیگر در این زمینه  سخت‌گیری‌ها به این اندازه نیست.

وی اضافه کرد: قطعا در کشور نیاز به افزایش آگاهی ، اطلاعات و کار‌های تحقیقاتی منتج به نتیجه هستیم اما شاید  روش‌های ما در مورد انجام کار‌های تحقیقاتی اشتباه بوده است بنابراین باید در این زمینه آسیب شناسی کنیم که دانشجو  چرا به سمت روش‌های غیر قانونی چون کپی مقاله و یا نوشتن مقاله توسط افراد دیگر می‌پردازد و سپس روش‌ها را اصلاح کرده و روش‌های مطلوب دیگری که در کشور‌های دیگر جواب داده است را مورد استفاده قرار دهیم.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: روش‌های اعمال شده در مورد مقالات اشتباه و مناسب  نبوده است که راه‌های غیر قانونی را پیش روی دانشجو قرار داده است.بنابراین باید روش‌ها را تغییر داد تا بخصوص دانشجو در زمینه مسائل مالی دچار مشکل نشود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه باید زمینه‌هایی فراهم شود تا دانشجو آزادانه عمل کند و امکانات و شرایط انجام مقاله در اختیار دانشجو قرار بگیرد تا اطلاعات خود را افزایش دهد.

*توقع دانشجویان برای کسب مجوز دفاع از رساله دکتری بدون ارائه مقاله اشتباه است

 

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مقطع دکتری با کارشناسی و کارشناسی ارشد متفاوت است بنابراین دانشجو باید در ۴ سال ۲ مقاله پژوهش ارائه کند.

وی توقع دانشجویان برای کسب مجوز دفاع از رساله دکتری بدون ارائه مقاله را شکل غلطی ارزیابی کرد و اظهار داشت: موضوع مهم این است که در برخی از موارد مقاله‌سازی می‌شود و دانشجوی دکترا پژوهش خود را ارائه نمی‌دهد بلکه پژوهش کاذب ارائه می‌کند بنابراین باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود نه صورت مسأله را پاک کرد.

علیرضا سلیمی در ادامه انجام شبه پژوهش،‌یعنی پژوهش جمع آوری شده و پژوهشی که دیگران برای دانشجوی دکترا انجام می‌دهند را برای کشور خطر دانست و تاکید کرد: امروز باید جلوی دکه‌‌ها و تجارت‌خانه‌های مقاله نویسی و پایان‌نامه‌نویسی باز شده در کشور را گرفت؛ نه اینکه جلوی پژوهش دانشجوی دکترا گرفته شود. دانشجوی دکتری باید در حوزه پژوهش تلاش کند در غیر اینصورت دانشجو محسوب نمی‌شود.

 عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهادی برای دفاع دانشجو دکتری برای دفاع از رساله قبل از ارائه مقاله دارید؟ تاکید کرد: دانشجویی که در موقع مقرر موفق به ارائه مقاله نشده است در حد دانشجوی دکتری نیست و باید برای این فرد چاره‌اندیشی شود و نباید به این دانشجویان اجازه ادامه تحصیل در مقطع دکتری داده شود.

*چرا نشریات خارجی معیار ارز‌ش‌گذاری مقالات هستند؟/ استاندارد داخلی برای ارتقاء اساتید و مقاله دکترا وضع می‌شود

 

 میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از برنامه جدیدی برای حل معضل مقالات اجباری در مقطع دکتری خبر داد.

فارس: دانشجویان زیادی از معایب و اشکالات الزام چاپ مقالات بین‌المللی به عنوان شرط دفاع در مقطع دکترا گلایه دارند. آنها می‌گویند این مقررات به خودی خود دارای سختی‌هایی است که ممانعت اغلب نهادهای خارجی با چاپ مقالات ایرانی به دلیل شرایط تحریم، این سختی‌ها را چند برابر کرده است. از سوی دیگر دانشجویان دکترا معتقدند که این مقررات در مواردی غیرمنطقی و غیراصولی است، برای مثال اساسا برخی رده بندی‌ها مختص هر رشته‌ای نیست، علاوه بر این، دانشجویان دکترا معتقدند که این رویه، دانشجو را مجبور می‌کند که خروجی تحقیقات چندین ساله خود را تقدیم مجلات خارجی کند.

میرزاده: همچنین در دیدار دانشگاهیان با مقام معظم رهبری، آقا هم با ادبیات دیگری این موضوع را مطرح کرده بودند. رهبری به وجود مراکزی که در دنیا به عنوان مراکز بین المللی ازش‌گذاری مقالات پذیرفته شده اند و اگر این مراکز مقالات را چاپ کنند امتیازات زیادی به مقاله‌ها داده می شود، اشاره کرده بودند و گفته‌ بودند که دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ما خودشان باید در این رویه تجربه نظر کنند.

به این معنا که الزامی نیست که حتماً آن موسسه خارجی مقاله ما را چاپ کند تا جواز ارتقای استاد و پذیرش کار دانشجو را کسب کنیم، بلکه خودمان به صورت داخلی می‌توانیم در مقالاتی که بر حل مسائل کشورمان متمرکز شده‌اند یا یک کار پژوهشی ویژه ایران انجام داده‌اند را با تعریف استانداردهایی ارزیابی کنیم.

پس از اشارات مقام معظم رهبری به معایب ارزش‌گذاری مقالات داخلی به شرط چاپ در منابع خارجی برای، تجدیدنظر در رویه جاری در کمیسیون مطرح شد و مقرر شد وزارت علوم استاندارد و امتیازاتی برای مقالات تعریف کند که در ارتقاء استاد و دفاع دانشجو ملاک عمل باشد

می‌توانیم جوایزی را برای این مقاله‌ها در نظر بگیریم که در ارتقای اساتید و پذیرش کار دانشجویان استفاده شود.

*در بسیاری از کشورها هم استانداردهای داخلی برای ارتقاء اساتید و امتیاز دادن به دانشجو لحاظ می‌شود

وی افزود: با این رویه، دیگر لزومی ندارد که دست و پای خود را ببندیم و بگویم که حتماً باید مقاله توسط فلان موسسه پذیرفته شود یا از فلان استاندارد تبعیت کند؛ زیرا در بسیاری از کشورهای دنیا هم اینگونه نیست و در آن کشورها استانداردهای داخلی وجود دارد که در ارتقاء اعضای هیئت علمی و اساتید و امتیاز دادن به کار دانشجویان لحاظ می‌شود.

میرزاده تصریح کرد: با این رهنمود رهبری، بحث تجدیدنظر در استانداردهای ارزش‌‌گذاری مقالات و پژوهش‌ها، یک یا دو بار در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد شد که وزارت علوم این کار را انجام دهد و تصور می کنم که مسئولان وزارت علوم هم برای درازمدت این کار را در دستور کار خود داشته باشند.

وی افزود: به این صورت که شاخص هایی را به صورت داخلی تعریف کنند که بتوان در داخل کشور امتیازاتی را برای مقالات و پژوهش‌ها در نظر گرفت تا امکان ارتقا برای استاد و دفاع از پایان‌نامه برای دانشجو وجود داشته باشد.

میرزاده گفت: در دراز مدت اصلاحیه ای در آیین نامه ارتقاء اساتید و پذیرش مقالات با نگاه به استانداردهای داخلی انجام می‌شود که انشاالله به این نگرانی ها پایان می‌دهد.

*دانشجوی دکترا خودشان توجه داشته‌ باشند مقاله کار علمی است و حتما سطح قابل قبولی داشته باشد 

فارس: این شیوه کار دانشجویان را راحت‌تر می‌کند، سطح علمی مقالات را  کاهش نمی‌دهد؟

میرزاده: دانشجوی دکترا هم باید بدانند که این موضوع علمی است و باید سطح مقالات به شکلی باشد که مراجع خارجی بیشتر مشتاق باشند که مقالات ما را چاپ کنند نه اینکه ما به دنبال آنها برویم؛ زیرا بسیاری از این مراکز باوجود اینکه بسیار ادعا دارند اما دچار مسایل شبهه دار مالی هم هستند و خرید و فروش مقاله می‌کنند که اگر چنین جایی وجود دارد اساساً ما باید از ارائه مقاله به آن مرکز امتناع کنیم بنابراین باید سطح مقالات داخلی را آنقدر بالا ببریم که خارجی ها مشتاق باشند که این مقالات را بپذیرند.

*کاری کنیم نشریات معتبر علمی جهانی مشتاق مقالات ما باشند نه ما به دنبال آنها باشیم

فارس: دانشجویان اعلام می کنند که به دلیل متوقف شدن در مراحل تایید پایان مقاله نمی‌توانند از پایان نامه دفاع کنند؛ به دلیل طولانی شدن مدت تحصیل با سنوات مواجه می شوند و در نتیجه یک دوره دکترا گاهی تا ۹ سال طول می‌کشد.

میرزاده: یک بخش این موارد است و بخش دیگر این است که سطح مقالات دانشجویان در کشور باید به سطح منبعی که خواستار چاپ در آنها هستیم باشد. در کشور ما آنقدر موازی کاری و دوباره کاری زیاد است که در بسیاری از محافل بین المللی روی این موضوع انگشت گذاشته می شود، باید حرف جدیدی برای گفتن داشته باشیم و مقاله ما مشاله و مشکلی را از دنیا، کشور و جامعه بتواند حل کند تا نشریات معتبر علمی جهانی مشتاق باشند و به دنبال دانشجوی دکترای ما باشند و بگویند که مقاله آماده کند تا چاپ کنیم.

 در بسیاری از محافل بین الملل روی موضوع دوباره کاری‌ها در کشور ما انگشت گذاشته می شود، مقالات ما مشکلی را از دنیا، کشور و جامعه حل کند و طوری باشد که نشریات معتبر علمی جهانی مشتاق باشند که مقاله ما را چاپ کنند نه اینکه ما به دنبال آنها برویم

*مقالات سطح پایین و بی‌کیفیت یکی از خروجی‌های مقررات دست و پاگیر

فارس: دانشجویان اعلام می‌کنند که در نتیجه رویه اشتباه فعلی است که هم‌اکنون سایت هایی حتی داخلی فعال شده‌اند که در ازای دریافت مبالغی، مقاله‌ای تهیه‌ می‌کنند و با ارسال به نشریات خارجی، تایید مقاله را هم می‌گیرند.

میرزاده: بهترین کار در این باره در مجلس دهم انجام شد و این دوره مجلس کاری که باید را انجام داد که نتیجه آن وضع قانونی برای مقابله با تخلف در آثار علمی شد.

این کار برای اولین بار انجام شد و اگر افتخاری در این زمینه باشد باید شامل همین مجلس دهم باشد که در مقابل دانشگاه تهران، در خیابان انقلاب و حتی در داخل دانشگاه‌ها، تبلیغ می‌کردند که پایان نامه و مقاله تهیه می شود و دزدی علمی در روز روشن و در آشکار رواج پیدا کرده است و به این موارد رسیدگی شد.

با این قانون که در همین مجلس وضع شد و به تمام دانشگاه ها ابلاغ شد تهیه کننده، استفاده کننده، دانشجو و استاد و هر کسی در هر سطحی به هر نحوی که با این موضوع مرتبط باشد، مورد بازخواست قرار می‌گیرد؛ پس از احراز تخلف، اگر دانشجو یا استاد متخلف ارتقاء علمی پیدا کرده باشد باید تنزل درجه بگیرد و در صورت لزوم درجه‌ای که به این وسیله کسب کرده باطل شود؛ اگر لازم باشد اخراج می شود؛ در صورت نیاز به جریمه، حتما جریمه می شود؛ اگر نیاز به ابطال مدرک باشد، مدرک باطل می‌شود و همچنین به مراجع قضایی معرفی خواهد شد. به این ترتیب در این قانون به میزان بهره مندی از آثار تخلف پژوهشی، متناسب با سطح تخلف، تلقی جرم دیده شده و جرایمی در نظر گرفته شده است که قانونگذار تکالیفی را بر عهده دستگاه های نظارتی در این باره گذاشته است.

تصور می کنند که اثرات اجرای این قانون فوق العاده خواهد بود. همچنان که تاکنون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با چندین مرکز غیر مجاز فروش مقاله و پایان نامه برخورد کرده است و عوامل این موسسه ها به مراکز قضایی معرفی شده‌اند.

*موازی کاری و دوباره کاری در مقالات ایرانی زیاد است

میرزاده: متاسفانه دامنه این تخلف‌ها بسیار وسیع هستند و ابعاد گوناگونی دارند که برخورد را سخت‌تر کرده است. برای مثال حتی در خود دانشگاه‌ها موضوعاتی که باید برای پژوهش های دانشجویان انتخاب و تهیه شوند موضوعاتی هستند که قبلاً بارها و بارها انجام شده‌اند و تکراری هستند؛ همین تکراری بودن موضوع، زمینه را برای تخلف فراهم می کند که دانشجو یک پژوهش انجام شده قبلی را پیدا کند و با اعمال تغییرات کوچکی در آن، نام استاد را تغییر دهد و جلد کار را نو کند و تحویل استاد دهد. باید موضوعاتی برای پژوهش دانشجویان انتخاب و نهایی شود که حداقل به سادگی امکان خرید و فروش نداشته باشند؛ باید پژوهش‌های محول شده به دانشجویان حرف جدیدی داشته باشند و دانشجو مجبور باشد روی آن کار کند.

در کنار اهمیت دادن به نو و مفید بودن موضوعات پژوهشی، از سوی دیگر اگر در روز روشن و به صورت آشکار، شخص متخلفی آدرس و شماره تلفنی به دیوار چسبانده که سفارش تهیه مقاله و پایان‌نامه می‌گیرد، باید بلافاصله دستگاه های نظارتی همین شماره را بردارند و با آن برخورد کنند و اجازه ندهند تخلف گسترده تر شود.

با تصویب قانون مقابله با تخلف‌های پژوهشی، این گام‌ها برداشته شده است و تصور می‌کنم بتوان گفت که انشاالله به تدریج میزان تخلفات علمی کاهش پیدا خواهد کرد و آرزو می‌کنیم که روزی میزان این تخلف به صفر برسد.

حتی در دانشگاه‌ها هم موضوعاتی برای پژوهش دانشجویان انتخاب می‌‌شوند که قبلا انجام شده اند، همین تکراری بودن موضوع، زمینه را برای تخلف فراهم می‌کند که دانشجو یک پژوهش قبلی را پیدا کند و با اعمال تغییرات کوچکی تحویل استاد دهد

*دیگر حاصل تلاش سایرین به اسم متقلب به خورد جامعه داده نخواهد شد

فارس: برخی دانشجویان معتقدند که الزام ارایه مقاله، باعث دور زدن مقرررات و مقالات بی‌ارزش و بی‌کیفیت است که در واقع هدف دوره پژوهشی دکترا را به حاشیه برده است.

میرزاده: این تکالیف استاد و دانشگاه است که دانشگاه و استاد برای اینکه اعتبار علمی خود را حفظ کنند خودشان باید آستین‌ها را بالا بزنند؛ آنها نباید این مقالات را بپذیرند؛ من به عنوان استاد و معلمی که در کلاس های خودم با دانشجویان سروکار دارم وقتی دانشجو کاری را ارائه می دهد وقتی الف را می گوید تا آخر کار را می‌خوانم و بررسی می‌کنم که این کار مال خود دانشجو است یا نیست.

استاد باید از بابت علمی به حد سخت‌گیری کند که دانشجو جرات نکند کاری که حاصل فعالیت خودش نیست را حتی نام ببرد. این روزها با یک سرچ ساده و فشار چند دکمه، صدها صفحه از کلمات مشابه نمایش داده می شود و مشخص می شود که فلان کار قبلا کجا چاپ شده است.

این موارد باید به عنوان دزدی علمی تلقی شود، باید همه ما، مسئولان و رسانه‌ها به شکلی بسیج شویم که کسی جرات نکند در محیط علمی تقلب پژوهشی انجام دهد و محیط مقدس علمی را آلوده کند، در این محیط نباید کسی جرات کند چیزی که متعلق به تلاش نفر دیگری است را بدون بیان سوابق، پیشینه و منابع مورد استفاده، به اسم خود به خورد جامعه دهد.

*مقاله نباید تنها شرط برای دفاع از رساله دانشجویان دکتری باشد

 

محمد مهدی زاهدی  رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این رابطه می‌گوید: در کمیسیون آموزش مجلس در جلسه‌ای با حضور وزیر علوم در مورد این موضوع مطالبی را مطرح کردیم. 

وی در ادامه در رابطه با اینکه چه پیشنهادی برای حل این مشکل مدنظر وی است، یادآور شد: پیشنهاد من این است که تا زمانی که آیین‌نامه مربوطه تغییر نیافته  و بازنگری در آن صورت نگرفته است اگر دانشجو مستنداتی به دانشگاه ارائه کند که نشان دهد وی تلاش خود را برای ارسال مقاله به یک مجله انجام داده است اما مدت زمان زیادی گذشته و هنوز مجله پاسخی نداده است دانشگاه اجازه داشته باشد که هیأت داوری را برای برگزاری جلسه دفاع رساله دانشجو تعیین کند تا جلسه دفاع برگزار شود. 

زاهدی یادآور شد: وقتی مقاله‌ای برای یک مجله ارسال می‌شود مجله مجموعه‌ای از پاسخ‌ها را مبنی بر اینکه این مقاله مرتبط با مجله نیست، کیفیت آ‌ن پایین است، ترافیک ما سنگین است و ... را ارسال می‌کند، یعنی عرفی برای عدم پذیرش مقاله در هر مجله‌ای وجود دارد؛ بنابراین اگر دانشجو مستندات مربوط به ارسال مقاله را که به دانشگاه ارائه می‌دهد مربوط به ایراد علمی نباشد دانشگاه اجازه داشته باشد جلسه دفاع را برگزار کند. 

 رئیس کمیسیون آ‌موزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حسن  برگزاری جلسه دفاع از رساله  بدون ارائه مقاله اما با دلیل مستند در این است که دانشجو یک مرحله به جلو می‌رود و مجبور به پرداخت هزینه برای سنوات نیست چرا که اگر سنوات دانشجو زیاد شود حتی امکان اخراج دانشجو وجود دارد و این فقط به خاطر عدم پذیرش مقاله از طرف یک مجله است و این ظلم بزرگی به دانشجو محسوب می‌شود. 

وی ادامه داد: دانشجو زمانی می‌تواند کار‌های فارغ‌التحصیلی را انجام دهد که نتیجه پذیرش مقاله دریافت شود.

زاهدی با تاکید بر اینکه باید این نگاه برای دفاع از رساله که تنها به مقاله بسنده کنیم را تغییر دهیم، اظهار داشت:  مقاله نباید تنها شرط برای دفاع از رساله دکتری باشد توان پروژه‌هایی را برای دانشجو جایگزین مقاله کرد که به رفع نیازهای کشور بپردازند و در عین حال مورد تایید مسؤولین یک نهاد دولتی،‌غیر‌دولتی و عمومی هم باشد. به عنوان مثال یک دانشجو می‌تواند در حوزه‌‌ی اجتماعی به ارائه راهکارهایی برای حل مشکل طلاق، در حوزه صنعت پروژه‌ای با عنوان خوردگی لوله‌های نفتی، پروژه شیرین‌سازی آب با کمترین هزینه،‌پروژه گرفتن آب از هوا در سطح یک شهر نه یک منطقه کوچک اما بدون تبعات زیست محیطی را انجام دهد.

 رئیس کمیسیون آ‌موزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: باید رویکردها نسبت به دفاع رساله دکتری با تاکید صرف بر مقاله تغییر کند و پیشنهاد می‌شود تا زمانی که این رویکردها تغییر یابد وزیر علوم دستور اجرای پیشنهادات مطرح شده را صادر کند. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشجو دفاع مجلس شورای اسلامی آموزش داوود محمدی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تحقیقات مجلس شورای اسلامی برای دفاع از رساله مقاله برای دانشجو دانشجویان دکتری برای دانشجویان خبرگزاری فارس دانشجوی دکترا مقالات داخلی برای دانشجوی گذاری مقالات مشتاق باشند مجلات خارجی ارائه مقاله رساله دکتری مقطع دکتری دانشگاه ها وزارت علوم اگر دانشجو پایان نامه کار دانشجو جلسه دفاع یادآور شد انجام دهد سخت گیری مقاله ای پژوهش ها انجام شد شده اند روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۶۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم

رییس دانشگاه شاهد با تاکید بر اینکه این نظام جمهوری اسلامی حق دارد دانشگاهی داشته باشد که دانشجویان متناسب با ارزش‌های خود تربیت کند، گفت: در حوادث ۱۴۰۱ حتی یک مورد بی‌احترامی به نظام از سوی دانشجویان ندیدیم.   به گزارش ایسنا، احمد چلداوی در نشست خبری که امروز در ساختمان معاونت پژوهشی دانشگاه شاهد برگزار شد، به تحصیل بیش از ۶۰۰۰ دانشجو در سطوح مختلف در دانشگاه اشاره کرد و گفت: جمعیت دانشجویی این دانشگاه متشکل از ۵۰ درصد دختر و ۵۰ درصد پسر است. همچین تعداد ۳۴۴ عضو هیات علمی در دانشگاه شاهد مشغول تدریس هستند.   رییس دانشگاه شاهد با بیان اینکه در حال حاضر سرانه متوسط مقالات بین المللی این دانشگاه  ۱/۵ مقاله به ازای هر استاد است، اظهار کرد: در حوزه پژوهش نیز بودجه پژوهشی دانشگاه شاهد ۱۰ برابر شده است و پژوهانه اساتید نیر به همین میزان افزایش یافته است.   وی همچنین از راه اندازی یک‌هزار متر مربع مرکز نوآوری و  مرکز رشد دانشگاه شاهد خبر داد و گفت: قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در طول دو سال اخیر ۱۷ برابر و مبلغ آن نیز ۱۴ برابر شده است.   رییس دانشگاه شاهد با اشاره به اینکه این دانشگاه وابسته بنیاد شهید است، افزود: پذیرش دانشجو در این دانشگاه به واسطه کنکور سراسری و به صورت غیر متمرکز است و چهار برابر ظرفیت دانشجو به این دانشگاه معرفی که با برگزاری مصاحبه دانشجویان نهایی پذیرش می‌شوند.   چلداوی گفت: خوابگاه متاهلی نداشتیم و در اولین اقدام یک خوابگاه ۳۳ واحدی در مرحله تدوین نقشه است که در محوطه دانشگاه احداث خواهد شد. همچنین در سال جاری ۲۰ هزار مترمربع به فضای آموزشی دانشگاه در حوزه پزشکی اضافه خواهد شد که احداث آن از خرداد ماه آغاز می‌شود.   وی با بیان اینکه دانشگاه شاهد سیاست زده نیست، اما منفعل سیاسی هم نیست، گفت: در حوادث ۱۴۰۱ حتی یک مورد بی‌احترامی به نظام در بین دانشجویان این دانشگاه ندیدیم و دانشجویان درگیر مسائل نشدند، در واقع نظام جمهوری اسلامی حق دارد دانشگاهی داشته باشد که دانشجویان متناسب با ارزش‌های خود تربیت کند و دانشگاه شاهد همان دانشگاه مورد نظر است.   عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: تعداد زیادی گردهمایی دانشجویی داشتیم و مناظره‌های سیاسی برگزار کردیم و در دو سال اخیر ۸۹۹ عنوان برنامه تشکل‌ها برگزار کردند.   رئیس دانشگاه شاهد در ادامه با اشاره به واگذاری دیپلماسی علمی جبهه مقاومت به این دانشگاه از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: براساس این ماموریت داشگاه شاهد باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهد که سال گذشته ۵۰ دانشجو را از کشورهای مختلف مقاومت بورسیه کردیم و امسال نیز این تعداد افزایش خواهد یافت که در رشته‌های مختلف دانشجویان ۱۸ کشور را جذب و تربیت خواهیم کرد.   وی خاطرنشان کرد: بودجه این ماموریت به صورت جداگانه از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران به دانشگاه شاهد اختصاص داده شده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بازداشت ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
  • کنعانی: سرکوب دختران دانشجو در آمریکا یک رسوایی است
  • سرکوب دختران دانشجو در آمریکا یک رسوایی است
  • رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت
  • رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس
  • تلاش بی وقفه برای توسعه و ترویج دانش در حوزه وب پژوهی
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود
  • طغیان دانشجویان در آمریکا علیه رژیم صهیونیستی/ پلیس 100 تن را بازداشت کرد + عکس و فیلم
  • تبعیض جنسیتی در دانشگاه‌های دانمارک/ ۳۷ درصد دانشجویان دکتری دختر تجربه تحقیر کلامی دارند